معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۷

اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق( هفته سوم مهرماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق در هفته سوم مهرماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

در تازه ترین بیانیه وزارت بازرگانی عراق، این کشور آمادگی خود را برای حضور در نمایشگاه 2021 دبی اعلام نموده است .  "سرمد طاها سعید" مدیر کل برگزاری نمایشگاه‌های وزارت بازرگانی در این رابطه اشاره داشت که حضور در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای شرکت های عراقی و معرفی فرهنگ و تمدن عراق در میان 190 کشور شرکت کننده  در این همایش خواهد بود. اظهارات مقامات عراقی برای شرکت در نمایشگاه  دبی و اعلام زود هنگام از سوی این کشور درحالی انجام می‌شود که صندوق بین المللی پول در گزارش سال 2019  خود صادرات غیر نفتی عراق را تنها 0.52 درصد در برابر 96 میلیارد دلار صادرات نفتی اعلام نمود که شامل برخی اقلام کشاورزی از قبیل صیفی و خرما به کشورهایی از قبیل اردن و امارات بود. 

 از دست دادن 60000 فرصت شغلی در کربلا 

نصیف  الخطابی، استاندار کربلا، با اشاره به اینکه  این استان آماده است در آینده نزدیک  با هماهنگی وزارت بهداشت، حمل‌ونقل و امور خارجه آماده پذیرای گروه‌هایی از  زائران خارجی باشد تصریح نمود کربلا  60،000 فرصت شغلی را به دلیل بحران بهداشتی که در کشور جریان دارد از دست داد. وی خاطرنشان کرد که فعالیت اقتصادی در استان ناشی از جلوگیری ورود بازدیدکنندگان خارجی به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا  منجر به  از دست دادن فرصت‌های شغلی بسیاری از شهروندان شده است.

 فعالیت مرز مهران حتی در اربعین برای تجارت

آژانس خبری شفق نیوز به نقل از روح‌الله غلامی مدیرکل گمرک ایلام عنوان نموده است این مرز حتی یک روز قبل از برگزاری مراسم اربعین به فعالیت تجاری خود ادامه می‌دهد ولی حجم ترددهای تجاری کم شده است. منابع عراقی به نقل مقامات گمرک ایران اعلام نموده‌اند  پس از چین کشور عراق دومین مقصد کالاهای صادراتی ایران در 6 ماه اول سال شمسی بوده است. مهران یکی از 4 مرز عربی کشورمان با عراق محسوب می‌شود و سهم زیادی در تجارت دو کشور و حتی انتقال اقلام سایر کشورها به عراق است.

 مرگ هزاران ماهی در دریاچه رزازه کربلا

فدراسیون محلی جوامع تعاونی کشاورزی در کربلای مقدس از مرگ تعداد زیادی ماهی در زهکشی‌های اصلی منتهی به دریاچه (رزازه) ، در غرب استان خبر داد. ولید حمد الکرایتی ، رئیس اتحادیه محلی جوامع کشاورزی در کربلا ، طی مصاحبه‌ای اعلام نمود "ما گزارش‌های زیادی از دهقانان و کشاورزان مبنی بر مرگ آبزیان دریافت کرده‌ایم . اداره کل کشاورزی استان کربلا در حال بررسی علل احتمالی است ولی گزارش‌های اولیه ناشی از استفاده زیاد از حجم آب توسط کشاورزان منطقه بوده است. این دریاچه در 12 کیلومتری غرب کربلا قرار دارد.

اصفهان بزرگ‌ترین صادرکننده به عراق

شفق نیوز اعلام کرد  گمرک استان اصفهان ایران اعلام کرده است  این استان 239 میلیون دلار کالا به کشور عراق صادر کرده است. به گفته رسول کوهستانی، مدیر گمرک استان اصفهان، کشور عراق در بین 83 کشور در رأس واردکنندگان کالا از استان اصفهان قرار دارد. وی همچنین تصریح کرد این استان دو میلیون 830 هزار تن کالا به ارزش 860 میلیون دلار صادر کرده است که عراق با 239 میلیون دلار در صدر قرار دارد. به گفته این مقام مسئول صادرات گمرک اصفهان، صادرات به عراق موادی مثل آهن، فولاد، پتروشیمی، قالی و لبنیات را شامل می‌شود.

 صادرات نفت عراق به امریکا

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین اعلان خود  خبر از صادرات 3 میلیون بشکه نفت از عراق به آمریکا داده و تصریح گردیده است بعد از کانادا مکزیک، عربستان، اکوادور کلمبیا، عراق در مقام ششم صادرت به امریکا  و دومین کشور عربی صادرکننده نفت به این کشور قرار دارد .

درخواست ساخت فرودگاه و مدرسه از سوی چین در عراق 

هم‌زمان با سالگرد سفر «عادل المهدی» نخست‌وزیر سابق عراق به چین و در تازه‌ترین دیدار «حمید نعیم النازی » دبیر کل شورای وزیران عراق با سفیر چین، طرفی عراقی اعلام نمود براساس مصوبه اخیر هیئت‌وزیران کشورش علاقه‌مند به احداث، طراحی و راه‌اندازی فرودگاه در شهر ناصریه (ذیقار) به دلیل استعدادهای نفتی موجود، توریسم و جاذبه‌های باستانی این شهر هست. وی همچنین عنوان نمود عراق قصد دارد  با مشارکت طرف چینی و همچنین شرکت‌های عراقی به فراخور نیاز استانی 1000 مدرسه در استان‌های مختلف کشور احداث نماید. شایان گفتن است عادل عبد المهدی نخست‌وزیر وقت عراق مهرماه سال گذشته، در رأس یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی، اقتصادی و تجاری  متشکل از پنجاه‌وپنج نفر سفری 4 روزه به چین انجام و حاصل آن 8 یادداشت تفاهم و قرارداد ازجمله مشارکت چین در موضوع بازسازی  عراق بود که فعلاً دولت الکاظمی تمایل جدی به این توافقات ندارد  و اهمال به گفته برخی نیروهای سیاسی با اغراض خاص بوده و از سوی برخی نمایندگان و طیف‌های مجلس موردانتقاد قرارگرفته است.

شکست عراق در برابر مهار کرونا

"اکونومیست " مجله انگلیسی در تازه‌ترین گزارش خود در راستای رهگیری و رصد وضعیت "پاندمی‌کرونا " در کشورهای عربی با تیتر " علل شکست  عراق  در مقابله با  کرونا " به آخرین وضعیت کرونا در این کشور به‌ویژه شهر کربلا پرداخته و تصریح نموده است نقش منفی قبیله‌های مستقر در کربلا در ممانعت از  اجرای  پروتکل‌های بهداشتی بارز است  چراکه عشایر استفاده از ماسک را توهین می‌دانند. در این گزارش که 4 اکتبر 2020 منتشرشده است عراق در صدر کشورهای عربی آلوده به بیماری کرونا معرفی‌شده و واقعیت‌هایی همچون  سیل مداوم زائران به  شهر کربلا، بافت جامعه و به‌ویژه قبیله‌هائی که  تعهدی به اقدامات پیشگیرانه ندارند از عوامل اصلی این واقعه برشمرده شده است. در ادامه آمده است رژیم‌های مختلف عربی اقدام به  تحمیل تصمیمات سخت‌گیرانه کنترل و نظارت خود را سخت‌تر کرده‌اند بااین‌حال، دولت عراق نتوانسته است فاصله اجتماعی یا حتی مجبور کردن مردان را به استفاده از ماسک را اجرائی کند زیرا این اقدام باعث توهین به برخی از شهروندان کشور می‌شود...در پایان این گزارش آمده است براساس داده‌های سندیکای پزشکان عراق، این کشور فاقد تخت کافی برای جذب تعداد مبتلایان  و همچنین کمبود کادر پزشکی پس از مهاجرت حدود 20،000 پزشک به خارج از کشور است ضمن آنکه بعضاً شاهد اعتصاب کادر درمانی کشور به دلیل حقوق ناکافی و غیره هستیم .

سهم عراق از واردات نفت چین

«الخلیج ( الفارسی ) آنلاین»، اعلام نمود درحالی‌که منطقه خاورمیانه 44 درصد از واردات نفت کشور چین را به خود اختصاص داده است، عراق با 10 درصد، جزو فروشندگان عمده نفت به چین است. در بین کشورهای منطقه خاورمیانه، عربستان سعودی با 16 درصد بیشترین صادرات نفت به چین را دارد. این درحالی است که روسیه با 15 درصد، آنگولا با 9 درصد و عمان با 7 درصد از دیگر صادرکنندگان عمده نفت به کشور چین هستند.

معضل عدم پرداخت حقوق کارکنان دولت در عراق

«عطون عطوانی» از اعضای کمیسیون  مالی و سرمایه‌گذاری  عراق (15 مهر) عنوان نموده است در اولین فرصت بعد از برگزاری مراسم اربعین "علی عبدالامیر اعلاوی " وزیر دارائی کشور به دلیل قصور و عدم توانائی دولت در پرداخت حقوق کارمندان به مجلس فراخوانده شده و مورد استیضاح قرار خواهد گرفت. این اظهارات در حالی انجام می‌شود که طی ماه گذشته بحث  چالشی بین دولت و مجلس در سود و زیان استقراض خارجی برای کشور وجود داشته و علاوی بارها نسبت به بحران مالی پرداخت حقوق کارکنان دولت هشدار و تصریح نموده بود در کنار کاهش قیمت جهانی نفت و پاندمی‌کرونا، افزایش شمار کارکنان دولت و بزرگ شدن بدنه  آن طی 10 سال گذشته از عوامل تأثیرگذار در این فرایند و پروسه بوده و بر اهمیت تأمین مالی از طریق استقراض تأکید داشته است. دریافت 7 میلیارد بدهی شرکت‌های مخابراتی به دولت و یا فروش مستغلات دولتی، جدیدترین راهکار گروه مالی پارلمان عراق برای تأمین بودجه لازم جهت تأمین حقوق کارمندان عنوان‌شده است. شایان گفتن است عراق دارای 4 میلیون کارمند، 3 میلیون بازنشسته و 1 میلیون مددجو بوده ضمن آنکه فروش نفت تأمین‌کننده 95 درصد درآمد کشور از سوی دولت‌های مختلف عنوان می‌شود. برخی مفسران چالش بین مجلس و دولت بر سر پرداخت مقرری کارمندان را جنگ ساختگی و زرگری برای تسویه‌حساب‌های سیاسی و منافع حزبی می‌دانند.

بیکاری عامل خودکشی جوانان عراقی

سایت "مردم " در تازه‌ترین نشر خود (16 مهر) در یک گزارش آماری آمریکائی و با استفاده منابعی دولتی عراق، شمار افرادی که در این کشور مبادرت به خودکشی در سال 2019  نموده‌اند را 519 نفر اعلام نموده که در قیاس با سال 2003 تقریباً نزدیک به دو برابر اعلام‌شده است. این گزارش که شامل اقلیم کردستان نیز هست جوانان را بیشترین طبقه اقدام کننده دانسته و به استناد گزارش‌های اخیر  سازمان ملل  تعداد  بیکاران عراقی را 4.5 میلیون  (11.7 درصد کل جمعیت )، 13 درصد جمعیت را  بیکار مطلق قلمداد نموده و بیکاری را انگیزه  اصلی خودکشی جوانان مطرح کرده است.

مخالفت با  سرمایه گذاری خارجی در عراق به دلیل از دست دادن منافع  

 ندی شاکر عضو کمیته اقتصاد و سرمایه‌گذاری پارلمان عراق در سخنانی اعلام کرد برخی از مسئولان هستند که با حضور سرمایه‌گذاران خارجی در عراق مخالفت کرده و مانع از ورود آنها به کشور می‌شوند. برای اینکه نگران این هستند که منافع خودشان به خطر بیفتد. این عضو پارلمان بابیان این موضوع افزود: عراق به‌واسطه سیاست‌های اقتصادی ناموفق که باعث ویرانی اقتصاد کشور شده، به کشوری واردکننده تبدیل‌شده است. کارخانه‌ها و کارگاه‌ها تعطیل‌شده است و مؤسسات تولیدی عملکرد مناسبی ندارند. همچنان که نرخ بیکاری در بین جوانان افزایش‌یافته است. عضو کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری پارلمان تصریح کرد: سرمایه‌گذاران خارجی، چه عرب باشند و چه غیر عرب، با چالش‌های متعددی در عراق مواجه هستند که از آن جمله باید به مسئولانی اشاره کرد که خود صاحب کارخانه و کارگاه‌هایی هستند و مانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی به داخل کشور می‌شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما