معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۴۶

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 43( هفته چهارم شهریور ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته چهارم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

 آفریقای جنوبی

کاهش رشد اقتصادی در آفریقای جنوبی

رشد اقتصادی این کشور در فاصله ‏ماه‌های آوریل تا ‏ژوئن (سه ماهه دوم) امسال، در مقیاس سالیانه، یعنی نسبت به همین مدت زمان در سال گذشته، ۵۱ درصد افت داشته است. علت اصلی این افت شیوع ویروس کووید- ۱۹، در این کشور و جهان بوده است. اجرای محدودیت‌های قرنطینه‌ای برای مهار شیوع ویروس از ۲۷ مارس که در نتیجه آن رفت و آمد بسیار محدود شد و مردم مجبور بودند در خانه بمانند در این کاهش نقش اصلی را داشته است. سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در گفتگو با پایگاه اینترنتی زون بورس اعلام کرد: این داده‌ها و آمار و ارقام منتشر شده به خوبی نشان می‌دهد که پیامد‌ها و تاثیرات منفی ناشی از شیوع ویروس کووید- ۱۹، تا چه اندازه زیاد است. وی به همین علت از همه مردم آفریقای جنوبی خواست هر آنچه در توان دارند برای بهبود اوضاع و شرایط مالی و اقتصادی کشورشان انجام دهند. رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفت: اکنون زمان آن است که سریع و شجاعانه عمل کنیم تا آفریقای جنوبی را در مسیر رشد سریع قرار دهیم. وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما از این لحظه بحرانی برای ایجاد اقتصاد جدید و استفاده از توان بالقوه، اما واقعی آفریقای جنوبی استفاده خواهیم کرد. این افت شدید تولید ناخالص داخلی عمدتا ناشی از کاهش شدید فعالیت‌های بخش‌های ساخت و ساز و معدن بوده است که نسبت به همین مدت زمان در سال گذشته به بیش از ۷۰ ٪ کاهش فعالیت داشته است. در مورد صنعت گردشگری آفریقای جنوبی نیز سازمان آمار و پژوهش‌های اقتصادی آفریقای این نهاد اعلام کرد هزینه‌ها در رستوران‌ها و هتل‌های کشور ۹۹.۹ ٪ کاهش یافته است. بر اساس این گزارش ۹ بخش از ۱۰ بخش اصلی اقتصاد آفریقای جنوبی به شدت کاهش فعالیت داشته اند. اقتصاد آفریقای جنوبی اکنون در رکود بسر می‌برد. از دو سال پیش تاکنون این دومین بار است که اقتصاد این کشور دچار رکود می‌شود. اقتصاد آفریقای جنوبی از فاصله ماه‌های ‏‏ژانویه تا مارس (سه ‏ماهه نخست) امسال‏، در مقیاس سالانه دو درصد کاهش یافت.

 غنا

برگزاری کنفرانس مجازی امتیازهای تجاری آمریکا و غنا

کنفرانس مجازی امتیازهای تجاری آمریکا و غنا، با حضور تجار برگزار گردید. خانم سولیوان سفیر آمریکا در غنا ضمن اشاره به روابط تجاری دو کشور و این که هم اکنون اولویت اصلی سفارت، روابط تجاری می‌باشد اظهار داشت، بسیاری از تجار غنائی علاقمند هستند که لوازم و برندهای آمریکایی به ویژه در حوزه خدمات بازرگانی، خدمات منازل، لوازم ورزشی، هنری، کودکان، لوزام منزل را در بازار کشور به فروش برسانند، به همین خاطر هم، تیم تجاری در سفارت و مراکز مشاوره صادرات در آمریکا، آماده همکاری در این خصوص می‌باشند و محدودیتی برای همکاری‌ها وجود نخواهد داشت. 

کاهش رشد اقتصادی غنا در سه ماهه دوم سال 2020

به دلیل شیوع کرونا و کاهش قیمت نفت، رشد اقتصادی غنا در سه ماهه دوم 2020، کاهش پیدا کرده و تولید ناخالص داخلی به 3.2 درصد رسیده است و این در حالی است که این میزان در سه ماه اول سال، 4.9 درصد بوده است. براین اساس، در همین مدت، بخش صنعت، 5.7 درصد، صنعت توریسم و هتل داری، 79.4 درصد، خدمات 2.6 درصد با کاهش مواجه بوده اند. البته بخش خدمات فناوری اطلاعات و تکنولوژی، 74.2 درصد رشد داشته است.

تانزانیا

سفر رئیس جمهوری اوگاندا به تانزانیا

یووری موسووینی رئیس جمهوری تانزانیا به منظور پیگیری پروژه خط لوله نفتی تانزانیا- اوگاندا به تانزانیا سفر کرد و با مقامات سیاسی تانزانیا ازجمله مگوفولی رئیس جمهوری دیدار کرد. در دیدار رؤسای جمهوری دو کشور تفاهم نامه ای را جهت تکمیل پروژه خط لوله نفتی به ارزش 3 و نیم میلیارد دلار به طول حدود 1400 کیلومتر به امضا رساندند. سفر موسووینی به تانزانیا در پی توافق اوگاندا با شرکت فرانسوی توتال برای اجرای پروژه مذکور انجام گرفت که با استقبال مگوفولی رئیس جمهوری تانزانیا همراه شد و دو طرف در تلاش هستند این پروژه در آینده ای نزدیک به بهره برداری برسد.

 نیجریه

بوهاری با اختصاص بودجه برای واردات مواد غذایی مخالفت کرد

بوهاری به رئیس بانک مرکزی دستور داد تا اطلاع ثانوی، هیچ بودجه ای را برای واردات مواد غذایی اختصاص ندهد. گاربا شهو با اعلام این خبر گفت بوهاری خواهان مصرف منابع ارزی در جایی غیر از بخش مواد غذایی است. وی گفت بوهاری به دنبال تقویت بخش کشاورزی برای تولید مواد غذایی است. همچنین بوهاری دستور داد محصولات تهیه شده به طور مستقیم به دولت های ایالتی و مصرفت کنندگان نهایی آن برسد تا کارتل های حمل و نقل از پروسه تولید به مصرف و افزایش نهایی قیمت آن حذف شوند.

 بانک مرکزی نیجریه با اختصاص بودجه 200 میلیارد نایرایی برای وام ساخت مسکن موافقت نمود.

بانک مرکزی اعلام کرد به منظور اجرای طرح مسکن خانواده بودجه ای به مبلغ 200 میلیارد نایرا اختصاص خواهد داد. این طرح در چارچوب برنامه ثبات اقتصادی 2020 می‌باشد. بانک مرکزی اعلام کرد ساخت مسکن انبوه کلید حرکت فعالیت های اقتصادی کشور می‌باشد و قابلیت اشتغال زایی بالایی دارد.

 ساحل عاج

 واتارا از افزایش قیمت کاکائو خبر داد

الحسن واتارا رئیس جمهور ساحل  عاج روز شنبه در جمع مردم و کشاورزان شهر بونگوانو (مرکزِ شرقِ کشور) اعلام کرد که قیمت خرید کاکائو را در ماه اکتبر افزایش خواهد داد. وی افزود جلسه آتی شورای وزیران را در تاریخ 30 سپتامبر در یاموسوکرو برگزار و خبرهای خوبی را به کشاورزان اعلام خواهیم کرد. گفتنی است در حال حاضر حداقل قیمت تضمین شده کاکائو در ساحل عاج 825 فرانک سیفا است.

 وام 250 میلیون یورویی بانک آلمان به ساحل عاج برای ساخت شهرک دانشگاهی "آدیاکه"

خبرگزاری دولتی ساحل عاج از وام 250 میلیون یورویی بانک آلمان به دولت ساحل عاج برای ساخت شهرک دانشگاهی "آدیاکه" و مجتمع های دانشگاهی در ابیجان و بواکه خبر داده است. این بودجه قرار است بعنوان بخشی از برنامه تمرکززدایی زیرساخت های شهرک دانشگاهی آدیاکه برای اسکان 6000 دانشجو و ساخت 4500 تختخواب در مجتمع های دانشگاه هزینه شود. قرار است دانشگاه آدیاکه در زمینی به مساحت 970 هکتار با ظرفیت 50 هزار دانشجو ساخته شود.

سیرالئون

 تصمیم دولت سیرالئون جهت ایجاد وزارتخانه ای با عنوان وزارت مسکن برای فری تاون

آقای دکتر محمد جولده جالوه، معاون رئیس جمهور سیرالئون که در حال حاضر با توجه به غیبت پر حاشیه ی رئیس جمهور، ریاست دولت را عهده دار است، در جلسه ای با حضور وزراء و مقامات انجمن‌های محلی اظهار داشت: در راستای سیاست تمرکززدایی که از سال 2004 آغاز شده است، پایتخت سیرالئون به صورت مجزا دارای وزیر مسکن خواهد شد. البته منتقدان دولت به این برنامه نگاه بدبینانه دارند و آن را در راستای اهداف حزب حاکم جهت غارت منابع کشور می دانند.

بنین

ایجاد بیش از 5000 شرکت در نیمه دوم سال 2020 در بنین

دپارتمان امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی بنین اعلام کرد که 5188 شرکت در نیمه دوم سال 2020 ایجاد شده اند. این موضوع ناشی از چارچوب مناسب برای سرمایه گذاری و تسهیل شرایطی است که توسط دولت ایجاد شده است. بر اساس یادداشت اداره امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی که شنبه گذشته منتشر شده بود، در سه ماهه دوم سال 2020 حدود 5188 شرکت از جمله 4443 موسسه، 657 شرکت و 88 شرکت خصوصی در بنین ایجاد شده است. آژانس حمایت از سرمایه گذاری و صادرات (APIEX) گفت: این ارقام نتیجه ی اصلاحات مختلف انجام شده توسط دولت است، که از جمله یک بستر آنلاین برای ایجاد و رسمی‌کردن مشاغل، یک سرویس مالیات آنلاین و اتصال برق رایگان برای مشاغل کوچک و متوسط، می‌باشد. علاوه بر این اصلاحات، دولت همچنین تصمیم گرفته است 5٪ هزینه‌های ثبت پیش بینی شده در قانون مالی 2020، در رابطه با واگذاری زمین به نام شرکت های تجاری و صنعتی را برای معاملات کمتر یا مساوی 25 میلیون فرانک سیفا، جمع آوری کند. این اقدام جدید موانع مربوط به تهیه زمین را برای مشاغل، برطرف می‌کند.

جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی

گدو اندرگاچو: مناسبات سیاسی و اقتصادی اتیوپی و چین در حال گسترش است

گدو اندرگاچو وزیر امور خارجه­ ی اتیوپی با  تان جیان سفیر چین در این کشور که در پایان ماموریت خود در این کشور قرار دارد دیدار و گفتگو کرد. اندرگاچو ضمن قدردانی از اقدامات شایسته­ ی تان جیان در طول ماموریت خود در اتیوپی، خاطر نشان کرد که روابط بین دو کشور در حوزه ­ی سیاست، سرمایه ­گذاری، تجارت، تعامل مردم با مردم و گردشگری در این چند سال افزایش چشمگیری داشته است. او هم­چنین از همکاری قابل توجه سفیر چین در تکمیل به­ موقع پروژه ­ی شِگر (Sheger) و مبارزه­ ی اتیوپی علیه بیماری همه­ گیر کرونا تقدیر و تشکر کرد. سفیر چین در پایان با قدردانی از دولت و ملت اتیوپی، وعده داد که پس از پایان ماموریت خود نیز برای تقویت روابط بین دو کشور تلاش خواهد کرد.

 تصویب کمک مالی 80 میلیون دلاری بانک جهانی برای افزایش بهره­ وری کشاورزی اتیوپی

هیئت مدیره ­ی اجرایی بانک جهانی سه­ شنبه 15 سپتامبر کمک 80 میلیون دلاری انجمن توسعه­ ی بین ­المللی (IDA) را برای حمایت از دولت اتیوپی جهت افزایش بهره ­وری کشاورزی و افزایش دسترسی به بازار برای کشاورزان خرده مالک تصویب کرد. براساس ارزیابی فقر برای اتیوپی در سال 2019، رشد کشاورزی عامل اصلی کاهش فقر در دهه ­ی گذشته بوده است. بودجه­ ی اضافی برای اجرای پروژه ­ی دوم رشد کشاورزی (AGPII) باعث افزایش بیشتر ظرفیت اقتصادی بخش کشاورزی اتیوپی می ­شود. طبق برآوردها حدود 1.6 میلیون کشاورز خرده مالک به ­طور مستقیم از این پروژه سود خواهند برد.            

 اوگاندا

امضای موافقتنامۀ اوگاندا و شرکت نفتی توتال

دولت اوگاندا و شرکت نفتی «توتال» سندی به نام «توافقنامۀ کشور میزبان» (HGA) امضا کردند که مرتبط با پروژۀ خط لولۀ نفت خام شرق آفریقا می‌باشد. مراسم امضای این سند روز جمعه دهم سپتامبر و به ریاست رئیس جمهور اوگاندا و مدیرعامل توتال (پاتریک پویان) صورت گرفت. امضای این توافقنامه نشان می‌دهد شرکت‌های نفتی (که توتال نمایندۀ آنهاست) و دولت در زمینۀ چارچوب اقتصادیِ پروژۀ توسعۀ دریاچۀ آلبرت به توافق رسیده‌اند و همچنین پیشرفت‌هایی در اتخاذ «تصمیم نهایی سرمایه‌گذاری» به دست آمده است. موسونی قول داد با رئیس جمهور تانزانیا هم دربارۀ پیشبرد این پروژه گفت‌وگو کند.

 کمک ۱۳۰ میلیون دلاری بانک جهانی به اوگاندا

هیأت مدیرۀ بانک جهانی اعطای کمک بلاعوضی به مبلغ ۱۳۰ میلیون دلار به اوگاندا را تصویب کرد؛ این مبلغ صرف بهبود جابه‌جایی کالا و افراد و اشتغال‌زایی در مناطقی که میزبان آوارگان هستند خواهد شد. اوگاندا درصدد است ۱۰۵ کیلومتر جاده را در منطقۀ نیل غربی آسفالت کند و ظرفیت سازمان راهداری را برای حفظ ایمنی راه‌ها افزایش دهد. مدیر کشوریِ بانک جهانی در اوگاندا گفت «انتظار داریم این پروژه دارای مزایای اجتماعی و اقتصادی‌ هم برای آوارگان و هم برای جامعۀ میزبان داشته باشد و از اختلاف درآمد موجود بین منطقۀ نیل غربی و دیگر مناطق اوگاندا بکاهد.

رواندا

کاهش ۴۰درصدیِ مالاریا

وزارت بهداشت رواندا در گزارش سالانۀ مالاریا و بیماری‌های گرمسیری اعلام کرد موارد ابتلا به مالاریا از ۴۰۱ مورد در هزار نفر در سال ۲۰۱۷ به ۲۰۰ مورد در سال ۲۰۱۹ رسیده است. طبق این گزارش، مالاریای شدید از ۷٬۰۵۴ مورد به ۴٬۳۵۸ مورد (یعنی حدود ٪۴۰) کاهش یافته است. علت این کاهش تلفات مدیریت اقدامات خانگی، درمان رایگان برای برخی گروه‌ها و ارتقای کیفیت خدمات درمانی ذکر شده است.

 صادرات ۹۳ میلیون دلاریِ چای رواندا

آمار سازمان ملی توسعۀ صادرات کشاورزی در رواندا نشان می‌دهد درآمد این کشور از صادرات چای در سال مالی گذشته (۲۰-۲۰۱۹) به ۹۳ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با سال مالیِ پیش از آن، ٪۱۲ افزایش داشته است. همچنین، حجم چایِ صادرشده در دو بازۀ زمانی مذکور ٪۷ افزایش نشان داده است (از ۳۰ هزار به ۳۲ هزار تن).

 زیمبابوه

زیمبابوه پرونده تحریم های آمریکا را به سازمان ملل می‌برد

زیمبابوه تصمیم دارد پرونده تحریم های ایالات متحده علیه این کشور را در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرده و خواستار لغو بدون پیش شرط تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه این کشور و سایر کشورها شود. قرار است که این نشست مجمع عمومی سازمان ملل، به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی و در فاصله زمانی 22 تا 26 سپتامبر برگزار شود و آقای منانگاگوا نیز با یک سخنرانی از پیش ضبط شده در این اجلاس شرکت خواهد کرد. دولت زیمبابوه تخمین زده است که از زمان آغاز تحریم های آمریکا و در 18 سال گذشته، زیمبابوه خساراتی معادل 42 میلیارد دلار را متحمل شده است.

 زامبیا

کمک اتحادیه اروپا به کشاورزان زامبیا

اتحادیه اروپا صندوقی به ارزش 25.9 میلیون یورو برای حمایت از کشاورزان خرده مالک در زامبیا اختصاص داد. قرار است این اقدام به تجاری سازی فعالیت های کشاورزی در زامبیا کمک کند. این پروژه بخشی از حمایت اتحادیه اروپا از خرده ملاکان در زامبیا است. انتظار می رود این پروژه فرصت های کشاورزی را در زمینه‌های زراعی، کشاورزی و پرورش آبزیان افزایش دهد. در همین حال سفیر اتحادیه اروپا در زامبیا نیز تأکید کرد که این اتحادیه به حمایت از زامبیا در جریان شیوع کرونا متعهد است.

 کومسا

دیجیتالی شدن فرایند نظارت بر ضمانت نامه حمل گمرکی (RCTG) در کومسا

بازار مشترک شرق و جنوب آفریقا (کومسا) اجرایی شدن فرایند نظارت بر ضمانت نامه حمل و بارنامه‌ها در کشورهای عضو این سازمان آغاز نموده است. گفتنی است از طریق به کارگیری اپلیکیشن، 13 کشور از 21 کشور عضو کومسا می‌توانند زین پس نظارت دقیق تر، فوری تر و کم دردسرتری را بر فرایند ارائه و تایید اسناد حمل و بارنامه‌ها به عمل آورند.

 سادک

برگزاری کمیته سه جانبه امور حقوقی در خصوص ارتقای زیرساخت های حمل و نقل و ارتباطات میان جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک)، بازار مشترک شرق و جنوب آفریقا (کومسا) و جامعه شرق آفریقا

کمیته سه جانبه میان سه نهاد آفریقایی جامعه توسعه جنوب آفریقا، بازار مشترک شرف و جنوب آفریقا و جامعه شرق آفریقا در رابطه با ارتقای زیرساخت های حمل و نقل و تسهیل ارتباطات در 18 سپتامبر 2020 برگزار گردید.

این کمیته نهایتا ابزارهای قانونی را برای تسهیل حمل و نقل و ارتباطات به شرح زیر ارائه داد:

  1. موافقت نامه مدیریت و کنترل بار وسایط نقلیه
  2. موافقت نامه حمل و نقل جاده ای فرامرزی
  3. قانون نمونه مدیریت و کنترل بار وسایط نقلیه
  4. قانون نمونه حمل و نقل جاده ای فرامرزی
  5. قانون نمونه ترافیک جاده ای
  6. پیش نویس قانون نمونه در رابطه با موارد نقض ترافیک و حما و نقل جاده ای
  7. پیش نویس قانون نمونه حمل و نقل کالاهای خطرناک

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما