معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۱۹

اخبار اقتصادی اتریش( هفته دوم مهر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته دوم مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده در این مطلب آمده است:
  • آثار مخرب اقتصادی کرونا در اتریش

کرونه: طبق نظرسنجی انجام شده توسط موسسه پژوهش های بازار اتریش از هر ۱۰ اتریشی ۴ نفر با مشکلات اقتصادی به وجود آمده به سبب بحران کرونا به شدت درگیر هستند. این موسسه همچنین با تاکید بر میزان مشکلات اقتصادی به وجود آمده، رکود و مشکلات اقتصادی که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است را پس از جنگ جهانی دوم بی سابقه می داند. این موسسه در ادامه می افزاید: اتریشی‌ها کمتر پول نقد همراه دارند، در مجموع کمتر خرید می‌کنند و همچنین کمتر از بانک ها دریافت اعتبارات دارند.

این نظر سنجی از ۹۰۰ کاربر آنلاین صورت پذیرفته و نشان دهنده مشکلات اساسی اقتصادی میان ۳۸ درصد افراد می‌باشد.

  • گردشگری در تابستان ۳۴ درصد کاهش درآمد داشته است

 کرونه: صنعت گردشگری اتریش در تابستان سال جاری و به دلیل مشکلات به وجود آمده به سبب بحران کرونا تا ۳۴ درصد کاهش درآمد داشته است. میزان درآمد های حوزه گردشگری به ویژه در غرب اتریش تا ۴۰ میلیون یورو کاهش داشته است و طبق آمار ۵۰۰ واحد صنفی فعال در این حوزه در ماه آگوست ناچار به تعطیلی شده اند و اعلام ورشکستگی نموده اند.  

  • از اول اکتبر بسیاری از اتومبیل ها در اتریش ارزان خواهند شد

کوریه: قانون بیمه سبز از اول اکتبر امسال به اجرا گذاشته خواهد شد و اتومبیل های جدید، هیبریدی و برقی می‌توانند هزاران یورو در سال صرفه جویی نمایند. میزان بیمه خودروها بر اساس این قانون بر اساس قدرت موتور و میزان آلاینده‌ها محاسبه می‌شود و اتومبیل هایی که قدرت موتور بالا و آلایندگی بالایی دارند ناچار به پرداخت هزینه بیمه بیشتری می‌شوند.

  • موج جدیدی از بیکاری در انتظار بازار کار اتریش

موسسه پژوهش های اقتصادی وین : ریاست موسسه پژوهش های اقتصادی وین کریستوف بادلت در گفتگو با رادیو اتریش ۱، در خصوص بازار کار در ماه‌های آینده اظهار نگرانی کرد و اتریش را در آغاز مواجهه با موج سراسری بیکاری تا پایان پاییز سال جاری دانست. وی افزود: شیب تند رشد بیکاری تا نیمسال ۲۰۲۱ نیز ادامه خواهد یافت و به دنبال این موج بیکاری، کاهش قدرت خرید و رکود سراسری در اتریش در انتظار دولت و مردم می‌باشد. آقای بادلت همچنین از احتمال ورشکستگی بانک ها و بسیاری از صنایع خرد در غرب اتریش خبر داد و شرایط اقتصادی را قرمز اعلام کرد. آقای بادلت با اشاره به آمار هفته گذشته اداره کاریابی اتریش، گفت ماه آگوست وخیم ترین ماه در سال ۲۰۲۰ بوده است و تعداد افراد بیکار در این ماه به ۴۰۵ هزار نفر رسیده است که در مجموع با تعداد افرادی که به کار کوتاه مدت فرستاده شده اند، در روزهای پایانی ماه سپتامبر در حدود ۱ میلیون نفر در اتریش در دسته بیکاران قرار می‌گیرند.

  • علاقمندی بیشتر اتریشی‌ها به پرداخت با کارت بانک به جای پول نقد

 کوریه: طبق آمار منتشره از سوی مرکز آمار اتریش، یک پنجم اتریشی‌ها هنوز از پول نقد استفاده می‌کنند و نزدیک به ۸۰ درصد مردم از کارت های بانکی و یا  از سیستم آنلاین پرداخت های بانکی استفاده می نماید. مرکز آمار اتریش به نقل از انجمن صنفی بانکداران اتریش می نویسد : در زمان بحران کرونا، روند پرداخت در اتریش تغییر چشمگیری کرده است. اتریش به عنوان یکی از کشورهایی که تا پیش از بحران کرونا، مردم مقاومت زیادی نسبت استفاده از خدمات آنلاین و استفاده از کارت بانک ها داشتند، حال تغییر رویه داده و استفاده بیشتری از کارت های بانکی و سیستم های پرداخت بانکی آنلاین می نمایند. نتایج منتشره مربوط به نظر سنجی آنلاین از ۱۰۳۳ نفر در گروه‌های سنی میان ۱۸ تا ۷۰ سال می‌باشد که در این خصوص در هفته دوم سپتامبر ۲۰۲۰ صورت گرفته است.

  • استفاده از روبات در صنایع : اتریش میان ۱۵ کشور برتر جهان

کرونه: اتریش در رده بندی میزان استفاده از سامانه‌های اتوماسیون و روبات های صنعتی در صنایع، در میان ۱۵ کشور برتر جهان قرار دارد. در حال حاضر بالغ بر ۷ / ۲ میلیون بازوی روباتیک در صنایع سراسر جهان به کار گرفته شده اند که این میزان نسبت به تعداد روبات های مورد استفاده در سال ۲۰۱۹، رشدی بالغ بر ۱۲ درصد را نشان می دهد. در میان کشورهایی که بیشترین تعداد بازوهای روباتیک را مورد استفاده قرار داده اند، چین در جایگاه نخست قرار دارد و این بازوها سالانه درآمدی بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار برای چین تنها از طریق کاهش هزینه‌های نیروی کار به همراه دارند. تعداد بازوهای روباتیک در اروپا نسبت به سال گذشته در مجموع ۷ درصد افزایش یافته است که بیشترین تعداد آنها در آلمان، فرانسه و ایتالیا مورد استفاده قرار گرفته اند. در این میان اتریش درجایگاه پانزدهم قرار داد و در مقایسه میان نسبت نیروی کار انسانی به روبات های مورد استفاده در صنایع، حتی تراکم بازوهای روباتیک بیشتری را نسبت به چین در اختیار دارد.

  • زیان هنگفت هتل ها در اتریش در فاصله ماه مه تا اکتبر

کرونه: هتل ها در اتریش در فاصله ماه‌های می تا اکتبر، در حدود ۲/۲ میلیارد یورو از درآمد خود را از دست داده اند و این در حالی است که در این مدت زمان هتل ها امکان دریافت مسافر را به طور قانونی داشته اند.  میزان مسافران ورودی هتل ها در اتریش تا ماه آپریل ۴۴ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده بود و در مدت می تا اکتبر نیز ۷۸ درصد کاهش به همراه داشته است. ممنوعیت های سفر در سراسر جهان، حاکی از سناریو های ناگوار تر برای گردشگری و هتل داری در اتریش می‌باشد. در اتریش ۱۶ هزار شرکت و واحد صنفی فعال در حوزه گردشگری در حال حاضر درگیر بحران کرونا می‌باشند که ۲۲۴ هزار نفر در این واحد ها در حال حاضر مشغول به کار می‌باشند. 

  • بودجه ۸۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپایی برای برنامه پژوهشی «افق اروپایی»‌

کوریه: برنامه پژوهشی افق اروپایی، جانشین برنامه مشابه پژوهشی افق ۲۰۲۰ اروپا بوده است و در سراسر اروپا ۱۰۰ هزار فرصت شغلی حرفه ای جدید ایجاد خواهد کرد. بودجه ۸۰ میلیارد یورویی که در روز سه شنبه ۲۹ سپتامبر در بروکسل به تایید اعضاء کمیسیون اتحادیه اروپایی رسید، تمرکز بر زیرساخت های اساسی اتحادیه اروپایی، سلامت، دیجیتال سازی و محیط زیست خواهد داشت.

  • اعمال محدودیت های سفر، تفاوتی با ممنوعیت برای اقتصاد و تجارت ندارد

روزنامه اخبار اتریش علیا: تئودورا کوکا، پژوهشگر اقتصاد دانشگاه یوهانس کپلر لینز، معتقد است بستن فروشگاه‌ها و تمامی تاسیسات عمومی، تفاوتی با محدودیت های سفر ندارد.  وی همچنین معتقد است که تعداد افرادی که در بیمارستان‌ها در حال حاضر به دلیل کرونا بستری می‌باشند، هرچند بیشتر از زمان موج نخست می‌باشد، اما با این حال این مساله نشان فشار بر سیستم سلامت نیست و مساله اصلی ممنوعیت های سفر از سوی کشورهای اروپایی است که اقتصاد اروپا را به چالش کشیده اند و شرایط را وخیم تر خواهند کرد. وی همچنین به کمک های دولتی و اروپایی اشاره کرد و اضافه کرد : اتریش و اروپا با درگیری‌های موجود میان کشور های اروپایی هیچ آینده ای نخواهد داشت. این پژوهشگر اقتصاد دانشگاه لینز، همچنین به درگیری اقتصادی چین و آمریکا و جایگاه اروپا در این میان اشاره کرد و گفت: مادامی‌که اروپا میان شرق و غرب مانده است و تصمیمات لحظه ای بر اساس درگیری‌ها میان آمریکا و چین می‌کند، اروپا شانسی برای بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی نخواهد داشت. وی در ادامه افزود : اروپا جایگاه خود را از دست داده است و باید این جایگاه تعیین کننده را بازگرداند.

  • ذخیره طلای  مردم اتریش دو برابر مخازن طلای دولت این کشور می‌باشد

استاندارد: نگرانی در مورد شرایط اقتصادی، بیکاری، کاهش چشمگیر سودهای بانکی و همه گیری جهانی که هیچ آینده مشخصی ندارد. روزنامه استاندارد موارد فوق را دلیل اعتماد و علاقمندی مردم اتریش به طلا می داند. استاندارد همچنین در این خصوص می نویسد : اگر اتریشی‌ها مخازن طلای خود را در یک جا جمع کنند، وزن مجموع به یک هواپیمای آ ۳۸۰ ایرباس پر از سوخت می‌باشد یعنی وزنی در حدود ۵۶۱ تن طلا که در حدود ۳۰ میلیارد یورو می‌باشد و این تنها شمش های طلایی است که مردم اتریش دارند و نه جواهراتی که در اختیار دارند که حجمی‌بیشتر از دو برابر مخازن طلای دولتی اتریش می‌باشد.

در اروپا  مردم تنها کشوری که بیشتر از اتریش ها علاقمند به جمع آوری طلا می‌باشد، کشور سوئیس است که در حدود ۷۰۰ تن ذخایر طلا جمع آوری کرده اند.

  • برنامه محیط زیست اروپایی قیمت سوخت خودرو را به ۴ یورو در لیتر می رساند

کوریه: برنامه حفاظت از محیط زیست اروپایی که متمرکز بر کاهش آلاینده‌های هوا و کاهش تولید دی اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ است ، سبب افزایش قیمت خودرو تا سال ۲۰۳۰ خواهد شد. برنامه اروپا در این خصوص کاهش ۶۱ درصدی میزان دی اکسید کربن تولیدی می‌باشد که پیش از آن تنها ۳۶ درصد اعلام شده بود. این برنامه سبب افزایش هزینه بیمه خودرو، مالیات ها و همچنین هزینه نووا می‌باشد. پیش بینی می‌شود برنامه اروپایی تا سال ۲۰۳۰، قیمت هر لیتر سوخت را به ۴ یورو برساند.

  • ورشکستگی بیشتر برای شرکت های اتریشی در سال ۲۰۲۱

آپا: کمک های مالی دولت ها در سال جاری، توانسته است تا موج ورشکستگی برای بسیاری از شرکت ها را آرام کند، اما با پایان سال و توسعه گسیختگی بیشتر در شبکه تولید ، صادرات و  با کاهش قدرت خرید مردم، چرخه اقتصاد با مشکلات جدی روبرو خواهد شد و کشورها نیز مانند سال ۲۰۲۰، امکان پشتیبانی اقتصادی از صنعت و اقتصاد را نخواهند داشت. طبق پیش بینی بنگاه اعتبارات و بیمه ACIC ، سال ۲۰۲۱ برای صادرات اتریش، سالی سخت خواهد بود زیرا مهمترین شرکای اقتصادی اتریش همچون، آلمان، ایتالیا، فرانسه و ایالات متحده مشکلات عظیمی اقتصادی خواهند داشت که سبب خواهد شد تا زنجیره صادرات اتریش گسیخته شود و پیش بینی می‌شود تنها در شش ماه نخست سال آینده ۱۵ درصد بیشتر از امسال، به تعداد شرکت های ورشکسته اتریشی فعال در حوزه صادرات افزوده گردد. صنایع هوایی، خودرو و گردشگری بیشتری حوزه‌هایی خواهند بود که به فهرست شرکت های ورشکسته اضافه خواهند شد. 

  • تغییرات جدید در هیات رئیسه شرکت نفت و گاز اتریش OMV

وینرتسایتونگ: مارک گرت ، مدیر عامل سابق شرکت زیرمجموعه او ام فا ، بورئالیس،  به عنوان ریاست هیات ناظر او ام فا انتخاب شد. پیش از این آقای ولفگانگ برنت، در این سمت فعال بوده است. آقای گرت، سابقه فعالیت مدیریتی در صنایع سنگین و انرژی دارد و از ژانویه ۲۰۲۱، به عنوان رییس هیات ناظر او ام فا فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. 

  • رئیس بانک مرکزی اروپا : اروپا به فکر چاره و جایگزین برای اسکناس است

استاندارد: خانم لاگارد در کنفرانس خبری ۲ اکتبر ۲۰۲۰ در خصوص سیاست پولی اروپا گفت : اروپا می‌بایست به سرعت به فکر جایگزین اسکناس و روی آوردن به رمز ارزها و یوروی دیجتال باشد. به گفته خانم لاگارد، اروپایی‌ها بیش از پیش به خدمات آنلاین روی آورده اند و روند رشد استفاده مردم از سیستم های دیجیتال با روند نگاه زیرساخت های اروپایی همراه نیست و سیستم بانکی در اروپا عقب مانده به شمار می آید. خانم لاگارد همچنین در ادامه افزود : در دوره زندگی در جهان دیجیتال وظیفه بانک مرکزی اروپا ایجاد اعتماد برای مردم اروپا و کشورها نسبت به زیرساخت های دیجیتال و حتی پول دیجیتالی می‌باشد وهیچ دلیلی برای چاپ اسکناس های جدید وجود ندارد.

  • پیشنهاد نماینده حزب سوسیال دموکرات ها در کنترل خصوصی سازی حوزه فوتوولتاییک

کوریه: آقای دوسکوزیل، عضو حزب سوسیال دموکرات های اتریش در گفتگو با آژانس مطبوعاتی اتریش آپا گفت :  من تا کنون چنین متن قانونی در تاریخ جمهوری دوم ندیده ام که تا این حد به طور مشخص در حقوق مالک دخالت مستقیم کرده باشد. قوانین جدید به تصویب رسیده در مورد امکان ساخت و ساز زیرساخت های فوتوولتاییک و مزرعه‌های انرژی خورشیدی در اتریش امکان بهره برداری از این انرژی را بسیار محدود کرده اند و برای ورود به این بازار، فاکتورهای بسیاری باید بررسی شوند. اقای دوسکوزیل نگرانی خود را در خصوص این قانون و دست بردن حزب مردم اتریش در حوزه انرژی‌های پاک به نفع حزب اظهار داشت و از پارلمان درخواست بررسی مجدد کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما