معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۵۰

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان( هفته سوم آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی اقلیم کردستان عراق( هفته سوم آبان ماه 1399) که در رسانه‌های این حوزه انتشار یافته است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اقلیم کردستان فرصتی است برای تبدیل شدن به سبد غذایی برای عراق

رووداو: مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق ، گفت که اقلیم کردستان فرصتی برای تبدیل شدن به سبد غذایی برای همه عراق دارد. وی بیان داشت که" دولت اقلیم کردستان در تلاش است تا منابع اقتصادی و درآمد را متنوع کرده و توجه زیادی به بخش کشاورزی داشته باشد. دفتر نخست وزیر اقلیم کردستان در بیانیه ای اعلام کرد مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان از مارژین کوبیاک ، سفیر لهستان در عراق استقبال کرد. در این دیدار راه‌های تقویت روابط لهستان با عراق و اقلیم کردستان مورد بررسی قرار گرفت.همچنین، سفیر لهستان آمادگی کشورش را برای توسعه روابط با اقلیم کردستان ، به ویژه در زمینه مبادلات تجاری و کمک به اقلیم کردستان در تلاش برای مبارزه با ویروس کرونا اعلام کرد.نخست وزیر دولت اقلیم کردستان اظهار داشت که ، در چارچوب برنامه کابینه نهم ، دولت اقلیم کردستان در تلاش است تا منابع اقتصادی و درآمدی را متنوع کرده و توجه زیادی به بخش کشاورزی داشته باشد ، خصوصاً که اقلیم کردستان این فرصت را دارد که به سبد غذایی برای همه عراق تبدیل شود.

کردستان عراق دامنه صنعت کشاورزی را تقویت می‌کند

عراق کردستان 24: وزارت کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان اعلام کرد که قراردادهایی برای خرید محصول داخلی بین کارخانه‌های تولید چیپس سیب زمینی و کشتکاران سیب زمینی منعقد می‌شود. همچنین دوره‌های آموزشی برای کشاورزان با نظارت این وزارتخانه برگزار خواهدشد.بیگرد طالبانی، وزیر کشاورزی و منابع آب، بر جلسه کارخانه‌های چیپس سیب زمینی و نماینده تولید کنندگان سیب زمینی نظارت داشت.در بیانیه صادره از سوی این وزارتخانه ، آمده است که در این جلسه که با حضور کریم سلیمان معاون وزیر این وزارتخانه برگزار شده ، در مورد واردات انواع بذر سیب زمینی برای کشت توسط کشاورزان و خرید محصول از کشاورزان توسط کارخانه‌های تولید چیپس بحث و بررسی شد. همچنین بیان شده که قراردادهای قانونی به منظور خرید محصول کشاورزان توسط کارخانه‌ها منعقد می‌شود و وزارت بر اجرای قراردادها نظارت خواهد کرد، تا اینکه هر دو طرف به  اجرای قراردادها پایبند باشند.

اقلیم کردستان بمنظور همخوانی با توافق اوپک ، آمادگی خود را برای کاهش صادرات نفت اعلام کرده است، مشروط بر اینکه بغداد هزینه کردهای را پرداخت کند

الوکاله الوطنیه العراقیه:دولت اقلیم کردستان بمنظور همخوانی با توافق اوپک تمایل خود را برای کاهش صادرات نفت نشان داده است ، مشرط به اینکه دولت فدرال هزینه کردهای  اقلیم از جمله حقوق کارمندان را پرداخت کند.جوتیار عادل  سخنگوی دولت اقلیم  کردستان عراق ، در بیانیه ای اظهارکرد که" تولید نفت خام اقلیم کردستان از 10 درصد کل تولید عراق فراتر نمی رود". وی افزود:" دولت اقلیم مخالفتی با ادامه روند کاهش با توجه به درصد عادلانه مورد توافق ندارد ، مشروط بر اینکه دولت فدرال نسبت به تأمین مستحقات مالی اقلیم کردستان بمنظور پوشش هزینه کردها ، در ازای درآمد نفتی که در نتیجه کاهش تولید از دست می دهد متعهد باشد".عادل توضیح داد که دولت فدرال در بغداد میزان تخصیصی برای جبران کسری درآمد، بودجه ی حقوق کارمندان اقلیم را از 453 میلیارد دینار (حدود 377 میلیون دلار) به 320 میلیارد دینار (حدود 266 میلیون دلار) در ماه کاهش داده است.وی افزود: دولت فدرال هنوز بخشی از تخصیص های جبران خسارت کارمندان اقلیم برای سه ماه در ماه مه آزاد نکرده است. احسان عبدالجبار وزیر نفت گفته بود که اقلیم کردستان هنوز در کاهش اوپک سهیم نیست.

قباد طالبانی، از توماش سدلاجیک ، اقتصاددان جهان استقبال کرد

پوک میدیا: قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در  4 آبان ، با توماش سدلاجیک کارشناس اقتصاد جهانی چک ، در مورد چگونگی احیای اقتصاد در اقلیم کردستان گفتگو کرد. این گفتگو هنگام استقبال طالبانی از توماش سیدلاجیک کارشناس اقتصادی جهان چک و براساس دعوت قباد طالبانی برای مشاوره اقتصادی صورت گرفت. این کارشناش یک سری جلسات و فعالیت ها را در منطقه کردستان برگزار خواهد کرد.سفر این اقتصاددان و صاحب بسیاری از جوایز بین المللی ، با همکاری وزارت امور خارجه جمهوری چک انجام می‌گیرد. هدف از این سفر ارائه مشاوره به اقلیم کردستان کردستان در مورد چگونگی تنوع بخشیدن به منابع درآمدهای مالی و توسعه اقتصاد با دور شدن از اتکا به درآمد نفت به عنوان تنها منبع بودجه،اعلام شده است.در این جلسه قباد طالبانی ، با توماش سیدلاجیک در مورد وضعیت اقتصادی اقلیم کردستان و برنامه‌های دولت برای توسعه اقتصاد و متنوع سازی منابع درآمدهای مالی توضیحاتی ارائه داد و در مورد اهمیت بهره مندی از تجربیات جمهوری چک که از نظر بهبود و توسعه اقتصادی الگوی موفقی ارائه داده است ، گفتگو کرد.درمقابل ، توماش سدلاجیک آمادگی خود را برای ارائه توضیحاتی به دولت اقلیم کردستان در مورد چگونگی انتقال تجارب چک و کشورهای مشابه به اقلیم کردستان برای رهایی از وابستگی به یک منبع درآمد واحد ابراز داشت.این سفر در چارچوب تلاش های معاون نخست وزیر برای انتقال تجربیات کشورهای پیشرفته و همچنین تلاش با تعدادی دیگر از کشورها برای انتقال تجربیات خود در زمینه‌های کشاورزی ، دولت الکترونیکی و تعدادی از زمینه‌های دیگر حاکمیت صورت می‌گیرد.

بزرگترین شهرک صنعتی در سطح عراق و اقلیم کردستان عراق در اربیل ساخته خواهد شد

میدیا: سامان عرب مدیر کل اداره تولید اربیل اعلام کرد: "قرار است در پایان ماه جاری مرکز صنعتی در اربیل احداث شود. این مرکز بزرگترین شهرک صنعتی در سطح عراق خواهد بود.کلنگ تأسیس این شهرک صنعتی در سال ٢٠١٢ در اربیل زده شده بود.این شهرک صنعتی اربیل شامل چندین شرکت و کارگاه بزرگ در زمینه‌های کشاورزی و صنعتی میشود، که بخش اقتصادی و منابع درآمدی را نوسازی خواهد کرد و فرصتهای شغلی زیادی ایجاد خواهد کرد".

کردستان با گام های "حذف" وابستگی به نفت ، از بغداد پیشی گرفت و 3 منبع برای کسب درآمد آماده می‌کند

کردستان: سازمان سرمایه گذاری اقلیم کردستان  عراق فاش کرد که با تکیه بر کشاورزی و سپس به صنعت و جهانگردی ، گامهایی برای کاهش وابستگی به نفت برای ساخت اقتصاد اقلیم آغاز شده است.

کمیسیون مالی پارلمان اقلیم کردستان: خسارات انفجار لوله انتقال نفت اقلیم، ده میلیون دلار براورده شده است

 کردستان٢٤: کمیسیون مالی و امور اقتصادی پارلمان اقلیم کردستان، نشستی برگزار کرد و طی آن خسارات منفجر کردن لوله انتقال نفت اقلیم کردستان در منطقه مرزی ترکیه را بررسی کرد.در این نشست خسارات وارده به اقلیم کردستان در اثر منفجر کردن لوله انتقال نفت در منطقه مرزی ترکیه، ١٠ میلیون دلار در روز اعلام شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما