معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۰

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته دوم مهرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته دوم مهرماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افغانستان

استاندارد جاده ای در افغانستان،

در ۱۹سال گذشته بیش از ۷میلیارد دلار برای جاده‌‌ها و شاهراههای کشور هزینه شده، اما طبق آمارها، ۵۰ درصد آنها در حال حاضر ویران هستند. وزارت راه گفت، ناامنی‌‌ها و اضافه بار وسایط نقلیه علت ویرانی زودهنگام شاهراه‌‌های کشور است. درسال‌‌های گذشته ۲۳هزار و ۷۱۶ کیلومتر جاده در کشور ساخته شده‌ که از این میان بیش از ۱۰هزار کیلومتر آنرا جاده‌‌های آسفالت و بیش از ۱۳هزار کیلومتر دیگر جاده‌‌های خاکی تشکیل می‌دهند. شاهراه کابل- قندهار که هزینه ساخت آن بیش از یک میلیارد دلار بوده، با وضع بدی روبروست. شاهراه شمال و گذرگاۀ سالنگ نیز در وضع بد قرار دارد.

راه‌های خیبرپختونخوا با افغانستان باز می‌شود،

مقام‌های پاکستانی اعلام کردند، تمام راه‌های خیبرپختونخوا با افغانستان هفته ای 4 روز به روی رفت و آمد بازخواهند بود. گذرگاۀ تورخم تنها برای افغان‌هایی باز است که گذرنامه و روادید داشته باشند. در کنار تورخم، مردم از راه‌های غلام خان، انگور اده و مهمند به افغانستان و پاکستان رفت‌وآمد می‌کنند. پاکستان به منظور جلوگیری از گسترش کرونا راه‌ها با افغانستان را بسته است.

کاهش حمل مواد مخدر از افغانستان به تاجیکستان،

سازمان مبارزه با موادمخدر تاجیکستان خبرداد، انتقال مواد مخدر از افغانستان به تاجیکستان از 2017 تا 2019 از 15درصد به 10درصد کاهش یافته است. این موفقیت در نتیجه افزایش قابل توجه نظارت مرز های طولانی بین دو کشور بدست آمده است. بیش­ترین موادمخدر در مرز یا مناطق مرزی کشف و ضبط می‌شود. سال 2019، هزار و 637 کیلوگرم موادمخدر در تاجیکستان کشف و ضبط شد که 48٪ مربوط به مناطق مرزی است.

کمک بلاعوض بانک جهانی برای ثبات مالی افغانستان،

بانک جهانی در اعلامیه سه‌شنبه 8 مهر اعلام کرد، هیات مدیره این بانک، کمک ۱۰۰ میلیون دلاری بلاعوض به منظور ثبات مالی و تسریع روند احیای اقتصادی افغانستان را تصویب کرده است. این کمک مالی در چارچوب طرح ارتقای ظرفیت بانک مرکزی افغانستان در راستای اجرای مقررات مالی و ایفای بهتر نقش نظارتی آن به مصرف خواهد رسید. این طرح به بانک مرکزی افغانستان کمک می‌کند، شبکه تضمین بیمه و زیرساخت‌های مالی مانند ثبت قرضه‌ها و اعتبارات عمومی و ثبت وثایق و حقوق رهنی را تقویت کند. همچنین به وزارت اقتصاد افغانستان کمک می­کند، دسترسی شرکت‌های کوچک و متوسط به منابع مالی از طریق فراهم‌آوری قرضه‌ها و کمک‌های فنی را تسهیل کند.

سرمایه گذاری استرالیا در بخش معدن افغانستان،

عبدالقدیر مصطفی سخنگوی وزارت معادن و نفت افغانستان به رادیو آزادی گفت: شرکت فورتسکیو میتال استرالیا برای سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معادن طلا، لیتیم و آهن اظهار آمادگی کرده است. مسئولان بخش فنی این وزارتخانه با شرکت استرلیایی پنجشنبه گفتگو کردند. براساس تفاهم میان دو طرف، این شرکت استرالیایی علاوه بر سرمایه‌گذاری، در زمینه ارتقای ظرفیت‌های فنی نیز افغانستان را یاری می‌رساند.

پاکستان

نزاع هند و پاکستان بر سر نشان تجاری باسماتی،

پس از آن که هند با ادعای مالکیت بر نام برنج باسماتی از اتحادیه اروپا خواست برنج پاکستانی را با این نام وارد نکند تجار پاکستان دولت این کشور را به اقدامی مشابه واداشتند. هند اعلام کرده بود: برنج باسماتی سال هاست نشانه و نماد بخشی از هویت کشاورزی دهلی نو است و هیچ کشور دیگری مانند پاکستان حق ندارد این نام را انتخاب کند. دولت اسلام آباد در مقابل اسنادی را ارائه کرده که به سال 1766 باز می‌گردد و انگلیسی‌ها برنجی که از پاکستان کنونی (هند آن زمان) می خریدند به نام باسماتی می‌شناختند. دولت اسلام آباد 90 روز فرصت دارد ادعای خود را اثبات کرده و در مقابل ادعای هند واکنش موثری داشته باشد و اگر طی این مدت نتواند از ادعای خود دفاع کند برنج پاکستانی نمی‌تواند از نام باسماتی در اتحادیه اروپا استفاده کند.

اعطاء وام بانک جهانی به پاکستان جهت استفاده از منابع انرژی جایگزین،

هیئت مدیره بانک جهانی با پرداخت 450 میلیون دلار وام بلند مدت و با شرایط آسان به پاکستان برای استفاده از منابع انرژی جایگزین در این کشور موافقت نمود. این کمک در قالب پروژه توسعه نیروگاه آبی و انرژی‌های تجدیدپذیر خیبر پختونخوا ارائه خواهد شد.

هند

کوچک شدن رشد اقتصادی هند،

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی هند ممکن است به دلیل تبعات مالی بحران کرونا ۵.۹ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یابد. بر اساس “گزارش تجارت و توسعه ۲۰۲۰” که توسط آنکتاد منتشر شد، انقباض اقتصاد هند به دلیل اختلالات ناشی از بحران کرونا ممکن است سال آینده از بین برود، اما می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به این اقتصاد وارد کند. این گزارش تخمین می زند که در سال ۲۰۲۰ اقتصاد هند ۵.۹ درصد کوچک شود و سال آینده ۳.۹ درصد رشد کند. آنکتاد به هند هشدار داده است که اشتباه گذشته خود را در اعلام اقدامات ریاضت اقتصادی تکرار نکند. این گزارش گفت که در میان کشورهای گروه ۲۰، آرژانتین، برزیل، هند، مکزیک و آفریقای جنوبی همه در سال­های گذشته محدودیت های ریاضت اقتصادی را اعمال کرده اند اما اکنون در تلاشند تا به منابع مالی قابل اعتماد دسترسی پیدا کنند.

میزان بدهی دولت هند نسبت به تولید ناخالص داخلی،

به نقل از راشاتودی، آژانس رتبه بندی "اس اند پی گلوبال" علی­رغم حفظ رتبه اعتباری هند در پایین ترین سطح سرمایه گذاری، هشدار داد که این کشور در سال مالی 2021 درپی بحران ویروس کرونا با افزایش کسری بودجه و بدهی‌ها روبرو خواهد شد. اس اند پی در پیش بینی خود که اوایل هفته جاری منتشر شد، اظهار داشت که نسبت بدهی هند به تولید ناخالص داخلی این کشور بیش از 17 درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت و سپس در سال مالی منتهی به مارس 2021 به 90.6 درصد خواهد رسید. اگرچه "اس اند پی" تأکید می‌کند که شیوع کرونا منجر به رکورد بی سابقه 9 درصدی اقتصاد هند خواهد شد، اما تاکنون تغییری در رتبه بندی بلند مدت این کشور ایجاد نکرده و سطح آن را حفظ کرده است. علی­رغم هشدار قبلی این شرکت مبنی بر اینکه بهبود برخی از اقتصادهای آسیایی از بحران مالی کرونا دشوارتر خواهد بود، تحلیلگران بر این باورند که هند می‌تواند در سال مالی 2022 از این بحران بهبود یابد.

هند میان پنج کشور اول با بیشترین ذخایر ارزی،

ذخایر ارزی پنج کشور اول شامل چین، ژاپن، سوییس، روسیه و هند 7 تریلیون دلار است و چین بیشتر از هر کشور دیگری در جهان ذخیره ارزی دارد به گزارش بیزینس استاندارد، ذخایر ارزی یکی از مولفه‌های کلیدی اطمینان بخشی به فعالان اقتصادی در هر کشوری است. این ذخایر در صورتی که در سطح مطلوبی باشند به بانک های مرکزی کمک خواهند کرد تا ثبات را در بازار ارز حکمفرما کنند، در شرایط بحرانی بر اوضاع مسلط شوند و به سرمایه گذاران اطمینان لازم را بدهند. ذخایر ارزی هند به عنوان بزرگترین ذخایر ارزی پنج کشور اول جهان تا پایان ماه آگوست ۵۴۱ میلیارد و ۴۳۱ میلیون دلار می‌باشد. دلار آمریکا، یورو، فرانک سوییس و پوند انگلیس به ترتیب بیشترین سهم را از ترکیب ذخایر ارزی این کشور دارند.

انرژی، سنگ بنای گسترش روابط هند و آمریکا،

 سفیر هند در آمریکا تارانجیت سینگ ساندو در مجله Houston Chronicle  نوشت:" اعداد به تنهایی صحبت می‌کنند. مشارکت استراتژیک انرژی به عنوان سنگ بنای گسترش روابط ایالات متحده و هند ظاهر شده است زیرا تجارت دوجانبه هیدروکربن در دو سال گذشته 93 درصد افزایش یافته است و در سال 2019 به 9.2 میلیارد دلار رسیده است. هند اکنون چهارمین بازار بین المللی نفت خام ایالات متحده و پنجمین بازار بزرگ گاز مایع ایالات متحده است. وی گفت: شرکت های هندی چندین قرارداد برای تهیه نفت خام از ایالات متحده منعقد کرده اند و در حال گسترش سرمایه گذاری‌های خود در بخش انرژی ایالات متحده، ایجاد فرصت های شغلی و اقتصادی هستند."در جهانی نامطمئن، کلید مشارکت موثر بین ملت ها قابلیت اطمینان، اعتماد و تعهد طولانی مدت است. مشارکت استراتژیک انرژی هند و آمریکا هر سه جنبه را در بر می‌گیرد. در حالی که معاملات نفت خام و گاز مایع چشمگیر بوده است این­ها فقط یکی از چهار ستون همکاری انرژی ایالات متحده و هند را تشکیل می دهند. زیربنای همه این­ها نوآوری است. نهادهای هندی و آمریکایی همچنین در حال پیشبرد همکاری در زمینه انرژی هسته ای غیرنظامی هستند. "

پرکردن ذخایر سوخت استراتژیک هند با نفت ارزان،

وزارت نفت و گاز هند اعلام کرد که هند با بهره‌جویی از سقوط قیمت نفت خام در ابتدای امسال ذخایر نفت استراتژیک خود را با نفت ۱۹ دلاری پر کرده تا با این کار نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی کند. وزارت نفت و گاز هند در بیانیه‌ای به نقل از وزیر نفت و گاز این کشور، دارمندرا پرادان، اعلام کرد: با بهره‌جویی از قیمت پایین نفت خام در بازارهای بین‌المللی هند در ماه آوریل و می ۱۶.۷۱ میلیون بشکه نفت خریداری کرد و انبارهای ذخایر استراتژیک خود که در ویشاکاپاتنام، مانگالور و پادور احداث شده‌اند را پر کرد.

نگهداری ذخایر نفت هند در مخازن آمریکا،

  نشریه اکونومیک تایمز به نقل از دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند نوشت: هند در حال بررسی تاسیسات نگهداری نفت در آمریکا و سایر نقاط است. هند سالهاست که بدنبال متنوع کردن تامین نفت مورد نیاز خود فراتر از خاورمیانه است که حدود ۸۰ درصد از واردات نفت این کشور را تشکیل می دهد. پرادهان در کنفرانس مجازی امنیت انرژی ۲۰۲۰ گفت: هند اخیرا قراردادهای تامین نفت بلندمدت با آمریکا، روسیه و آنگولا به منظور متنوع کردن منابع تامین نفت منعقد کرده است. هند و آمریکا در ژوییه توافق مقدماتی برای بررسی گزینه‌های موجود برای هند برای ذخیره نفت در مخازن نفت آمریکا امضا کردند. دهلی نو امسال از قیمت­های پایین نفت در آوریل و مه بهره برد و ذخایر نفت استراتژیکش را پر کرد. وزارت نفت و گاز طبیعی هند هفته گذشته اعلام کرد میانگین قیمت نفتی که هند در آوریل و مه خریداری کرد، ۱۹ دلار در هر بشکه در مقایسه با ۶۰ دلار در ژانویه سال ۲۰۲۰ بود. هند به لطف قیمت ارزان نفت که در چند سال اخیر کم سابقه بود، توانست در هزینه واردات نفت خود ۶۸۵.۱۱ میلیون دلار صرفه جویی کند.

اصلاحات مالیاتی راهکار عبور از بحران نابرابری کرونا در هند،

در هندوستان با گسترش کرونا، نابرابری به شدت افزایش یافته و دست کم ۴۰۰ میلیون نفر را در معرض فقر قرار داده است؛ درحالیکه ثروت ۶۳ نفر با بودجه سالانه دولت برابری می‌کند. کارشناسان بهترین راهکار برای کاهش نابرابری و جبران کسری بودجه را اعمال مالیات بر ثروت و افزایش مالیات ثروتمندان بیان کرده‌اند. در دو دهه گذشته نابرابری در هند سریع تر از هر کشوری (به جز روسیه) رشد کرده است. به گزارش آکسفام، سازمان بین ‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌ عدالتی، در سال ۲۰۱۹ یک درصد ثروتمند در هندوستان دارای ثروتی بیشتر از چهار برابر ثروت ۷۰ درصد افراد طبقه پایینی جامعه (۹۵۳ میلیون نفر) است. یکی از دلایل اصلی افزایش نابرابری در هند سیاست های مالیاتی است. سیاست هایی که در طول سال های پیش بیشتر به نفع ثروتمندان بوده است. همچنین در پی بحران کرونا گروهی از کارشناسان مالیاتی در گزارشی با عنوان (گزینه‌های مالی پاسخ به اپیدمی‌کویید ۱۹) راهکارهایی را ارائه کرده اند. در این گزارش راهکارهایی برای تامین درآمدها در کوتاه مدت و میان مدت، بدون فشار به افراد فقیر و کم درآمد بیان شده است. افزایش نرخ مالیات بر درآمد تا ۴۰ درصد برای افراد با درآمد بیشتر از ۱۰ میلیون روپیه (۱۳۲ هزار دلار) و اعمال دوباره مالیات بر ثروت برای افراد با خالص ثروت بیشتر از ۵۰ میلیون روپیه (۶۶۰ هزار دلار) از موارد پیشنهادی در این گزارش است.

سرمایه گذاری تامین کنندگان اپل در هند،

دولت هند امیدوار است با افزایش فشارها روی پکن، سرمایه گذارانی که تاکنون روی چین متمرکز بوده اند را به سمت خود جذب کند. یکی از اهداف اصلی هند در این مسیر تامین کنندگان اپل است. هند در این راستا از طرح تشویقی ۶.۵ میلیارد دلاری پرده برداشته که به شرکت ها در ازای افزایش تولید در این کشور طی ۵ سال آینده، در مقایسه با سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، مشوق های نقدی ارائه می دهد. سه تامین کننده اصلی اپل در هند یعنی «فاکسکان»، «ویسترون» و «پگاترون» از طرح حمایتی ۶.۵ میلیارد دلاری دولت هند برای تولید در این کشور بسیار خرسند هستند؛ چون از تصمیم خود برای سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون دلاری در این کشور خبر داده اند. فاکسکان، ویسترون و پگاترون از جمله ۲۲ تولیدکنندگان گوشی هستند که برای این طرح درخواست داده اند؛ سامسونگ نیز، نام بزرگ دیگر در این فهرست است. فاکسکان تقاضای سرمایه‌کذاری در حدود ۵۴۰ میلیون دلار را داده است؛ در حالی ویسترون و پگاترون متعهد شده‌اند که هرکدام ۱۷۵ و ۱۶۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنند.

دیدار وزرای خارجه آمریکا، استرالیا، هند و ژاپن در توکیو،

به نقل از دیلی‌میل، "توشیمیتسو موتگی" وزیر امور خارجه ژاپن روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، "ماریس پاین"، وزیر امور خارجه استرالیا و "سوبرامانیان جایشانکار"، وزیر امور خارجه هند در ۶ اکتبر (۱۵ مهر) به منظور مذاکرات با یکدیگر دیدار می‌کنند.

مورتگی گفت: انتظار می‌رود چهار وزیر درباره روش‌های ارتقای "هند -پاسفیک آزاد و باز"، مفهوم امنیت و همکاری اقتصادی که ژاپن و آمریکا در رویارویی با قاطعیت فزاینده چین در منطقه بر آن اصرار دارند، بحث کنند. وی اظهار کرد: زمان بسیار مناسبی است که چهار وزیر خارجه که دغدغه‌های مشترک خود را درباره شرایط منطقه‌ای به اشتراک می‌گذارند، آن‌ها را به صورت حضوری بیان کنند. مورتگی افزود که انتظار می‌رود آن‌ها درباره ویروس کووید ۱۹، اقتصادی که توسط همه‌گیری کووید ۱۹ آسیب دیده و دیگر نگرانی‌های منطقه‌ای بحث کنند.

افتتاح طولانی ترین تونل جهان در هند،

طولانی ترین تونل بزرگراهی جهان به طول بیش از ۳ کیلومتر پس از ده سال در هند آماده بهره برداری شده است. این تونل ۴۰۰ میلیون دلاری واقع در ایالت هیماچال پرادش مسیر ۴ ساعته را به ۱۰ دقیقه کاهش می دهد.

سریلانکا

امضاء تفاهم نامه بین اتاق های بازرگانی سریلانکا و افغانستان،

سید زمان‌هاشمی و منجولا سیلوا روسای اتاق های بازرگانی  و سرمایه گذاری افغانستان و سریلانکا روز دوشنبه 28 سپتامبر، تفاهم نامه همکاری امضاء نمودند. با راه افتادن میز تجارت در اتاق های بازرگانی دو کشور، اهداف تجاری توسط سفارتخانه‌ها در کابل و کلمبو پیگیری خواهد شد. اشرف حیدری سفیر افغانستان در کلمبو در زمان امضاء این تفاهم نامه حضور داشت. حیدری گفت این تفاهم نامه، ثمره سالها تلاش مستمر بین دو کشور است. سفارت خانه‌های طرفین در راه تسهیل شراکت و تعمیق ارتباطات تجاری قدم خواهند برداشت. اراده رهبران دو کشور بر این قرار گرفته است که از گسترش روابط دوجانبه حمایت کنند. هر دو خواهان ارتباط در راستای انجام تجارت و سرمایه گذاری و تقویت روابط دو کشور هستند. با این تفاهم نامه، سرمایه گذاری مشترک، شراکت، روابط تجاری، تبادلات فن آوری، گردشگری تقویت خواهد شد. سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی( چای، زعفران، روغن نارگیل، میوه جات تازه وخشک)، خدمات ( سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، گردشگری، گردشگری پزشکی و غیره) صورت خواهد پذیرفت. در آینده توافق نامه ای در زمینه‌های برقراری خط پروازی، ارتقاء تجارت و سرمایه گذاری در راستای تسهیل تجارت دوجانبه امضاء خواهد شد. توافق نامه تجارت آزاد در مرحله بعد، تمام موانع را مرتفع کرده، همکاری‌ها گسترش پیدا خواهد کرد.

سریلانکا پسماند های انگلیسی را مرجوع می‌کند،

به گفته مدیر کل گمرکات سریلانکا، ژنرال راوی پریا، 21 کانتینر مواد پسماند وارده از انگلستان به این کشور عودت داده خواهد شد. این تصمیم در روز 22 سپتامبر اتخاذ شد. 263 کانتینر پسماند (40 فوتی) وارد سریلانکا و گروه Hayleys 130 عدد از آنها را ترخیص و در منطقه آزاد Katunayake تخلیه کرده است. بقیه کانتینرها در ترمینال های کانتینر بین المللی کلمبو تحت مدیریت چین ( CICT) و ترمینال های دروازه آسیای جنوبی (SAGT) بندر کلمبو هستند. از 133 کانتینر موجود در لنگرگاه کلمبو 21 کانتینر عودت داده خواهد شد. شرکت حمل Maersk که حامل کانتینرها بوده است آنها را به علت عدم صدور موافقت نامه اولیه باز پس خواهد فرستاد. شرکت چینی که مدیریت ترمینال های کانتینر بین المللی کلمبو ( CICT) را به عهده دارد، دموراژ سنگینی مطالبه کرده است. شرکت Sasikumar تحت پیگرد قانونی دارد اما چین و Maersk قول همکاری به مقامات بندری سریلانکا جهت رفع این مشکل را داده اند.

دیدار مجازی نخست وزیران هند و سریلانکا،

در نشست مجازی روز شنبه 26 سپتامبر 2020 نخست وزیران دو کشور درباره روابط دوجانبه و موضوعات منطقه ای و بین المللی که موجبات نگرانی طرفین شده است به بحث و گفتگو پرداختند. مودی به ماهیندا به خاطر پیروزی پارلمانی و انتصاب ایشان به سمت نخست وزیری سریلانکا تبریک گفت. ماهیندا هم ضمن قدردانی، آمادگی کشورش را در جهت همکاری‌های دوجانبه اعلام نمود. در ابتداء از سفر گوتابایا راجاپاکسا رئیس جمهور سریلانکا به هند (نوامبر 2019) و ماهیندا راجاپاکسا ( فوریه 2020) یادآوری به عمل آمد و این سفرها را در تعیین مسیر و دورنمای روابط دوجانبه مهم ارزیابی و از همکاری در زمینه مبارزه با کرونا ابراز رضایت شد. مودی قول مساعد داد که سریلانکا را در مبارزه با این بیماری و فایق آمدن بر معضلات اقتصادی بعد آن مساعدت نماید. نخست وزیر هند ضمن ارائه ابتکار عمل " اول همسایه" و دکترین "امنیت و رشد برای همه در منطقه" (SAGAR) ابراز  داشت برای روابط با سریلانکا اهمیت ویژه و اولویت والایی قایل است. این اولین نشست مجازی طرفین از زمان شروع بیماری کرونا بوده است. با نیم نگاهی به حرکت های چین در منطقه اقیانوس هند، بر تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه تبادل کارکنان، آموزش و امنیت دریایی تاکید شد. در این گفتگو درباره درگیری مرزی چین-هند و لزوم حفظ آتش بس در خطوط مرزی صحبت به میان آمد. دو طرف از همکاری‌های بعمل آمده در خصوص تبادل اطلاعات ضد تروریسم و ضد مواد مخدر ابراز رضایت کردند. همکاری‌های اقتصادی جنبه دیگری بود که مورد بحث قرار گرفت، اعطاء وام یک میلیارد دلاری دیگر هند به سریلانکا در دست بررسی است. مودی بار دیگر از سریلانکا خواست سازش ملی و صلح با تامیل ها برقرار شود. مسئله ماهیگیری در تنگه پالک و لزوم فیصله مشکلات طرفین از طریق مشورت و تبادل نظر هم یکی دیگر از موضوعات بود. حمایت جامعه بین الملل از انتخاب هند در عضویت غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در دوره 2022-2021 مورد تمجید نخست وزیر سریلانکا قرار گرفت. و ماهیندا اطمینان داد که توقعات گروه‌های اقلیت منجمله تامیل ها از طریق اجراء مفاد قانون اساسی سریلانکا اجابت شود. همچنین کمک 15 میلیون دلاری هند جهت ارتقاء روابط بوداییان دو کشور مورد استقبال نخست وزیر سریلانکا قرار گرفت.

ورشکستگی صنعت پوشاک سریلانکا به سبب کرونا

به گفته رهان لاکهانی، رئیس سازمان تولید پوشاک و منسوجات سریلانکا صنایع سریلانکا در 19 مارس بسته شده و حکومت نظامی سراسری برقرار شد. در اوایل ماه ژوئن محدودیت سفر بین استان­ها اعمال و صنعت پوشاک سریلانکا شاهد کاهش 50% تولید بود. در ماه‌های مارس، آوریل و می این صنعت خسارت 680 میلیون دلاری را متحمل گردید. تا ماه مارس 2021 خسارت ناشی از توقف تولید به سبب کرونا به 2 میلیارد دلار خواهد رسید. عایدات حاصله از منبع تولید پوشاک سریلانکا در سال 2019 معال 5.6 میلیارد دلار بود. در ابتداء شیوع بیماری و به سبب وضع حکومت نظامی‌کارخانجات اجازه کار نداشته تنها صنایعی که به تولید البسه محافظت در برابر بیماری کرونا (PPE) می‌پرداختند به فعالیت مشغول بودند. به علت فقدان سفارشات و نبود منابع مالی جهت بازگشایی بنگاه‌های خرد و متوسط امسال 30% از نیروی انسانی از چرخه تولید خارج  و 100 هزار شغل در این صنف از بین می رود. دولت سریلانکا بسته حمایتی ناکافی 50 میلیارد روپیه ای(250 هزار دلاری) به حمایت از صنایع اختصاص داده است. شرکت ها موفق به اخذ وام نشده و بنا به گمانه زنی سازمان تولید پوشاک و منسوجات سریلانکا (JAAF) فقط ماهانه 65 میلیون دلار منبع مالی جهت پرداخت مقرری کارگران نیاز است. از اول آوریل تا الان کارگرانِ بنگاه‌های خرد و متوسط حقوقی دریافت نکرده اند. در ماه آوریل و می، هر ماه، فقط 25 دلار مواجب، برای کارگران درنظر گرفته شد.

سریلانکا خواهان بازپس گیری انبار نفت خود از هند است،

به گفته اُدایا گامانپیلا وزیر انرزی سریلانکا، این کشور در حال مذاکره با هند در خصوص بازپس گیری مخازن نفت اجاره داده شده در تریکومالی است. طی یک توافق نامه، سریلانکا در سال 2003، به شرکت نفت هند-سریلانکا 99 مخزن را برای مدت 35 سال اجاره داد. هند 15 مخزن در انبار نفت سفلی را بازسازی و مورد بهره برداری قرار داده است. دولت قبل، تفاهم نامه ای با عنوان طرح های اقتصادی همکاری امضاء کرد که طی آن شرکت نفت هند-سریلانکا با شرکت نفت سیلان سرمایه گذاری مشترک ایجاد می‌کردند. توافق نامه در سال 2017 بین نخست وزیران هند و سرلانکا آقایان مودی و ویکرمه سینگ به امضاء رسید که طی آن 85 مخزن نفت را در انبار نفت علیا به صورت سرمایه گذاری مشترک بازسازی می‌کرد. دولت سریلانکا ایده ساخت و واگذاری ذخیره سوخت جهت تولید برق اضطراری در سال 2016 به صورت سرمایه گذاری مشترک را مطرح نمود.

سریلانکا خواهان استفاده از گاز مایع است،

به گفته اُدایا گامانپیلا وزیر انرژی سریلانکا،  با توجه به وجود ذخایر گاز مایع در سریلاکا این کشور قصد استحصال و استفاده از این منبع سوختی را دارد. این طرح قبل از انتخابات پارلمانی مطرح شد و سابقه آن به تولید و توزیع گاز توسط شرکت نفت سیلان در سال 2008 باز می‌گردد که روند اجراء آن به دلایل عدیده ای متوقف شد. گاز جهت تولید برق، کاربری خانگی، سوخت خودرو و مصارف صنعتی می‌تواند مورد بهره برداری قرار گیرد. سریلانکا می‌تواند فعالانه در این عرصه وارد شود.

افزایش ارسال حوالجات ارزی کارگران سریلانکایی در ماه اوت،

عایدات حاصل از حوالجات ارزی ارسالی گارگران کار شاغل در خارج از سریلانکا در ماه اوت به روند رو به رشد چهار ماهه اخیر خود ادامه داده است. حوالجات یک منبع ارزآور حیاتی برای سریلانکا محسوب می‌شود. نسبت به بازه زمانی سال گذشته در ماه اوت ارقام 30% رشد نشان داده عایدات به 664.5 میلیون دلار رسید. این مقدار در سال 2019 معادل 518.2 میلیون دلار بود. کل عایدات ارزی کارگران در سال 2019 معادل 6.7 میلیارد دلار بود. ارسال حوالجات ارزی به همراه افزایش صادرات، کنترل واردات اقلام غیر ضروری، کاهش واردات نفت از کسری تجاری سریلانکا کاسته است. در هشت ماه اول سال 2020 عایدات ارزی کارگران معادل 4.35 میلیارد دلار شد که این میزان در سال 2019 در بازه زمانی مشابه، 4.41 میلیارد دلار بود که به صورت نقطه به نقطه 1.5% کاهش نشان می دهد. در صورت ادامه روند حال حاضر ارسال حوالجات کارگران مهاجر کار شاغل در خارج از سریلانکا، افت عایدات ماههای مارس و آوریل 2020  جبران خواهد شد.

رتبه ممتاز سریلانکا در مهار کرونا

به استناد انستیتو پزوهش YICAI وابسته به گروه رسانه مالی  YICAI MEDIA GROUP سریلانکا پس از چین، حائز دومین رتبه از لحاظ اقدامات جلوگیری از بیماری فراگیر کرونا، احیائ اقتصادی و همکاری بین المللی از 108 کشور مورد پژوهش شد. 9 کشور از 10 کشور حائز رتبه‌های برتر در منطقه آسیا-پاسفیک قرار دارند که عبارتند از کره جنوبی، سریلانکا، میانمار، تایلند، ویتنام، کامبوج، استرالیا و نیوزلند در این میان غنا از آفریقا در جایگاه سوم این فهرست قرار گرفته است. در کشورهای اروپایی آلمان، اتریش، یونان، سوئیس حائز بهترین رتبه‌ها شدند. آلمان در رتبه 23 ایستاد. آمریکا و برزیل که بیماری را دست کم گرفتند در رتبه‌های 98 و 89 و سوئد که به تدبیر ایمنی گله ای اعتقاد دارد رتبه ای بهتر از 90 را کسب نکرد.

بنگلادش

بانک جهانی 200 میلیون دلار برای دسترسی بنگلادش به آب سالم تصویب کرده است،

بانک جهانی 200 میلیون دلار برای کمک به بنگلادش برای دسترسی بهتر به آب سالم و خدمات بهداشتی در مناطق روستایی تصویب کرده است. بر اساس اعلامیه مطبوعاتی بانک جهانی، پروژه توسعه آب و بهداشت روستایی بنگلادش به حدود 600000 روستا کمک خواهد کرد تا از طریق طرح های آب لوله کشی بزرگ و کوچک از آب سالم استفاده کنند. همچنین دسترسی به خدمات بهداشتی برای بیش از 3.6 میلیون نفر از روستاییان را فراهم می‌کند.

امضا توافق نامه حمل و نقل هوایی بین بنگلادش و آمریکا،

بنگلادش و ایالات متحده رسما توافق نامه حمل و نقل هوایی را امضا کرده اند. تنویر احمد ، مسئول روابط عمومی وزارت هواپیمایی کشوری و جهانگردی، گفت که این توافق نامه در روز چهارشنبه امضا شد. وی گفت که بنگلادش و ایالات متحده رسما توافق نامه عملیات پرواز بین دو کشور را امضا کرده اند. پیش از این پروازهای مستقیمی از بنگلادش به ایالات متحده از سال 1994 تا 2006 وجود داشت. در این حالت، هواپیما با مجوز موقت از ایالات متحده کار می‌کرد. در سال 2013، دولت توافق نامه حمل و نقل هوایی را با ایالات متحده امضا کرد. هیئت دولت توافق نامه را در سال 2015 تصویب کرد. اگرچه این توافق نامه امضا شد، سازمان هواپیمایی کشوری بنگلادش و فرودگاه بین المللی حضرت شاهجلال برای دریافت مجوز از سازمان هواپیمایی فدرال ایالات متحده برای از سرگیری پروازهای بین داکا و شهرهای مختلف ایالات متحده مجبور به ارتقا به رده 1 هستند.

مالدیو

از سرگیری فعالیت های گردشگری در جزایر مالدیو،

از زمان بسته شده مرزهای مالدیو بر پروازهای بین المللی به سبب کرونا از 27 مارس تا بازگشایی مرزها پس از چهار ماه در 15 ژوئیه وزارت گردشگری مالدیو 104 تفرجگاه جزیره گردشگری را بازگشایی کرده است. اخیراً دولت به سه هتل هم اجازه بازگشایی داده است. به 109 قایق حمل مسافر اجازه از سرگیری فعالیت داده شده است. 32 هتل هم در ماله بزرگ فعالیت های خود را از سرگرفته اند. از 15 اکتبر قرار است میهمان پذیر ها در جزایر بازگشایی شوند. این جزایر بر روی گردشگرانی که جواب آزمایش در دست دارند از قبل باز بوده است.

نپال

نپال واکسن ضد کرونا از روسیه دریافت می‌کند،

به گزارش اسپوتنیک، صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه و یکی از بزرگترین توزیع کنندگان دارویی در نپال، داروسازی Trinity، توافق کردند که 25 میلیون دوز از اولین واکسن ویروس کرونا ثبت شده در جهان، Sputnik V را به این کشور را ارسال کنند. صندوق سرمایه گذاری روسیه اعلام کرد: "به لطف این توافق نامه، موسسات پزشکی در نپال واکسن ضد ویروس کرونا با میزان ایمنی و کارآیی اثبات شده به میزان کافی برای 90٪ از جمعیت کشور دریافت می‌کنند." این توافق نامه تأکید می‌کند که بسیاری از کشورها از اهمیت داشتن واکسن آدنو ویروس انسانی در نمونه واکسن کرونا آگاهی دارند. این پلت فرم برای دهه‌ها به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است، بنیاد یادآور می‌شود که ایمنی آن در بیش از 75 نشریه علمی‌ بین المللی و بیش از 250 مطالعه بالینی اثبات شده است. "بر خلاف واکسن‌های آزمایشی مبتنی بر آدنوویروس‌های میمون یا mRNA، واکسن Sputnik V بر اساس بستری از ناقلین آدنو ویروسی انسان ایجاد شده است، که برای چندین دهه مورد مطالعه قرار گرفته و در دراز مدت از نظر تأثیرات منفی بر روی سلامتی آزمایش شده است. در این راستا، صندوق سرمایه گذاری آمادگی خود را برای تأمین واکسن به سایر کشورهای منطقه ابراز می‌کند، زیرا ویروس جدید کرونا دشمن مشترک ما است، که تنها با تلاش مشترک قابل شکست است. " در ماه آگوست، وزارت بهداشت روسیه اولین واکسن جهان را برای پیشگیری از COVID-19 ثبت کرد که توسط مرکز تحقیقات الکتروشیمی و فناوری گامالایا تهیه و به طور مشترک با صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه تولید شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما