معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۹۴

برگزاری نشست یکروزه بررسی مشکلات حمل و نقل منطقه ای در مجارستان

نشست یکروزه ای تحت عنوان Logistics forum با حضور تعدادی از مهمانان خارجی از ایتالیا، کرواسی ، اسلوونی ، صربستان و نیز نمایندگان دیپلماتیک مقیم بوداپست و همچنین جمعی از شخصیت های داخلی از جمله معاون وزیر امور خارجه و تجارت ، معاون وزیر فناوری و نوآوری ، رئیس اگزیم بانک و تعدادی از مدیران شرکت های SMEs داخلی و خارجی مورخ 15 اکتبر 2020 میلادی ( 24 مهرماه) در بوداپست برگزار شد. این برنامه با سخنان آقای لوانته مجار، معاون وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان گشایش یافت و در ادامه در بخش میزگرد تخصصی با حضور چهار نفر از کارشناسان و متخصصان در حوزه حمل و نقل ،مدیران شرکت های تجاری ، فناوری و نوآوری از کشورهای مجارستان، ایتالیا، صربستان و اسلوونی مباحثی در خصوص تاثیر کووید – 19 بر حمل و نقل، تاثیر و نقش وسائط نقلیه خودران و بخش دیجیتال سازی بر توسعه حمل و نقل ، ترکیب حمل و نقل ریلی و زمینی در نقاط مرزی و کاهش تراکم و ترافیک کامیون‌ها در جاده‌های ترانزیت مورد توجه قرار گرفت. در بخش دوم این نشست که با سخنرانی معاون وزیر فناوری و نوآوری مجارستان افتتاح شد، چند شرکت کوچک و متوسط در حوزه نوآوری و فناوری حمل و نقل ، به معرفی فعالیت و نوآوری‌های خود در ارائه خدمات حمل و نقلی پرداخته و در پایان برنامه نیز ، به یک شرکت نمونه جایزه ای ویژه ای اعطاء شد. در ادامه مشروح گزارش این نشست ارائه می‌شود.

پس از همه گیری ویروس کرونا در مجارستان برای نخستین بار اولین نشست تحت عنوان Logistics forum   از سوی وزارت امور خارجه وتجارت با دعوت از مهمانانی از کرواسی، صربستان، ایتالیا، اسلوونی با هدف بررسی تاثیر ویروس کرونا بر شبکه حمل و نقل منطقه ای و ارائه پیشنهادات و راهکارها،  در روز پنجشنبه 24 مهرماه در محل ساختمان موسیقی بوداپست برگزار شد. در آغاز این نشست آقای لوانته مجار معاون وزیر امورخارجه و تجارت به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مجارستان با هفت کشور مرز مشترک دارد. بعنوان دروازه ورود به اروپای غربی است. بیشترین حجم مبادلات تجاری ما بعداز آلمان با کشورهای همسایه است.گرچه در طی بیست سال گذشته و بعد از گذر از دوران کمونسیم ، نقش مجارستان نمایان تر شده است اما از سال 2010 میلادی ، موضوع همکاری حمل و نقل منطقه مورد توجه بیشتری قرار گرفت. چراکه توسعه اقتصادی نیازمند تقویت این همکاری‌هاست. برای فائق آمدن به چالش های اقتصادی باید شبکه حمل و نقل منطقه ای توسعه یابد. از این رو یکی از اولویت های دولت ، توجه به شبکه حمل و نقل سریع است. همکاری در چارچوب کشورهای ویشوگراد، همکاری با کشورهای شرق (چین) در چارچوب اتصال شبکه ریلی بلگراد- بوداپست با سرعت 250 کیلومتر و با سرمایه گذاری 2 میلیاردی از جمله برنامه‌های دولت محسوب می‌گردد که تاثیر زیادی در توسعه حمل و نقل خواهد داشت. با کشورهای ایتالیا، اسلوونی و کرواسی برای دسترسی به مسیرهای آبی ، همکاری خوبی وجود دارد. برای توسعه شبکه حمل و نقل داخلی نیز اقدامات خوبی در حمل و نقل عمومی و ریلی شهری انجام شده و به دنبال توسعه زیر ساخت ها هستیم ولی این اقدامات در حد انتظار نبوده است . باید برای نسل آینده ، زیر ساخت های لازم را فراهم سازیم.
  • در بخش پانل تخصصی که با حضور آقایان رافائل رومانو (از ایتالیا) الکساندر استاچیک (صربستان)، ویکتور لیپرال (مجارستان)ایوو بوسکارول (اسلوونی) برگزار شد ، سئوالاتی در خصوص تاثیر کووید-19 بر بخش تجارت و حمل و نقل، نقش دیجیتال سازی و سیستم الکترونیکی در کاهش مشکلات، مقایسه و ارزیابی تجارت رو در رو با مجازی ،راه برون رفت و پیشنهادات و سئوالات دیگری با تمرکز بر تجربه جدید فعالیت تجاری در شرایط کرونایی مطرح گردید و هر یک کارشناسان که برخی از آنان صاحبان شرکت تجاری و تولیدی بوده اند ، مشکلات و تجارب خود را به اشتراک گذاشتند.. آقای ایوو بوسکارول اظهار داشت:
  • بسته شدن مرزها یکی از پیامدهای همه گیری ویروس کرونا بوده است. این شرایط ممکن است تداوم پیدا کند ولی ما نباید از فعالیت و کار تجاری خود دست بکشیم .یکی از راه کارهای برون رفت توسعه حمل نقل ( خودران- بدون راننده ) است.
  • آقای الکساندر استاچیک: این ایده خوبی است ولی درحال حاضر چه باید کرد ؟ بسیاری از رانندگان در پشت مرزها مانده و یک مسیر طولانی ترافیک بعضا بیش از 4 کیلومتر در مرز صربستان با مجارستان بوجود می آید.. مدت زمانی که یک کامیون برای رسیدن از ایتالیا تا استانبول طی می‌کند بین 15 تا 20 روز است. به اعتقاد بنده همکاری و هماهنگی بین کشورها در این خصوص می‌بایست افزایش یابدو مقررات تازه ای تنظیم گردد.
  • آقای رومانو: حمل برخی از محموله‌ها مانند غذا و دارو مشکلات بیشتری دارد. تنظیم مقررات و بالابردن آگاهی و اطلاع رسانی از ضروریات است.
  • آقای ویکتور: سه مسیر حمل و نقل هوایی، زمینی و ریلی وجود دارد. به نظر من می‌بایست از خطوط ریلی بیشتر استفاده شود. سایر مسیرها هم گران و هم ( زمانبر و گران تر) می‌شود.

در این قسمت وجه مشترک نظرات کارشناسان ، فقدان اطلاعات و ارتباطات کافی(کشورها) و عدم تنظیم مقررات لازم دراین حوزه ، بعنوان عوامل اصلی تشدید مشکلات حمل و نقلی مورد توجه قرار گرفت.

دراین خصوص نماینده صربستان گفت: هر کشوری بر اساس مقتضیات و ملاحظات خودش تصمیم می‌گیرد. به اعتقاد من راننده کامیون عامل خطر نیست بلکه اینکه در بسیاری از مواقع اتومبیل پلیس  به همراه این کامیون‌ها حرکت می‌کند ، بر این مشکلات می افزاید.

در ادامه این نشست آقای ایوو در مورد همه گیری کروانا و تاثیرآن بر تجارت تصریح کرد:

  • در مقایسه با موج اول کرونا ، آمار مبتلایان سه تا چهار برابر شده است. باید این واقعیت را بپذیریم که با این بیماری در حال حاضر باید زندگی کنیم ولی نکته اینجاست که ما خودمان را برای مواجه با این مشکل مجهز و سازماندهی نماییم. چگونه راه را پیدا کنیم .ازچین بیاموزیم.

سپس در خصوص چشم انداز وضعیت حمل و نقل و تجارت در 2021 سئوالاتی مطرح شد که برخی از پاسخ ها به شرح ذیل بوده است:

  • رومانو: با تجاربی که کسب کردیم آینده را بهتر مدیریت خواهیم کرد.
  • الکساندر:اگر مرزها بسته شود همچنان این مشکلات پابرجا خواهد ماند، یک دست صدا ندارد بلکه رفع این چالش نیازمند همکاری با سایر کشورهاست ( حداقل 2 کشور) باید همکاری نمایند.
  • ویکتور: من خیلی خوشبین نیستم ما درمورد آنفلونزا صحبت نمی‌کنیم ، ویروس معمولی نیست.
  • بوسکارول: دقیق نمیدانیم ولی درمورد چگونگی مواجه با این بیماری تلاش کنیم .باید صبرکنیم و منتظر بمانیم .

در بخش دیگری از این نشست درمورد تهدیدها و مشکلات و پیشنهادات سئوالاتی مطرح شد و کارشناسان به موارد ذیل اشاره کردند:

مشکلات:

  • عدم امکان دورکاری ، مقاومت کارکنان، فقدان تجهیزات (شبکه اتصال کاری- اتوماسیون، لب تاپ )،عدم وجود زیرساختهای فنی و..

پیشنهادات:

  • تلاش برای کاهش زمان و هزینه‌ها در بخش حمل و نقل
  • تاکید بر دیجیتال سازی و انفورماتیک در شبکه حمل و نقل.
  • توجه به تغییر فرهنگ شغلی در شرایط کرونا (دورکاری).
  • توجه به کاهش آلودگی‌هاو توجه به حمل و نقل ( سبز –سوخت های غیر فسیلی).
  • حمایت از نوآوری و خلاقیت شرکت ها در حوزه حمل و نقل.
  • تاکید بر نقش سیاستمداران و تصمیم گیران سیاسی در کاهش چالشها و مشکلات.
  • تاکید بر همکاری مشترک برای دستبابی به راه حل مشترک .

در قسمت دوم این نشست، نقش فناوری و استارت آپ ها در کاهش چالش ها و ارائه خدمات به بخش حمل و نقل متمرکز بوده است. آقای لاسلوو جرج معاون وزیر فناوری و نوآوری در آغاز این برنامه به نکات ذیل اشاره نمود:

  • حمل و نقل اهمیت زیادی دارد.دسترسی آبی ما در بوداپست از طریق رود دانوب، کریدور زمینی و نیز به دنبال تبدیل به مرکز هوایی ( کارگو- باری ) در منطقه هستیم. امروز بخش صنعت در همه کشورها از جمله در اروپا روبه توسعه است. روابط مجارستان با چین و روسیه درحال گسترش است. ما علاوه بر توسعه شبکه کریدور حمل و نقل در منطقه بلکه به فرامنطقه ای نیز فکر می‌کنیم. چراکه تغییرات سریع در بخش ارتباطی مانند 5G ، هوش مصنوعی ، بیگ دیتا و.. ، موجب تغییرات جدید در دنیا خواهد شد .از این رو دولت مجارستان در طی یک دهه گذشته حدود 100 میلیارد فورینت در بخش نوآوری و فناوری(حمل و نقل) تخصیص داده و در طی سال های آتی نیز بین 10 تا 20 میلیارد فورینت دیگر درحوزه حمل و نقل درنظر گرفته است.

در ادامه از تعدادی از شرکت ها و استارت آپ ها که در حوزه حمل و نقل طرح هایی را ارائه و درحال تجاری سازی هستند دعوت شد تا به معرفی خود بپردازند که عبارتند از :

-Aeriu (درحوزه ارائه خدمات پهبادی در صنعت و ارسال اطلاعات و تصاویر به مرکز دادها). (Regisایتالیا )  Takt (درحوزه ربات –از صربستان)omniopti  (مسیریابی حمل و نقل کوه تاترین یا سریعترین مسیر- از مجارستان )، Siwego  (مسیریابی – ایتالیا) وشرکت VEEMEE  .

بعد از پایان معرفی شرکت ها ، شرکت Aeriu لوح تقدیر و شرکت omniopti موفق به کسب جایزه بزرگ این نشست شدند.

  • علیرغم همه گیری ویروس کرونا ، در این نشست که اولین جلسه حضوری در نوع خود می‌باشد، کلیه مدعوین به جز نماینده کرواسی ( به دلیل کرونا) شرکت نمودند که موجب برای برگزارکننده گان این همایش حضور این تعداد از مدعوین غیر منتظره بوده است.
  • در بخشی از این برنامه کلیپ معرفی آژانس توسعه سرمایه گذاری موسوم به HIPA متضمن اولویت و زمینه‌های سرمایه گذاری، تسهیلات سرمایه گذاری ، اقدامات دولت مجارستان برای سرمایه گذاری در استان‌ها و..به مدت 5 دقیقه برای مهمانان شرکت کننده به نمایش گذاشته شد.
  • به نظر می رسد هدف اصلی همایش از سوی مجارستان ، ایجاد هماهنگی و همکاری با کشورهای منطقه (مانند کرواسی، اسلوونی و ایتالیا ) برای تقویت همکاری حمل و نقل زمینی و آبی بوده است. چراکه مجارستان به دلیل بسته بودن و محصور شدن در خشکی، برای تقویت و توسعه تجاری به کریدورهای آبی ( دریایی )هم نیاز دارد. از دیگر اهداف این نشست میتوان به برجسته نمودن نقش صربستان ( غیر عضو اتحادیه اروپا) در حمل و نقل منطقه ای ، بزرگ نمایی موقعیت مجارستان در حمل و نقل منطقه ای و مشارکت مجارستان در کریدورهای بین المللی ( چین – یک جاده - یک کمربند) و همچنین تاکید بر همکاری منطقه ای برای ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل سریع ریلی اشاره نمود.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما