معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۶۷

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته اول آبان ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته اول آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 افغانستان

کاهش 60 درصدی تجارت میان افغانستان و پاکستان به دلیل شیوع کرونا

معاون اتاق تجارت و سرمایه گزاری افغانستان امروز یکشنبه گفت در پی شیوع ویروس کرونا و بسته شدن راه‌ها میان افغانستان و پاکستان، تجارت میان دو کشور 60 درصد کاهش یافته است. به گفته مومند، در حال حاضر شمار خودروهای باربری که بین دو کشور کالا منتقل می‌کنند، به حدود 900 کامیون در روز رسیده  است، در حالی که سال گذشته روزانه تا دو هزار کامیون کالا میان افغانستان  و پاکستان رفت و آمد می‌شد.

میزان فقر در افغانستان افزایش یافته است

بانک جهانی در تازه ترین گزارش‌ خود اعلام نموده است که میزان فقر در افغانستان در دوران گسترش ویروس کرونا نزدیک به ۷۲ درصد افزایش یافته است. در گزارش جدید این بانک که به مناسبت فرارسیدن روز جهانی غذا منتشر شد آمده است که میزان فقر در افغانستان در دوران گسترش ویروس کرونا به ۷۲ ‌درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش بانک جهانی، نزدیک به ۱۵ میلیون تن  از مردم افغانستان از نظر اقتصادی آسیب پذیر هستند.

کمبود مواد غذایی برای 35 درصد جمعیت افغانستان در پی شیوع کرونا

معاون آبیاری و منابع طبیعی وزارت کشاورزی در مراسم تجلیل از روز جهانی غذا گفت که شیوع ویروس کرونا، افغانستان را شدیداً متأثر کرده و هم اکنون 10.9 میلیون نفر یعنی حدود 35 درصد جمعیت کشور با کمبود مواد غذایی مواجه اند. غفوری بیان داشت که افغانستان با وجود اینکه با بحران‌های ناشی از شیوع کرونا و جنگ مواجه است، در بخش تولید گندم دستاورد خوبی داشته است. وی افزود افغانستان از جمله کشورهایی است که بیش­ترین استفاده از گندم را دارد و امسال میزان تولید گندم در این کشور با پنج درصد  افزایش به 5.1 میلیون تن رسیده است.

محصولات انجیر در افغانستان افزایش یافته است

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان می­گوید که میزان حاصلات انجیر در کشور به خصوص در ولایات قندهار، هرات و فاریاب افزایش یافته است. ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات از افزایش ۳۰ درصدی محصولات انجیر در این شهر خبر میدهد. بشیر احمد، مسئول امور زراعتی ریاست زراعت هرات می­گوید، در هرات به اندازه ۳۷۰ هکتار زمین باغ­های انجیر وجود دارد که امسال در حدود ۸ هزار متریک تن انجیر از این باغ­ها تولید شده است.

کره جنوبی کمک مالی خود به افغانستان را تا سال 2024 ادامه می دهد

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که سئول به تعهد خود به کمک های بین المللی به افغانستان تا سال 2024 ادامه خواهد داد. این موضوع را کیم یونگ چی، نماینده ویژه کره جنوبی برای افغانستان و پاکستان در نشست بودجه کمکی برای ارتش افغانستان که توسط ناتو در بروکسل و به صورت مجازی برگزار شده  اظهار کرده است. وی اضافه کرد که کمک ها به ارتش افغانستان باید متناسب با پیشرفت در مذاکرات صلح این کشور انجام شود.

سیستم آنلاین ثبت و کنترل امور صادراتی در افغانستان ایجاد شد

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می­گوید که سیستم آنلاین ثبت و کنترل امور صادراتی با کمک مالی یک نهاد بین المللی در این اتاق ایجاد شد. به گفته اتاق تجارت و سرمایه گذاری، هدف از ایجاد این سیستم معیاری سازی صادرات، افزایش عواید، جلوگیری از جعل کاری اسناد از سوی سرمایه گذاران و‌ از بین بردن فساد می­باشد. مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه گذاری می­گویند که سیستم آنلاین سهولت بزرگی به بخش خصوصی سرمایه گذاری در کشور ایجاد نموده است. این سیستم، سرمایه گذاران را قادر می­سازد تا در وقت کم عضویت و تصدیق نامه سرمایه گذاری را گرفته و از ضایع شدن وقت و کاغذ‌بازی جلوگیری می­کند. بر اساس سیستم آنلاین قرار است اموال صادراتی افغانستان به شکل معیاری به بازار های بین‌المللی صادر شوند. امین بابک، رییس بخش روابط عامه اتاق تجارت و سرمایه گذاری کشور می­گوید که هدف این است که صادرات افغانستان را به شکل معیاری به جهان معرفی کنیم. پیش از این مشکل عمده این بود که کالاها با اسناد جعلی صادر می­شدند و استاندارد نبود و اصلاً قاچاق صورت می­گرفت. اکنون با بهره‌گیری از سیستم آنلاین جلو تمام سوء استفاده‌ها را گرفته خواهد شد.  در تحقیق که حکومت و مسئولان اتاق صنایع و معادن در سال ۱۳۹۸ از صادرات ذغال سنگ به پاکستان انجام داده اند، نشان می­دهد که تنها یک­سوم از میزان صادرات زغال سنگ به پاکستان ثبت بوده و از آن مالیه گرفته شده است و دو­سوم آن به شکل غیر قانونی استخراج و زیر سایه شرکت قراردادی با جعل اوراق تجارتی، قاچاق می‌شدند.

وزارت ترانسپورت (حمل و نقل): 90 درصد مشکلات حمل‌ و نقل زمینی حل شده است

مسئولان وزارت حمل و نقل می‌گویند که 90 درصد مشکلات حمل‌ونقل زمینی حل شده است و صادرات و واردات بدون مشکل خاصی انجام می‌شود. قدرت الله ذکی سرپرست وزارت حمل و نقل در نشست ملی «مسیرهای جدید ترانزیتی و تجارتی؛ حرکت به سوی افغانستان خودکفا و مرفه» گفت که در نتیجه توجه حکومت به مسیرهای ترانزیتی، بسیاری از مشکلات تاجران حل شده است و اکنون بدون هیچ مشکلی، ۹۰ درصد صادرات و واردات افغانستان از راه زمینی انجام می‌شود. وی افزود که به منظور حل مشکلات ترانسپورتی با کشورهای همسایه، با بازگشایی بنادری که در اثر شیوع ویروس کرونا مسدود بود و رسیدگی به مشکلات تاجران، میزان صادرات افغانستان با گذشت هر روز افزایش خواهد یافت و جریان واردات نیز به حالت عادی برگشته است. در این نشست سیدزمان‌هاشمی رئیس هیأت عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و محمد اسماعیل غضنفر رئیس فدراسیون اتاق‌های تجارت، صحبت کردند و از توجه حکومت به بخش خصوصی تشکر کرده، گفتند که مشکلات در ترانزیت هنوز هم وجود دارد. آنان به خاطر جلوگیری از زیان‌های تاجران، فعالیت‌های ۲۴ ساعته را در گمرکات بندری، پیشنهاد کردند تا اموال تجارتی به موقع وارد شود و در نقاط کنترل به خاطر منتظر ماندن، جریمه نشوند.

پاکستان

هشتمین کمیته تجارت مرزی ایران و پاکستان برگزار می‌شود

به گزارش تسنیم، هیئت اقتصادی سیستان و بلوچستان برای شرکت در هشتمین کمیته تجارت مرزی ایران و پاکستان عازم کویته شده است تا ضمن دیدار با مقامات اقتصادی در این کمیته راهبردی شرکت کند. بنابه اعلام روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، در راستای توسعه روابط تجاری ایران با پاکستان هشتمین کمیسیون مشترک تجاری مرزی ایران و پاکستان در شهر کویته ایالت بلوچستان پاکستان در روزهای 29 و 30 مهرماه، برگزار خواهد شد. دیدار با حکمران ایالت بلوچستان پاکستان، مذاکره با تیم اقتصادی ایالت بلوچستان و نشست با اتاق بازرگانی جهت توسعه روابط اقتصادی را از مهمترین برنامه‌های این سفر است و پس از برگزاری نشست های مختلف تفاهم نامه همکاری دوجانبه به امضا روسای هیئت های دوطرف خواهد رسید.

آمادگی ایران برای پذیرش سرمایه‌گذاری پاکستان درمنطقه ویژه‌اقتصادی چابهار

به گزارش ایرنا، "ماندانا زنگنه" معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان و رئیس هیات اعزامی‌کشورمان به پاکستان جهت حضور در هشتمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی در شهر "کویته" اعلام کرد: دروازه مناطق ویژه اقتصادی چابهار، میرجاوه و ریمدان ایران به سوی سرمایه‌گذاران پاکستانی باز است. وی همچنین‌ با تاکید بر راه‌اندازی گذرگاه‌های جدید مرزی میان ایران و پاکستان به ویژه گیت "ریمدان-گبد" ظرف یکماه آینده و موافقت دو طرف با آن، افزود: ظرفیت‌های مناسب و پرباری میان دو کشور به خصوص استان سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان وجود دارد و ما باید از این فرصت‌ها به ویژه در حوزه‌های حمل و نقل، تجارت و گردشگری استفاده کنیم. رئیس هیات ایرانی پیشنهاد افزایش ساعات کاری گمرک در نقطه صفر مرزی میرجاوه-تفتان به روزانه ۱۲ ساعت از تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۲۰ و افزایش آن به ۲۴ ساعت تا سه ماه آینده را مطرح کرد که با استقبال و موافقت طرف پاکستانی همراه شد.

بانک جهانی: در این شرایط دشوار کنار پاکستان خواهیم بود

به گزارش دنیا، در رابطه با مقدمات نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، جلسه ای از طریق لینک ویدیویی برگزار شد که در آن وزیر امور اقتصادی فدرال پاکستان خسرو بختیار  و معاون بانک جهانی وینگ شفر شرکت داشت. در این جلسه ویدیویی معاون بانک جهانی گفت که پاکستان بهترین استراتژی را علیه کرونا در پیش گرفته است و ما در این شرایط دشوار کنار پاکستان خواهیم بود. خسرو بختیار نیز گفت: پاکستان به شدت اصلاحات اقتصادی را دنبال می‌کند و با کمک بانک جهانی ، یک میلیارد نفر از مردم جهان می‌توانند از کرونا جان سالم بدر ببرند. وی افزود: بانک جهانی 12میلیارد دلار اعتبار برای مبارزه علیه کرونا به کشورهای فقیر اختصاص داده است. انتظار می رود واکسن کرونا با کمک بانک جهانی تهیه شود.

نماینده سازمان جهانی بهداشت: پاکستان بهترین استراتژی را علیه کرونا به کار گرفت

به گزارش اکسپرس، نماینده سازمان جهانی بهداشت در پاکستان اعلام کرد پاکستان بهترین استراتژی را در برابر کرونا در پیش گرفته است. پاکستان با کنترل به موقع کرونا به یکی از کشورهای پیشرو در جهان تبدیل شده است. وی افزود: مردم پاکستان نیز در اجرای پروتکل ها با دولت همکاری کردند. به طور کلی استراتژی هوشمند نخست وزیر عمران خان بهترین استراتژی بود. نماینده سازمان جهانی بهداشت گفت که موج دوم پاندمی‌کرونا به سرعت در حال گسترش است. WHO به کشورهایی از جمله پاکستان که در زمینه تولید واکسن کار می‌کنند کمک می‌کند، امید است که تا سال 2021 ، دو میلیارد واکسن آماده شود.

وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان: میزان مرگ و میر کرونا در هفته‌های اخیر 140 درصد افزایش یافته است

به گزارش اکسپرس، اسد عمر وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان در توئیتی اعلام کرد هفته گذشته میزان مرگ و میر روزانه کرونا به طور متوسط 12 نفر بود. این میزان در مقایسه با چند هفته قبل 140 درصد افزایش دارد. اسد عمر افزود: ما با بی اعتنایی به پروتکل های بهداشتی مرتکب اشتباه بزرگی شده ایم و اگر مسیر فعلی خود را تغییر ندهیم هم زندگی و هم معیشت خود را از دست خواهیم داد.

هند

حذف هند از پروژه توسعه میدان گازی ایران

خبرگزاری پرس تراست ایندیا به نقل از منابع هندی آگاه گزارش داد ایران تصمیم گرفته است برای توسعه میدان گاز طبیعی فراساحلی "فرزاد بی" که توسط یک شرکت هندی کشف شده و قرار بود توسط گروهی از شرکت­های هندی ساخته شود، از شرکت­های داخلی استفاده کند. به نوشته اویل پراس، مذاکرات میان شرکت­های هندی و ایران درباره توسعه این میدان گازی سال­ها طول کشید و در سال ۲۰۱۷ پس از این که ایران تصمیم نهایی درباره این میدان را چندین بار عقب انداخت، هند تهدید کرد واردات نفت ایران را کاهش خواهد داد. ایران در ماه مه سال ۲۰۱۷ با امضای توافق اولیه توسعه میدان فرزاد بی را به شرکت گازپروم روسیه سپرد. این خبر توسط بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اعلام شد که پیشتر این احتمال را مطرح کرده بود که روس­ها جای هندی­ها را در میادین نفت و گاز ایران می‌گیرند. پس از چند سال مذاکرات طولانی درباره توسعه میدان گازی فرزاد بی، به دلیل تحریم­های آمریکا علیه صنعت انرژی ایران، به نظر می رسد که ایران تصمیم گرفته است استفاده از شرکت­های خارجی را کنار گذاشته و به جای کنسرسیوم هندی از شرکت­های داخلی استفاده کند.

هند از ایران پیاز وارد می‌کند

با افزایش قیمت پیاز، بازرگانان بازار APMC در واشی حدود 600 تن پیاز از ایران وارد کرده اند که روز دوشنبه به بندر JNPT رسید. در حالی که برخی از آنها به بازار APMC برده شده اند، برخی دیگر به کارناتاکا و تامیل نادو منتقل می‌شوند. "حدود 25 تن از 600 تن به بازار APMC آورده شده است. عبدالرزاق ممون، یکی از تاجران بازار APMC، گفت: این مواد به صورت عمده  هر کیلو51 روپیه فروخته شده در حالی که قیمت پیاز هندی بین 60 تا 70 روپیه است. آقای ممون گفت که انتظار می رود تا هفته آخر ماه اکتبر پیاز بیشتری از مصر وارد شود. "ما پیاز را از 25 روز پیش به ایران سفارش داده بودیم. روند کار از ایران کند است و روش های پرداخت نیز خسته کننده است. در عوض ، ما پیاز را از مصر وارد می‌کنیم. پیاز از ترکیه نیز وارد می‌شود. این بار ، نرخ در آنجا نیز بالاتر است و از این رو ، ما از مصر وارد می‌کنیم. 

تخفیف متقابل بنادر ایرانی-هندی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان از تمدید تخفیفات ۴۰ درصدی هند در هزینه‌های بندری و کالا بین ۲ بندر این کشور با بندر چابهار خبر داد. بهروز آقایی بیان کرد: تخفیفات متقابل بین بندر شهید بهشتی چابهار  و ۲ بندر مهم هند، سال گذشته در راستای پیوندهای منطقه ای، افزایش حجم ترافیک کالا و ترغیب صاحبان کالا و خطوط کشتی رانی، برای اولین بار اجرایی شد.وی ادامه داد: امسال نیز با پیگیری‌ها و تخفیفات اعمالی توسط سازمان بنادر و دریانوردی در بندر چابهار، تخفیف ۴۰ درصدی هزینه‌های بندری کالا و کشتی در ۲ بندر JNPT و کاندلا در  هند، برای محموله‌های ارسالی از مبدا یا مقصد بندر شهید بهشتی چابهار، به مدت یک سال دیگر تمدید شد. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان گفت: این تخفیفات به طور قطع به پایداری فعالیت خطوط کشتیرانی بین بنادر هند و بندر شهید بهشتی، افزایش فعالیت تجار و رونق تجارت منطقه کمک خواهد کرد.

افزایش صادرات هند به ارمنستان

سایت دی. ان. ای ایندیا: ارزش صادرات هند به ارمنستان از 19.8 میلیون دلار در سال 2017 به 51.4 میلیون دلار در سال 2018 و 61.3 میلیون دلار در سال 2019 افزایش یافته است. درضمن، ارزش واردات هند از ارمنستان به 2.8 میلیون دلار در سال 2017، به 0.56 میلیون دلار در سال 2018 و به 3.49 میلیون دلار در سال 2019 بالغ گردید. صادرات هند به ارمنستان شامل گوشت گاو، محصولات کشاورزی، تجهیزات برقی، الماس خام و تراشیده، انواع پلاستیک، مواد دارویی، وسایل آرایش، پوشاک، وسایل شیمیایی و خودرو می‌شوند. مواد غیرآهنی و لاستیک خام صادرات ارمنستان را به هند تشکیل می دهند.

اعطاء مساعدت مالی میلیون دلاری هند به پناهندگان فلسطینی

سایت نیو ایندین اکسپرس :هند روز چهارشنبه یک میلیون دلار را در اختیار آژانس رفاه و کارهای سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی در خاور نزدیک به منظور حمایت از پناهندگان فلسطینی که اکنون با مشکلات بی نهایت شدیدی در اثر همه گیری ویروس کرونا مواجه هستند، قرار داد. دولت هند یک چک یک میلیون دلاری را به این نهاد سازمان ملل از طریق سونیل کمار، نماینده خود در فلسطین، تسلیم کرد. آژانس رفاه و کارهای سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی در خاور نزدیک از هند بخاطر این کمک به موقع قدردانی کرده است.

هند گوی سبقت اقتصادی را از ژاپن تا 2050 می رباید

تغییرات جمعیتی به هند اجازه می‌دهد تا ۲۰۳۰ در جایگاه پنجم یعنی پس از آمریکا، چین و ژاپن قرار بگیرد. این کشور در ۲۰۵۰ از ژاپن هم رد می‌شود و به جایگاه سوم می‌رسد و این جایگاه را تا ۲۱۰۰ حفظ خواهد کرد. به نقل از راشاتودی، طبق جدیدترین تحقیقات منتشر شده توسط مجله پزشکی «لانسنت»، اقتصاد هند طی سه دهه آینده از رتبه پنجم به جایگاه سوم در لیست بزرگترین اقتصادهای دنیا می‌رسد. این تحقیقات بر اساس تغییرات جمعیت در سن کار در بزرگترین کشور دنیا صورت گرفته و طبق آن سناریوهایی برای تولید ناخالص داخلی در نظر گرفته شده است. طبق پیش بینی ‌های مجله لانسنت، هند تا قبل از 2030 بزرگترین جمعیت در سن کار دنیا را خواهد داشت و تعداد این افراد تا 2050 به اوج می‌رسد. هند در 2017 هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا بود و پس از آن به رتبه پنجم رسید. تغییرات جمعیتی به این کشور جنوب آسیا اجازه می‌دهد تا 2030 در جایگاه پنجم یعنی پس از آمریکا، چین و ژاپن قرار بگیرد. این کشور در 2050 از ژاپن هم رد می‌شود و به جایگاه سوم می‌رسد و این جایگاه را تا 2100 حفظ خواهد کرد.

آلومینیوم منبع اقتصادی هند

درحالی‌که هند در راستای توسعه خود گام‌های بلندی برمی‌دارد، یکی از چالش‌های این کشور تأمین منابع اولیه است. ازجمله پیشرفت‌های صورت‌گرفته و یا درحال شکل‌گیری در هند می‌توان به احداث 100 شهر هوشمند، سیستم برق‌رسانی 24 ساعته، برنامه‌های هوا-فضا و دستیابی به 100 گیگاوات انرژی خورشیدی اشاره نمود. نقل از باشگاه آلومینیوم، در کنفرانس مطبوعاتی که اخیراً برگزار شد، آقای آبیجیت پاتی (Abhijit Pati) مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره شرکت بالکو (باهارات آلومینیوم)، اظهار داشت: با توجه به نرخ رشد صنعتی، اقتصادی و توسعه در هند، آلومینیوم یکی از مهم‌ترین منابع مؤثر محسوب می‌شود. آقای پاتی در ادامه افزود: آلومینیوم فلزی است که می‌توان آن‌را بارها و بارها بازیافت کرد و به همین منظور به‌عنوان فلز "سبز" نامیده شده است. این فلز قادر است حتی با چندین‌بار بازیافت، 100 درصد خواص خود را حفظ کند. فلز آلومینیوم در میان فلزات غیرآهنی، پس از فولاد، دومین صنعت فلزی جهان محسوب می‌شود. سرانه‌ی مصرف آلومینیوم هند 2.5 کیلوگرم در سال است که بسیار کمتر از میانگین 11 کیلوگرم سرانه‌ی مصرف جهانی آلومینیوم است. درحال‌حاضر هند یکی از کشورهایی است که سرمایه‌گذاری وسیعی برروی صنعت آلومینیوم داشته است. شرکت‌های نالکو و همچنین بالکو، با هدف رشد و ارتقاء صنعتی، درحال سرمایه‌گذاری برروی تولید خود هستند. صنعت آلومینیوم هند تاکنون توانسته 800 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند. با توجه به اینکه این صنعت ارتباط مستقیم با صنایع دفاع، هوا-فضا، خودروسازی، انرژی، ساختمان، بسته‌بندی و ... دارد، همواره یکی از منابع مهم درآمد و کاری محسوب می‌شود.

افزایش فروش خودروی مسافری در هند

به نقل از شین هوا، انجمن تولیدکنندگان خودروی هند، سیام، اعلام کرد فروش خودروی مسافری این کشور در ماه سپتامبر با ۲۹ درصد جهش نسبت به سال گذشته روبرو شده است. طبق اعلام این انجمن صنعتی، در ماه سپتامبر ۲۷۲,۰۲۷ خودرو فروخته شده است در حالی که در ماه مشابه سال قبل ۲۱۵,۱۲۴ خودرو فروخته شده بود. داده‌های سیام نشان می دهد فروش خودروی مسافری در این ماه ۲۸.۹۲ درصد نسبت به سال گذشته جهش کرده است در حالی که فروش خودروهای خدماتی عمومی در این ماه ۲۴.۵۰ درصد جهش کرد و فروش خودروهای ون هم ۱۰.۶۴ درصد افزایش یافت. سیام اعلام کرد: در سپتامبر امسال کل صادرات خودروهای مسافری و سه چرخه‌ها به ترتیب ۳۵.۸۹ درصد و ۵.۳۵ درصد در مقایسه با سپتامبر گذشته سقوط کرد اما کل صادرات دوچرخه در این ماه ۹.۱۷ درصد رشد داشته است.

سریلانکا

گفتگوی تلفنی نخست وزیران سریلانکا و کره جنوبی

به گزارش آدادرانا، چونگ سیه کیون، نخست وزیر کره جنوبی در تماس تلفنی با همتای سریلانکایی اش ماهیندا راجاپاکسا در روز 20 اکتبر پیرامون حوزه‌های مورد علاقه دوجانبه و ارتقاء روابط دوکشور به تبادل نظر پرداختند. طرف کره ای ضمن تبریک انتخاب ماهیندا به عنوان نخست وزیر جدید سریلانکا، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های بین دو کشور ادامه یافته و روابط طرفین مستحکم تر شود. درباره ارایه مساعدت فنی آژانس همکاری بین المللی کره جنوبی به دانشگاه Ocean و سرمایه گذاری کره در صنعت گردشگری سریلانکا هم تبادل نظر به عمل آمد. نخست وزیر سریلانکا از همتای خود دعوت کرد پس از رفع اپیدمی از کشورش بازدید بعمل آورده شود که مورد پذیرش طرف کره ای قرار گرفت.

مسکو به کلمبو واکسن ضد کرونا می دهد

به گزارش دیلی نیوز، یوری ماتری سفیر روسیه در کلمبو در دیدار با چمال راجاپاکسا یکی از برادران رئیس جمهور و نخست وزیر سریلانکا و وزیر کنونی آبیاری، دفاع داخلی و مدیریت  فجایع در محل وزارتخانه قول داد واکسن اسپاتنیک روسی در اختیار این کشور قرار دهد. به درخواست چمال، قرار شد روسیه، دوره برخط پیشرفته با موضوعیت روش های فن آوری بین المللی انجام تفحص برگزار کند.

سریلانکا از پاکستان برنج وارد می‌کند

به گزارش شین هووا، با توجه به دریافت شکایات در خصوص بروز بی نظمی در واردات و عرضه برنج و جهت رقابتی نمودن قیمت این محصول در داخل سریلانکا به پیشنهاد باندولا گوناواردنا وزیر تجارت سریلانکا و به تصویب هیأت دولت سریلانکا بنابر توافقنامه تجارت آزاد بین پاکستان-سریلانکا سالانه 6000 متریک تن برنج بسمتی از پاکستان وارد خواهد شد.

صندوق بین المللی پول: رشد منفی تولید ناخالص داخلی سریلانکا و مثبت بنگلادش در 2020

به گزارش اکونومی نکست، به استناد  صندق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی سریلانکا (4.6%)، هند (10.3%) و مالدیو (18.7%) در سال 2020پسرفت خواهند داشت. این در حالی است که بنگلادش یکی از سریع ترین نرخ های رشد را در بحبوحه کرونا تجربه خواهد نمود. در سال 2012 سریلانکا 5.3% احیاء اقتصادی خواهد داشت. به گزارش چشم انداز اقتصادی جهانی ماه اکتبر صندوق بین المللی پول، رشد تولید ناخالص داخلی بنگلادش(3.8%)، میانمار(2%) و چین(1.9%) خواهد بود. به واسطه قرنطینه و ردیابی به هنگام از ژانویه 2020 شیوع کرونا در سریلانکا، بوتان، کامبوج، ویتنام و مغولستان مهار شده است. بسبب عدم ثبات نرخ تبدیل ارز و تورم، ارزش روپیه در بازه زمانی ماه‌های مارس و آوریل 2020 با چاپ اسکناس سقوط کرد و از ارزش پول ملی دفاعی به عمل نیامد. بی ثباتی پولی باعث تنزل رتبه اعتبار پولی و افزایش نگرانی‌ها در بازپرداخت دیون خارجی کلمبو شد. به علت اُفت ارزش پول ملی و نرخ سود بانکی بالا ناشی از پول بی ارزش شده سریلانکا، دیون خارجی سنگینی را به دوش می‌کشد. با اعمال کاهش مالیات در دسامبر 2019 توسط دولت، عایدات مالیاتی تقلیل یافته، با اعمال محدودیت بر واردات کالای خارجی بسبب کمبود ارز، وضعیت رو به خامت نهاد. به استناد صندوق بین المللی پول، عایدات کشور 9.25% تولید ناخالص داخلی در سال 2020 کاهش پیدا خواهد کرد. در سال 2019 این میزان 12.64% بود. کسری بودجه 2020 به 9.6% افزایش پیدا خواهد نمود. این میزان در سال 2019 معادل 8.1% بود. 98.2% تولید ناخالص داخلی سریلانکا را بدهی‌های دولت تشکیل می دهد. در سال 2019 نسبت بدهی‌های دولت به تولید ناخالص داخلی معادل 86.7% بود.

کاهش نرخ بیکاری سریلانکا در بازه زمانی سه ماه دوم سال 2020 

به گزارش سیلان تودی، به استناد اداره آمار و نفوس سریلانکا، نرخ بیکاری از 5.7% در سه ماهه اول سال 2020 به 5.4% در سه ماهه دوم کاهش یافته است. در سه ماهه دوم، تعداد کل افراد بیکار عدد 458359 نفر و جمعیت فعال 8و43 میلیون نفر را نشان می دهد. از این تعداد، کارمندان(4.62 میلیون نفر) و کارفرمایان(181637 نفر) را تشکیل می دهند. 2.6 میلیون نفر رأساً امور حسابداری خود را انجام داده، 557012 نفر در کارهای خانگی مشارکت داشته اند. از لحاظ جنسیتی، جمعیت فعال، 66.3% مرد و 33.7% زن هستند. 8.35 میلون نفر بیکار بوده که 26.4% مرد و 73.6% زن هستند. در بازه زمانی سه ماهه دوم سال 2020، نرخ مشارکت حضور نیروی کار به 50.2% کاهش پیدا کرد. این میزان در همین بازه زمانی در سال پیش 52.6% بود. افراد شاغل در بخش خدمات در بازه زمانی سه ماهه دوم به 46% کاهش پیدا کرده است. این میزان در همین بازه زمانی در سال 2019 معادل 47.5% بود. در بخش صنعت، شاغلان این بخش از 28.3%(2019) به 26.9%(2020) کاهش پیدا کرده است. در بخش کشاورزی، افراد شاغل از 24.3%(2019) به 27.1%(2020) افزایش نشان می دهد. بیکاری زنان در تمام گروه‌های سنی در طی بازه زمانی سه ماهه دوم سال 2020 به 8.2% کاهش پیدا کرده است. این میزان در بازه زمانی سه ماهه اول سال 2020 رقم 9.6% را نشان می دهد. در بازه زمانی سه ماهه 2019 این رقم، 7.5% را نشان می داد. نرخ بیکاری نوجوانان(24-15 ساله) حاکی از بالاترین رقم را درمیان تمام گروه‌های سنی است. در سه ماهه اول سال 202 بنابر گزارش، این میزان 27.7% بوده است. نرخ بیکاری مردان و زنان جوان به ترتیب بر اساس درصد، اعداد 24.1 و 34.4 را نمایش می دهد. 6.3% مردان تحصیل کرده و 14.2% زنان صاحب تحصیلات عالیه فاقد شغل بوده اند. نرخ بیکاری کشور از سال 2011 تا بحال میان دو عدد 4% و 6% در حال نوسان بوده است. نرخ بیکاری مردان بین 4.5-2.5% و زنان 10-6% متغیر بوده است.

استمرار ناتوانی بازپرداخت دیون

به گزارش نیوز رادیو، دکتر هارشا سیلوا نماینده مجلس و عضو حزب اپوزیسیون SJB در محفل رسانه ای پارلمانی گفت: با استناد مورگان استنلی شرکت بانکداری سرمایه گذاری، سریلانکا برای مدت مدید دچار معضل بازپرداخت دیون خارجی خود خواهد بود. این خبر پس از انتشار گزارش اخیر تقلیل رتبه اعتباری سریلانکا توسط   Moody’s  از B1 به Caa1 و بازپرداخت یک میلیارد دلاری دیون به آمریکا بوده است. تا ماه اگوست 2021، سررسید بازپرداخت 9 میلیارد دلار دیگر هم خواهد رسید. همچنین سریلانکا باید سود دوسالانه تسهیلات مالی ماخوذه بین المللی را هم بپردازد. لازم به ذکر است بر تمام وام های دوجانبه اخذ شده سود تعلق می‌گیرد.

ورشکستکی آژانس های مسافرتی کوچک سریلانکایی

به گزارش بیزنس تایمز، حداقل نیمی از آژانس های مسافرتی کوچک سریلانکا به خاطر شیوع کرونا به تعطیلی کشیده شده اند. در سال 2018، تعداد آژانس های فعال 2000 بود که این عدد به استناد تیلک میراسینگ، رئیس سازمان تورهای ورودی سریلانکا به 1000 کاهش پیدا کرده و این تعداد به 500 هم کاهش پیدا خواهد کرد. آژانس های بسته شده همینک در منازل مشغول به ادامه فعالیت های خود هستند. امرار معاش برای این صنف سخت شده و آنها چشم انتظار دریافت تسهیلات مالی از دولت هستند. این سازمان امیدوار است صنعت گردشگری در مثلث فرهنگی آنورادهاپورا، سیگیریا،  پولونارووا  بار دیگر کارهای خود را از سر گیرند.

ممنوعیت استفاده از مواد پلاستیکی و پلی اتیلنی از ابتداء سال 2021 در سریلانکا

به گزارش دیلی نیوز، هیأت وزیران سریلانکا، پیشنهاد وزیر محیط زیست راجع به ممنوعیت استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف و پلی اتیلن را از اول ژانویه 2012 به تصویب رسانید. تولید پلی اتیلن‌های 20 میکرون و کوچک تر و کیسه پلاستیک غذایی پلی اتیلنی و عدم سوزانیدن پلی اتیلن در محیط های باز از یکم سپتامبر 2017 لازم الجراء بوده است. این تصمیم برای جلوگیری از ضررهای محیط زیستی بسبب پلی اتیلن و پلاستیک می‌باشد. در جلسه 19 اکتبر هیأت وزیران در خصوص کاهش هرچه بیشتر کاربرد پلاستیک و پلی اتیلن مباحثاتی با حضور ذینفعان این صنعت بعمل آمد و قرار شد جایگزین‌هایی برای این نوع محصولات پیشنهاد شود.1. ممانعت بسته بندی مواد شیمیایی و دفع آفات در ظرف های PET و  PVC و جایگزینی آنها با شیشه و سایر مواد. 2. ممانعت تولید کیسه‌های کوچک (مثلا حاوی سس) و غیره ساخته شده از پلی اتیلن و پلاستیک کمتر از 20 میلی لیتر و 20 گرمی( بغیر از مواد غذایی و دارویی) 3. ممانعت از استفاده از اسباب بازی‌های بادشونده( بجز بادکنک، توپ و وسایل شنا) 4. منع تولید پنبه پلاستیکی و جایگزینی آن با پنبه طبیعی و مواد جذب شونده در طبیعت. 5.درج کدهای 7-1 برروی محصولات که بیانگر میزان بازیافت پذیری مواد پلاستیکی باشد.

بنگلادش

متخلفین از استفاده اجباری از ماسک در جنوب آسیا جریمه می‌شوند

دهلی نو-ایرنا: دولت های کشورهای جنوب آسیا از جمله هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا و نپال به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و همچنین جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، پوشیدن ماسک در اماکن عمومی را برای همه اجباری کرده و همچنین برای افراد متخلف جریمه در نظر گرفته اند. موج دوم همه گیری کرونا در سطح جهان موجب شد که دولت های جنوب آسیا مجبور شوند برای کاستن از هزینه‌های جانی بیشتر در مواجه با این موج، استفاده از ماسک را برای همه شهروندان خود اجباری و عدم رعایت این قانون را مشمول پرداخت جریمه نقدی کنند. بر اساس گزارش نشریه "بنگلادش نیوز ۲۴"، در بخشنامه‌ای که از سوی وزارت بهداشت بنگلادش صادر شده است، همه کارمندان شاغل در سازمان‌های دولتی یا خصوصی، کارخانه‌ها، عابران پیاده، کارگران، کارمندان هتل‌ها و غیره باید ماسک بزنند. همچنین افرادی که برای دریافت خدمات درمانی به بیمارستان‌ها می‌روند باید از ماسک استفاده کنند. پوشیدن ماسک در اماکن مذهبی و موسسات آموزشی، مراکز خرید و مغازه‌ها اجباری شده است. همچنین این مقررات برای افرادی که از حمل و نقل عمومی در جاده‌ها، مسیرهای آبی، راه آهن و هوایی استفاده می‌کنند اعمال خواهد شد.

کاهش ذخایر مواد غذایی کشور

براساس گزارش وزارت کشاورزی بنگلادش، در حال حاضر کل ذخایر غذایی این کشور حدود1.2 میلیون تن است. از این میزان 883 هزار و 860 تن برنج و 312 هزار تن گندم می‌باشد. علیرغم ادعای این گزارش مبنی بر رضایت بخش بودن وضعیت ذخایر این کشور، آمارها نشان می دهند که در دوره مشابه در سال گذشته کل موجودی غلات بنگلادش بیش از 1.7 میلیون تن بوده است. این بدان معنی است که موجودی غلات طی یکسال گذشته بیش از 30 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این با توجه به وضعیت ماه گذشته می‌توان گفت میزان ذخایر مواد غذایی در این کشور با سرعت زیادی در حال کاهش است.

وزیر بازرگانی: شرکت بازرگانی بنگلادش فروش سیب زمینی را با 25 تاکا در هر کیلوگرم آغاز می‌کند

خبرگزاری UNB : وزیر بازرگانی تیپو مونشی روز یکشنبه گفت که شرکت بازرگانی بنگلادش (TCB) فروش سیب زمینی را با 25 تاکا در هر کیلوگرم از طریق فروش کامیون آغاز می‌کند.وزیر در جلسه ای با مسئولان انجمن ذخیره سازی محصولات سرد ، عمده فروشان سیب زمینی، بخش بازاریابی کشاورزی،  بخش ترویج کشاورزی و سایر ارگان‌های دولتی و ادارات در اتاق کنفرانس وزارت بازرگانی، این اعلامیه را ارائه کرد. وی گفت، "دولت از فروش سیب زمینی در بازار با قیمت های ثابت اطمینان حاصل خواهد کرد. برای این امر، آژانس­های مربوط به دولت، از جمله اداره ملی حمایت از حقوق مصرف کننده (NCRPD) تحت وزارت بازرگانی، کار خود را آغاز کرده اند. گفت: تقاضا برای سیب زمینی به دلیل آسیب برخی از سبزیجات در اثر سیل و باران افزایش یافته است. وی افزود: "با این حال ، هیچ دلیلی وجود ندارد که قیمت سیب زمینی بالاتر از قیمت تعیین شده توسط دولت باشد." پیش از این، اداره ترویج کشاورزی دولت  قیمت سیب زمینی را در هر کیلوگرم 23 تاکا در سطح سردخانه ، 25 تاکا در سطح عمده فروشی و 30 تاکا در سطح خرده فروشی تعیین کرد.

عقب بودن بنگلادش در هزینه‌های امنیت اجتماعی

بنگلادش از کشورهای جنوب و جنوب غرب آسیا در شاخصه تولید ناخالص داخلی درقیاس با هزینه‌های امنیت اجتماعی (به استثنای مراقبتهای بهداشتی) عقب میباشد. در گزارش کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه(UNescap) و سازمان بین المللی کار(ILO) آمده است که: بنگلادش تنها0.7 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف تامین اجتماعی به غیر از مراقبت های بهداشتی مینماید. با توجه به این نرخ، بنگلادش در میان کشورهای جنوب و جنوب غرب آسیا در پایین ترین سطح قرار دارد. شایان ذکر است که ج.ا.ایران از این نظر در راس این فهرست قرار داشته و ترکیه در جایگاه دوم قرار دارد.

طبق یک نظرسنجی 37 درصد کارکنان مشاغل کوچک شغل خود را از دست داده اند

به نقل از خبرگزاری دیلی استار، در طی یک ماه 37 درصد کارمندان در شرکت های خرد ، کوچک و متوسط (MSME) شغل خود را به طور موقت یا دائم از دست دادند و 94 درصد از MSME ها افت شدید فروش را به دلیل همه گیری ویروس کرونا تجربه کردند. تاثیر .Covid-19 بر MSME در بنگلادش  نشان می دهد که 70 درصد از کل کارگران اکنون در مشاغل آسیب پذیر هستند.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما