معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۳۰

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 44( هفته اول مهرماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته اول مهرماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

نامیبیا

کاهش جایگاه معدن در تولید ناخالص داخلی نامیبیا

صنعت معدن نامیبیا در سال 2019 رشد منفی 11.1 درصدی را تجربه کرد. براساس گزارش اتاق معادن، در حالیکه صنعت معدن نامیبیا در سال 2018 رشد 16.1 درصدی را تجربه کرد این رقم در سال گذشته به منفی 11.1 درصد رسید. به گفته رییس اتاق معادن، این رشد منفی باعث شد جایگاه صنعت معدن در تولید ناخالص داخلی نامیبیا از 12 درصد به 9 درصد کاهش یابد. با اینحال، صنعت معدن (در مقایسه با کشاورزی و ماهیگیری) همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگترین بخش اقتصاد نامیبیا حفظ کرده است.

 اظهارات رییس جمهوری نامیبیا در نشست مجازی سازمان ملل

رییس جمهوری نامیبیا تعهد رهبران جهان به تقویت چندجانبه گرایی برای مقابله با بحران‌های جهانی بویژه ویروس کووید 19 را خواستار شد.

هاگه گینگوب روز چهارشنبه (2 مهر) در پیامی در 75 مین نشست سالانه مجمع سازمان ملل که بصورت مجازی برگزار شد، با اشاره به شیوع ویروس کووید 19 و اثرات مخرب آن بر اقتصاد جهان، گفت: نظام چندجانبه گرایی مبتنی بر قوانین بین المللی ضامن مقابله با تهدیدات موجود نظیر شیوع ویروس کووید 19، جنگ، اشاعه تسلیحات هسته ای و تغییرات آب و هوایی است. وی با بیان اینکه ویروس کووید 19 جهان را در شدیدترین بحران اقتصادی و بهداشتی قرن فرو برده است، از نهادهای مالی بین المللی نظیر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول خواست روند کمک به کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا (نظیر نامیبیا) را تسریع بخشند. رییس جمهوری نامیبیا در ادامه بر تداوم حمایت کشورش از حق مردم فلسطین و صحرای غربی برای تعیین سرنوشت شان تاکید کرد و همچنین خواستار لغو بدون قید و شرط تحریم های اعمال شده علیه زیمبابوه و کوبا شد.

 تصمیم نامیبیا برای صدور روادید بلندمدت تجاری

وزارت امور خارجه نامیبیا اعلام کرد با هدف جذب سرمایه خارجی قصد دارد برای افراد خارجی که قصد سرمایه گذاری در این کشور دارند، روادید بلندمدت صادر کند. وزیر امور خارجه در سخنانی ضمن اعلام این خبر افزود: بزودی با همکاری وزارت کشور و به منظور تسریع در فرایند صدور روادید، طرح روادید الکترونیک نیز اجرایی خواهد شد. وی با بیان اینکه از روز یکم سپتامبر دو فرودگاه بین المللی در ویندهوک و «والویس بی» فعالیت خود را از سرگرفته اند، بازگشایی مرزهای زمینی را منوط به تصمیم دو جانبه از سوی کشورهای همسایه دانست.

 غنا

سفر رئیس جمهور غنا به نیجریه

آکوفو آدو رئیس جمهور غنا، در سفری یک روزه در تاریخ 30 شهریور (20 سپتامبر) به نیجریه عزیمت نموده و با بوهاری، رئیس جمهور این کشور ملاقات نمود. دو طرف در خصوص روابط دوجانبه بویژه چالش های پیش آمده اخیر از جمله تخریب ساختمان متعلق به سفارت نیجریه در غنا، بسته شدن مرزهای نیجریه و مشکلات بوجود آمده برای ورود تجار غنائی، بسته شدن فروشگاههای نیجریه ای‌های مقیم غنا و اخراج برخی از آنها گفتگو کردند. وی همچنین با کاسی برو، رئیس کمیسیون اکواس نیز ملاقات کرده و در خصوص تحولات منطقه ای گفتگو نمود.

 تانزانیا

سفر رئیس جمهور بروندی به تانزانیا

رئیس جمهور بروندی تانزانیا در سفری یک روزه به تانزانیا در شهر مرزی کیگوما با مگوفولی رئیس جهوری تانزانیا دیدار نمود. دو طرف درباره وضعیت پناهجویان بروندی، روابط دو کشور و توسعه همکاری‌های اقتصادی گفتگو کردند.این نخستین سفر خارجی رئیس جمهوری بروندی است. بیش از 90 درصد واردات و صادرات بروندی از مسیر بندر دارالسلام صورت می‌گیرد. حجم مبادلات دو کشور 201 تریلیون شلینگ است.

 تانزانیا ممنوعیت پروازی خط هوایی کنیا را لغو کرد

تانزانیا اعلام کرد ممنوعیت ورود خط هوایی کنیا را برداشته است. تانزانیا از ماه گذشته خط هوایی کنیا را بر اساس عمل متقابل در لیست پروازهای ممنوع قرار داده بود. این تصمیم در واکنش  به اعلام مقامات کنیایی مبنی بر قرار دادن تانزانیا در لیست کشورهایی که مسافرانش باید 14 روز در قرنطینه بمانند و سپس  وارد خاک این کشور شوند، صورت گرفته بود.  

 نیجریه

کاهش  6.1 درصدی تولید ناخالص داخلی نیجریه

بر اساس اعلام خانم «زینب احمد»، وزیر دارایی، بودجه و برنامه ریزی ملی نیجریه در سه ماهه دوم سال جاری میلادی تولید ناخالص داخلی آن کشور 6.1 درصد کاهش داشته است. خانم زینب احمد علی رغم اعلام این خبر از عملکرد اقتصادی کشورش ابراز رضایت کرده و اظهار داشت، درحالیکه بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از جمله کانادا، انگلستان و ایتالیا در اثر همه گیری کرونا دچار رکود اقتصادی بزرگی شده اند و اقتصاد ایالات متحده آمریکا با رشد منفی 33 درصد در سه ماهه دوم و منفی 19 درصد در نیمه نخست سال جاری مواجه بوده تولید ناخالص داخلی نیجریه در شش ماهه نخست سال جاری میلادی تنها 2.1 درصد کاهش داشته است.

 تصویب بودجه 1.96 میلیارد دلاری برای احداث خط آهن کانو به نیجر

بنا بر اعلام آقای «روتیمی آمائیچی»، وزیر حمل و نقل نیجریه دولت فدرال آن کشور روز گذشته با هدف تسهیل تجارت با کشور محصور در خشکی نیجر با اختصاص بودجه ای به میزان یک میلیارد و 960 میلیون دلار برای ساخت خط آهنی که ایالت های شمالی کانو، جیگاوا و کاتسینا را به کشور نیجر متصل خواهد کرد موافقت نمود. وزیر حمل و نقل نیجریه همچنین وعده کرد که در آینده نزدیک خط آهن بزرگی که ایالت های کوگی و ادو در مرکز آن کشور را به منطقه نفت خیز دلتای نیجر در جنوب  شرقی متصل می‌کند توسط آقای محمدو بوهاری افتتاح خواهد شد.

 کمک 50 میلیون دلاری آمریکا به نیجریه

گزارشی که اخیرا از سوی کنگره ایالات متحده آمریکا منتشر شده حاکی از آن است که آمریکا کمکی معادل 50 میلیون دلار را برای تحکیم اقدامات نیجریه در جهت حفظ امنیت و مبارزه با تروریسم به آن کشور اختصاص خواهد داد. بنابر اعلام مطبوعات نیجریه کمک مورد نظر از محل بودجه برنامه موسوم به «آموزش و تجهیز جهانی» وزارت دفاع آمریکا تامین شده و علی رغم انتقادات موجود در مورد عدم رعایت ملاحظات حقوق بشری توسط ارتش نیجریه برای مبارزه با تروریسم به آن کشور اختصاص خواهد یافت.

 سنگال

افزایش سه برابری سرمایه گذاری بخص خصوصی آمریکا در سنگال

وزارت خارجه آمریکا در گزارشی ضمن تحسین سنگال در اجرای «طرح پیشرفت سنگال» موسوم به (Pse)، از این طرح به عنوان "یک برنامه توسعه بلند پروازانه" نام می‌برد که به دلیل متراکم سازی زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی، انجام اصلاحات اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری در بخش های استراتژیک زمینه تقویت رقابت پذیری بخش خصوصی و بهبود شرایط زندگی مردم را امکان پذیر کرده است. این گزارش در ادامه می افزاید: سنگال برای سرمایه گذاران آمریکایی جذابیت روزافزون داشته است، تا جایی که طی دو سال اخیر حجم سرمایه گذاری بیش از سه برابر شده است. نرخ رشد اقتصادی پایدار (6.5 درصدی) بین سال های 2014 تا 2019، بسترهای حمل و نقل هوایی مناسب، وجود یک فرودگاه بین المللی مدرن و کاربردی، پروژه‌های توسعه بندری و حمل و نقل زمینی و شبکه ریلی، عدم تبعیض در ایجاد مشاغل، اعطای مزایا در قالب کد سرمایه گذاری، تصویب قانون مناطق ویژه اقتصادی از جمله شاخص های این ارزیابی عنوان شده است.

 مالی

 سفرآقای گودلاک جاناتان ، میانجی  ECOWAS به کشور مالی

به گزارش روزنامه مستقل ایندیپندنت، آقای گودلاک جاناتان، میانجی اکوواس برای بررسی و ارزیابی اوضاع کشور مالی امروز 23 سپتامبر وارد باماکو خواهد شد. گفتنی است، سازمان ECOWAS لغو تحریم ها علیه کشور مالی را منوط به انتصاب رئیس جمهور و نخست وزیر غیرنظامی دانست. سازمان مذکور هنوز واکنشی نسبت به تعیین آقای باه اندائو یک نظامی‌ بازنشسته که به عنوان رئیس جمهور دوره انتقالی معرفی گردیده است، واکنشی نشان نداد.

 کمک 152 میلیون دلاری  به چهار کشور عضو گروه پنج ساحل توسط ایالات متحده آمریکا

به نقل از وب سایت خبری جمهوری مالی "مالیژت"، ایالات متحده آمریکا از کمک مبلغ 152 میلیون دلاری  به چهار کشور ساحلی از جمله ( مالی، نیجر، بورکینافاسو و موریتانی ) خبر داد.  این کشورها به خاطر درگیری‌ها قومی و تروریستی در مناطق مختلف سرزمینی، با نا امنی غذایی و آوارگی مردم مواجه هستند. گفتنی است، آوارگان، پناهندگان و مناطق و شهرهایی که میزبان آنها هستند، از کمک مالی مذکور بهره مند خواهند شد. بیش از 85 میلیون دلار از مبلغ فوق الذکر از طرف آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده - USAID و 67 میلیون دلار توسط وزارت خارجه  آمریکا  تأمین می‌شود. خبر این کمک مالی به کشورهای منطقه ساحل  توسط مایکل آر. پمپئو « Michael R. Pompeo »، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام شد.

اوگاندا

افزایش چشمگیر گزارش پرونده‌های فساد اداری

خانم ناکالما رئیس واحد مبارزه با فساد اداری ریاست جمهوری در مصاحبه رسانه ای گفته است که از زمان واحد مبارزه با فساد اداری تعداد موارد فساد اداری گزارش شده در روز از ۱۷۹ مورد به ۲۷۰ مورد افزایش یافته است. وی گفت بنا بر اقتضای نوع فساد، برخی از موارد به اداره بازرسی ریاست جمهوری و تعدادی دیگر به واحد جنایی ارجاع داده می‌شود. به دنبال شکل‌گیری کمپین‌های ضد فساد در شبکه‌های اجتماعی اوگاندا، رئیس جمهور این کشور در ماه آگوست دستور طرح ضربتی مقابله با فساد را صادر کرده است.

 آغاز احداث نخستین منطقۀ آزاد اوگاندا

بازوی اقتصادی ارتش اوگاندا که اصطلاحاً NEC نامیده می‌شود از سوی سازمان منطقۀ آزاد این کشور مجوز گرفته تا نخستین منطقۀ آزاد اوگاندا را احداث کند. این پروژه در زمینی به مساحت بیش از دو هکتار و با بودجۀ ۴۸ میلیارد شیلینگ اجرا خواهد شد. دولت هم ‌اکنون ۱۲ میلیارد شیلینگ برای فاز اول این پروژه اختصاص داده است. به گفتۀ مقامات، منطقۀ آزاد شامل بخش‌هایی مانند فراوری مواد غذایی، فراوری مواد معدنی، انبار و مونتاژ خواهد بود.

لغو برخی از محدودیت‌های کرونایی توسط رئیس جمهور

ژنرال یووری موسونی رئیس جمهور اوگاندا روز یکشنبه ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) از طریق رادیو و تلویزیون ملی به وضعیت کرونایی کشور و لغو تعدادی از محدودیت‌های کرونایی از جمله بازگشایی فرودگاه، مرزهای زمینی، پرستشگاه‌ها و برخی از مراکز آموزشی پرداخت. قرار است فرودگاه انتبه و سایر مرزهای این کشور از اول اکتبر و سال آخر هر مقطع تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۵ اکتبر بازگشایی شود.

به دنبال شیوع کرونا، کشور اوگاندا از تاریخ ۲۲ مارس (۲ فروردین) محدودیت‌های گسترده‌ای از جمله محدودیت‌ در جابه‌جایی افراد و وسائط نقلیه، ممنوعیت اجتماعات و تعطیلی فرودگاه، مرزها، پرستشگاه‌ها، مراکز علمی و ...  در کشور اعمال کرد. برخی از این محدودیت‌ها در طول زمان کاهش یافت اما بسته ماندن مرزها، مراکز آموزشی و عبادتگاه‌ها و جلوگیری از اجتماعات باعث اعتراض تجار، دانشجویان، افراد مذهبی و اپوزیسیون سیاسی شده بود.

خرید خودرو با کمک‌های اعطایی برای مقابله با کرونا

دولت اوگاندا اعلام کرده است که از زمان شیوع ویروس کرونا مبلغ ۲۹ میلیارد شیلینگ (حدود ۸ میلیون دلار) کمک خارجی به این کشور اعطا شده است. رئیس جمهور اوگاندا روز پنجشنبه اعلام کرده که این بودجه صرف خرید تعدادی وانت برای مراکز درمانی و تجهیز دو بانک خون در این کشور خواهد شد. خرید وانت با کمک های خارجی در شرایط شیوع کرونا باعث انتقاداتی علیه تصمیم رئیس جمهور شده است.

رواندا

اهدای ۴۰ آمبولانس از سوی بلژیک به رواندا

رواندا ۴۰ دستگاه آمبولانس از سازمان توسعۀ بلژیک متعلق به پادشاهی بلژیک دریافت کرد. به گفتۀ سفیر بلژیک در رواندا، این اقدام بخشی از برنامۀ همکاری دو کشور در بخش بهداشت بوده است. بخش بهداشت یکی از اجزای برنامۀ همکاری پنج‌سالۀ بلژیک-رواندا ۲۰۱۴‑۲۰۱۹ به شمار می‌آید.

 جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی

کمک 30 میلیون دلاری ژاپن به اتیوپی برای تامین نیازهای غذایی

برنامه­ ی جهانی غذا اعلام کرد که دولت ژاپن به منظور حمایت از اتیوپی برای تامین نیازهای غذایی اقشار آسیب­ دیده از عواملی همچون هجوم ملخ­ها، بیماری کرونا، خشکسالی و سیل، 30.24 میلیون دلار به این کشور کمک کرده است. این میزان کمک از طریق کمیسیون ملی مدیریت مخاطرات بلایای طبیعی و در چهارچوب برنامه­ ی اقدام بشردوستانه ­ی 2020، پاسخگوی نیاز بیش از 1.6 میلیون نفر در ایالت­ ها­ی عفر، آمهارا، ارومیا، ملل و مردم جنوب، سیداما و تیگرای خواهد بود.

جمهوری جیبوتی

استقبال اسماعیل عمر گوئله از هئیت عالی­رتبه­ ی اتیوپیایی

اسماعیل عمر گوئله رئیس جمهور جیبوتی روز سه ­شنبه 22 سپتامبر در کاخ ریاست جمهوری با هیئتی عالی­ رتبه از اتیوپی به سرپرستی خانم داگماویت موگیس وزیر حمل و نقل این کشور دیدار و گفتگو کرد. آن­ها در این دیدار به روابط دوجانبه و مبادلات فیمابین پرداختند که الگویی برای توسعه­ و همبستگی اقتصادی در سطح قاره ­ی آفریقا محسوب می­گردد. آن­ها علاوه بر همکاری ­های دوجانبه در زمینه­ ی تدارکات و بخش حمل و نقل، به پیشرفت­ های انجام شده در مورد پروژه­های اقتصادی مصوب بین طرفین و مشارکت­های راهبردی نیز اشاره کردند. پس از این گفتگوها، وزیر تجهیزات و حمل و نقل جیبوتی در بیانیه ­ای مطبوعاتی خاطر نشان کرد که این گفتگوها بر تقویت همکاری­ های بین جیبوتی و اتیوپی در زمینه ­ی حمل و نقل دریایی، بنادر و راه آهن و هم­چنین کوریدور زمینی که دو کشور را به همدیگر متصل می­کند متمرکز بوده است. شایان ذکر است که رضوان حسین وزیر امور خارجه­ و ایوب تیکالین وزیر دارایی اتیوپی نیز در این جلسات حضور داشتند. در طرف مقابل نیز آقای محمود علی یوسف وزیر امور خارجه و همکاری ­های بین ­المللی، موسی محمد احمد وزیر تجهیزات و حمل و نقل، الیاس موسی دواله وزیر اقتصاد و دارایی، ابوبکر عمر هادی رئیس سازمان بنادر و مناطق آزاد، محمد عبدالله و عیس مدیر کل دفتر ریاست جمهوری و خانم فتحیه جامع عدن مشاور امور دیپلماتیک رئیس جمهور در این جلسه حضور داشتند.

جمهوری نیجر

 ملاقات رئیس جمهور نیجر با نماینده ویژه ایالات متحده در منطقه ساحل

آقای محمدو ایسوفو رئیس جمهور نیجر در روز 14 سپتامبر 2020 با دکتر جی. پیتر فام، نماینده ویژه ایالات متحده در منطقه ساحل ملاقات کرد، این ملاقات با حضور آقای اریک ویتاکر، سفیر ایالات متحده در نیجر برگزار شد. بعد از ملاقات دکتر فام گفت که گفتگوهای خوبی با رئیس جمهور داشته و افزود که آنها در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک در نیجر و ساحل گفتگو کردند. ایشان به تلفات جانی و خسارات مادی ناشی از سیل در نیجر نیز اشاره کرد و بر تعهد مردم آمریکا برای کمک به مردم نیجر در این شرایط سخت تاکید نمود، وی به خانواده‌های داغ دیده تسلیت گفت. دکتر فام گفت: "آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) آماده ارائه کمک های بشردوستانه برای تأمین نیازها به آسیب دیدگان از سیل است. وی گفت که وزارت امور خارجه کشورش یک رویکرد دیپلماتیک جامع نسبت به کشورهای ساحل دارد. وی گفت که هدف کشورش در ساحل این است که دولت های منطقه به دلایل اصلی ناامنی رسیدگی کنند، گسترش خشونت را کنترل کنند و منطقه را برای هماهنگی بهتر کمکهای ارائه شده توسط آژانس های بین المللی آمریکایی و جامعه بین المللی تثبیت کنند." دکتر جی. پیتر فام گفت: ما در مورد وضعیت مالی با رئیس جمهور گفتگو کردیم. به همین ترتیب، ایالات متحده آمریکا ماننده سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا (AU) از همه طرف ها در مالی درخواست می‌کند که در گفتگوها شرکت کنند. وی گفت: ما از درخواست های ECOWAS برای تعیین رئیس جمهور و نخست وزیر غیرنظامی تا 15 سپتامبر 2020 و دوره انتقالی یک ساله برای بازگشت مالی به نظم و قانون اساسی از طریق انتخابات آزاد و عادلانه پشتیبانی می‌کنیم. طی این ملاقات، به تعهد سیاسی و برنامه‌های ایالات متحده برای کمک به افزایش توان دولت، حکمرانی خوب و انتخابات آزاد و عادلانه، شفاف و مسالمت آمیز در مالی نیز اشاره شد. وی همچنین با رئیس جمهور درمورد حقوق بشر که از نگرانی‌های آنها است، گفتگو کرد. آقای ویتاکر، سفیر آمریکا در نیجر گفت که در طی این گفتگو، حمایت ایالات متحده از نیجر در زمینه مبارزه با بیماری همه گیر Covid-19 نیز اشاره شده است. وی گفت: "ایالات متحده تقریبا 12.1 میلیون دلار برای مبارزه با این بیماری و کمک به افراد آسیب پذیر در نیجر اهدا کرده است. ما همچنین در مورد همکاری نظامی خود گفتگو کردیم." آقای ویتاکر افزود که در آستانه روز جهانی دموکراسی، ما درباره ای انتخابات آینده در نیجر بحث و گفتگو کردیم. ایالات متحده انتخابات آزاد، شفاف، عادلانه، مشارکتی و فراگیر را تشویق می‌کند. آقای اریک ویتاکر گفت که انتخابات ریاست جمهوری امسال در نیجر، اولین انتقال مسالمت آمیز قدرت در تاریخ نیجر است. ما از این مرحله استقبال می‌کنیم. با یک انتقال مسالمت آمیز، قطعاً می‌توان گفت که در زمینه دموکراسی نیجر در حال پیشرفت است.

 ساخت ساختمان جدید برای اداره نظارت بر سرزمین(DST)  توسط آمریکا و سازمان ملل مهاجرت

ستاد جدید اداره نظارت بر سرزمین (DST) در روز سه شنبه 15 سپتامبر 2020 افتتاح شد. این ساختمان توسط سازمان بین المللی مهاجرت (IMO) از طریق پشتیبانی مالی آمریکا، بنا شده است. این ساختمان جدید و چند منظوره به بودجه ای به میزان 2.9 میلیون دلار معادل 1.6 میلیارد فرانک سیفا ساخته شده است. و آن را با هدف مقابله نیجر با چالش های متعدد مدیریت مرزهای گسترده خود ساخته اند. افتتاح این ساختمان روز سه شنبه 15 سپتامبر در طی مراسمی‌با حضور آقای الکاچه الحادا وزیر کشور و امنیت عمومی، دکتر پیتر فام فرستاده آمریکا برای ساحل، اریک ویتاکر، سفیر آمریکا در نیجر، و خانم باربارا ریکس، رئیس مأموریت IMO در نیجر، مدیر دفتر نخست وزیر نیجر، فرماندار منطقه نیامی، شهردار، نمایندگان چندین سفارتخانه که کشورهایشان کمک های مالی و تجهیزاتی برای دفاتر ساختمان جدید ارائه داده بودند، به ویژه دفاتر آلمان و انگلستان، ایتالیا، هلند و ژاپن انجام شد. کشور نیجر با توجه به سرزمین وسیع خود و هفت کشور همسایه با بیش از 5600 کیلومتر مرز زمینی به عنوان بخشی از منطقه آزاد اکوواس در غرب آفریقا، با چالش های مدیریت مرزی مواجه است. این کشور در معرض تهدیدهای مختلف امنیتی از جمله تروریسم خشن و افراط گرایی، جرایم مرزی، قاچاق و قاچاق انسان است. فرستاده ویژه آمریکا برای ساحل در سخنرانی خود تأکید کرد که افتتاح مقر DST امروز به نیجر کمک می‌کند تا با چالش های رو به رشد جرم، قاچاق انسان، مواد مخدر و تروریسم مقابله کند. سفیر آمریکا در نیجر گفت: این برنامه موسوم به Haské DST است و معنی آن "نور" به زبان‌هاوسا است و توسط سازمان بین مللی مهاجرت IMO اجرا شده و بودجه آن توسط دفتر بین المللی مبارزه با مواد مخدر (INL) دولت آمریکا به میزان تقریباً 3 میلیون دلار تأمین شده است. این ساختمان متشکل از حدود شصت دفتر شامل امکانات پیشرفته خدمات گذرنامه و ویزا و یک فضای آموزشی اختصاصی برای آموزش سیستم های اطلاعات مدیریت مرزی (BMIS) از جمله سیستم تجزیه و تحلیل اطلاعات مهاجرت(MIDAS) و سیستم مقایسه و ارزیابی ایمن شناسایی شخصی(PISCES) است. 

 جمهوری چاد

 کمک های بشردوستانه رژیم صهیونیستی به چاد

یک منبع معتبر اعلام کرد: رژیم صهیونیستی صبح روز 16 سپتامبر کمک های بشردوستانه ای را به چاد ارسال کرده است. این کمک ها در پاسخ به بحران سیل که منطقه ساحل به ویژه چاد را تحت تأثیر قرار داد، استفاده خواهد شد. این کمک همچنین مربوط به مبارزه با شیوع کرونا ویروس است. این کمک ها یک هفته پس از بازدید هیات چادی از سرزمین‌های اشغالی به سرپرستی ژنرال عبدالکریم ادریس دبی معاون رییس دفتر رئیس جمهور چاد، صورت گرفت. این هیات با نتانیاهو و همچنین سایر مقامات ارشد صهیونیست، از جمله میر بن شبات، مشاور امنیت ملی و سایر مقامات ارشد، گفتگو داشتند. ارسال این کمک توسط رونن پرتز، مدیر کل دفتر نخست وزیر و مسوول امنیت ملی با همکاری صندوق سرمایه گذاری مستقیم خارجی (IDF) و سازمان IFA انجام شد. این منبع گفت: این محموله توسط یک هواپیمای نظامی چادی اعزام شده است که از آسمان سودان پرواز کرده است.

 کمک های فنی و مشاوره ای به شرکت آب چاد توسط مهندسان مصری

یک تفاهم نامه همکاری بین شرکت آب چاد (STE) و مهندسان مصری آخر هفته گذشته امضا شد. این تفاهم نامه آموزش تخصصی مدیران و نوسازی ساختار این شرکت را شامل می‌گردد. این تفاهم نامه توسط کوبرا حسین ایتنو، مدیر کل شرکت آب چاد و هانی دهی، رئیس اتحادیه مهندسین مصر، در انجامنا امضا شده است. این تفاهم نامه در چارچوب روابط همکاری بین دو کشور است. نکات برجسته این تفاهم نامه شامل، آموزش و تربیت تخصصی مدیران چادی در زمینه‌های آب و فاضلاب و استفاده از فن آوری‌های مدرن برای تصفیه آب بهداشتی، شرایط استفاده مجدد از آن، کاهش ضایعات و کنترل مصرف می‌باشد. کار توسط جمعی از مهندسان با همکاری مراکز تحقیقاتی در مصر انجام خواهد شد. این تفاهم نامه، نتیجه همکاری عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و ادریس دبی رئیس جمهور چاد است.

امضای تفاهم نامه ای برای پروژه انرژی 30 مگاواتی

یک تفاهم نامه مالیاتی و گمرکی روز پنجشنبه بین دولت و شرکت Kair که یک شرکت متخصص در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر از جمله خورشیدی است، امضا شد. این تفاهم نامه امکان تحقق یک پروژه انرژی تجدید پذیر با ظرفیت 30 مگاوات را فراهم می آورد و موجب تقویت شبکه برق انجامنا(پایتخت) خواهد شد. خانم راماتو مهامات هوتوین وزیر انرژی گفت هدف این پروژه، تأمین انرژی قابل اطمینان برای مردم است. وی گفت قیمت برق در چاد Kw / h    65 فرانک سیفا( هر 518 فرانک سیفا معادل 1 دلار است) می‌باشد. به گفته طاهر حمید نگوئیلین، وزیر دارایی و بودجه چاد تفاهم نامه مطابق با مفاد قانون بودجه 2020 که تسهیلاتی برای بخش انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم خواهد کرد، امضا شده است. این پروژه در سال 2022 با مدت زمان اجرای 10 ماه افتتاح می‌شود و در منطقه لامادجی و گاسی نصب خواهد شد.

کامرون

کامرون در میان چهار تامین کننده گاز طبیعی آفریقا به ترکیه

موسسه مطالعات انرژی آکسفورد (OIES) در گزارش اخیر خود از کامرون بعنوان یکی از چهار کشور آفریقایی تامین کننده گاز طبیعی به ترکیه نام برده و نوشته است «شرکت ملی فراورده‌های نفتی  (SNH) مقدار گاز مایع صادر شده توسط کامرون را در پایان 20 مه  157،924.36 تُن تخمین زده است. میزان گاز مایع طبیعی فروخته شده به زیر مجموعه سنگاپوری گروه روسی "گازپروم" به هند، کره جنوبی ، کویت و ترکیه تحویل داده شده است.»

وزیر دفاع سابق کامرون به اختلاس و پولشویی متهم شد

بازپرس دادگاه کیفری کامرون "ادگارد آلن مبه نگو" وزیر دفاع پیشین را به اختلاس 20.37 میلیارد فرانک سیفا متهم کرد. به گفته بازپرس، عضو سابق دولت برخی از مفاد مصوبه شماره 2004/275 مورخ 24 سپتامبر 2004 را در خصوص واگذاری چندین قرارداد در خصوص تأمین مواد، تجهیزات و خدمات نظامی ‌به شرکت چینی Poly Technologies Inc در فاصله سال های 2009 تا 2015 نقض کرده است. همچنین همسر وزیر به مشارکت و همدستی در اختلاس، فساد و پولشویی مبلغ 5.23 میلیارد  فرانک سیفا متهم شد و تحت پیگیرد قانونی قرار گرفت.

گابن

نخست وزیر گابن دومین کارخانه تولید سیمان را افتتاح کرد

در مراسمی‌ که امروز سه شنبه 22 سپتامبر برگزار شد، خانم "اوسوکا راپوندا" نخست وزیر گابن دومین کارخانه تولید سیمان را افتتاح کرد. این کارخانه با امکانات جدید خود به ارزش 9 میلیارد فرانک سیفا، ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال را مورد هدف قرار داده است. این کارخانه شعبه دوم گروه مراکشی سیمان اطلس می‌باشد. 

زیمبابوه

افزایش بیش از پیش نرخ تورم در زیمبابوه

زیمبابوه دومین نرخ بالای تورم جهان پس از ونزوئلا را دارد. در حال حاضر وخیم ترین وضعیت اقتصادی خود را از سال 2008 میلادی در نتیجه استهلاک ارز و پول ملی خود، تجربه می‌کند و بر اثر آن حدود هفت میلیون شهروند در شرایط نا امنی غذایی هستند. در آگوست 2020، خط فقر با توجه به قیمت های اجناس و مواد غذایی برای یک خانواده متوسط در استان‌های مرکزی و پایتخت،  تقریبا 900 دلار برآورد شده است.

زامبیا

موضع مالی طولانی مدت برای بازگرداندن ثبات مالی به زامبیا

طبق اعلام خزانه داری زامبیا، جمهوری زامبیا با یک وضعیت سخت اقتصادی و بسیار چالش برانگیز روبرو است که با بحران Covid-19 وخیم تر شده است و این امر به شدت بر امور مالی کشور تأثیر گذاشته است. ترکیبی از کاهش درآمد و افزایش هزینه‌ها بدون در نظر گرفتن بودجه ناشی از بیماری همه گیر Covid-19 ، منجر به تأثیر اساسی بر منابع موجود دولت برای پرداخت به موقع بدهی‌ها و افزایش مشکلات خدمات دهی گردیده است. دولت درخواست نموده است پرداخت بدهی را به حالت تعلیق درآورد و پرداخت ها در ماه‌های اکتبر، ژانویه و مارس انجام شود. در این خصوص گفتگوها با صندوق بین المللی پول ادامه دارد. زامبیا امیدوار است که معامله با صندوق جهت کمک مالی و برنامه اصلاحات اقتصادی برای کمک به ترمیم تعادل مالی، صورت گیرد. صندوق بین المللی پول اعلام نمود که پیشرفتی در یک معامله حاصل شده است اما مقامات زامبیا باید سیاست ها و اولویت های خود را در چارچوب بودجه 2020 تعیین کنند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما