معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۱

اخبار و تحولات اقتصادی تایلند(هفته دوم مهر 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی تایلند در هفته دوم مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منعکس شده به شرح زیر می‌باشد :

نامزدان کرسی وزارت اقتصاد تایلند

گفته می‌شود که آقای پرایوت نخست وزیر، آقای آرخوم وزیر سابق حمل و نقل در سال 2014 را بعنوان وزیر جدید اقتصاد معرفی خواهد کرد. این اتفاق ممکن است در اواسط ماه نوامبر صورت گیرد. از آقای آرخوم بعنوان یکی از چهره‌های متنفذ و نزدیک به آقای پرایوت نام برده می‌شود. اقدامات وی در ساخت شبکه ریلی داخل شهری موسوم به BTS در شهرهای بزرگ و حل مشکلات ترافیک این شهرها، چهره محبوبی از آقای آرخوم برجاری گذاشت.

برخی دیگر از آقای چراسونگ قائم مقام فعلی وزارت اقتصاد که در آستانه بازنشستگی می‌باشد نیز بعنوان وزیر اقتصاد بعدی تایلند نام برده اند. این گمانه زنی‌ها مبنا رسانه ای داشته و نخست وزیر اعلام نموده که تنها وی می داند که چه کسی را بعنوان وزیر اقتصاد آتی منصوب نماید.

چالش های احتمالی وزارت اقتصاد تایلند

وزیر آتی اقتصاد تایلند با چالش های زیادی از جمله اختلاف درمیان اعضا حزب ائتلافی دولت و جنبش های آزادی و دمکراسی خواهی در کشور به رهبری اتحادیه دانش آموزان همراه با مسائل و مشکلات مرتبط با شیوع کرونا مواجه خواهد بود و لذا موقعیت حساس و خطرناکی در تایلند وجود دارد. در همین حال دو رکن اصلی اقتصاد این کشور یعنی بخش صادرات و توریسم بدلیل شیوع کرونا با افت شدیدی مواجه شده که در نتیجه درآمدهای دولت را به شدت کاهش داده است. دولت در حال حاضر با استقراض از بانک جهانی و سایر منابع مالی خود درصدد اداره امور کشور بویژه اجرای پروژه‌های عمرانی می‌باشد.

نمایان شدن شاخص های رشد اقتصادی تایلند در ماه آگوست

آمارهای اقتصادی نشان می دهد که شاخص های اقتصادی تایلند در ماه اگوست به نسبت ماه جولای شاهد پیشرفت محسوسی بوده است اما با اینجال اقتصاد این کشور دچار رکود و بحران می‌باشد. این آمارها که توسط دفتر سیاست های پولی وزارت اقتصاد تهیه شده نشان می دهد که توسعه و پیشرفت اقتصادی تایلند در سه ماهه آخر سال 2020 نیز قابل تحقق می‌باشد. این دفتر در خصوص وضعیت توریسم نیز اعلام نموده که با توجه با بازگشایی‌های محدود اخیر، پیش بینی می‌شود در سال 2020 بالغ بر 6.7 میلیون توریست از تایلند دیدار نمایند هر چند این رقم در مقابل میزان 40 میلیون توریست کشور در سنوات قبل قابل قیاس نمی‌باشد ولی با اینجال با توجه به شرایط شیوع کرونا و احتمال مبتلا شدن کشور به این ویروس در صورت بازگشایی کامل مرزها و هزینه‌های پزشکی و درمانی مترتب بر آن، همین میزان توریست نیز قابل توجه خواهد بود.

در این گزارش آمده که هر چند میزان درآمدهای ناشی از ارزش افزوده VAT(که نشان دهنده میزان خرید داخلی می‌باشد)، 3.8 % به نسبت مدت مشابه سال قبل کاهش داشته ولی در مقایسه با کاهش 11.6 % ماه جولای قابل ملاحظه می‌باشد. فروش خودرو 14 % نسبت به ماه جولای امسال افزایش داشته ولی نسبت به مدت مشابه سال قبل 35.5 % کاهش را نشان می دهد. خرید و شماره گذاری موتورسیکلت در ماه آگوست 2.5 % کاهش داشته ولی با توجه به کاهش5.8 % ماه جولای افزایش محسوسی را نشان می دهد.

درآمد کشاورزان نیز 9.2 % افزایش داشته در حالیکه این افزایش درآمد در ماه جولای در حدود 3.8 % بوده است. سرمایه گذاری خصوصی نیز بواسطه واردات بیشتر ماشین آلات و مواد صنعتی در ماه آگوست شاهد 1.5 % رشد بوده است که در حدود 13.1 % نسبت به ماه جولای بیشتر بوده است. این افزایش فروش در محصولاتی مانند سیمان نیز مشاهده می‌شود هرچند وضعیت کلی ساخت و ساز در این کشور هنوز در حال رکود می‌باشد. مقامات اقتصادی عنوان نمودند که این توسعه اقتصادی تقریبا بصورت متوازن شامل هر چهار منطقه تایلند شمالی ، جنوبی ، غربی و مرکزی می‌شود.

تمدید روادید خارجیان مقیم در تایلند تا 31 اکتبر

کابینه تایلند بنا به پیشنهاد وزارت توریسم، اعتبار روادید خارجیانی که در این کشور بدلیل شیوع کرونا به نوعی ماندگار شده اند را تا تاریخ 31 اکتبر تمدید نمود. پیشتر قرار بود کلیه اتباع خارجی تا 26 سپتامبر وضعیت خود را مشخص نمایند و یا از کشور خارج شوند و در صورت استنکاف از این کار و اقامت غیر قانونی زندانی خواهند شد، اما با عنایت به بروز مشکلاتی در مسیر بازگشت این افراد بدلیل عدم وجود پروازهای خارجی، بسیاری موفق به این کار نشده و لذا این اقدام انجام شد.

 تمدید حالت فوق العاده تایلند بمدت یک ماه دیگر

کابینه تایلند بنا به پیشنهاد ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفت که وضعیت فوق  العاده کشور را به مدت یک ماه دیگر یعنی تا 31 اکتبر 2020 تمدید نماید. این هفتمین بار است که وضعیت فوق العاده در این کشور تمدید می‌شود. مقامات دولتی بیشتر عنوان نمودند که تمدید وضعیت فوق العاده بیشتر ناظر بر ورود اتباع خارجی بوده و شامل مسائل ملی و داخلی نمی‌شود.

 ارائه تسهیلات به خارجیان و افزدون گروههای جدید برای ورود به تایلند   

ستاد ملی مبارزه با کرونا تایلند، افراد و خارجیان بیشتری را به لیست افراد قابل قبول برای سفر به این کشور اضافه نموده که عمدتا شامل ورزشکاران و گروههای ورزشی می‌باشد. ابن گروههای شامل ورزشکارانی می‌باشد که برای شرکت در یک تورنومنت ورزشی و در یک مکانهای مخصوص قصد دارند به این کشور سفر نمایند. اولین گروه نیز شامل دوچرخه سواران بین المللی می‌باشند که برای شرکت در تورنومنت دوچرخه سواری تور پادشاهی به این کشور سفر خواهند کرد. گروه ورزشی بدمینتون نیز دومین گروه می‌باشند که برای شرکت در تورنومنت بین المللی در ژانویه 2021 وارد تایلند خواهند شد. علاوه برآن دارندگان ویزاهای غیر مهاجرتی مانند تجار و بازرگانان فاقد روادید با حق کار نیز اجازه سفر به این کشور را دریافت نمودند.

نخست وزیر طی دستور ویژه ای به وزارت خارجه و توریسم این کشور از آنان خواست تا چارچوب منظم و مشخصی برای ورود اتباع خارجی با توجه به منافع ملی و اقتصادی این کشور تبیین نمایند.

در همین راستا، اتباع کشورهای عضو جامعه اقتصادی آسیا-اقیانوسیه که ریسک کرونا در ان کشور به حداقل رسیده مانند ژاپن، چین، کره جنوبی، نیوزیلند، استرالیا، هنگ کنگ، سنگاپور و مالزی می‌توانند به تایلند سفر نمایند ولی فعلا شرط 14 روز قرنطینه اجباری وجود دارد.

مخالفت تلویحی دولت با پیشنهاد وزارت توریسم برای کاهش روزهای قرنطینه

مقامات بهداشتی تایلند عنوان نمودند که دولت با پیشنهاد وزارت توریسم برای کاهش تعداد روزهای قرنطینه از 14 به 7 روز بمنظور جذب گردشگر بیشتر مخالف بوده و آن را به مانند ارسال دعوتنامه برای وارد کردن کشور به مراحل بحرانی می داند. وزارت بهداشت معتقد است که این کار موجی جدیدی از شیوع کرونا را ایجاد خواهد کرد. البته این پیشنهاد هنور در دستور کار دولت قرار دارد.

تصویب برنامه مدیریت بودجه‌های عمومی در کابینه

کابینه تایلند برنامه مدیریت بودجه‌ها و بدهی‌های عمومی این کشور را که توسط وزارت اقتصاد تهیه شده بود را به تصویب رسانید. یکی از مهمترین موضوع این برنامه تصویب استقراض 1.3 تریلیون بات و مدیریت بودجه فعلی 387.5 میلیارد باتی کشور می‌باشد. وزارت اقتصاد اعلام نموده که تلاش برای بهبود وضعیت کشور بواسطه شیوع کرونا و ارائه بسته‌های معیشتی و اقتصادی به افراد و شرکتهای متضرر از این شرایط باعث کسری بودجه کشور شده است. در حال حاضر بحث بین اقتصاد دانان این کشور بوجود آمده که آیا دولت می‌بایست به سیاست استقراض خود ادامه دهد چرا که در حال حاضر میزان بدهی دولت به رقم 57.23 درصد از میزان GDP  کشور رسیده که این موضوع نگران کننده می‌باشد.

قدردانی معاون نخست وزیر تایلند از دفتر شیخ الاسلام

آقای ویسانو معاون نخست وزیر تایلند با دعوت از چند مقام ارشد دفتر شیخ الاسلام تایلند از این افراد بدلیل طراحی و برنامه ریزی برای اجرای برنامه‌های آموزشی با هدف افزایش دانش و فهم مردمان درگیر در برخی از مناطق این کشور برای کاهش بحران‌های ناشی از تعصب دینی و یا اختلافات مذهبی تقدیر نمود. 

موضوعاتی مانند توسعه صادرات غذای حلال از دیگر مباحث طرح شده در این جلسه بوده است. تایلند رتبه 9 جهان در صادرات غذای حلال را در اختیار داشته و این پتانسیل وجود دارد خود را به رتبه‌های بالاتر ارتقا دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما