معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۲۴

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق( هفته چهارم مهرماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق ( هفته چهارم مهرماه 1399) که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بغداد و اربیل توافق کردند از جذب کارگران خارجی جلوگیری شود

پوک میدیا: وزارت کار و امور اجتماعی اقلیم کردستان روز یکشنبه 20 مهر با همتای فدرال خود درباره استخدام کارگران خارجی توافق کرد. کویستان محمد  وزیر کار و امور اجتماعی اقلیم کردستان، طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عادل الرکابی وزیر کار و امور اجتماعی عراق، بیان داشت که کمیته‌های متعددی برای حل مشکلات بجای مانده و اصلاح قانون امور اجتماعی تشکیل شده است. الرکابی به نوبه خود اظهار داشت: تعداد کارگران مهاجر غیرقانونی در حال افزایش است. وی تأکید کرد که دو طرف توافق کرده اند که از جذب کارگران خارجی جلوگیری شود. به گفته وی جذب کارگر خارجی بر نرخ بیکاری در عراق تا 31٪ تأثیر منفی دارد.

نخست وزیر اقلیم کردستان و وزیر انرژی ایالات متحده با تقویت سرمایه گذاری‌های انرژی توافق کردند

رووداو: مسرور بارزانی رئیس دولت اقلیم کردستان، عصرجمعه 18 مهر در تماس تلفنی با دان برولیت وزیر انرژی ایالات متحده، در مورد تعدادی از موضوعات مورد علاقه از جمله تقویت سرمایه گذاری در انرژی و گاز طبیعی گفتگو کرد. بر اساس بیانیه ای که توسط دولت اقلیم کردستان منتشر شده، دو طرف در این تماس تلفنی در مورد راه‌های تقویت روابط اقتصادی بین اقلیم کردستان و ایالات متحده، به ویژه فرصت های سرمایه گذاری برای شرکت های آمریکایی در بخش انرژی در اقلیم کردستان، به گونه ای که منافع مشترک را تضمین می‌کند، گفتگو کردند. نخست وزیر همچنین از ادامه حمایت و کمک ایالات متحده به دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال استقبال کرده و همچنین توافق شد که ارتباط بین دو طرف در مورد موضوعات مهم مختلف ادامه یابد. نخست وزیر از افزایش سرمایه گذاری‌های آمریکایی‌ها در بخش انرژی در اقلیم کردستان و عراق استقبال کرد و تأکید کرد که اقلیم کردستان فرصت های مهمی را برای سرمایه گذاری خارجی در زمینه‌های مختلف از جمله گاز طبیعی فراهم می‌کند. وی بیان داشت که این امر باعث می‌شود اقلیم کردستان دروازه ای برای شرکت هایی باشد که به دنبال سرمایه گذاری در سراسر عراق هستند و این امور فرصت های شغلی را فراهم می‌کند و به توسعه همه مناطق کشور کمک می‌کند.

مسرور بارزانی: ارتقای زیرساخت‌های تولید انرژی در راستای ایجاد کردستانی مقتدرتر می‌باشد

باسنیوز: نخست‌وزیر اقلیم کردستان در یاداشت توییتری بر تداوم و گسترش تلاش‌ها برای شکل دادن به کردستانی نیرومند و پیشرفته تأکید کرد. روز چهارشنبه٢٣ مهر، مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستانعراق ، اعلام کرد که تمام تلاش‌های خود و دولتش را در راستای رسیدن به کردستانی مقتدر و توسعه یافته، کانالیزه کرده‌ است. در این یاداشت آمده است: " ما در حال گسترش سرمایه گذاری در جهت بهبود زیرساخت‌های انرژی خود به منظور افزایش تولید برق و ایجاد یک کردستان مقتدر هستیم"." برنامه ما برای نصب کنتورهای هوشمند در سراسر کردستان بخشی از تلاش مداوم برای نوسازی زیرساخت‌ها، کاهش سرقت و افزایش شفافیت در بازار انرژی ما است". مسرور بارزانی گفته است که انرژی سبز می‌تواند بخش عمده‌ای از توسعه اقتصادی ما باشد. مسرور در یاداشت توییتری خود آورده است:" ما در آینده با حرکت در مسیر تأمین انرژی پاک‌تر و ارزان‌تر برای کُردستان، سرمایه‌گذاری می‌کنیم. انرژی سبز می‌تواند بخش عمده‌ای از توسعه اقتصادی ما باشد. این درحالی‌ است که افزایش میزان تولید برق در اقلیم کُردستان، از اولویت‌های برنامه اصلاحات دولت اقلیم کُردستان است و در این زمینه گام‌های حائز اهمیت نهاده شده‌اند.

 مسرور بارزانی اجرای پروژه‌هایی با هزینه ٢٠ میلیارد و ٢٥٦ میلیون دینار در منطقه ویژه ''راپرین'' اعلام کرد

رووداو: نخست‌وزیر اقلیم کردستان اجرای پروژه‌هایی با هزینه بیش از ٢٠ میلیارد دینار در منطقه ویژه ''راپرین'' اعلام کرد. امروز سه شنبه ٢٢ مهر، مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان، اجرای چندین پروژه در منطقه ویژه''راپرین'' را اعلام کرد که مهمترین آنها پروژه ساخت پل دربند ''رانیه - بنگرد'' با هزینه ای به مبلغ ١١ میلیارد و ٣٨٧ میلیون دینار است. نخست‌وزیر همچنین مبلغ یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون دینار به پروژه نوسازی مدارس منطقه راپرین اختصاص داد. همزمان مسرور بارزانی امروز پروژ ساخت خیابان قلعه دزه با هزینه یک میلیارد و ٨٠٠ میلیون دینار و ساخت بلوار بازار رانیه را با هزینه چهار میلیارد و ٥٠٠ میلیون دینار و ساخت مرکز درمانی سرطان پستان در رانیه را با هزینه بیش از یک میلیارد دینار اعلام کرد. مبلغ کل هزینه پروژه‌های اعلام شده توسط نخست‌وزیر اقلیم کردستان در منطقه ویژه''راپرین''، ٢٠ میلیارد و ٢٥٦ میلیون و ٢٣٢ هزار دینار است.

 ممنوعیت واردات گوجه فرنگی به کردستان عراق برداشته شد

رووداو: اقلیم کردستان با صدور بخشنامه ای از رفع ممنوعیت واردات گوجه فرنگی خبر داد و از این پس صادرات گوجه فرنگی به کردستان عراق از سر گرفته می‌شود. وزارت کشاورزی و منابع آب اعلام کرد: ممنوعیت واردات گوجه فرنگی به کردستان عراق برداشته می‌شود و از روز 15 اکتبر (24 مهر) بر اساس دستورالعمل ها واردات آن آغاز می‌شود. 

 در بخشنامه وزارت کشاورزی و منابع آب اظهار شده است: به استناد قانون حمایت و پیشبرد محصولات کشاورزی شماره 4 سال 2008 و به استناد بخشنامه ریاست انجمن وزیران شماره 6547 در 22 اکتبر سال 2014 درباره حمایت از محصولات داخلی و پس از نامه شماره 3035 در 15 ژوئیه 2020  تصمیم گرفته شد تا به واردات گوجه فرنگی به داخل کشور از 15 اکتبر 2020 اجازه داده شود. همچنین عنوان شده است که واردات بر اساس قانون و دستورالعمل ها انجام می‌شود.

رئیس سازمان سرمایه گذاری اقلیم کردستان عراق : روی آوردن سرمایه گذاران خارجی به اقلیم کردستان

کردستان24:  محمد شکری، رئیس سازمان سرمایه گذاری اقلیم کردستان از آغاز 67 پروژه خبر داد و  گفت: تا پیش از این کمتر سرمایه گذار خارجی وارد اقلیم کردستان می‌شد، اما در مدت اخیر سرمایه گذاران بزرگ دنیا به کردستان عراق روی آورده اند.

شکری گفت: اکنون فعالیت در 43 پروژه از سوی شرکت های خارجی و 29 پروژه با همکاری شرکت های خارجی، در حال انجام است. به گفته رئیس سازمان سرمایه گذاری اقلیم کردستان، دولت کردستان عراق در حال رایزنی با چند کشور است تا کار سرمایه گذاری در اقلیم کردستان انجام دهند. محمد شکری اظهار کرد: امروز چهارشنبه 7 اکتبر 2020 (16 مهر 1399) برای آغاز 67 پروژه، مجوز صادر می‌شود که شامل 33 کارگاه صنعتی، 34 پروژه بهداشتی و 6 پروژه کشاورزی است.

از این پس اربیل و بغداد از یک سیستم کنترل واحد در گذرگاه‌ها استفاده می‌کنند

باسنیوز: وزرای برنامه ریزی دولت های اقلیم کردستان و عراق راه کارهای لازم برای هماهنگی جهت استفاده از یک سیستم کنترل واحد در گذرگاه‌های مرزی را آغاز می‌کنند. پنجشنبه ٢٤ مهر، وزرای برنامه ریزی دولت های اقلیم کردستان و عراق در وزارت برنامه ریزی دولت اقلیم کردستان دیدار و در مورد هماهنگی جهت استفاده از یک سیستم کنترل واحد در گذرگاه‌های مرزی عراق و اقلیم کردستان بحث و تبادل نظر انجام می‌دهند". هدف و موضوع این دیدار هماهنگی دو طرف برای استفاده از یک سیستم کنترل واحد در گذرگاه‌های مرزی است.

سخنگوی دولت اقلیم کُردستان: تردد مسافران در گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان با رعایت مسائل بهداشتی عادی می‌شود

کُردستان ۲۴: جوتیار عادل سخنگوی دولت اقلیم کُردستان امروز چهارشنبه ۲۳ مهر از بازگشایی مرزهای اقلیم کُردستان بر روی مسافران خبر داد. جوتیار عادل پس از نشت شورای عالی مبارزه با کرونا، در کنفرانس خبری مشترک با وزرای آموزش‌وپرورش و آموزش عالی اقلیم کُردستان، گفت:" در صورت مهیا شدن شرایط آزمایش کرونا، مسافران با رعایت فاصله و بستن ماسک می‌توانند در پایانه‌های مرزی، حاج عمران، باشماق، پرویزخان و ابراهیم خلیل تردد نمایند. در پی تشدید شیوع ویروس کرونا مرزهای زمینی کُردستان بر روی مسافران بسته‌ شد. وزارت امور داخله اقلیم کُردستان در این مدت در موارد ضروری اجازه رفت‌وآمد شهروندان را صادر می‌کرد.

 وزارت دارایی و اقتصاد: اقلیم کردستان مبلغ  320 میلیارد دینار ارسالی از بغداد را به تحویل گرفت

رووداو: امروز چهارشنبه 23مهر یک مبنع در وزارت دارای و اقتصاد از ورود مبلغ 320 میلیارد دینار عراقی به بانک مرکزی اقلیم کردستان خبر داد. انتظار می رود حقوق ها فردا توزیع شود. این منبع تأکید کرد که مبلغ ذکر شده به بانک مرکزی رسیده است و انتظار می رود حقوق روز پنجشنبه توزیع شود. نامه رسمی دولت عراق، به امضای علی علاوی وزیر دارایی عراق، در 13 اکتبر سال 2020، حاکی از ارسال 320 میلیارد دینار به دولت اقلیم کردستان است و در آن آمده است که این مبلغ برای پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان برای ماه سپتامبر اختصاص داده شده است. کمسیون مالی مجلس، روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که دولت عراق مبلغ 320 میلیارد دینار را برای توزیع حقوق کارمندان که قبلا مورد توافق قرار گرفته بود، ارسال کرده است. احمد حاجی رشید عضو کمسیون گفته است که دولت عراق روز یکشنبه گذشته این مبلغ را به اقلیم کردستان ارسال کرد.

 دو برابر شدن فعالیت های تجاری در اقلیم کردستان

رووداو: فتحی مجید سخنگوی وزارت بازرگانی دولت اقلیم کردستان در این باره اظهار داشت: پس از باز شدن راه‌ها و فراهم کردن زمینه مساعد برای بازرگانان، فعالیت های تجاری روز به روز در اقلیم کردستان در حال بهبود و رو به افزایش است. وی گفت: اکنون مانند گذشته تردد تجار دشوار نبوده و آنها به سادگی می‌توانند رفت و آمد داشته باشند، در این زمینه با بازرگانان اقلیم کردستان همکاری لازم صورت می‌گیرد و این نیز یکی از دلایل اصلی بهبود فعالیت های تجاری است.

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر فعالیت های بازرگانی در مقایسه با ماه‌های گذشته، 100 درصد افزایش یافته است و اگر به همین روال پیش رود، در آینده بسیار بهتر نیز می‌شود.

فتحی مجید درباره دیگر دلایل بهبود فعالیت های بازرگانی در اقلیم کردستان توضیح داد: از جمله علت های این موضوع به وضعیت اقلیم کردستان باز می‌گردد که دارای ثبات بوده و همچنین کردستان عراق با بغداد در حال رسیدن به توافق هستند، این نیز به بهتر شدن بازار کمک کرده است. سعید گفت: چنان چه با بغداد توافق حاصل شود، وضعیت از شرایط کنونی هم بسیار بهتر خواهد شد، چون بار دیگر شرکت های خارجی برای فعالیت های تجاری به کردستان عراق روی می آورند، در حال حاضر هم تعداد خوبی از این شرکت ها وارد اقلیم کردستان شده اند.

 نخستین محموله واردات کالا در بازارچه مرزی سیرانبند بانه ترخیص شد

تجارت بان: فرماندار شهرستان بانه روز دوشنبه در حاشیه واردات نخستین محموله واردات کالا در بازارچه مرزی سیرانبند بانه گفت: نخستین محموله کالا که شامل یازده تن انواع پارچه است در راستای اجرایی کردن طرح ساماندهی مبادلات مرزی و مصوبه شورای ساماندهی مبادلات مرزی کردستان از بازارچه مرزی سیرانبند بانه با انجام تشریفات گمرکی و ثبت آماری وارد شد.

 اسماعیل رستم پور ادامه داد: این محموله کالا 30 هزار دلار ارزش دارد که در این راستا 70 کارت الکترونیکی مرزنشینی از مزایای تخفیف سود بازرگانی این محموله بهره مند می‌شود. وی اظهار داشت: هر کارت الکترونیکی مرزنشینی  چهار نفر از اعضای خانواده را پوشش می دهد و به ازای هر نفر هفت میلیون ریال به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. 

وی اضافه کرد: روزانه تعدادی زیادی از تجار متقاضی واردات کالا از بازارچه سیرانبند بانه هستند و هم اکنون 2 محموله دیگر آماده است که با انجام تشریفات گمرکی و ثبت آماری کالا وارد بازارچه می‌شود.

نیمه ی نخست امسال صادرات از مرز تمرچین، 32 درصد و واردات 35 درصد  افزایش یافته است

کرد پرس: غلامرضا بابایی، رییس سازمان صنعت، و معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در نیمه نخست امسال ارزش کالاهای وارداتی به آذربایجان غربی ۹ میلیون و ۳۷۶ هزار دلار است که ۳۵ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است. وی افزود: مهمترین کالاهای وارداتی از این گمرک و بازارچه مرزی نیز شامل ماشین آلات سنگین و قطعات و لوازم ماشینی بود و در این مدت ۲ هزار و ۲۳۲ تن انواع کالای مورد نیاز کشور نیز از این گمرک و بازارچه تمرچین وارد کشور شد.  تصریح کرد: ۲۵۸ هزار و ۵۸۷ تن انواع کالا طی نیمه نخست امسال از گمرک و بازارچه تمرچین پیرانشهر صادر شد. بابایی ادامه داد: ارزش این میزان کالای صادره، بیش از ۴۱۲ میلیون و ۳۷۳ هزار دلار بود که ۳۲ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش دارد. وی بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی این بازارچه شامل سیمان، مصنوعات فلزی، میلگرد، مواد غذایی، لوازم صنعتی، میوه و فرش ماشینی بوده است.

 پیشنهاد وزیر نفت عراق برای راه اندازی شرکتی با هدف مدیریت نفت اقلیم کردستان

کرد پرس: احسان عبدالجبار وزیر نفت عراق امروز به خبرگزاری رسمی عراق گفت: تفاهم مثبتی میان دولت فدرال با اقلیم کردستان عراق در باره استخراج و صادرات نفت شکل گرفته است. وزیر نفت عراق از ارائه پیشنهادی برای تاسیس یک شرکت جهت مدیریت فرایند استخراج و صادارت نفت اقلیم کردستان خبر داد و گفت: این شرکت به لحاظ فنی و اجرایی، تابع اقلیم کردستان و وزارت نفت دولت فدرال خواهد بود.

 دولت اقلیم کردستان: تمرکز ما یافتن راه حل های عملی و قانونی برای بخش نفت و گاز است

رووداو: روز چهارشنبه 23 مهر، جوتیار عادل سخنگوی دولت اقلیم کردستان، تأییدکرد که تمرکز دولت بر یافتن راه حل های عملی و قانونی در مورد بخش نفت و گاز است. این اظهارات مقام دولت اقلیم در بیانه ای در پاسخ به پیشنهادی که از طرف یک مقام در دولت فدرال عراق در مورد مدیریت آینده حوزه نفت و گاز در منطقه کردستان ارائه شده است بیان شده است. در این بیانیه آمده است:"اخیرا گزارش های در مطبوعات درباره، پیشنهادی توسط یک مقام ارشد در دولت فدرال عراق درباره مدیریت آینده حوزه نفت و گاز در منطقه کردستان، منتشرشده است.در حالی که ما تأیید می‌کنیم که این گزارش ها توجه دولت اقلیم کردستان را از اولویت های خود در بحث های مستمر و سازنده با دولت فدرال منحرف نمی‌کند، تمرکز ما همچنان یافتن راه حل های عملی و قانونی در مورد بخش نفت و گاز است، به روشی که حقوق مردم اقلیم کردستان و عراق را تضمین کند.ما مجدداً تأکید می‌کنیم که چنین راه کارهایی باید در چارچوب قانون اساسی برای توزیع عادلانه و منصفانه واردات نفت و گاز در عراق باشد، که به ایجاد پایه ای محکم برای همکاری و مشارکت واقعی بین اقلیم کردستان و دولت فدرال و در جهت منافع عمومی‌شهروندان کردستان و تمام عراق کمک خواهد کرد.

 دولت فدرال میزان نفت سفید ارسال شده به اقلیم کردستان را افزایش می دهد

رووداو: هاوال ابوبکر استاندار سلیمانیه، از افزایش میزان نفت سفید ارسال شده از دولت فدرال در بغداد به اقلیم کردستان، خبر داد. ابوبکر در یک پست فیس بوکی آورده است:" پس از درخواست استانداری سلیمانیه و دولت اقلیم کردستان برای افزایش نسبت سهم نفت سفید اقلیم کردستان، دولت فدرال و وزارت نفت یر اساس سه سهمیه، تصمیم گرفتند سهم نفت سفید اقلیم کردستان را از 50 میلیون لیتر به 150 میلیون لیتر افزایش دهند. وزارت نفت عراق موافقت کرد که در پایان سال 2019 ، میزان 50 میلیون لیتر نفت سفید به اقلیم کردستان اختصاص دهد. اخیراً، مذاکرات بین دولت فدرال و اقلیم کردستان شاهد تفاهم در چندین زمینه از جمله سیاسی، اقتصادی و امنیتی بوده است.

عبدالواحد خواستار لغو قراردادهای نفتی اقلیم است: بدهی‌های زیادی بر اقلیم کردستان متراکم شده

ان ار تی: شاسوار عبدالواحد، رئیس جنبش نسل نو،  لغو قراردادهای نفتی اقلیم کردستان خواستار شد. وی تأکید کرد که این قراردادها سالانه باعث جمع شدن بدهی‌های زیادی برای اقلیم می‌شود. وی در پاسخ به آنچه در سخنان مسرور بارزانی  نخست وزیر اقلیم کردستان بیان شده، اظهار داشت: "در جهان معمول است که دولت کار خود را انجام می دهد و مخالفان از آن انتقاد می‌کنند، اما دولت اقلیم تنها دولتی در جهان است که فقظ صحبت می‌کند و کاری عملی انجام نمی دهید". پارلمان کردستان جلسه ای درروز دوشنبه گذشته با حضور نخست وزیر و معاونش و وزیر دارایی برگزار کرد که بیش از 10 ساعت به طول انجامید و در آن هیئت دولت به سوالات 98 نمایندگان مجلس پاسخ داد.

گروه شرکت های قیوان اتهامات قاچاق نفت ایران به عراق را رد کرد

رووداو: گروه شرکت های قیوان در بیانیه ای همه اتهامات علیه خود در مورد قاچاق نفت بین عراق و ایران را انکار کرده و بیان داشت که" "این خبرها ساختگی است  و برخی از طرفین نمی‌توانند از طریق رقابت  شرافتمدانه نتیجه بهتری بگیرند، بنابراین به این روش ها متوسل می‌شوند". طی چند روز گذشته، شماری از وبسایت ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی اخبار مربوط به واردات نفتی توسط گروه شرکت های قیوان از ایران و سپس معامله به عنوان نفت عراق پالایش شده در پالایشگاه بازیان، بازاریابی  نفت وارداتی در بازار داخلی و همچنین صادرات آن به ترکیه را منتشر کرده اند. ". فاخر طیب حسن مدیرعامل گروه شرکتهای قیوان بیان داشت که این گروه هیچگونه اقدام غیرقانونی انجام نداده است، وی بیان داشت که گروه قیوان اتهامات رسانه‌های عربی و محلی را رد می‌کند. گروه شرکت های قیوان اشاره کرده که پرونده‌هایی که در رسانه‌ها از آن صحبت شده، آنها قبلاً بررسی شده اند و بی گناهی قیوان با شواهد قطعی این تهمت های دروغین ثابت شده است". گروه شرکت های قیوان در سال 1990 تأسیس شده و در زمینه سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله نفت و غیره فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی آن در شهر سلیمانیه واقع شده است.

 یونان کنسولگری خود را در اربیل افتتاح می‌کند و با عراق تفاهم نامه همکاری امضا کرد

رووداو: عراق چهارشنبه 23 مهر با یونان تفاهم نامه همکاری امضا کرد. فواد حسین وزیرامورخارجه عراق تأکید کرد که نیکوس دندیاس همتای یونانی اش کنسولگری در اربیل را افتتاح خواهد کرد. وزیر امورخارجه عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای یونانی خود در بغداد گفت:" یونان برای عراق کشور مهمی است  این کشور ا یک شریک مهم و دارای تجربه گسترده ای در زمینه انرژی جایگزین است. وی بیان داشت که با همتای یونانی خود در مورد چگونگی گسترش کار شرکت های یونانی در عراق گفتگو کرده است. نیکوس دندیاس با بیان اینکه در حال گفتگو با همتای عراقی خود درباره "پرونده‌های پزشکی و انرژی" است، حمایت خود را از ثبات عراق اعلام کرد. امروز چهارشنبه 23 مهر وزیر امور خارجه یونان نیکوس دندیاس وارد پایتخت بغداد شد.

 عضو انجمن داوری کویت در گفتگو با رووداو: اقلیم کردستان دارای پتانسیل های نفتی ، صنعتی و گردشگری است

رووداو: احمد المطیری عضو بنیانگذار انجمن داوری کویت، روز سه شنبه 22 مهر تأکید کرد که اقلیم کردستان دارای پتانسیل های نفتی، صنعتی و گردشگری است. المطیری در گفتگو با رووداو، گفت:" ما و اقلیم کردستان برادر هستیم و اقلیم کردستان از موقعیت بالایی در نزد ما برخوردار است، بنابراین امیر فقید ما از همه لحاظ مواضعی با اقلیم داشته است. وی منطقه کردستان را به دلیل داشتن پتانسیل های نفتی، صنعتی و گردشگری به عنوان "دبی شمال" توصیف کرد و افزود: "ما از سال ها با مردم اقلیم کردستان مهر و محبت داشته ایم". وی اشاره کرده که دسامبر گذشته از اقلیم کردستان دیدار کرده و مشترکات کویت و اقلیم کردستان در این است که هردو شاهد ظلم رژیم سابق عراق بودیم. المطیری اظهار داشت که در سفر به اقلیم کردستان شاهد وضعیت امنیتی خوبی در فرودگاه‌ها، جاده‌ها و ایستگاه‌های بازرسی برای اطمینان از امنیت، بوده است. وی اظهار امیدواری کرد که روابط بین اقلیم کردستان و کویت ادامه پیدا کند و در آینده همکاری سرمایه گذاری کویت در زمینه گردشگری و نفت در اقلیم کردستان شاهد باشیم. وی بیان داشت که در آینده امیدوارم پروازهای مستقیمی‌بین اقلیم کردستان و کویت برقرارشود.

 از سرگیری پروازهای بین بغداد و تهران ، سلیمانیه را شامل نمی‌شود

پوک میدیا: فرودگاه بین المللی سلیمانیه روز یکشنبه 20مهر تأکید کرد که از سرگیری پروازها بین عراق و ایران شامل کردستان نمی‌شود. وزارت حمل و نقل فدرال از بازگشت فعالیت های هوایی و از سرگیری پروازهای برنامه ریزی شده شرکت هواپیمایی عراق به شهرهای جمهوری اسلامی ایران (تهران ، مشهد) و بلعکس را اعلام کرد. دانا محمد، مدیر اطلاعات و ارتباطات در فرودگاه بین المللی سلیمانیه، به پوک میدیا، گفت: تصمیم بازگشت فعالیت های هوایی بین ایران و عراق، از امروز دوشنبه آغاز می‌شود و فرودگاه سلیمانیه را در بر نمی‌گیرد. پروازهای بین بغداد و تهران به درخواست مقامات ایرانی از 2020.09.25 تا 2020.08.10 متوقف شده بود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما