معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۰۵

اخبار اقتصادی گرجستان ( نیمه اول مهر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی داخلی و خارجی گرجستان در نیمه اول مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر اعلام می‌گردد.

ضرر 2 میلیارد دلاری کرونا به گردشگری گرجستان

"گئورگی کاکائوریدزه " معاون وزیر دارایی گرجستان گفت در هشت ماه گذشته سال ۲۰۲۰ میلادی جاری درآمد گرجستان از بخش گردشگری در مقایسه با زمان مشابه سال قبل، ۷۸ درصد و در حدود 2 میلیارد دلار کاهش یافته و به ۴۸۳ میلیون دلار رسیده است.

درآمد بخش گردشگری در ماه آگوست 2020 به 14.9 میلیون دلار رسید

درآمد بخش گردشگری گرجستان در ماه آگوست 2020 به 14.9 میلیون دلار رسید، در حالی که در ماه آگوست سال 2019 این رقم 412 میلیون دلار بوده است. بسته شدن مرزهای گرجستان به روی گردشگران خارجی دلیل کاهش شدید در درآمد این بخش بوده است.

در ماه آگوست 34600 گردشگر خارجی در گرجستان به سر برده‌اند. در صورتی که در مدت مشابه سال قبل این رقم 753500 نفر بوده است. در ماه جولای نیز 34600 شهروند خارجی به گرجستان سفر نموده‌اند و درآمد بخش گردشگری 12.1 میلیون دلار بوده است. در صورتی که در مدت مشابه سال قبل 570438 گردشگر خارجی به گرجستان سفر نموده و درآمد این بخش نزدیک به 348 میلیون دلار بوده است.

گفتنی است که در دو ماه اول سال 2020 قبل از همه‌گیری ویروس کرونا سفر گردشگران به گرجستان با افزایش مواجه بوده است. در ماه ژانویه بیش از 363 هزار شهروند خارجی به گرجستان سفر نمودند و درآمد حاصل به 153 میلیون دلار رسید. در ماه فوریه نیز با بیش از 434 هزار سفر گردشگر خارجی درآمد صنعت گردشگری گرجستان به بیش از 160 میلیون دلار رسید.

بانک بازسازی و توسعه اروپا 217 میلیون یورو به گرجستان اختصاص داد

بانک بازسازی و توسعه اروپا مبلغ 217 میلیون یورو برای سرمایه‌گذاری مجدد به شرکت نفت و گاز گرجستان اختصاص داد.

به گفته گئورگی بختادزه مدیرکل این شرکت این وام شرایط مناسب‌تری نسبت به دوره قبل از پاندمی دارد. به طوری که بهره آن دو برابر کمتر و مدت آن نیز دو برابر بیشتر (10 سال) است. وی افزود به رغم بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، این شرکت توانست این کمک را به دست آورد که نقش شایانی در ادامه اجرای طرح‌ها خواهد داشت.

شرکت ملی نفت و گاز گرجستان با توافق با بانک‌های سرمایه‌گذار، ضمن خرید اوراق قرضه جدید آن را با اوراق قرضه خریداری شده در سال 2016 تا آوریل 2020 در بورس اوراق بهادار لندن جایگزین می‌کند.

نخست وزیر: وضعیت گرجستان همچنان  سبز است

نخست وزیر گرجستان گفت گرجستان هم‌چنان منطقه سبز است، شاید در آینده قرمز شود و یا هم‌چنان سبز بماند، مهم سلامت شهروندان است. ما در زمان شیوع سعی داریم انتخابات را با کنترل و بهترین روش اجرا برگزار کنیم.

نخست وزیر: دولت منابع لازم برای احیای سریع اقتصاد کشور را در اختیار دارد

گئورگی گاخاریا نخست وزیر گرجستان گفت: به رغم بحران جهانی، شرایط گرجستان در محدوده اقتصاد کلان طبیعی است. دولت گرجستان و بانک مرکزی کشور بیش از میزان مورد نیاز منابع در اختیار دارند تا بتوانند هر چه سریعتر روند احیای اقتصادی کشور را آغاز کنند که تأثیر مستقیم و سریع بر ارزش واحد پول ملی خواهد داشت.

ما خیلی خوب می‌دانیم که ارزش لاری فقط یک شاخص اقتصادی نیست. بلکه در عین حال یک شاخص مهم اجتماعی است. اخیرا واحد پول ملی گرجستان با کاهش ارزش زیادی مواجه شده است. اما شاخص‌های اقتصاد کلان فعلی به تنهایی تعیین‌کننده قیمت لاری نیست. زیرا با وجود بحران جهانی، در محدوده پارامترهای اقتصادی کلان گرجستان در شرایطی طبیعی است. سه عنصری که بر ارزش لاری تأثیر گذاشته‌اند عبارتند از بحران جهانی، همه‌گیری ویروس کرونا و مبارزات پیش از  انتخابات.

گفتنی است که از ابتدای ماه سپتامبر ارزش لاری در مقابل دلار 8.5 درصد کاهش داشته است. بانک مرکزی برای حفظ ارزش واحد پول ملی طی شش ماه با برگزاری 15 حراج بیش از 400 میلیون دلار به بازار تزریق نموده است.

به گفته گئورگی کاکااوریدزه معاون وزیر امور دارایی، توقعات منفی بر ارزش واحد پول ملی گرجستان تأثیرگذار هستند. اما بانک مرکزی ارز کافی برای کنترل اوضاع را در اختیار دارد. در مورد نرخ تورم نیز روند کاهشی ادامه دارد و تا پایان سال به کمتر از 4 درصد خواهد رسید. وی افزود، امسال ما بیش از 1.5 میلیارد دلار ارز در اختیار داریم که امکان لازم را برای بانک مرکزی جهت تأثیرگذاری بر بازار فراهم می‌کند. 

به گفته واختانگ دزابیرادزه تحلیلگر اقتصادی، از جمله دلایل کاهش ارزش لاری اوضاع پیش از انتخابات می‌باشد. زیرا قبل از انتخابات، مقدار زیادی پول به بازار آورده می‌شود. همه نیروهای سیاسی به منظور امور تبلیغاتی از این پول‌ها استفاده می‌کنند. نکته دوم این است که برداشت محصول در حال انجام است و طبیعتا پول بیشتری هم تزریق می‌شود که در نهایت منجر به کاهش ارزش لاری می‌گردد. به طور کلی، می‌توان گفت در این شرایط تنها کسی که از کاهش ارزش لاری راضی نیست حکومت است.

ظاهرا مقامات به غیر از آنچه انجام می‌دهند، اهرم نفوذ دیگری ندارند. با این همه انتظار نمی‌رود در ماه آینده با وخیم شدن سریع اوضاع اقتصادی روبرو شویم.

صاحبان هتل‌ها در سوانتی تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند

صاحبان هتل‌ها در حوزه سوانتی ضمن برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز خواستار بخشش بهره وام‌های بانکی شدند.

آنها بیان داشتند که به سبب بحران پاندمی و عدم سفر گردشگران خارجی به گرجستان عملا هیچ درآمدی نداشته‌اند. در چنین شرایطی آنها می‌بایست بهره بانکی وام‌های دریافتی را نیز پرداخت کنند. اما به سبب نداشتن درآمد چنین امکانی ندارند.

به گفته تجمع‌کنندگان در صورت عدم تأمین خواسته خود، آنها به برگزاری تجمعات ادامه خواهند داد. پیش از این نیز دو بار ضمن برگزاری تجمع جاده اصلی را مسدود نموده‌اند. به گفته نماینده معترضین؛ ضمن ملاقات با نمایندگان دولت، قول‌هایی به معترضین داده شد. ولی تا کنون هیچ نتیجه مثبتی حاصل نشده است.

اخطار جدی نخست وزیر گرجستان : کسانی که به ویروس آلوده می‌شوند بلافاصله باید خود را قرنطینه کنند

گیورگی گاخاریا خاطر نشان کرد: در صورت تماس با فرد آلوده قبل از بروز علائم باید خود را قرنطینه کنید. ما برای کسانی که توانایی قرنطینه شخصی را در خانه خود ندارند مراکز و هتل‌های مخصوص قرنطینه آماده کرده‌ایم.

وی افزود: ما باید به اقتصاد متعادل خود بازگردیم. امروز زیر ساخت‌های مهم و مدیریت بیماری در سیستم پزشکی را به سرعت آماده کردیم و برای  مدیریت صحیح بیماری و بحران آمادگی کامل داریم.

بیش از 800 شهروند خارجی علاقمند به دورکاری در گرجستان هستند

از 27 آگوست برنامه «دورکاری در گرجستان» توسط آژانس ملی گردشگری گرجستان اجرا شده است. طبق این برنامه اتباع خارجی می‌توانند با دریافت اقامت گرجستان به فعالیت در خارج از گرجستان به صورت دورکاری ادامه دهند. از زمان شروع تا تاریخ 4 اکتبر بیش از 800 شهروند خارجی نسبت به این برنامه علاقمندی خود را اعلام کرده‌اند.تا کنون 83 نفر از شهروندان ایالات متحده آمریکا، استرالیا، انگلیس، روسیه، اوکراین، نیوزیلند و کانادا برای دورکاری به گرجستان آمده‌اند. در مورد درخواست‌های ارسالی، 53 درصد از کسانی که مایل به دورکاری از گرجستان هستند خوداشتغالی دارند، 28 درصد شغل ثابت و 19 درصد نیز کارآفرین هستند. شهروندانی از 60 کشور جهان فرم‌های درخواست را تکمیل و ارسال نموده‌اند. بیشترین درخواست‌ها مربوط به این کشورها می‌باشد:

28 % از روسیه، 18 % از امریکا، 6 % از بلاروس، 5 % از انگلستان و 5 % از اوکراین.

هم اکنون بررسی درخواست‌ها ادامه دارد و تا کنون 350 درخواست مورد تأیید و 80 درخواست نیز رد شده است.

تصاویر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما