معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۵۵

اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق( هفته اول آبان ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق در هفته اول آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 کربلا از اخذ رشوه و ارتشا مبرا می‌باشد

نصیف الخطابی استاندار کربلا در اظهارات دوم آبان ماه خود اعلام نموده است شهر کربلا از هرگونه اخاذی و رشوه مبرا بوده و با هدف جلوگیری از این معضل دستور لازم به مراجع قصائی جهت بخشودگی سرمایه گذاران خارجی از دیر کرد و تعلیق پروژه‌ها را صادر نموده  است تا از این طریق فضای لازم و سالم برای سرمایه گذاران عربی، خارجی و محلی در استان فراهم آید.

انتقاد استاندار کربلا از بودجه اختصاصی از سوی دولت فدرال

نصیف الخطابی استاندار کربلا در تازه ترین اظهارات ضمن انتقاد از دولت فدرال عراق اعلام نموده است بودجه اختصاصی به دولت محلی کربلا در قیاس با تعداد میلیونی زائران از این شهر و استان ناچیز است . وی اعلام نموده است بسیاری از پروژه‌های مهم این شهر به مانند پل سازی و سیستم فاضلاب هنوز ناتمام است وکرونا و پیامدهای ناشی از آن لطمات زیادی به  هتل داری و صنعت توریسم وارد نموده به حدی که 60 هزار فرصت شغلی در این شهر از بین رفته است .برخی رسانه‌های محلی  از قول استاندار لزوم پرداخت هزینه با استفاده از دلار در این شهر را تیتر نموده اند.  

آمادگی کربلا برای احداث نیروگاه خورشیدی

نصیف الخطابی  استاندار کربلا از دیدارش با "مجید مهدی الاماره" وزیر برق عراق خبر داده و اعلام نمود کربلا برای احداث نیروگاه خورشیدی آمادگی دارد. وی تصریح نمود در اولین گام زمین مورد نظر برای احداث این نیروگاه خورشیدی با توان تولید 500 مگاوات ظرف یک هفته اختصاص داده خواهد شد و استانداری مجری اجرای این طرح خواهد بود. نامبرده تاکید کرد از دیگر موضوعات مورد بحث سهم استان از برق کشور بویژه در ایام اوج مصرف و تابستان بود.

تولید مرغ در کربلا

اداره  کل کشاورزی کربلا از تولید 1 میلیون و 315 هزار قطعه مرغ زنده توسط 55 مرغدار استان خبر داده و اعلام نموده است با بسته شدن مرزهای کشور به واردات مرغ از خارج، این صنعت در حال رشد و شکوفائی است.

نخیلات کربلا

مدیر کل کشاورزی استان کربلا اعلام نمود این استان  با داشتن 2862095 نفر نخل 160 هزار تن تولید خرما دارد که این رقم با احتساب محصول تقریبی هر نخل 56 کیلو خرما بدست آمده است. عنوان شده است 40 گونه انواع خرما در کربلا وجود دارد ولی بیشترین آن خرمای زاهدی است. عراق امسال اعلام نموده است 200 هزار تن از 700 هزار تن تولید ملی این محصول را به خارج از کشور صادر خواهد نمود. ادعا شده است کربلا با تولید 160 هزار تن خرما بالاترین برداشت از سال 2003 را در سال جاری داشته است.

برچیدن آخرین  اردوگاه  مهاجرین در کربلا

ایوان فایق جابر وزیر مهاجرت و آوارگان عراق 30 مهر ماه با حضور در کربلا از برچیدن آخرین اردوگاه مهاجرین شهر کربلا خبر داد. وی عنوان نموده است اردوگاه 560 نفری پس از انتقال ساکنین به استان نینوا و شهر موصل با رعایت نکات امنیتی به عنوان آخرین اردوگاه  آورگان عراقی در این شهر بر چیده شد.

 ضرورت افزایش توان پالایشگاهی عراق

در پی انتشار گزارش "ایندیپندت عربی" مبنی بر جایگاه پنجم عراق در میان کشورهای خاورمیانه از منظر توان پالایشگاهی با تولید روزانه 692 هزار بشکه و قرار گرفتن در این جایگاه بعد از عربستان، ایران، کویت و امارات، صادق السلیطی از اعضای کمیسون انرژی مجلس نمایندگان عراق اعلام نموده است چاره ای جز افزایش توان برخی پالایشگاه‌های کشور از جمله پالایشگاه ناصریه را که زیر ساخت های‌های لازم  برای افزایش 70 هزار بشکه نفت را دارا است،  نداریم. وی تصرح نموده است به دنبال تکرار اشتباه ساخت پالایشگاه مانند آنچه که در ساخت پالایشگاه کربلا اتفاق افتاد نیستم چرا که از که 8-5 سال قبل فرآیند ساخت آغاز و با صرف 8 میلیارد دلار قرار است 150 هزار بشکه روزانه طی دو سال دیگر به توان پالایشی کشور افزوده شود. شایان ذکر است پالایشگاه کربلا از سال 2014 به رهبری و مهندسی هیوندای کره در 30 کیلومتری کربلا در حال احداث است و بعضا برخی انتقادات از طولانی شدن فرایند ساخت و یا حیف و میل و غارت اموال دولتی در مطبوعات به چشم می خورد. 

 خروج ترکیه از مناقصه گازی المنصوریه

 در تازه ترین اظهارات "احسان عبدالجبار" وزیر نفت عراق با اعلام اینکه ترکیه از حضور در میدان گازی "منصوریه" در کنار مرز ایران و شرق استان دیاله برکنار شده است از سایر کمپانی‌های جهانی برای حضور در این عرصه دعوت نمود. عنوان شده است این میدان گازی با ذخیره تقریبی 5 . 4 میلیارد متر مکعب ذخیره گاز، در سال 2010 به یک کنسرسیوم به رهبری ترکیه تحت عنوان TAPO سپرده شد ولی بعدها به دلیل حضور داعش در سال 2014 و برخی خطرات  اقدامات لازم انجام نشد. وزیر عراقی در اثنای سفر نخست وزیر عراق به فرانسه ( 27 مهر) عنوان نموده است  به احتمال زیاد کشورش برون سپاری این طرح گازی را به شرکت توتال فرانسه واگذار خواهد نمود. تامین گاز از منابع داخلی یکی از طرح های مورد حمایت امریکا در عراق برای  عدم وابستگی این کشور از گاز و برق وارداتی از ایران است که در سفر  کاظمی نخست وزیر عراق به آمریکا مورد بحث و بررسی جدی قرار گرفت. چندی پیش یکی از اعضای کمیته انژری پارلمان عراق اعلام نمود سالانه 18 میلیارد متر مکعب مشعل سوزی وجود دارد که تقریبا معادل  گاز وارداتی از همسایه غربی ( ایران)  است.  

ادامه پروژه توریسم درمانی ترکیه در عراق

خبرگزاری آناتولی در تازه ترین اخبار اعلام نمود 79 بیمار عراقی بعد از وقفه پیش آمده به دلیل تنگناهای ناشی از کرونا برای درمان  وارد استانبول و در بیمارستان  "مدیکانا" این شهر تحت درمان قرار گرفتند. در این خبر عنوان شده است این اقدام با رعایت موازین بهداشتی مربوط به بیماری کرونا صورت گرفته و افراد با همراهی خانواده خود در ترکیه مستقر و قرار است برای درمان بیماری‌هایی از قبیل چشم، قلب، زیبائی و جراحی عمومی تحت مداوا قرار بگیرند. شایان گفتن است گروه بیمارستان‌های مدیکانا بخشی از توریسم درمانی کشور ترکیه را شامل می‌شود که از سال 1990 در این زمینه فعالیت دارد و طی قراردادی با وزارت بهداشت عراق فعالیت ده ساله در این کشور دارد. ترکیه به عنوان رقیب سنتی ایران در بسیاری از  عرصه‌ها با انجام اقدامات این چنینی از جمله ساخت بیمارستان در عراق  رقابت تنگاتنگی با کشورمان  دارد. این کشور در حال ساخت 5 بیمارستان در عراق از سال 2009 می‌باشد که نمونه اخیر آن مرداد سالجاری ماه بنام  بیمارستان 490 تختخوابی امام حسن( ع) در کربلا  افتتاح و نمونه جدید تر آن قرار است طی دو ماه دیگر در استان ذی قار عراق افتتاح شود.

نیروی کار خارجی در عراق

" احمد العوانی" معاون وزیر کار عراق ( 27 مهر) خبر از وجود 300 هزار نیروی بنگلادشی در عراق داده و عنوان نموده است درصدد تنطیم قراردادی با کشور بنگلادش در این خصوص هستیم چراکه شمار نیروهای غیر قانونی این کشور در عراق از حد طبیعی فراتر رفته است. چندی  پیش "قالب محمد" از اعضای کمیسیون انرژی و نفت عراق در پارلمان کشور خبر از حضور 100 هزار نیروی کار خارجی در صنایع نفتی عراق داده و تصریح  نموده بود برخی از ایشان حضور غیر قانونی در عراق داشته و فرصت شغلی از جوانان و قشر تحصیلکرده کشور را سلب نموده اند. آنچه به کربلا مربوط است این است که در خلال هفته گذشته جمعی از مهندسین شهر کربلا با اجتماع در مقابل استانداری خواستار استخدام در پالایشگاه در حال احداث این شهر شده و دولت محلی را به کم کاری دراین خصوص متهم نمودند. شایان گفتن است کربلا با داشتن حدود 700 هتل، مسافرخانه و حرفه‌های مربوط به توریسم مذهبی، تعداد متنابهی از کارگران خارجی را به خود اختصاص داده است.  

افزایش توان تولید عراق در صادرات غیر نفتی

"حمید نایف" سخنگوی وزارت کشاورزی عراق 25 مهر   اظهار داشتدر سال جاری توانستیم با حمایت تولیدات داخلی در زمینه کشاورزی مانع از خروج میلیونها دلار ارز به خارج از کشور گردیم ضمن آنکه صادرات جو و گندم مازاد برای اولین بار در عراق محقق شد. در همین حال اعلام شده است عراق 60 هزار تن خرما به مقصد کشورهای ترکیه، مصر، چین، سوریه و بنگلادش صادرات داشته است. این اظهارات در حالی انجام می‌شود که بانک جهانی در تازه ترین آمار اعلام نموده بود در برابر 96 میلیارد دلار صادرات عراق در سال 2019 تنها 5 درصد شامل صادرات غیر نفتی آن هم صیفی جات و خرما به خارج از کشور بوده است. عراق به دلیل داشتن منابع آبی متعدد و جمعیت زیاد استعداد خارق العاده ای در بخش کشاورزی دارد ولی زیر ساخت های لازم در 17 سال گذشته از بین رفته است .

احداث اولین کارخانه بازیافت لاستیک در عراق

 دفتر رسانه ای وزارت صنایع عراق خبر از افتتاح کارخانه بازیافت لاستیک در شهر دیوانیه عراق داد و تصریح نمود این کارخانه اولین کارخانه از نوع خود در کشور می‌باشد که با همکاری شرکت "ابراج الکوت" و شرکت "لاستیک سازی دیوانیه" با هدف استفاده بهینه از زباله در عراق انجام می‌شود. ابراز امیدواری شده است که با تکرار  این تکنیک در استانهای شمالی و جنوبی عراق  خدمت لازم به محیط زیست کشور انجام شود. در آخرین ملاقات اینجانب با "عبیر سلیم الخفاجی "شهردار کربلا ضمن اعلام آمادگی طرفهای ایرانی برای مشارکت در طرح بازیافت زباله، "شرکت بهینه سبز " برای مشارکت در این طرح معرفی و پیگیری لازم در حال انجام است. بنا به  آخرین آمار اعلامی از سوی استانداری کربلا و اعتاب مقدسه تنها در ایام اربعین 25 هزار تن زباله از سطح شهر  کربلا جمع آوری شد.

احتمال کاهش تولیدات داخلی در عراق به دلیل کاهش ارزش دینار

به دنبال افزایش اخیر قیمت دلار در برابر دینار، اتحادیه کل کشاورزان عراق اعلام نموده است به دلیل افرایش قیمت ملزومات کشاورزی، تولیدات داخلی با کاهش مواجه خواهد شد. در بیانیه این اتحادیه آمده است اقدام در کاهش ارزش دینار در برابر دلار شانس خودکفائی در تولیدات داخلی را که از شعارهای اصلی دولت های عراقی بوده است را کاهش خواهد داد. اخیرا دلار آمریکا در برابر دینار عراق افزایش زیادی داشته و سبب افزایش قیمت برخی اقلام در بازارهای عراق شده است و بانک مرکزی با رد هر گونه کم فروشی در عرضه دلار آمریکا با هدف تامین سپرده‌های لازم آن را ناشی از منطق حاکم بر بازار و انجام اصلاحات اقتصادی قلمداد نموده است. در تازه ترین اظهارات "علی امیر علاوی" وزیر دارائی عراق اعلام نموده است بحران فعلی اقتصادی در عراق ناشی از سوء مدیریت، تک محصولی بودن و وابستگی به نفت است که پیامدهایی همچون عدم امکان دولت در تامین حقوق کارکنان را به همراه داشته است. وی عنوان نموده است در قالب رفرم های اقتصادی به دنبال اقتصادی پویا برای کشور هستیم که در این مسیر نیازمند به همکاری سایر قوا و نمایندگان مجلس هستیم. شایان ذکر است صندوق بین المللی پول در گزارش سال 2019 خود سهم صادرات غیر نفتی عراق در برابر صادرات 96 میلیاردی  نفت را تنها نیم درصد اعلام نمود است.

همکاری‌های اقتصادی عراق و فرانسه

در گام اول سفر اروپائی الکاظمی نخست وزیر عراق به فرانسه و دیدارهای انجام شده، گذشته از مسائل سیاسی مطروحه، ملاقاتهایی در محور و راستای مسائل اقتصادی دو کشور انجام شد که شامل دعوت از شرکت "توتال" برای مشارکت در استخراج و عمران منابع گازی عراق، همکاریهای سیستم های بانکی و مالی، کمک به خروج عراق از لیست کشورهای با ریسک بالای سرمایه گذاری، مشارکت  در طرح های راهبردی از قبیل برق و انرژی و ایجاد نیروگاه هسته ای عنوان شده است. ضمن آنکه پیشتر مقامات عراقی نیاز و تمایل به خرید تسلیحات فرانسوی را اعلام نموده بودند. شایان ذکر است امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در تابستان امسال با انجام سفر به عراق ضمن پاسخ به سفر سال گذشته برهم صالح رئیس جمهور عراق، اولین رئیس دولت خارجی بود که با نخست وزیر عراق ملاقات و علاقمندی کشورش را به مشارکت در طرحهای اقتصادی عراق عنوان نمود. برخی تلاشهای فرانسه بر تقویت مناسبات با عراق را در چارچوب برهم زدن معادلات منطقه ای ترکیه در حوزه سنتی و همچنین  تلاش در جهت ارائه تفسیر جدیدی از معاهده سایکس پیکو و افزایش حوزه نفوذ در خاورمیانه قلمداد نموده اند. در بعد فرهنگی و توریستی نیز چندی پیش هیاتی از آژانس های توریستی فرانسه ضمن دیدار با مقامات دولت محلی کربلا تفاهم نامه ای در خصوص اعزام توریست از کربلا به فرانسه به امضا رساندند.

تمهید در جهت  برقراری خط پروازی عراق به اروپا

در اثنای سفر اخیر نخست وزیر عراق به سه کشور اروپائی از جمله آلمان، مدیر شرکت "العراقیه" (خط هوائی دولتی عراق) در فرانکفورت اعلام نمود پروازهای این خط هوائی به زودی در مسیرهای آلمان، دانمارک و انگلستان آغاز به کار خواهد کرد. وی تصریح نموده است این اقدام در ماه دسامبر با انجام 4 پرواز در هفته به کشورهای اروپائی فوق الذکر عملیاتی خواهد شد. گذشته از تنگناها و پیامدهای ناخوشایند ناشی از کرونا، اروپا پرواز العراقیه را از سال 2015 به دلیل عدم رعایت استاندارهای بین المللی و هوانوردی لغو نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما