معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۸۶

اخبار اقتصادی عراق( هفته سوم آبان ماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی عراق در هفته سوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سفر هیئت عربستانی به عراق

کانال مباشر متعلق به عربستان خبر از سفر هیئتی بلندپایه از این کشور  به سرپرستی «عبدالرحمان الفدلی» وزیر محیط‌زیست و آب عربستان به عراق داده و عنوان نموده است وزرای منابع طبیعی، حمل‌ونقل و روسای کمیته‌های سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی و نمایندگانی از سایر وزارتخانه‌ها و همچنین ارباب تجارت و سرمایه عربستان این هیئت را همراهی می‌نمایند. اگرچه طرف سعودی هدف از این سفر را در قالب چهارمین دور شورای مشورتی دو کشور و همچنین مقدمه‌ای برای مذاکرات آتی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در سفر و ملاقات آتی با پادشاه و ولیعهد عربستان دانسته ولی امکان‌سنجی و اجرائی شدن موضوع سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری عربستان در مناطق صحرائی و بادیه عراق (الانبار _ کربلا- نجف و المثنی) که اخیراً در افواه و برخی سایت‌های رسانه‌ای مشاهده می‌شود با توجه به ترکیب هیئت از مهم‌ترین موضوعات این سفر خواهد بود؛ که سایت مذکور اشاره‌ای به آن ننموده است. شایان گفتن است از ابتدای  ماه نوامبر خبر مربوط به سرمایه‌گذاری 3 میلیاردی عربستان در مناطق عشایری عراق نشر داده شد که اعتراضاتی ازجمله اعتراض نور المالکی رهبر حزب قانون و نخست‌وزیر اسبق، شیوخ و سادات کربلا  و همچنین نیروهای طرفدار ایران را به همراه داشت و از آن به‌عنوان شکل جدیدی از استعمار نام‌برده شد. عربستان قصد دارد در قالب  این طرح  به‌اصطلاح اقتصادی اقدام به کشت فرا سرزمینی و تقویت دام‌پروری  در صحاری عراق نماید.   

حمایت از طرح اقتصادی پیشنهادی مقتدا صدر 

18 آبان ماه وزیر دارائی عراق حمایت خود را از طرح 16 ماده‌ای مقتدا صدر در پشتیبانی از اصلاحات اقتصادی کشور موسوم به «کاغذ سفید» را اعلام و تصریح نمود امید است سایر نیروهای سیاسی کشور نیز اقداماتی مشابه حمایتی در راستای اصلاحات الکاظمی و حل بحران اقتصادی کشور علی‌الخصوص  نحوه پرداخت حقوق کارکنان دولت را ارائه نمایند. مقتدا صدر رهبر جریان صدر در قالب اعلامیه توییتری 16 ماده‌ای  پرداخت قبوض آب برق از سوی مردم، تسهیلات بانکی و مبارزه با ارتشا و دستگیری افراد فاسد را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های بحران اقتصاد کشور قلمداد نموده است. کاغذ سفید نام طرحی 93 صفحه‌ای پیرامون اصلاحات اقتصادی در کشور و دولت الکاظمی است که نخست‌وزیر عراق در جریان سفر اخیر به کشورهای اروپائی از آن رونمائی نمود و حمایت برخی از کشورهای اروپا را در این راستا کسب و انگلیس اقدام به تأسیس شورای اقتصادی مشترک با عراق در این راستا نمود. دولت کاظمی اخیراً تلاش‌های زیادی برای دعوت از شرکای غربی و همچنین برخی همسایگان همچون عربستان برای مشارکت در طرح‌های اقتصادی عراق دارد که این اقدام در بلندمدت تأثیر زیادی بر روابط با همسایه شرقی خواهد داشت.

 عملیات استخراج نفت در استان الانبار عراق

 «احسان عبدالجبار» وزیر نفت عراق در تازه‌ترین اظهارات (18 آبان) خبر از آغاز فرایند استخراج نفت و گاز در استان الانبار داد و عنوان‌شده است رویکرد استراتژیک دولت سرمایه‌گذاری بر روی منابع طبیعی موجود است؛ و براساس برآوردهای اولیه 1 میلیارد مترمکعب ذخایر  نفت در این منطقه وجود دارد. در همین حال مدیر اکتشاف وزارت مربوطه اعلام نموده است مطالعات نشان از وجود منابع  گاز در این استان دارد که می‌تواند با توجه به نیاز داخلی و بازارهای جهانی، مهم و راهبردی تلقی شود. شایان گفتن است برای اولین بار دولت‌های بعد از صدام در سال 2016 خبر از خودکفائی در تأمین گاز موردنیاز دادند. ولی این کشور همچنان در زمره واردکنندگان گاز طبیعی ازجمله از کشورمان است و اخیراً تحرکاتی درزمینهٔ  سرمایه‌گذاری  درزمینهٔ تقویت منابع گازی ازجمله دعوت از «شرکت توتال » و پایان دادن به قرارداد با شرکت‌های ترک به دلیل تعلل در فرایند اجرا انجام‌شده است. استان الانبار بزرگ‌ترین استان در میان 19 استان عراق از استان‌های صحرائی و بزرگ در غرب کشور و مجاورت با عربستان  است و حائلی بین منطقه استراتژیک جرف النصر (جرف الصخر) در کربلاست که نیروهای ائتلاف ادعا  دارد  نیروهای مقاومت در این منطقه استحکاماتی دارند. اخیراً عمده توجه دولت الکاظمی‌به دعوت از شرکای خارجی برای حضور در این استان و اجرای طرح‌های اقتصادی است که نمونه اخیر آن کشت فرا سرزمینی در این استان توسط عربستان است.

ادامه انتقادات از سرمایه‌گذاری عربستان در عراق

در تازه‌ترین اظهارات «اشفق کریم» عضو پارلمان عراق و معاون  ائتلاف «فتح» با انتقاد از قرارداد اخیر دولت با عربستان ضمن استعماری خواندن این اقدام  در پوشش سرمایه‌گذاری خارجی اعلام کرده است دولت الزاماً باید این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها را در اختیار جوانان عراقی قرار دهد که از بیکاری رنج می‌برند. وی همچنین اعلام نموده است اقدامات اخیر دولت الکاظمی در نزدیک سازی مواضع به مصر  (امضای 15 قرارداد همکاری) و اردن  و عدم اجرای توافقات سال 2019 عراق با چین در قالب سفر عادل المهدی نخست‌وزیر سابق به پکن نشان از لغزش دولت و اهتمام  جدی  بر پیروزی دور بعدی انتخابات با نادیده گرفتن محذورات اقتصادی - معیشتی  مردم عراق است. اوایل ماه اکتبر خبر سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری عربستان سعودی در مناطق  بادیه و عشایری عراق (استان‌های انبار-کربلا-نجف و المثنی) باهدف به‌اصطلاح کشت فرا سرزمینی در این مناطق و توسعه زیرساخت‌های دام‌پروری در فضای مجازی و رسانه‌ای عراق منتشر شد که با واکنش نوری المالکی نخست‌وزیر سابق و رئیس فراکسیون دولت قانون و همچنین برخی نیروهای نزدیک به ایران گردیده است. 

فروش نفت عراق در ماه اکتبر

SOMO یا کمپانی بازاریابی نفت عراق وابسته به وزارت نفت کشور در تازه‌ترین گزارش اعلام نموده  89 میلیون بشکه نفت در ماه اکتبر به فروش رسانده و درآمدی در حدود 3 . 3 میلیارد دلار  برای کشور را کسب نموده است. در این گزارش آمده است فروش نفت به قیمت تقریبی هر بشکه 38 دلار بوده است و کمپانی‌های  نفتی هند و  چین در صدر 28 کمپانی خریدار نفت در این بازه زمانی بوده‌اند. نفت عراق همیشه 7 دلار ارزان‌تر از نفت برنت به‌عنوان یکی از شاخص‌های معتبر  نفت جهانی است و در حال حاضر چین با خرید یک‌میلیون بشکه  و BP با 650 هزار بشکه در صدر خریداران نفت این کشور قرار دارد. برخی اخبار حاکی از آن است که عراق با رایزنی‌های  صورت گرفته با طرف‌های روسی به‌عنوان کشور مؤثر در اوپک توانسته امکان فروش مازاد بر چارچوب  این سازمان را اخذ نماید. درآمد 95 درصدی همه دولت‌های عراق از فروش نفت خام بوده  و مابقی از گمرکات، مبادی مرزی و مالیات تأمین می‌شود و سهم  صادرات غیرنفتی عراق براساس گزارش سازمان‌های معتبر جهانی تنها نیم درصد بوده است. 

اظهارات وزیر دارائی عراق پیرامون دارائی‌های ایران در عراق

«امیرعلی العلاوی» وزیر دارائی عراق در تازه‌ترین بیانیه تلویزیونی (15 آبان) ضمن اعلام اینکه دارائی‌های ایران در عراق بالغ‌بر 4 تریلیون دینار هست که مرحله‌به‌مرحله به این کشور پرداخت خواهد شد، اوضاع اقتصادی بد عراق را  متأثر از جنگ 8 ساله با ایران و تحریم‌های زمان صدام دانسته و خواستار دریافت وام خارجی در این خصوص شد و تصریح گردید اخذ وام در شرایط فعلی به دلیل اینکه بدهی خارجی عراق کمتر از قبل است نه‌تنها ریسک نداشته بلکه کمک به بهبود اقتصاد بحران‌زده عراق نیز خواهد بود. وی با خطاب قرار دادن شهروندان عراقی و اعلام اینکه ساختار مالی براساس فرضیات، امری غیرواقعی است و تعویق پرداخت حقوق کارکنان باهدف حفظ نقدینگی دولت غیرعادلانه است، وزارتخانه متبوعش را عاری از دخالت در سیاست‌های پولی و ارزی کشور  دانسته و عنوان نمود بودجه پیشنهادی 2021 تا اواخر نوامبر تسلیم مجلس خواهد شد. اظهارات وزیر عراقی در حالی انجام می‌شود که عراق تنها در ماه اکتبر در جایگاه دوم فروش نفت در چارچوب اوپک 4 . 3 میلیارد دلار نفت فروخته است و 24 مبدأ مرزی این کشور با همسایگان افزایش 50 درصدی عایدی به نسبت سال قبل داشته است. چندی پیش جمعی از نمایندگان عراق اوضاع فعلی اقتصادی کشور را تنها ناشی از فساد و سوء مدیریت دانستند. بدهی دولت عراق به کشورهای خارجی در تازه‌ترین گزارش‌های 73 میلیارد دلار اعلام‌شده است. 

 

"احمد الملاح" شهردار القائم واقع در غرب استان عراق در تازه ترین اظهارات، اعلام نموده است تردد و مبادلات تجاری در مرز القائم در مجاورت ابوکمال سوریه در پائین ترین حد خود  پس از اقدامات قرنطینه ای دولت در مبارزه با اپیدمی‌کرونا قرار دارد. وی عنوان نموده است در حال حاضر روزانه چند کامیون سوری  با بار میوه وارد عراق شده و طرف های عراقی بدلیل تنگناهای امنیتی ایجاد شده توسط دولت، تمایل و رغبتی به صادرات از این گذرگاه ندارند. کنترل مبادی مرزی به بهانه مبارزه با فساد در کنار تشکیل کمیته پاکدستی از مهم ترین ابزارهای دولت الکاظمی در پوسته  و محمل اقتصاد  در جهت اجرای برخی سیاست های منطقه ای کشور است . چندی پیش دکتر عمر الوائلی رئیس مبادی مرزی عراق از اجرا و التزام تعویض کارکنان مرزی ( مهران به عنوان اصلی ترین مرز با عراق )در بازه زمانی هر 4 ماه یک بار  خبر داد ضمن آنکه در ماه گذشته واردات میوه و اقلام از مرز بوکمال در مجاورت مرز قائم به بهانه حمایت از تولیدات داخلی به کشور صادر کننده مرجوع شد. این اقدامات در حالی است که سایر مبادی مرزی با همسایگان همسو عادی است و یا برخی سیاست های دولت در  آزاد سازی واردات اقلام کشاورزی، دام و طیور تنها در صورت استفاده از فرودگاه بغداد و بندر بصره ممکن است که شاید با هدف تضعیف مزیت نسبی کشورمان در صادرات با داشتن 8 گذرگاه مرزی با عراق باشد.    

شفق نیوز: عراق و پنج کشور دیگر بیشترین وارد کننده کفش از ترکیه هستند

شورای صادر کنندگان ترکیه اعلام کرد عراق و پنج کشور دیگر بیشترین وارد کننده کفش ترکی هستند. این شورا گفت: صادرات کفش و کالاهای چرمی ترکیه طی 9 ماه امسال از 988 میلیون دلار فراتر رفت و در مقایسه با ارزش آن در مدت مشابه سال 2019 ، 22.7 درصد کاهش داشت. کاهش ثبت شده ارزش صادرات در بخش کفش و کالاهای چرمی‌به دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان است. وی خاطرنشان کرد که روسیه در رده نخست واردکنندگان  کفش ترک و کالاهای چرمی و سپس  آلمان، ایتالیا، عراق، اسپانیا و کره جنوبی قرار دارد.

السومریه نیوز: وزیر کشاورزی خرید کلیه محصولات وزارت صنعت را تأیید می‌کند

وزارت کشاورزی روز یکشنبه تأیید کرد که در حال خرید کلیه محصولات وزارت صنعت برای حمایت از محصول محلی است، در حالی که نشان می دهد که برنامه‌های آینده و سیاست های امیدوار کننده برای تخصیص منابع دارد. این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که، محمد کریم الخفاجی وزیر کشاورزی، جلسه مشترکی با  منهل عزیز الخباز وزیر صنعت و مواد معدنی، با حضور متخصصان هر دو طرف برگزار کرد و اعلام شد که کلیه محصولات وزارت صنعت که  از طرف وزارت صنعت کار کشاورزی را انجام می دهند، با داشتن قطعات گیاهی و حیوانی، به شرطی که جلسات اولیه و جلسات علنی برای حفظ همکاری و گشودن همه افق ها، به صورت مشترک برگزار شود. در این جلسه الخفاجی تأکید کرد، ضرورت تأمین فرآیند کشاورزی با محصولات محلی برای حمایت از واردات دولت و ایجاد توانایی در انجام تعهدات مالی و کارخانه‌هایراکد، که در جذب بیکاری و تأمین ارز برای کشور منعکس خواهد شد، همچنین گفتند که خرید کودهای محلی و توزیع آنها به کشاورزان برای توسعه تولیدات کشاورزی است. وی با تأکید بر اینکه این وزارتخانه هیچگونه قرارداد خارجی در مورد کودها منعقد نکرده و در حال همکاری با وزارت صنعت و معدن در این زمینه است، خاطرنشان کرد: این وزارتخانه برنامه‌های آینده و سیاست های امیدوار کننده ای را برای تخصیص منابع، حمایت از اقتصاد بازار و همچنین فعال سازی مبادله و همکاری بین دو وزارتخانه با تکمیل فرآیندهای مکانیزاسیون کشاورزی، راهنماها، سازمانهای آبیاری قطره ای و نایلون کشاورزی تولید محلی  را در نظر گرفته است.

موازین نیوز: افتتاح اولین خط حمل و نقل بین بنادر عمان و عراق

گروه Asyad (اسیاد) اولین خط کشتیرانی را بین بندرهای عمان و بندر ام قصر در جمهوری عراق راه اندازی کرد و خط مستقیم که با سرعت سفر هفتگی بین بندرهای اصلی عمان (صلاله ، دوقم و صحار) و بندر ام قصر در جمهوری عراق آغاز می‌شود. این خط حمل و نقل به افزایش حجم تجارت دوجانبه بین دو کشور و گشودن افق های وسیع تری برای فرصت های سرمایه گذاری بین سلطنت عمان و عراق کمک خواهد کرد. رفت وآمدهای مستقیم بین بنادر سلطنت عمان و ام قصر در عراق گزینه‌هایی را برای بازرگانان، صادرکنندگان، واردکنندگان و حمل و نقل کالا برای صادرات محصولات عمانی و واردات کالاها و کالاهای عراقی فراهم می‌کند. علاوه بر آن، این خط حمل و نقل به افزایش قابلیت های هر دو طرف در صادرات مجدد کالا به سایر کشورها کمک خواهد کرد. قابل توجه است که (شاخص بین المللی آلفا لاینر متخصص در طبقه بندی خدمات حمل و نقل کانتینر در جهان) خدمات حمل کانتینر را در گروه Asyad (اسیاد) در موقعیت 55 در جهان طبقه بندی کرده است، پس از طبقه بندی آن در سالهای گذشته از 100، به دلیل منحصر به فرد بودن در اندازه ظرفیت حمل کانتینر با خطوط حمل و نقل در سطح خلیج فارس و سطح بین المللی، بنادرعمان با 200 رفت و آمد هفتگی مستقیم با 86 بندر تجاری در 40 کشور ارتباط دارند.

موازین نیوز: سرمایه گذاری برای احداث بیمارستان در شهر بسمایه

کمیسیون سرمایه گذاری بغداد از ایجاد بیمارستان سرمایه گذاری در بسمایه خبر داد. یک منبع رسمی در این مقام گفت: پروژه بیمارستان دانشگاه لبنان که در شهر بسمایه در حال کار است ، صلاحیت های پزشکی عربی و بین المللی را جذب می‌کند تا به عنوان یک بنای پزشکی بین المللی که شهروندان را از سفر به خارج از کشور دور می‌کند ، خدمت کند.این منبع افزود: این بیمارستان در مساحت ده دونم احداث خواهد شد و شامل 60 تختخواب و 12 کلینیک مشاوره در تخصصهایمختلف ، پنج سالن عمل، بخش های جراحی و سالن‌های بهبودی خواهد بود که علاوه بر دستگاه‌های سونوگرافی، رزونانس و اشعه ایکس، پیشرفته ترین انواع تجهیزات تنفسی را نیز شامل خواهد شد. وی اظهار داشت که این بیمارستان خدمات بهداشتی و درمانی دور از مرکز را برای ارائه خدمات به مناطق بسمایه و النهروان و همچنین مناطق و النعمانیه ، الزبیدیه ، العزیزیه ، الوحده و المدائن و جسر دیالی ارائه خواهد داد.

السومریه نیوز: وزارت کشاورزی اجازه واردات انگور و سیب درختی را اعلام کرد

وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد که اجازه واردات انگور و سیب  درختی برای مصرف محلی را می دهد صدور این مجوز مشروط بر این است که مواد واردات یاید دارای  مجوز واردات صادره توسط وزارت تجارت باشد. سخنگوی این وزارتخانه، حمید النایف، در بیانیه ای اعلام کرد که براساس اختیاراتی که به وزیر کشاورزی داده شده است برای جلوگیری و اجازه واردات با توجه به فراوانی و یا کمبود محصول کشاورزی محلی، واردات انگور و سیب درختی را از تمام گذرگاه‌های مرزی آغاز کند.

الفرات نیوز: کشاورزی در مورد قیمت بالای محصول گوجه فرنگی توضیح می دهد

وزارت کشاورزی، دلایل گرانی محصول گوجه فرنگی در بازارهای محلی را روشن کرد، در حالی که کاهش قیمت ها را در روزهای آینده تأیید کرد. سخنگوی وزارت کشاورزی، حمید النایف در بیانیه مطبوعاتی گفت: گرانی گوجه فرنگی در روزهای اخیر به دلیل افزایش تقاضا برای آنها در نتیجه زیارت میلیونی کربلا و همچنین گمانه زنی در میان بازرگانانی بود که برای باز کردن واردات قیمت ها را افزایش می دهند وی  خاطرنشان کرد که تولید محصول گوجه فرنگی در استان کربلا آغاز شده است.

شفق نیوز: عراق در مورد خبر واردات انار از ترکیه به ارزش چند میلیون اظهار نظر می‌کند و قصد دارد آن را ممنوع کند

سخنگوی وزارت کشاورزی، حمید النایف گفت: عراق در حال حاضر در تولید محصول انار خودکفا نیست و بنابراین واردات محصول چه از ترکیه و چه از کشورهای دیگر ممنوعیتی ندارد. وزارتخانه از واردات برخی از محصولات در دوره آینده جلوگیری خواهد کرد و ممکن است آنها شامل پرتقال و انار باشند، پس از این که ما اطلاعات کاملی در مورد مقادیر تولید دریافت کنیم در این خصوص تصمیم گیری خواهیم کرد. عراق مقدار زیاد انار از کشورها وارد می‌کند، خصوصاً انارهای معروف به مصر و یمن که قیمت آنها از 1000 دینار تا 2500 دینار در هر کیلوگرم است، در حالی که قیمت انار عراق از 500 تا 1000 دینار در هر کیلوگرم می‌باشد.

سومریه نیوز: وزارت صنعت قصد دارد مجوز صادرات سیمان و برخی مصالح ساختمانی را صادر کند

وزارت صنعت و معدن از طرحی برای صادرات سیمان و برخی مصالح ساختمانی به خارج از کشور خبر داد. مرتضی الصافی سخنگوی وزارتخانه  گفت: تعدادی از شرکت های وابسته به این وزارتخانه هستند که توانسته اند برای تولیدات خود به خودکفایی برسند و توانایی صادرات را دارند. وی افزود که تلاش های جدی برای صادرات سایر محصولات مانند مصالح ساختمانی و سیمان و همچنین محصولات دیگری نیز وجود دارد که با اخذ تأییدیه‌های اصولی آماده صادرات هستند، زیرا در این کشور بازاری برای آنها وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: دامپینگ کالایی محصولات و کالاهای وارداتی و ورود آنها بدون کنترل و کیفیت پایی نموجب رقابت و بازاریابی محصولات ملی با کیفیت بالا و متمایز شده است. تولیدات داخلی مطابق با مشخصات بین المللی است، زیرا مشمول مشخصات سازمان مرکزی استاندارد و کنترل کیفیت است.

سومریه نیوز: شروع برداشت گوجه فرنگی به مقادیر مورد نیاز در نجف و کربلا

روز شنبه، محمد الخفاجی وزیر کشاورزی، از آغاز قریب الوقوع عملیات تولید گوجه فرنگی در نجف و کربلا، به مقادیری که نیاز مصرف محلی را تأمین می‌کند خبر داد الخفاجی گفت: قیمت محصولات زراعی پائین بوده، به جز گوجه فرنگی که به دلیل عدم تولید کمی افزایش یافته است. وی با بیان اینکه عملیات برداشت گوجه فرنگی به میزان مقداری که مصرف محلی را پوشش دهد، در استان‌های نجف و کربلا آغاز می‌شود و خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک اقداماتی برای تأمین نیازهای خودکفایی انجام خواهد شد و قیمت ها به زودی به حالت عادی برمی‌گردند.

فرات نیوز: قیمت تخم مرغ در سلیمانیه اقلیم دو برابر شد

قیمت هرکارتن تخم مرغ در استان سلیمانیه، در منطقه کردستان، امروز دوشنبه به 55 هزار دینار افزایش یافت. سوران عبدالغفور، مدیر کنترل بازرگانی در سلیمانیه، در بیانیه مطبوعاتی گفت که قیمت تخم مرغ از دو هفته پیش شاهد افزایش چشمگیری بوده است و توضیح می دهد که قیمت یک کارتن تخم مرغ وارداتی از ترکیه 10-15 دلار است. وی افزود: قیمت یک کارتن تخم مرغ در بازار در حال حاضر 55 هزار دینار است که دو برابر قیمت قبلی است دلیل این امر کمبود محصولات محلی است که نمی‌تواند قیمت بالای تخم مرغ را کاهش دهد.

اقتصاد نیوز: 200  واحد سرمایه گذاری به ارزش 4 میلیارد دلار در استان المثنی در حال اجرا است

کمیسیون سرمایه گذاری مثنی اعلام کرد که تعداد فرصت های سرمایه گذاری فعال در این استان بیش از 200 واحد است که ارزش آن 4 میلیارد دلار است. عادل ال یاسیری مدیرکل گفت که سرمایه گذاری حاضر در استان در بالغ بر 4 میلیارد دلار است که نشان می دهد این مبالغ برای تأمین اعتبار پروژه‌های مهم استفاده می‌شود. وی تأکید کرد که این بخشها شامل مسکن، تجارت، کشاورزی، صنایع سیمان و مواد غذایی است.

اقتصاد نیوز: دو میلیون هکتار برای کشت گندم و جو در 3 استان

ادارات کشاورزی در استان‌های کرکوک، میسان و النجف اشرف با تصویب سهمیه آب موجود در توافق با وزارتخانه‌های کشاورزی و منابع آب، مناطق زیر کشت محصولات مختلف را برای فصل زمستان آینده، عمدتا گندم و جو تعیین کرده اند. زهیر علی حسین مدیر زراعت کرکوک، گفت یک میلیون و 100 هزار دونم برای کشت محصولات گندم و جو ، 700 هزار دونم در داخل طرح و 400 هزار دونم خارج از آن مشخص شده است و اجرای آن  طی دو هفته آینده آغاز شده و بذرها از یک شرکت برای کشاورزان تهیه شده است. دکتر محمد عبدالجبار مدیر کشاورزی میسان ، اظهار داشت که برنامه فصل زمستان استان شامل 500 هزار دونم گندم و 150 هزار دونم جو، علاوه بر اختصاص ده هزار دونم برای محصول برنج است، به شرطی که در کنار رودخانه‌های مناطق مشره، کهلیس و البطیرا کاشته شود. همچنین ذرت زرد 75 هزار دونم، ذرت سفید 65 هزار دونم و 80 هزار دونم انواع محصولات گیاهی نیز کاشته خواهد شد. در همین زمینه شهید الفتلوی، مدیر کشاورزی نجف، اظهار داشت که برنامه زمستانی استانداری محدوده برداشت گندم در آن را به 263 هزار و 778 دونم محدود کرد و شامل زمین‌های زیر کشت برنج و بذرهای آن قبل از برداشت برنج با گندم کاشته شد، در حالی که اراضی بیابانی که با حفر چاه‌های آب برای گندم و جو کاشته می‌شوند مساحتی بیش از چهار هزار دونم است. این ارقام نشان می دهد که منطقه خاص برای کشت محصول جو تقریباً نه هزار دونم است.

سومریه نیوز: کشاورزی به سمت حفظ ثبات قیمت تخم مرغ در بازار محلی است

روز شنبه ، محمد کریم الخفاجی ، وزیر کشاورزی ، به همه تولیدکنندگان تخم مرغ سفارش کرد تا ثبات قیمت های خود را در بازارهای محلی حفظ کنند و از سرویس های امنیتی خواست تا با کسانی که افزایش قیمت را در بازار ترویج و به نفع باز کردن واردات فعالیتمی‌کنند، برخورد کند .حمید النایفسخنگوی وزارت گفت: الخفاجی بر لزوم محافظت از مصرف کننده عراقی در برابر دلالان در بازارهای محلی و کسانی که از یک طرف فرصت می‌کنند به محصول محلی آسیب برسانند و از طرف دیگر  بر درآمد روزانه شهروند تأثیر می‌گذارد تأکید کرد.در این بیانیه از قول وزیر گفته شده است که بخش طیور شاهد رشد سریع و دوبرابر شدن درآمدها است و قول هایی برای افزایش تولید از طریق پروژه‌های بازسازی شده و همچنین پروژه‌هایی که به زودی وارد مرحله تولید می‌شوند و بخش مرغداری را به یک فعالیت مهم در درآمد ملی کشور تبدیل می‌کند ، داده شد.وی افزود: برخی در تلاشند بخش مرغداری را به سطح صفر برسانند و ما این را نمی‌پذیریم. حفاظت از محصول محلی مسئولیت ملی و افتخاری است.الخفاجی از استانداران خواست حمل ونقل تخم مرغ مخصوصاً در استانهای تولیدکننده را تسهیل کنند.الخفاجی خواستار مبارزه با جرایم سازمان یافته و جرایم اقتصادی در سازمان امنیت ملی و همه دستگاه‌های پشتیبانی برای برخورد با همه کسانی که با امنیت غذایی شهروند بازی می‌کنند، شد.

العراق الیوم: استان انبار در حال مذاکره با شرکت های اروپایی برای احیای کارخانه فسفات است

عزیز خلف الطرموز ، مشاور استاندار انبار در روز یکشنبه فاش کرد که در حال مذاکره با گروهی از شرکت های بلژیکی و بلغاری برای سرمایه گذاری در کارخانه فسفات در منطقه القائم، غرب انبار است. الطرموز گفت که هیئتی از گروه شرکت های بلژیکی و بلغاری برای دیدن فرصت های سرمایه گذاری برای راه اندازی مجدد کارخانه فسفات در منطقه القائم، غرب انبار که 17 سال است به دلیل سهل انگاری دولت از کار خارج شده است، وارد وزارت صنعت شدند. وی افزود: هیئت آمادگی خود را برای کار در زمینه راه اندازی این کارگاه ابراز داشتند، که یکی از حیاتی ترین کارگاه‌ها است زیرا حاوی اورانیوم است که باعث احیای واقعیت اقتصادی کشور عراق می‌شود. با اشاره به اینکه هیئتی از وزارت صنعت طی چند روز آینده به استانداری انبار می رود تا از احیای کارخانه فسفات موجود که مواد گرانتری از طلا تولید می‌کند خبر دهد، که ثبات شرایط امنیتی به تمایل حضور شرکت های سرمایه گذاری بین المللی برای کار در مناطق غربی کمک می‌کند و تأکید می‌شود که پروژه احیای مواد فسفات یکی از مهمترین پروژه‌ها در سطح عراق است.

سومریه : کشاورزی واردات کلیه خوراک های مورد نیاز بخش مرغداری را انجام می دهد

وزیر کشاورزی، محمد کریم الخفاجی روز دوشنبه اجازه واردات مواد خوراکی مورد نیاز بخش مرغداری را که شامل (ذرت علوفه ای، کنجاله سویا و برومکس) می‌باشد را صادر کرد. سخنگوی وزارتخانه حمید النایف در بیانیه ای اعلام کرد: وزیر الخفاجی به منظور تأمین تخم مرغ و مرغ های گوشتی برای رفع نیاز شهروندان با قیمت مناسب و تهیه همه خوراک و مواد مورد نیاز بخش مرغ این دستور را صادر کرده است و توضیح داد که این اقدام به ایجاد فراوانی علوفه کمک خواهد کرد. وی افزود: فرآیند واردات خوراک برای هر کسی که مایل به واردات غیر از شرکت ها یا افراد دیگر است بدون محدودیت یا شرایط در دسترس است و فقط مواد علوفه ای برای اطمینان از ایمنی آن باید با کنترل های بهداشتی دامپزشکی مطابقت داشته باشد و خاطرنشان کرد: فرآیند واردات برای همه آزاد است و در انحصار برخی نیست. وی ادامه داد، این وزارتخانه از محصول محلی، از جمله بخش مرغداری، که به دامنه خوبی از تولید و سرعت روزافزون رسیده است، حمایت و گفت، این وزارتخانه از طریق حمایت اخلاقی و لجستیکی به احیای بخش طیور در عراق و از همه مهمتر، محافظت از محصول محلی و همچنین ارائه واکسن‌های دامپزشکی کمک کرده است.

شفق نیوز: کشاورزی کردستان از انعقاد قرارداد بازاریابی محصول سیب زمینی محلی خبر داد

وزارت کشاورزی و منابع آب در اقلیم کردستان اعلام کرد که قراردادهایی برای خرید محصول محلی سیب زمینی بین کارخانه‌های تولید چیپس سیب زمینی و کشاورزان منعقد خواهد کرد و دوره‌های آموزشی برای کشاورزان تحت نظارت این وزارتخانه برگزار می‌کند در این بیانیه افزوده شده است که جنبه دیگری از این نشست شاهد بحث درباره وضع عوارض گمرکی بر واردات سیب زمینی بود.

سایت وزارت کشاورزی: وزیر کشاورزی دستور واردات جوجه مرغ(تخم گذار وگوشتی ) را از بندر بصره و فرودگاه میدهد

وزیر کشاورزی، مهندس محمد کریم الخفاجی، مجوز رسمی واردات جوجه‌های تخم گذار و گوشتی از طریق فرودگاه بین المللی بغداد و بنادر جنوبی بصره را صادر نمود. در بیانیه ای عنوان شد که وزیر الخفاجی این تصمیم را برای کاهش هزینه‌های مالی تولید کنندگان و مرغداران و بخاطر هزینه‌های بالای واردات از گذرگاه‌های اقلیم کردستان گرفته است.

الفرات نیوز: کشاورزی نشان می دهد چه کسی قیمت تخم مرغ را دستکاری می‌کند و از طریق تشکیل یک کارگروه برقیمت ها نظارت می‌کند

وزارت کشاورزی فاش کرد چه کسانی قیمت تخم مرغ را در بازارهای محلی دستکاری می‌کنند. سخنگوی این وزارتخانه حمید النایف به الفرات نیوز گفت که افزایش قیمت تخم مرغ پس از ورود دولت به کنترل مراکز فروش برای کاهش 50 درصدی قاچاق اتفاق افتاد و از این نتایج مشخص شد که بسیاری از قاچاقچیان تخم مرغ که از طریق قاچاق زندگی می‌کردند (مخصوصا در منطقه کردستان)موجب افزایش قیمت شده و پس از شناسایی عملیات آنها متوقف شد. وی افزود: قاچاقچیان و ذینفعان به دنبال راه‌های جدید برای بازگرداندن مسئله واردات هستند. آنها تخم مرغ موجود داخلی را با قیمت مناسب از 4000 هزار تا 4500 دینار در هر بسته از تولیدکنندگان خریداری کرده اند و با قیمت های بالا در فروشگاه‌ها عرضه می‌کرده اند تا تولیدات داخلی با افزایش قیمت قدرت رقابت با کالای وارداتی نداشته باشد. لذا وزارت کشاورزی به این موضوع توجه کرده و به همه تولیدکنندگان مرغ دستور داده است که فروش مرغ را انجام ندهند. مگر اینکه مستقیم به شهروندان یا فروشگاههای معتبر انجام شود. نایف اظهار داشت، از طریق جرایم سازمان یافته با متخلفین برخورد شده است. با اشاره به اینکه پس از این اقدامات کنترلی قیمت یک کارتن تخم مرغ در استان بصره، به عنوان مثال، به 56000 دینار کاهش یافت، به این معنی که قیمت یک بسته 4750 دینار عرضه می‌گردد و این یک دستاورد بزرگ برای منطقی کردن قیمت ها است. وی ادامه داد: برای کاهش قیمت ها باید حمایت دولت وجود داشته باشد. سخنگوی وزارت کشاورزی گفت: ما یک کارگروهی داریم که همه کمیته‌های اقتصادی، افسران جرایم اقتصادی و رهبران عملیات را گرد هم می آورد تا درهر مکانی که قیمت ها دستکاری شود موضوع را کنترل و پیگیری کند. قابل ذکر است که در چند روز گذشته بازارهای محلی شاهد افزایش قیمت تخم مرغ بودند و قیمت هر بسته به بیش از شش هزار دینار رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما