معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۴۳۱

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق( هفته اول آبان ماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق ( هفته اول آبان ماه 1399) که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

عراق واردات انار را ممنوع کرد

باسنیوز  : با فرا رسیدن فصل برداشت انار، عراق تاریخ ممنوعیت واردات این محصول را اعلام کرد.

به گزارش تجارت بان، حمید نایف سخنگوی وزارت کشاورزی عراق، پنجشنبه 22 اکتبر (1 آبان 99 در بخشنامه ای اعلام کرد: وزارت کشاورزی بخشنامه ممنوعیت واردات انار را به همه گذرگاه‌ها اعلام کرده است.

نایف علت این تصمیم وزارت کشاورزی را فصل برداشت انار داخلی و حمایت از زحمات کشاورزان اعلام کرد. همچنین سخنگوی کشاورزی اظهار کرد: بازرگانانی که قبلا مجوز واردات انار را دریافت کرده اند، می‌توانند تا 10 روز به میزان ذکر شده در مجوز، محصولات خود را وارد کنند.

درخواست نماینده ی پارلمان  برای واردات تخم مرغ به اقلیم کردستان

زمن پرس: پس از افزایش صد در صدی قیمت تخم مرغ در بازارهای کردستان عراق، پارلمان درخواست واردات این محصول را کرده است.  عبدالستار مجید رئیس فراکسیون اجتماعی در نامه ای به رئیس پارلمان اقلیم کردستان نوشته است: براساس پیگیری‌های صورت گرفته، قیمت تخم مرغ در بازار دو برابر شده و از کارتنی 30 هزار دینار به 60 هزار دینار رسیده است. همچنین در این نامه، فراکسیون اجتماعی درخواست کرده که به واردات تخم مرغ اجازه داده شود تا شرایط دشوار فعلی، وضعیت را برای مردم سخت تر نکند.

لازم به ذکر است در ماه گذشته قیمت مرغ نیز افزایش یافت به نحوی که از هر کیلو 2 هزار دینار به بیش از 3 هزار و 500 دینار رسید. نوسانات قیمت مرغ و تخم مرغ در سال چند بار رخ می دهد. قبلا دلیل این افزایش قیمت، بالا رفتن هزینه‌های مزارع طیور بود، اما این بار علاوه بر این موضوع، وضع تعرفه 10 سنتی برای واردات هر عدد تخم مرغ از سوی  وزارت کشاورزی و منابع آب کردستان است. این کار به منظور حمایت از تولید داخلی صورت گرفته است.

 در اقلیم کردستان  عراق 11 مزرعه تولید تخم مرغ وجود دارد که در سال توان تولید یک میلیارد و 300 میلیون تخم مرغ را دارد. بر اساس آمارهای وزارت کشاورزی، واحدهای تولید تخم مرغ در اقلیم کردستان در سال یک میلیارد و 311 میلیون تخم مرغ تولید می‌کنند، این در حالی است که کردستان عراق تنها به حدود 800 میلیون تخم مرغ نیاز دارد. بر اساس این گزارش بیشتر تولیدات داخلی اقلیم کردستان به دیگر شهرهای عراق صادر می‌شود. مردم کردستان عراق بیشتر تمایل دارند تا تخم مرغ سفید که از ایران و ترکیه صادر می‌شود را استفاده کنند.

75 درصد از این تولیدات به دیگر شهرهای عراق ارسال می‌شود. همچنین در سال 500 میلیون دلار تخم مرغ وارد کردستان عراق می‌شود.

پایین آمدن قیمت دلار در بازارهای ایران بر افزایش قیمت تومان در بازارهای اقلیم کُردستان تأثیر گذاشت 

کُردستان ۲۴ : در پی کاهش قیمت دلار در بازارهای ایران روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹ قیمت تومان در برابر دینار عراقی نیز افزایش یافت و ۱۰۰ هزار تومان ایران با افزایش۳۵۰ دینار نسبت بە روز گذشته معامله شد. بە گزارش کُردستان ۲۴ از بازار ارز و طلای اربیل، قیمت طلا و برخی ارزهای رایج در کُردستان بە این شرح است:

۱۰۰ دلار آمریکا: ۱۲۴هزار ۸۰۰ دینار

۱۰۰ یورو: ۱۴۸هزار دینار

۱۰۰ پوند انگلیس: ۱۶۱هزار دینار

۱۰۰ لیره‌ی ترک: ۱۶هزار دینار

۱۰۰ هزار تومان ایران: ۴هزار و۷۰۰ دینار

یک دینار اردن:  ۱۷۶۰ دینار عراقی

قیمت طلا نیز برای صبح روز ‌چهارشنبه بە این شرح بود:

یک مثقال طلای عیار۲۴: ۳۸۵هزار دینار

یک مثقال طلای عیار ۲۱: ۳۳۵ هزار دینار

یک مثقال طلای عیار۱۸: ۲۸۸هزار دینار

 مصوبات اقتصادی جلسه ی هیات دولت اقلیم کُردستان عراق

 کُردستان ٢٤چهارشنبه ٣٠ مهر ١٣٩٩، هیئت وزرای دولت اقلیم کُردستان عراق ، با ریاست مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کُردستان، نشست هفتگی خود را برگزار کرد.

در ابتدای نشست، نخست وزیر اقلیم کُردستان، با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در اقلیم کُردستان، وزارتخانه‌های مربوطه را موظف کرد که راهکارهای محافظتی و مقررات بهداشتی را در ادارات دولتی و اماکن عمومی، شدیدتر اجرا کنند. همچنین، قباد طالبانی، جانشین نخست وزیر، گزارشی در مورد (برنامه خدمت) ارائه داد که هدف از آن ایجاد تسهیلات برای مراجعین به ادارات دولتی از طریق خدماتی دیجیتالی است. پس از بررسی جزئیات این پروژه، هیئت وزرا حمایت خود از پروژه و اجرای آن را اعلام کرد و پیشنهاد‌های ارائه شده را تصویب نمود. هیئت وزرا، وزیر صنعت و بازرگانی را موظف کرد که به منظور تشویق سرمایه‌گذاران خارجی در اقلیم کُردستان، تسهیلات لازم را برای شرکت‌های معتبر جهانی و شعبه‌های آنها فراهم سازد. هیئت وزرا، همچنین وزیر امور دارایی و رئیس دیوان وزرا را برای پیگیری موضوع خرید محصول گندم کشاورزان در سال ٢٠٢٠ از سوی دولت فدرال، موظف کرد. در این نشست، هیئت وزرا پس از بررسی پیشنهاد وزیر کشاورزی و منابع آبی در مورد معافیت گمرکی برای واردات برخی محصولات که در اقلیم کُردستان تولید نمی‌شوند و ابزارهای پیشرفته مورد استفاده در کشاورزی، با آن موافقت کرد و وزرای مربوطه را برای انجام اقدامات لازم در این زمینه موظف کرد.

 مسرور بارزانی از سرمایه‌گذاری ٣٣٢ میلیون دلاری در ساخت خانه خبر داد

میدیا – باس نیوز: نخست وزیر اقلیم کردستان، با انتشار توئیتی اعلام کرد، دولت پروژه‌های متعددی برای ساخت انبوه خانه‌های ارزان قیمت در راستای آسایش و رفاه شهروندان، در دست اجرا دارد. مسرور بارزانی، شامگاه چهارشنبه ٣٠، در توئیتی نوشت: "ما قصد داریم خرید خانه را برای کسانی که از آن بی‌بهره هستند، آسان کنیم. به همین خاطر در پروژه‌های متعددی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم". بارزانی در ادامه توئیت خود افزود: "در همین راستا ٢٤ پروژه با بودجه‌ای بالغ بر ٣٣٢ میلیون دلار زمینه‌های ایجاد یک زندگی شایسته و مناسب را در یک خانه با قیمتی پایین، فراهم می‌سازد".

افتتاح راه راهبردی که استانهای اربیل و دهوک به یک دیگر وصل می‌کند

پوک میدیا: روز سه شنبه 29 مهر، مسرور بارزانی  نخست وزیر اقلیم کردستان، با حضور قباد طالبانی معاون نخست وزیر، جاده راهبردی (گوپال-روویا) را که استان‌های اربیل و دهوک را به یک دیگر متصل می‌کند، افتتاح کرد. مسرور بارزانی در مراسم افتتاحیه طی سخنانی اظهار داشت:" آنچه که امروز از آن راضی هستیم این است که شرکتی که این پروژه را اجرا کرده یک شرکت محلی است". وی اظهار کرد که این پروژه استراتژیک توسط کابینه قبلی دولت اقلیم کردستان سنگ بنای آن نصب شده بود و کابینه فعلی نیز توانست پروژه را به اتمام برساند. وی افزود:" این پروژه برای خدمت به شهروندان و توسعه زیرساخت ها بسیار مهم است". وی تأکید کرد که اجرای پروژه‌های استراتژیک از اولویت های دولت اقلیم کردستان است. نخست وزیر اقلیم کردستان تأکید کرد که این جاده به شهروندان در جابجاییی بین استانهای اربیل و دهوک کمک خواهد کرد و نیز جابجایی تجاری و ارتباط شهرهای کردستان با یکدیگر آسان می‌کند. وی خاطرنشان کرد که شهروندان در انتظار خدمات از دولت هستند و خدمات به آنها تنها توزیع حقوق نیست، بلکه آنها نیاز به ارائه خدماتی مانند برق، آب، ساخت مدارس، بیمارستان‌ها، جاده‌ها و سایر بخشها دارند. مسرور بارزانی بیان داشت که، این پروژه راهبردی است که در زمینه خدماتی به شهروندان به شیوه بسیار عالی و در حد استانداردهای جهانی ارائه شده است. نخست وزیر اقلیم کردستان از اجرائی شدن پروژه‌های که در مناطق گوناگون اقلیم کردستان اجرا می‌شوند ابراز خرسندی کرد و گفت این پروژه فرصتهای شغلی زیادی برای جوانان ایجاد کرده است. بزرگراه روویا- گوپال با مسافت ۲۲ کیلومتر، بخشی از بزرگراه اربیل- دهوک است که ۶ زیرگذر و یک پل بزرگ را دربر می‌گیرد.

 وزارت برق: ٨٥٠ مگاوات برق بە شبکە برق اقلیم کردستان اضافە شد

میدیا-باسنیوز: سخنگوی وزارت برق اقلیم کردستان اعلام کرد، به دلیل اصلاحاتی که در شبکه  برق انجام گرفته، ٨٥٠ مگاوات برق به این شبکه اضافه شده است. مهندس امید احمد، سخنگوی وزارت برق اقلیم کردستان، بیان داشت: ''به دلیل اصلاحاتی که در مدت یک سال گذشته وزارت برق در زمینه‌های تغییر سیستم تولید برق و از بین بردن تجاوزاتی که به شبکه سراسری برق شدە بود، ٨٥٠ مگاوات برق به شبکه ملی برق اضافه شده است". وی افزود: ''با تغییر سوخت سیستم تولید برق از گازوائیل به گاز ٥٠٠ مگاوات برق به شبکه ملی برق اضافه شد و هزینه تولید نیز به نسبت زیادی کاهش پیدا کرد، علاوه بر این ایستگاه تولید برق با بخار آب در خبات نیز ٣٥٠ مگاوات بر میزان تولید برق سراسری اضافه کرد که سوخت این ایستگاه نیز نفت سیاه است".

 مسرور بارزانی: بر مبنای برنامه کار کابینه نهم برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تسهیلات لازم فراهم می‌شود

 کُردستان٢٤- نخست وزیر اقلیم کُردستان، بر ایجاد تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بر مبنای برنامه کار کابینه نهم دولت اقلیم کُردستان، تاکید کرد.

یکشنبه ٢٧ مهر ١٣٩٩، مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کُردستان، با بیرندر سینگ یاداو، سفیر هندوستان در عراق، دیدار کرد. در این دیدار، روابط هندوستان و اقلیم کُردستان بررسی شد و نخست وزیر اقلیم کُردستان، برنامه کابینه نهم، خصوصا در مورد ایجاد تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را مور توجه قرار داد. همچنین یادآور شد که اقلیم کُردستان می‌تواند به یک مرکز مهم بازرگانی در عراق و منطقه تبدیل شود.

سفیر هندوستان نیز آمادگی کشورش را برای توسعه بیشتر روابط با اقلیم کُردستان خصوصا در زمینه کشاورزی و فن‌آوری اطلاعات (IT) اعلام کرد.

 ساخت بزرگترین شهرک صنعتی عراق در اربیل

باسنیوز  : مدیر کل سازمان سرمایه گذاری اربیل اعلام کرد که به زودی ساخت بزرگترین شهرک صنعتی کل عراق در اربیل آغاز می‌شود.، سامان عرب مدیر کل سازمان سرمایه گذاری اربیل در این باره توضیح داد: قرار است تا در ماه جاری کار ساخت این منطقه بزرگ صنعتی در اربیل آغاز شود که در اصل بزرگترین منطقه صنعتی در کل عراق است. وی گفت: این شهرک صنعتی در مساحت 4 هزار و 500 هکتار اجرایی می‌شود و در مسیر اصلی اربیل-گویر که یک منطقه وسیع و استراتژیک بوده، قرار دارد. این مقام مسئول اظهار کرد: سنگ بنای این پروژه صنعتی در اربیل در سال 2012 گذاشته شد که به دلیل بحران دارایی امکان تکمیل آن میسر نبوده است. در کابینه نهم قرار بر اجرای این پروژه گذاشته شد و به همین منظور تمام ارگان‌های ذیربط همکاری لازم را خواهند کرد تا مواردی مانند آب و فاضلاب، برق، جاده و موارد دیگر را برای آن مهیا کنند.

مدیر کل سازمان سرمایه گذاری اربیل تصریح کرد: منطقه صنعتی اربیل که به تیمار مشهور شده است در برگیرنده چند شرکت و کارگاه بزرگ در بخش های کشاورزی، صنعتی و صنایع بزرگ است. این پروژه موجب شکوفایی اقتصادی و منبع درآمد برای زندگی هزاران خانواده در اربیل و اطراف آن می‌شود.

اجرای 147 پروژه در منطقه «آمِدی»از توابع استان دهوک اقلیم کردستان

رووداو: فرماندار آمِدی از مصوبه دولت اقلیم کردستان برای اجرای 147 پروژه با هزینه 81 میلیارد دینار خبر داد. پروژه‌ها به مناقصه گذاشته می‌شوند. اسماعیل مصطفی فرماندار آمِدی در این باره توضیح داد: به پیرو مصوبه دولت اقلیم کردستان 147 پروژه بزرگ و کوچک در آمِدی اجرا می‌شود.به گفته این مقام مسئول در حال حاضر پروژه‌ها به استانداری ارائه شده است و پس از بررسی از سوی آنها، در هر نوبت چند پروژه به مناقصه گذاشته می‌شود. یکی از این پروژه‌ها ساخت بیمارستان است که با هزینه 53 میلیارد دینار اجرایی می‌شود.

اسماعیل مصطفی گفت: این 147 پروژه شامل حوزه‌هایی مانند آب و برق است؛ همچنین چند پروژه دیگر با هزینه 26 میلیارد دینار و مجموع پروژه‌ها با 81 میلیارد دینار اجرایی می‌شوند.
فرماندار آمِدی گفت: برخی از پروژه‌ها آغاز شده و تعداد دیگری نیز در حال بررسی نهایی است که پس از تایید کار اجرای آنها آغاز می‌شود.

در اقلیم کردستان سه ایستگاه تولید برق توسط انرژی خورشیدی تأسیس می‌شود

باسنیوز: سخنگوی وزارت برق اقلیم کردستان اعلام کرد، مقدمات تأسیس سه ایستگاه تولید برق توسط انرژی خورشیدی آماده و به مناقصه گذاشته شده است. امروز پنج‌شنبه یکم آبان، امید احمد سخنگوی وزارت برق اقلیم کردستان، اظهار کرد که ''میزان برقی که تاکنون در اقلیم کردستان تولید می‌شود از طریق ایستگاه‌هایی با سوخت فسیلی و کاروآبی است و ایستگاه تولید برق با انرژی خورشیدی نداریم". او افزود: ''در قدم اول در نظر داریم که سه ایستگاه تولید برق توسط انرژی خورشیدی در استان‌های اربیل، سلیمانیه و دهوک تأسیس کنیم که هر کدام قادر به تولید ٢٥ مگاوات برق خواهند بود". سخنگوی وزارت برق تصریح کرد: ''اکنون تأسیس این سه ایستگاه در مرحله مناقصه قرار دارند و پس از این مرحله تأسیس آنها به اجرا گذاشته می‌شود".

 انجام آزمایش کرونای رانندگان ایرانی عازم اقلیم کردستان در داخل کشور

تجارت بان:  به منظور کاهش هزینه‌ مسافران و رانندگانی ایرانی که عازم اقلیم کردستان هستند، آزمایش کرونا در داخل از آنها گرفته می‌شود. دکتر ابراهیم قادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این باره گفت: ۲ آزمایشگاه بخش خصوصی متولی انجام این تست شده‌اند که با انجام کارهای باقی مانده از اوایل هفته آینده انجام این تست را آغاز کنند. وی با اشاره به اینکه با مسئولین این ۲ آزمایشگاه جلسه نهایی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان تشکیل و هماهنگی‌های لازم صورت گرفت، یادآور شد: هزینه این تست برای هر نفر حدود ۶۰۰ هزار تومان است که در مقایسه با اقلیم کردستان عراق نصف هزینه‌ها است. مسافران و رانندگان ایرانی که از مرز باشماق عازم اقلیم کردستان هستند مجبورند برای اطمینان از عدم ابتلای خود به ویروس کرونا تستی را در داخل اقلیم انجام دهند که هزینه‌های زیادی را به آنها تحمیل می‌کند. براساس نیاز و با هماهنگی بعمل آمده با طرف عراقی، مقرر شده آزمایش کرونا در آزمایشگاه مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام  شود که نتایج آن برای طرف عراقی هم قابل قبول است.

دراقلیم کردستان 12هزار نفر حقوق بازنشستگی غیرقانونی دریافت می‌کنند

النبأ: روز چهارشنبه 29 مهر، سرکوت شمس الدین رئیس کمسیون "المستقبل" و نماینده کُرد بیان کرد که 12000 نفر در اقلیم کردستان حقوق بازنشستگی غیرقانونی دریافت می‌کنند. وی همچنین اظهارکرد که سازمان بازنشستگی کردستان یکی از بزرگترین نهادهای فاسد در  اقلیم است. شمس الدین در بیانیه مطبوعاتی تصریح کرد:" 12 هزار نفر از طریق راه‌های غیرقانونی با درجه مدیر کلی در این اقلیم حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند و بیشتر آنها در خارج از عراق بسر می‌برند". وی افزود: "این حقوق بازنشستگی از طریق احزاب حاکم در اقلیم برای آنها درنظر گرفته شده  به گفته وی این افراد در اصل کارمند وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی نبودند، اما خدمات حزبی برای آنها محاسبه می‌شود و حقوق آنها بسیار زیاد است و این ساده ترین روند فساد در داخل اقلیم کردستان است".

گزارش خبرگزاری فرانسه : علل و پیامدهای بحران اقتصادی در اقلیم را فاش کرد

اخبارالعراق: گزارشی که توسط خبرگزاری فرانسه تهیه شده مشکلات اقتصادی و مالی پیش روی اقلیم کردستان عراق را مورد توجه قرارداده است. این آژانس به نقل از یک اقتصاددان آورده است: بحران کنونی ناشی از تمرکز دولتهای اقلیم بر توسعه بخش نفت و بهره برداری نکردن منابع مالی کلانی است که برای کردستان از بودجه اختصاص یافته در سالهای گذشته از دولت بغداد و درآمد حاصل از گذرگاه‌های مرزی با ترکیه و ایران در جهت توسعه زیرساخت ها کشاورزی ، صنعتی ، بهداشتی و گردشگری حاصل شده است. در ادامه گفته است که تعیین هزاران کارمند، باعث شده که تعداد کل کارمندان بخش دولتی به یک میلیون و دویست هزار کارمند برسد که چهل درصد آنها از اعضای پیشمرگه و پلیس می‌باشند. این گزارش افزود: بحران مالی باعث شده است که دولت اقلیم از ابتدای سال جاری فقط شش حقوق ماهانه پرداخت نکند و همچنین بیست و یک درصد از  این حقوق ها را کاهش دهد و بیان داشت که دیگر بخش ها به دلیل وابستگی اقتصاد نا سالم تحت تأثیر قرار گیرند.

 دولت کردستان عراق : ما به توافق "اوپک +" متعهد هستیم و بغداد باید حقوق کارمندان ما را تأمین کند

کردستان 24: جوتیار عادل سخنگوی دولت اقلیم کردستان، امروز پنجشنبه یکم آبان اظهارکرد که دولت اقلیم به توافقنامه اوپک متعهد است و در مقابل بغداد به تعهد خود برای تأمین حقوق کارمندان عمل کند. وی تأکید کرد که تولید نفت خام اقلیم از 10 درصد کل تولید عراق فراتر نمی رود. جوتیار عادل اظهار داشت که هیچ مخالفتی از طرف دولت اقلیم برای ادامه روند کاهش مطابق با نرخ منصفانه مورد توافق وجود ندارد، مشروط بر اینکه دولت فدرال متعهد به تأمین مطالبات مالی در ازای درآمد نفتی باشد.

آمار اقلیم کردستان: تدارکات برگزاری سرشماری متوقف نشده است

 باس نیوز: رئیس سازمان آمار اقلیم کردستان اعلام کرد، فرآیند سرشماری شهروندان عراق و اقلیم کردستان به تعویق افتاده ولی تدارکات لازم برای برگزاری فرآیند سرشماری متوقف نشده است. سیروان محمد بیان داشت که''قرار بود در ماه جاری میلادی فرآیند سرشماری شهروندان عراق و اقلیم کردستان برگزار شود، ولی بحران مالی و شیوع مرگ و میر کرونا این فرآیند را تا آخر سال ٢٠٢١ به تعویق انداخت". وی افزود: ''به تعویق افتادن زمان برگزاری فرآیند سرشماری ما را از آماده سازی برای برگزاری آن متوقف نکرده و در حال حاضر مشغول تشکیل سازمان‌های ذیربط در امور اداری، اجرایی و تأمین لوازم در سطح اقلیم کردستان و در سطح استان‌ها هستیم". اظهارات رئیس آمار اقلیم کردستان در حالی‌ است که ماه گذشته به تعویق افتادن فرآیند سرشماری عمومی در عراق و اقلیم کردستان اعلام شد و از سازمان ملل متحد درخواست شد برای برگزاری فرآیند سرشماری عمومی در عراق و اقلیم کردستان حمایت‌های فنی و مالی خود را به عراق ارائه دهد. ضیاء عواد کاظم، رئیس سازمان مرکزی آمار در وزارت برنامه ریزی عراق، به روزنامه رسمی ''الصباح'' اعلام کرده که اکنون جمعیت عراق ٣٩ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. ضیاء عواد افزوده که پیش‌بینی می‌شود تا ٢٠٢٥ جمعیت عراق سه میلیون نفر افزایش یابد و به ٤٢ میلیون برسد.

پارلمان کردستان عراق: درباره مشروح میزان صادرات نفت در اقلیم اطلاعی نداریم

المعلومه: علی حمه صالح، یکی از اعضای کمسیون مالی پارلمان اقلیم کردستان، روز سه شنبه 29 مهر تأکید کرد که پارلمان آماری در مورد قیمت صادرات نفت اقلیم ندارد. صالح در مصاحبه با المعلومه گفت: "پرونده نفت یکی از پیچیده ترین پرونده‌هایی است که دولت اقلیم، به ویژه مسرور بارزانی نخست وزیر، کاملاً بشکل سری برخورد می‌کند". وی افزود: "پارلمان اقلیم به عنوان دستگاه نظارتی از حجم صادرات و میزان درآمدهای مالی حاصل از نفت را نمی داند و در این پرونده فساد بزرگی وجود دارد و با توجه به اینکه هیچ شرکت خاصی وجود ندارد که اعداد را مانند آنچه در دولت فدرال انجام می‌شود محاسبه کند. وی اشاره کرده که شرکت ملی نفت (سومو) در محاسبه درآمدها با تعامل دارد. روزدوشنبه 28مهر ، غالب محمد نماینده فراکسیون تغییر در مجلس، فاش کرد که بیش از نیم میلیون کارمند صوری وجود دارد که به طور غیرقانونی در اقلیم حقوق می‌گیرند، وی بیان داشت که فراکسیون تغییر منظور اصلاح سیستم سیاسی در دولت شرکت کرده است.

 درآمد 75 میلیون دلاری استان سلیمانیه از گردشگری

اس اس ان: سازمان گردشگری سلیمانیه از کسب درآمد حدود 75 میلیون دلاری گردشگری در 2 ماه اخیر خبر داد. مسئول روابط عمومی‌گردشگری استان سلیمانیه در این باره توضیح داد: در 2 ماه اخیر نزدیک به 375 هزار مسافر از استان‌های دیگر عراق وارد استان سلیمانیه شده اند که درآمد حاصل از این بخش حدود 75 میلیون دلار بوده که مجموع ان نصیب بازار شده است. آرام شوانی گفت: با وجود این که آمار گردشگران به دلیل شیوع ویروس کرونا به شدت کاهش یافته است، اما در دو ماه اخیر شاهد جنب و جوش در این بخش هستیم.

به گفته وی با ورود این 375 هزار مسافر در 2 ماه اخیر به استان سلیمانیه، تخمین زده می‌شود که هر مسافر حدود 200 دلار هزینه کرده باشد که مجموع آن به حدود 75 میلیون دلار می رسد. شوانی اظهار کرد به دلیل این که ما زودتر ورودی‌ها را برای حضور گردشگران باز کردیم تعداد بیشتری مسافر وارد استان سلیمانیه شده اند.
در حال حاضر مسافران به صورت انفرادی و یا در قالب تور از سراسر عراق به اقلیم کردستان سفر می‌کنند، اما هنوز از ایران امکان سفر به کردستان عراق وجود ندارد و بیشتر مرزهای بازرگانی باز است.
همچنین نادر روستی سخنگوی سازمان گردشگری اقلیم کردستان اظهار کرد: در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، آمار گردشگری در اقلیم کردستان به شدت کاهش یافته این در حالی است که سال گذشته 3 میلیون و 700 هزار نفر به کردستان عراق سفر کردند. همچنین  به دلیل شرایط کرونا، امکان اجرای برنامه‌های گردشگری وجود نداشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما