معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۳۱

اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق( هفته اول مهر ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق در هفته اول مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 دیدار وزیر فرهنگ و توریسم عراق با استاندار کربلا

 28 شهریور ماه "حسن ندهیم" وزیر فرهنگ، توریسم و آثار باستانی در سفر به شهر کربلا با نصیف الخطابی استاندار کربلا و رئیس اتحادیه هتل داران این شهر دیدار و آخرین وضعیت توریسم مذهبی و پیامدهای ناخوشایند  پاندومی‌کرونا بر توریسم مذهبی و صنعت هتل داری در شهر  را مورد بحث و بررسی قرار داد و موضوعاتی  همچون حذف مالیات بر درآمد صنعت هتل داری و توریسم در بازه زمانی کرونا بحث و بررسی شد. وزیر فرهنگ عراق پیش از دیدار با استاندار با  صاحبان هتل در شهر کربلا دیدار و با واقعیت های میدانی شهر اشنا شده بود. گفته می‌شود کربلا بالغ بر 650 هتل و مسافرخانه( فندوق) دارد که به امر اسکان زائران مشغول هستند.

افزایش تولید خرما در کربلا

رئیس  فدراسیون جوامع کشاورزی کربلا 2 مهرماه اعلام نمود برداشت خرمای کربلا بالغ بر 200 هزار تن خواهد بود و این افرایش برداشت بدلیل سیاست های حمایتی دولت محلی در اختصاص آب و کودهای شیمیائی به این محصول است. کربلا دارای انواع خرما می‌باشد ولی اصلی ترین آن خرمای زهدی است که محصول هر نفر خرمای این شهر 80 کیلو می‌باشد. چندی پیش دولت مرکزی اعلام نمود هند و چند کشور عربی  مجوز واردات خرما از عراق را صادر نموده اند .

اعزام تیم های پزشکی به کربلا در استانه اربعین حسینی ( ع)

"حسن التمیمی" وزیر بهداشت و محیط زیست عراق دراظهارات اخیر خود( 30 شهریورماه) با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی ( ع) و اعلام اینکه در عراق تعداد بهبود یافتگان از کرونا بیش از فوتی‌های این اپیدمی می‌باشد اعلام نمود اقدام به اعزام  تیم های پزشکی ، توزیع دارو و ماسک و لوازم بهداشتی به  بیمارستانهای کربلا نموده ایم  و ما در کنار صفوف عزاداران حسینی ( ع) خواهیم بود.

دیدار وزیر فرهنگ با هتلداران کربلا

ملاقات دکتر حسن ناظم وزیر فرهنگ و جهانگردی عراق با استاندار کربلا و جمعی از هتلداران استان صورت پذیرفت که در این ملاقاتها سیاحت دینی و آمار زیان‌های وارده به این بخش و همچنین پیشنهاد کاهش مالیات بعلت شرایط ویروس کرونا مورد بحث و گفتگو قرار گرفت . 

معلولان در کربلا و پوشش بیمه ای ضعیف دولت محلی

کمیسیون حقوق بشر اعلام نموده است کربلا دارای 5733 معلول است که از این میان تنها 5% از پوشش بیمه ای لازم برخوردار هستند . مجید المسعودی مدیر دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در کربلا اعلام نموده است  دولت محلی موظف به اختصاص 5% از استخدام ها به ایشان است چرا که صاحبان حرفه و دارای مدارک دانشگاهی هستند . میزان پرداختی دولت  محلی به معلولان 200تا150 هزار دینار اعلام شده است .

معدوم نمودن مواد غذائی فاسد در کربلا

اداره کل بهداری استان کربلا اعلام نموده است ( 28 شهریورماه ) با همکاری شهرداری شهر اقدام به معدوم نمودن 7 و نیم تن کالای فاسد مصرفی و تعطیل نمودن 5 فروشگاه بدلیل عدم رعایت موازین بهداشتی در هفته جاری نموده است. همچنین عنوان شده 670 لیتر  مایعات  فاسد نیز در این فرایند معدوم شده است و با حضور مردم و صاحبان کسب در این شهر به عنوان زباله مدفون گردید. 

اظهارات مدیر کل بنادر عراق در اهمیت دریایی برای این کشور

فرهان الفرتوسی " مدیر کل بنادر و دریانوردی عراق در تازه ترین اظهارات ( 28 شهریور ) در اثنای راه اندازی "پروژه پورتال الکترونیکی آبهای بندر ام القصر و دیدار با مهندسین و دست اندر کاران این پروژه عنوان نمود این پروژه با هدف ایجاد حصار امنیتی در حال انجام است و از پروژه‌های مهم دریا به دریا بوده و از اهمیت زیادی برای عراق برخورداراست . لازم بذکر است دسترسی کشور عراق  به آب های آزاد تنها  15 تا 60 کیلومتر در برابر "شبه جزیره فاو" بسته به جذر و مد آب دریاست. اخیرا با مطرح شدن مجدد اتصالات ریلی عراق و کویت یک کارشناس اقتصادی اعلام نموده بود اتصال ریلی با کویت از توجه به تنها بندر عراق خواهد کاست و باید با ملاحظات خاص این اقدام صورت بگیرد. 

جدیدترین بیانیه وزارت ترانسپورت عراق 

وزارت ترانسپورت عراق در تازه ترین بیانیه خود ( 99.07.01) اعلام نموده به ساخت پروژه اسکله فاو به عمق تقریبی 20 متر ( (19.80 متر )  با مشاوره کشور ایتالیا ادامه خواهیم داد و این تعهدی بوده که به مردم کشور سپرده ایم. پیشتر با تعلل بعمل آمده در تصویب بودجه 2020، کارشناسان اقتصادی کشوراعلام نموده بودند این اقدام دولت الکاظمی‌با اهداف سیاسی - انتخاباتی  در کنار جلب توجه هم پیمانان منطقه ای و ائتلاف سازی انجام می‌شود چراکه کشور فاقد سرمایه لازم برای این کار است و ادامه این پروژه میتواند  برغم مخالفت پارلمان منجر به استقراض خارجی شود 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما