معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۲- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۴۶۵

اخبار اقتصادی عراق( هفته دوم آبان ماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی عراق در هفته دوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

در پی انتشار نقشه راهی از سوی دولت "الکاظمی" برای برون رفت از بحران اقتصادی فعلی تحت عنوان "برگه سفید"  که تقریباً به شعار کلی انتخاباتی دولت حاکم نیز تبدیل شده است، موسسه مطالعات آتلاتنیکی واقع در واشنگتن ایراداتی را به چشم انداز مورد نظر وارد نموده است. در گزارش 30 اکتبر موسسه مورد نظر عنوان شده است شکاف هائی در اصلاح و عملکرد موسسات اقتصادی مالی وجود داشته و توجه لازم به اصلاح بخش انرژی و الکتریسته در این اصلاحیه وجود ندارد. در ادامه آمده است وصول و اخذ مالیات دستمایه مناسبی برای  توسعه زیر ساخت های انرژیک عراق است و با افزایش تدریجی قیمت الکتریسته  به شهروندان عراقی تامین برق دائم باید در سرلوحه اقدامات دولت قرار گیرد . نگارنده عنوان نموده است بخش تامین برق و انرژی در عراق نیازمند به سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری است که میتوان با خصوصی سازی واقعی بر حاکمیت مافیای دولتی در این بخش پایان داد. شایان گفتن است دولت الکاظمی‌به عنوان ششمین دولت بعد از صدام از اوایل ماه  اکتبر نقشه راه یا چشم اندازی  95 صفحه ای را با هدف مهندسی اقتصادی کشور منتشر نموده که شامل کوچک کردن دولت و اصلاحات مالی در کشور است و در سفر اخیر به سه کشور اروپائی ( فرانسه، آلمان، انگلیس ) مورد بررسی و مذاکره با طرف های اروپائی قرار گرفته است. دولت عراق از سال 2003 تاکنون در بخش انرژی و الکتریسته 50 میلیارد دلار هزینه کرده ولی هنوز نیز از مشکل  کمبود الکتریسته رنج می‌برد.

 در تازه ترین اظهارات مقامات عراقی خبر از تشکیل کنسرسیومی   بلژیکی- بلغاری  در استان الانبار و شهر قائم در غرب این استان برای استخراج فسفات عنوان شده و ادعا نموده اند بر اساس برآورد کارشناسان مرکز جغرافیائی آمریکا USGS  این منطقه دومین ذخیره فسفات جهان با در اختیار داشتن 10 میلیارد تن را  داراست ضمن آنکه  رگه‌هائی از اورانیوم نیز در فسفات این منطقه موجود است. این پروژه که پس از سقوط صدام توسط  یک کمپانی متعلق به چک در حال اجرا بود بعدها بدلیل حضور داعش 70 درصد زیر ساخت های آن از بین رفت و بعد از آن شیوع کرونا و پیامدهای ناخوشایند آن سبب توقف و رها شدن از سوی شرکت مذکور شد. اخیرا مقامات عراقی صحبت از پیگیری  مجدد 1400 پروژه ناتمام در کشور بعد از 2003 را داده اند و دولت الکاظمی خود را موظف به اجرائی نمودن این پروژه‌ها دانسته است چراکه  اقتصاد عراق بنا به اظهارات اقتصادان این کشور بدلیل تعطیلی کارخانجات و اتکاء به واردات خارجی در ورطه فروپاشی است. استان الانبار بزرگترین استان عراق از نظر مساحت و دارای مرز مشترک با کشورهای سوریه ، اردن و عربستان است  و شهر قائم به دلیل نزدیکی به سوریه و مجاورت با شهر  "ابوکمال" سوریه از اهمیت زیادی برخوردار است و شاید گذشته از مسائل اقتصادی و انتفاعی با منویات راهبردی تر  مورد توجه باشد.  

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود ضمن اعلام اینکه کسری بودجه در خاورمیانه و شمال آفریقا حادتر خواهد بود پیش بینی نموده است کسری بودجه عراق 22 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود ضمن آنکه احتمال کوچک شدن اقتصاد عراق تا 10 درصد نیز وجود دارد. عراق بدلیل کاهش قیمت نفت، وابستگی شدید 95 درصدی بودجه همه دولتها به فروش آن و همچنین ناشی از پیامدهای ناخوشایند کرونا دچار بحران مالی است بحدی که دولت فعلی در پرداخت حقوق کارکنان با سختی مواجه است هر چند برخی نمایندگان با رد این موضوع می‌گویند آنچه عراق مبتلا به آن است سوء مدیریت و فساد است. در حال حاضر علی الامیر اعلاوی وزیر دارائی عراق در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول برای دریافت وامی‌به مبلغ 5 میلیارد دلار است. شایان گفتن است چندی پیش عادل المهدی نخست وزیر مستوفی عراق در دفاع از عملکرد دولت خود اعلام نموده بود کارمندان عراق تا سال 2007 حدود 730 هزار نفر بودند ولی در زمان تصدی وی دولت 8 میلیون کارمند (4 میلیون کارمند ،3 میلیون بازنشسته و 1 میلیون مدد جو)  داشت و این خود لطمه بزرگ به پیکره اقتصاد کشور بود . 

مقامات "هیات الاستثمار" یا کمیته سرمایه گذاری عراق اعلام نموده اند: در خلال ماه آینده میلادی تولید سیمان در عراق استان المثنی عراق بالغ بر 6 میلیون تن در سال و عملاً  این استان  قطب تولید سیمان در عراق خواهد بود.  امری که گذشته از خودکفائی در تولید این محصول  باعث اشتغال در کشور شده است. در حال حاضر اگر چه تقریبا در تمامی استان‌های عراق سیمان تولید می‌شود ولی بهترین نوع سیمان کشور متعلق به استان بابل و کربلا بوده و در اقلیم این مزیت متعلق به سلیمانیه است. 

"محمد کریم الخفاجی" وزیر کشاورزی عراق در تازه ترین اقدامات ( 6 آبان ) واردت "تخم نطفه دار"، مرغ و خوراک  طیور را از طریق فرودگاه بغداد و بندر بصره آزاد اعلام نمود و تصریح کرد این اقدام در جهت حمایت از تولیدکنندگان و مرغداران عراقی و کاهش  هزینه‌های مترتبه به ایشان و ممانعت از ورود تخم مرغ و مرغ بصورت غیر قانونی انجام می‌شود. چندی پیش اداره کل کشاورزی کربلا با اعلام اینکه استان باداشتن 55 مرغداری در تولید مرغ خودکفا بوده و امکان صادرات به سایر استان‌های عراق را دارد خواستار حمایت بیشتر دولت در این عرصه شد. 

 وزارت برنامه ریزی عراق تعداد پروژه‌های متوقف شده را اعلام کرد

عبدالزهره الهنداوی، سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق از وجود 6250 پروژه در حال اجرا در بخش های مختلف از جمله بهداشت، آموزش، مسکن، حمل و نقل، آب و فاضلاب، برق و بخش های توسعه خبر داد و افزود: به دلیل کمبود بودجه و عدم تخصیص منابع مالی مناسب برای ادامه و اتمام پروژه‌ها، این پروژه‌ها با مشکل روبرو شده اند؛ از اینرو این وزارتخانه با هدف یافتن راه حلی برای پروژه‌های متوقف شده برنامه ای تدارک دیده است. الهنداوی گفت: پروژه‌ها از نظر اقتصادی و ارائه خدمات از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اولین اقدامی‌که این وزارتخانه در جهت یافتن راه حل مناسب برای تکمیل این پروژه‌ها برداشته است، تضمین درصدی از مبالغ قانون استقراض جهت تأمین اعتبار و تکمیل پروژه‌هاست. گام دوم تمرکز برروی پروژه‌هایی است که میزان پیشرفت در آنها بیش از 50درصد است؛ به شرطی که این پروژه‌ها خدماتی و نمایانگر خدمات و اقتصاد ملی باشند.

 نماینده پارلمان عراق: بیش از 6 هزار پروژه خدماتی در عراق به دلیل بحران مالی متوقف شده است:

خانم انتصار الموسوی، نماینده پارلمان عراق اعلام کرد: بحران مالی موجود در عراق بسیار سخت است و عواقب بسیار بدی برای اقتصاد کشور خواهد داشت. برای خروج کشور از بحران مالی به راه حل هایی بر اساس یک نقشه راه واضح نیاز داریم. وی افزود: بیش از 6 هزار پروژه خدماتی در عراق به دلیل بحران مالی موجود، متوقف شده است.

وزارت کشاورزی عراق از بودجه حاصل از درآمد چند میلیون دلاری خود جهت حمایت از تولید ملی خبر داد

حمید النایف، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد: این وزارتخانه توانست از تولیدات داخلی محصولات گندم و جو و سبزیجات در سال جاری میلیون‌ها  دلار  درآمد کسب نماید. وی گفت: با این ابتکار توانستیم از خروج ارز جلوگیری نماییم. النایف، از وجود 1 میلیون تن جو و 600 هزار تن گندم مازاد بر نیاز داخلی خبر داد.

وزارت کشاورزی عراق از اقداماتی برای تأمین نیاز کشور به محصول گوجه فرنگی خبر داد

محمد کریم الخفاجی، وزیر کشاورزی عراق اعلام کرد: در آینده نزدیک، اقداماتی برای تأمین نیاز کشور به محصول گوجه فرنگی برای حفظ خودکفایی انجام خواهد شد. حمید النایف، سخنگوی این وزارتخانه افزود: وزیر بصورت میدانی از محصولات کشاورزی در میدان‌های تره بار بازدید نمود و مشاهده کرد که قیمت های محصولات کشاورزی به جز گوجه فرنگی که به دلیل کمبود تولید، با افزایش قیمت روبرو گردیده، مناسب می‌باشند. النایف خاطرنشان کرد که این وزارتخانه به منظور ادامه خودکفایی در این محصول مهم، تدابیری را برای رفع نیاز در آینده اتخاذ خواهد کرد.

شرکت زیمنس: اتصال شبکه برق مصر و عراق باعث افزایش تولید انرژی و بهره گیری از تولید برق می‌شود

جو کایسر، مدیر اجرایی شرکت بین المللی زیمنس اعلام کرد: مصر موقعیت های زیادی برای تولید برق از انرژی تجدیدپذیر دارد، مانند منطقه السویس و مناطقی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی که می‌توان با استفاده از این موقعیت به اروپا نیز برق صادر کرد. وی افزود: این شرکت کارشناسانی دارد که می‌توانند در ساخت نیروگاه به عراق کمک کنند. وی توضیح داد اتصال شبکه برق مصر و عراق باعث ایجاد بهره‌های زیاد در تولید انرژی خواهد داشت.

 450 دلار درآمد عراق بابت عبور هر هواپیما از حریم هوایی این کشور

حسین الشبلی، وزیر حمل و نقل عراق اعلام کرد: این وزارتخانه اقداماتی را برای تقویت و حمایت از بخش حمل و نقل انجام داده است: از جمله ارتباط با سازمان هواپیمایی کشوری (ایکائو) و دفتر منطقه ای آن در قاهره و ازسرگیری ارتباطات این بخش با کشورهای غربی که از سال 2014، قطع شده بود. این اقدام می‌تواند باعث اعتمادسازی برای تردد هواپیماها از آسمان عراق شود. وی افزود: در حال حاضر، روزانه بیش از 270 هواپیما از آسمان عراق عبور می‌کنند. الشبلی خاطرنشان کرد هزینه‌های عبور هر هواپیما از حریم هوایی عراق به 450 دلار بالغ می‌گردد و این اقدام می‌تواند کمکی به بودجه دولت باشد.

وزارت کار: 300 هزار کارگر بنگلادشی بصورت غیرقانونی در عراق فعالیت می‌کنند

وزارت کار و امور اجتماعی عراق از وجود 300 هزار کارگر بنگلادشی در این کشور خبر داد که بصورت غیرقانونی مشغول به کار هستند. احمد العلوانی، معاونت امور کار وزارت کار و امور اجتماعی عراق اعلام کرد: با سفارت بنگلادش در بغداد درخصوص فعال سازی تفاهم نامه با عراق درخصوص ورود نیروی کار بنگلادشی  و حضور قانونی آنها در این کشور گفتگو شده است.

رئیس فراکسیون بیارق الخیر: مدیریت بحران مالی عراق ازسوی الکاظمی مناسب نیست

محمد الخالدی، رئیس فراکسیون بیارق الخیر در پارلمان عراق اعلام کرد: اداره بحران مالی توسط دولت نامطلوب است؛ زیرا اتکا به اخذ وام، عراق را در غل و زنجیر قرار می دهد و آن را به طور نامعقولی مدیون و بدهکار خواهد کرد. این امر باعث تأثیر در کسری بودجه در سال 2021 خواهد شد. وی افزود: حکومت زمانی که قدرت را بدست گرفت به خوبی می دانست که عراق با بحران مالی روبروست؛ از اینرو باید سیاست مالی جدیدی به غیر از مسأله اخذ وام جهت پرداخت حقوق کارمندان خود اتخاذ نماید.

وزیر نفت عراق: اقلیم کردستان به تصمیمات اوپک درخصوص کاهش نفت متعهد نیست

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق پیش بینی کرد: قیمت های نفت برای پروژه‌های نفتی در عراق در سه ماهه دوم سال آینده میلادی جذاب تر خواهد شد. وی افزود: اقلیم کردستان همچنان به تصمیمات سازمان اوپک درخصوص کاهش نفت متعهد نیست. عبدالجبار تصمیمات این سازمان درخصوص کاهش صادرات نفت را باعث کندی در پروژه‌های اکتشاف نفت دانست.

پارلمان کردستان: جزئیاتی از حجم صادرات نفت اقلیم در دست نداریم

علی حَمَت صالح، عضو کمیته مالی در پارلمان اقلیم کردستان اعلام کرد: پرونده نفت یکی از پرونده‌های پیچیده ای است که در اختیار دولت و شخص مسرور بارزانی است که بصورت کاملاً سری اداره می‌شود. وی افزود: پارلمان اقلیم کردستان به عنوان نهادی نظارتی، از حجم صادرات نفت اقلیم و میزان درآمد حاصله از آن اطلاعی ندارد. این امر باعث شده تا فساد بزرگی در پرونده نفت بوجود آید و شرکت مشخصی جهت حسابرسی و تعامل با شرکت ملی نفت عراق (سومو) همانگونه که در دولت مرکزی است، وجود نداشته باشد.

عراق برای مقابله با بحران آب پیش آمده با ترکیه و ایران از تجارب مصر استفاده می‌کند

مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آبی عراق اعلام کرد: برای پایان دادن به مسأله بحران آب در عراق به تفاهمات بزرگی با ترکیه دست یافتیم. وی افزود: اهتمام این وزارتخانه، شرکت در هر  نشست یا جلسه ای است که از مواضع عراق برای دستیابی به حقوق آبی خود حمایت می‌کند؛ بویژه کشور مصر که با همین چالش روبروست. از اینرو جهت تضمین حقوق آبی خود، باید با این کشور همکاری نماییم. گفتنی است قرار است نشستی بین عراق و مصر در بغداد در این خصوص برگزار شود. الحمدانی درخصوص مذاکرات با کشور ترکیه برای پایان دادن به مسأله بحران آب در عراق افزود: تحرکات مثبت و تمایلی واقعی از سوی کشور ترکیه در این خصوص وجود دارد. درخصوص ایران نیز به تفاهمات خوبی رسیدیم. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما