معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۳۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۳۶

اخبار و تحولات اقتصادی حوزه جنوبی کشور عراق( هفته چهارم شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی عراق در هفته چهارم شهریور ماه که در رسانه‌های حوزه جنوبی این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 کمیسیون مالی پارلمان: بودجه توان تأمین نیازهای کشور برای 10 ماه از سال را ندارد:

کمیسیون مالی پارلمان عراق تأکید کرد: بودجه سال 2020 توان تأمین نیازهای کشور برای 10 ماه از سال را ندارد. احمد الصفار، عضو این کمیسیون افزود: در قانون بودجه سال 2020 میلادی امکان اخذ وام پیش بینی شده و این امر به معنای شکست دولت و اتلاف بیت المال خواهد بود. این در حالی است که منابع مالی در کشور هدر می رود و حکومت در حال وام گرفتن است و این امر برای اقتصاد خطرناک است.

 استقراض داخلی و خارجی، کشور را فرسوده می‌کند و باعث سقوط پول ملی می‌شود:

علی التمیمی، کارشناس حقوقی اعلام کرد: جهت گیری دولت به سمت استقراض داخلی و خارجی، کشور را فرسوده و موجب سقوط پول ملی می‌شود. التمیمی افزود: قانون مدیریت مالی، دولت را موظف به ارائه بودجه در ماه اکتبر می‌کند و از دولت می خواهد که دارایی‌های قاچاق را برای احیای بودجه پیگیری کند و به سمت منابع متعدد رفته و فقط به نفت اتکاء نکند.

 تشکیل یک هیأت مذاکره کننده برای حل مسأله آب با ترکیه و ایران:

کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق از تشکیل یک هیأت مذاکره کننده به ریاست مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آبی با هدف حل مسأله آب با کشورهای ترکیه و ایران خبر داد. خانم اقبال عابد، یکی از اعضای این کمیسیون اعلام کرد: وزارت امور خارجه عراق ما را در تشکیل این کمیته با هدف حل این مشکل یاری نموده است. وی افزود: هیأت مذاکره کننده در تلاش است تا راه حل های جدی جهت رهاسازی آب مشترک و جلوگیری از ایجاد سدهای بیشتر که به لم یزرع شدن و یا قطع آب کشاورزی در برخی از مناطق عراق منجر شده، پیدا کند. وی بر اهمیت موفقیت تیم مذاکره کننده در حل این بحران و استفاده از پرونده روابط اقتصادی به عنوان ابزاری جهت فشار بر ایران و ترکیه برای حل پرونده آب مشترک تأکید نمود.

 وزیر نفت عراق خود را به ریاست شرکت ملی نفت منصوب کرد:

کاظم فنجان الحمامی، نماینده پارلمان عراق اقدام احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق درخصوص بدست گرفتن مدیریت شرکت ملی نفت را قابل تأمل دانست و افزود: علامت سؤال های زیادی درخصوص این اقدام وجود دارد. آیا مادران عراقی از زاییدن فرزندانی برای اداره شرکت ملی نفت عاجز مانده اند؟ وزارت نفت تعداد زیادی افراد باکفایت و باتجربه با مدارک عالی برای تصدی این پست در اختیار دارد. چرا وزیر خود را درگیر امور ثانویه می‌کند؛ در حالی که اوضاع فعلی نفت با چالش همراه است. گفتنی است که وزیر نفت طی دستوری با حفظ سمت، خود را به عنوان رئیس شرکت ملی نفت عراق نیز منصوب کرده است.

عراق به خاطر سازمان اوپک، زیان 50 میلیارد دلاری خواهد دید:

ابراهیم بحر العلوم، وزیر اسبق نفت عراق اعلام کرد: تعهد عراق به توافقنامه اوپک به معنای محروم کردن این کشور از 750 هزار بشکه نفت در روز و زیان حدود 50 میلیارد دلاری طی دو سال آینده خواهد بود. وی افزود: عراق امروز باید این توافق نامه را مورد بازنگری قرار دهد. در حالی که ما از توقف تولید آسیب می‌بینیم، نمی‌توانیم افزایش تولید نفت کشورهای دیگر را تحمل کنیم. وی گفت: در حال طرح شکایت در دادگاه اداری عراق برای ابطال تصمیم دولت قبلی که موافقت نامه اوپک را تأیید کرده، هستیم.

وزیر امور خارجه عراق: با ایران و کویت درخصوص متصل کردن خطوط ریلی توافقی نکرده ایم:

فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق به صحت و سقم خبرهای متداول در جامعه درخصوص توافق عراق با کویت در مورد متصل کردن خطوط ریلی بین دو کشور پایان داد و افزود: این خبرها نادرست است و ما توافق نامه ای با این کشور در این خصوص به امضا نرسانده ایم و این تنها مسأله ای طرح شده برای مذاکره بین دو کشور است. مذاکراتی بین دو کشور در این خصوص برای توسعه تبادل تجاری و اقتصادی وجود دارد که تأثیری بر اجرای پروژه بندر بزرگ فاو نخواهد داشت. وی افزود: موضوع متصل کردن خطوط ریلی عراق با کویت و ایران تنها نظری مطرح شده برای مذاکره است و ما هیچگونه توافق نامه ای با این دو کشور به امضا نرسانده ایم.

عراق در حال آماده سازی برای صادرات خرما و جو است:

وزارت کشاورزی عراق از آمادگی این کشور برای صادرات محصول جو که بیش از نیاز بازار داخلی و به مقدار 700 هزار تن است را از طریق مزایده علنی خبر داد. محمد کریم، وزیر کشاورزی عراق با اشاره به تحقق شروط و سازوکارهای صادرات جو توسط صادرکنندگان عراقی، گفت: صادرات جو به موجب اعلام مزایده علنی میزان این محصول و بر اساس دستورالعمل هیأت وزیران، به تمامی‌کشورها امکان پذیر خواهد بود. قرار است این مزایده طی هفته آینده در مقر این وزارتخانه برای هر مقدار 50 هزار تن انجام شود. تاکنون کشورهای ایران، عربستان و قطر برای واردات جو از عراق درخواستهایی داشته اند.

 افزایش تولید درختان مرکبات در عراق در سال جاری:

اداره مرکزی آمار در عراق اعلام کرد: در فصل زمستان سال 2020 شاهد افزایش درختان مرکبات بودیم. این سازمان استان صلاح الدین را در رتبه اول تولید پرتقال معرفی نمود. در آمار این سازمان راجع به تولید مرکبات برای زمستان 2020، نامی از اقلیم کردستان برده نشده است. تولید پرتقال در زمستان 2020 بالغ بر 142 هزار و 717 تن بوده است که نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 6.9 درصد افزایش نشان می دهد. تولید لیموترش نیز 5375 تن بوده است که نسبت به سال گذشته 3.8 درصد و محصول نارنگی 4494 تن بوده که نسبت به سال گذشته 7.8 درصد افزایش داشته است. محصول نارنج نیز بالغ بر 22 هزار و 143 تن بوده است که نسبت یه سال گذشته 3 درصد افزایش یافته است. تنها محصولی که نسبت به سال گذشته تولید کمتری داشته، لیموشیرین است که تولید آن در سال 2020، حدود 1388 تن بوده که نسبت به سال گذشته 3.3 درصد کاهش یافته است. بعد از استان صلاح الدین، استان‌های بغداد و دیالی بیشترین میزان تولید پرتقال را داشته اند. استان بغداد در تولید نارنج در رتبه اول قرار داشته و بعد از آن استان‌های واسط و صلاح الدین در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

عراق دومین کشور بزرگ هدردهندۀ گاز طبیعی در جهان است:

در تازه ترین گزارش صادره از سوی بانک جهانی، عراق برای چهارمین سال متوالی بعد از روسیه، رتبه دوم بالاترین میزان احتراق گاز طبیعی را به خود اختصاص داده است. کشور آمریکا نیز در رتبه سوم و ایران نیز چهارمین کشور دنیاست. بر اساس گزارش های بانک جهانی، میزان احتراق گاز عراق در سال 2016 میلادی 17.73 میلیارد متر مکعب گزارش شده است که این میزان در سال 2019 میلادی بالغ بر 17.91 میلیارد متر مکعب می‌باشد. احتراق روزانه گاز در عراق حداقل برای تأمین برق 3 میلیون خانوار عراقی که سال ها از آن بی بهره اند، کافی است.

کمیسیون کشاورزی پارلمان: حمایتی از تولید داخلی نمی‌شود:

منصور البعیجی، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی و آب پارلمان عراق خواستار دخالت فوری نخست وزیر و سیطره کامل بر گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان همانند مرزهای دیگر استان‌ها و ممانعت از ورود کالاها بدون موافقت حکومت شد. وی افزود: بازارهای عراق مملو از کالاها و مواد غذایی، کشاورزی و تجاری است که از اقلیم کردستان و به میزان بسیار وارد کشور می‌شود. یکی از محصولات وارداتی از اقلیم، مواد غذایی است که در تولید بسیاری از این اقلام در کشور به خودکفایی رسیده ایم. سخن از خودکفایی ملی و بازبودن گذرگاه‌های مرزی در اقلیم کردستان امری مضحک است و تا زمانی که حکومت، اقدامات لازم را درخصوص سیطره بر گذرگاه‌های اقلیم کردستان صورت ندهد، حمایتی از تولید داخلی صورت نخواهد گرفت. سیطره بر گذرگاه‌های مرزی کردستان تنها راه حمایت از تولید ملی و حمایت کامل از آن و تسلط بر بازار عراق جهت جلوگیری از غرق شدن در کالاهای نامرغوب است.

عراق بزرگترین واردکننده رب گوجه از ترکیه به میزان 60 میلیون دلار است:

اتحادیه صادرکنندگان اولوداغ ترکیه اعلام کرد: عراق اولین مقصد آنها در صادرات رب گوجه فرنگی در 8 ماه اول سال 2020 میلادی بوده است. میزان صادرات رب گوجه به 99 کشور بالغ بر 93.4 میلیون دلار بوده است که کشور عراق با میزان واردات 63.35 و مبلغی بالغ بر 59.9 میلیون دلار در رتبه نخست قرار دارد. بعد از آن کشور آلمان در رتبه دوم با واردات 9.3 میلیون دلار و ژاپن نیز با 4.3 میلیون دلار نیز یکی از واردکنندگان رب گوجه فرنگی از ترکیه بوده است. این اتحادیه افزود: عراق در بین کشورهای جهان رتبه 10 را درخصوص درآمد کشاورزی دارد؛ تا جایی که در 8 ماهه اول سال 2020، میزان صادرات محصولات کشاورزی این کشور بالغ بر 102.5 میلیارد دلار بوده است.

تولید بیش از 10 میلیون تخم مرغ و صدها تن مرغ و ماهی در استان بابل عراق:

سازمان کشاورزی استان بابل در عراق از تولید و بازاریابی بیش از 10 میلیون عدد تخم مرغ و صدها تن مرغ و ماهی و ارسال آن به بازارهای محلی در ماه آگوست 2020 خبر داد و افزود: میزان تولید تخم مرغ در این استان از طریق فعالیت 6 مرکز بزرگ تولید تخم مرغ صورت گرفته است.

کمیسیون مالی پارلمان عراق: آنچه از درآمدهای گذرگاه‌های مرزی دریافت می‌کنیم، تنها 5 درصد منابع واقعی آن است:

جمال کوجز، عضو کمیسیون مالی پارلمان عراق اعلام کرد: اقدامات دولت در گذرگاه‌های مرزی تا بدین لحظه نتایج قابل توجهی نداشته است. وی تأکید کرد: آنچه از درآمدهای گذرگاه‌های مرزی توسط حکومت دریافت می‌شود، تنها 5 درصد درآمد مالی واقعی آن است.

جانمایی احداث 20 سد بر روی رودخانه‌های دجله و فرات تنها برای تولید انرژی برق:

وزارت منابع آبی عراق از جانمایی برای احداث 20 سد بر روی رودخانه‌های دجله و فرات با هدف تولید برق خبر داد و افزود: این اقدام ارتباطی به ذخیره آب نخواهد داشت و مقابله با ساخت و سازها و سیطره بر اراضی غیرقانونی شامل تمامی استان‌ها خواهد شد. عونی ذیاب، سخنگوی این وزارتخانه افزود: این وزارتخانه درصدد بررسی استراتژیک آب و اراضی در عراق است. وی گفت: عملیات حرکت آب از سدی به سد دیگر با هدف تولید برق خواهد بود و این عملیات هم برای اقلیم کردستان و هم در تمامی مسیرهای رودخانه‌های دجله و فرات برنامه ریزی شده است. این برنامه ریزی در تمامی‌کشورهای دنیا برای تولید انرژی پاک بدون استفاده از سوختهای فسیلی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما