معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۳۰- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۳۰۴

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق( هفته چهارم شهریور ماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق ( هفته چهارم شهریور ماه 1399) که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

مشاور نخست‌وزیر: سرمایه گذاران خارجی به اقلیم کردستان عراق بازگشته اند

باس نیوز: مشاور نخست‌وزیر اقلیم کردستان در امور شورای عالی سرمایه گذاری اعلام کرد که سرمایه گذاران خارجی به اقلیم کردستان در حال بازگشت هستند و در ماه‌های آیندە بخش سرمایه گذاری و تولید رونق بیشتری خواهد گرفت.

ریباز حملان، مشاور نخست‌وزیر اقلیم کردستان در امور شورای عالی سرمایه گذاری اعلام کرد: ''حکومت اقلیم کردستان برای احیای بخش سرمایه گذاری هر نوع تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد و در طول مدتی که کابینه نهم حکومت اقلیم کردستان کار خود را آغاز کردە است، مبلغ یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار در بخش تولیدی سرمایه گذاری انجام شدە است.''

عبدالحمید احمد: به رغم گسترش کرونا و عدم بودجه لازم کابینه نهم دولت اقلیم کُردستان عراق صدها پروژه گوناگون اجرا کرده‌ است

کردستان٢٤: عبدالحمید احمد، مدیر کل برنامه ریزی در وزارت شهرداری دولت اقلیم کُردستان، اعلام کرد؛ به رغم گسترش ویروس کرونا و عدم بودجه لازم برای اجرای طرح‌های کابینه نهم دولت اقلیم کُردستان، صدها پروژه گوناگون در سطح شهرداری‌ها و مدیرت‌ها اجرا شده‌اند. این در حالی‌ست که در بخش‌های تولید، توسعه و آبادانی و گردشگری، هزار و سیصد پروژه طرح ریزی شده که شمار بسیاری از آنها به اجرا درآمده‌اند. در طی شش ماه گذشته نیز ده‌ها نیروگاه برق، بازسازی، احداث و راه‌اندازی شده‌اند. کارشناسان تاکید می‌کنند که کابینه نهم دولت اقلیم کُردستان، به رغم شرایط بحرانی بهداشتی و مالی، توانسته است در ادای تعهدات خود به مردم موفق عمل کند.

ارسال کمک های پزشکی کره جنوبی به اقلیم کردستان عراق

کرد پرس:  وزیر بهداشت و درمان اقلیم کردستان اعلام کرد که محموله کمک های پزشکی کره جنوبی به اقلیم در جهت مقابله با شیوع کرونا به اقلیم تحویل داده شده است. سامان برزنجی وزیر بهداشت و درمان اقلیم کردستان از دریافت کمک های پزشکی کره جنوبی به اقلیم خبر داد. وی گفت که این کمک ها از سوی کره جنوبی برای مقابله با شیوع کرونا در اقلیم ارسال شده است. به گفته سامان برزنجی این کمک ها شامل تجهیزات حفاظتی در مقابل شیوع کرونا و نیز دستگاه‌های نمونه برداری و آزمایش ابتلا به کرونا است که می‌تواند روند نمونه برداری و آزمایشات در اقلیم را تسریع کند. همچنین تاکید کرد که مقابله با کرونا کارزاری جهانی است و اقلیم نیز در این نبرد سهیم است و تاکنون بیش از 1340نفر از شهروندان اقلیم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

اختصاص 15 میلیون یورو از سوی فرانسه برای اجرای پروژه در اقلیم کردستان عراق 

ویستگه نیوز:  سرکنسول فرانسه در اقلیم کردستان عراق از اختصاص 15 میلیون یورو برای اجرای پروژه آب و فاضلاب در اقلیم کردستان خبر داد. پس از دیدار وزیر امور خارجه فرانسه از اقلیم کردستان در 17 ژوئیه، او وعده داد تا پروژه فاضلاب دهوک اجرا شود. اکنون این پروژه با مبلغ 15 میلیون یورو به مرحله اجرا رسیده است. اولیفیه دوکوتین سرکنسول فرانسه در اقلیم کردستان در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: در حال حاضر آژانس توسعه فرانسه با هماهنگی آلمان، اجرای یک پروژه را برای بهبود ارائه خدمات آب و فاضلاب اعلام کرده و فرانسه مبلغ 15 میلیون یورو را به این کار اختصاص داده است.

 مسئولان استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق ، به منظور تامین کمبود بازار تصمیم به واردات مرغ، ماهی، گوشت قزمر و دام زنده گرفتند.

اتاق بازرگانی سلیمانیه:  مسئولان استان سلیمانیه اقلیم کردستان، به منظور تامین کمبود بازار تصمیم به واردات مرغ، ماهی، گوشت قرمز و دام زنده گرفتند. همچنین در این نشست تصمیم گرفته شد تا برای ماه آینده تنها برای 500 تن گوشت قرمز و 5 هزار راس دام مجوز واردات صادر شود.

 ماهی تولید داخلی اقلیم کردستان  عراق چند درصد نیاز بازار را تامین می‌کند؟

ویستگه نیوز:  به گفته وزیر کشاورزی اقلیم کردستان، تقاضا برای مصرف ماهی در اقلیم کردستان یه طور مرتب در حال افزایش است.

بیگرد طالبانی وزیر کشاورزی کردستان عراق گفت: این وزارتخانه تصمیم دارد تا تولید ماهی داخلی را به صورت صنعتی بیشتر توسعه دهد. در همین چارچوب به زودی پروژه تخم گذاری ماهی آغاز می‌شود و به افرادی که می خواهند استخر پرورش ماهی احداث کنند، مجوز داده می‌شود.

بیگرد طالبانی درباره میزان تامین بازار با ماهی تولید شده در داخل اقلیم کردستان توضیح داد: در حال حاضر ماهی تولید داخلی تنها 60 درصد از نیاز داخلی را تامین می‌کند.

ترکیه بیشترین مقدار رب گوجه فرنگی را به عراق صادر می‌کند

 کردستان 24: انجمن صادراتی اولوداغ ترکیه اعلام کرده است، مجموع صادرات رب گوجه فرنگی در 8 ماه اول سال جاری میلادی به 93 میلیون و 400 هزار دلار رسیده است. کشور ترکیه به 99 کشور این محصول را صادر می‌کند.

در آمارهای این انجمن از کشور عراق به عنوان رتبه نخست در صادارت رب گوجه فرنگی نام برده شده است که بیش از 63 درصد این محصول به مبلغ 59 ملییون و 900 هزار دلار آن به عراق صادر شده است. همچنین رتبه دوم صادرات رب گوجه فرنگی این کشور به آلمان اختصاص دارد که میزان آن در مدت یاد شده به 9 میلیون و 300 هزار دلار رسیده است.

ظرف مدت یک ماه ، از ورود 3700 تن مواد و کالا از گذرگاه ابراهیم الخلیل جلوگیری شد.

رووداو: روز یکشنبه 23 شهریور، اداره گذرگاه مرزی ابراهیم الخلیل اعلام کرد که در ماه آگوست گذشته از ورود بیش از 3700 تن مواد و کالا  از این گذرگاه جلوگیری شده است. گذرگاه مرزی ابراهیم الخلیل یکی از مهمترین نقاط مرزی است که عراق و اقلیم کردستان همچنان از نظر تجاری به آن وابسته هستند ، زیرا این  گذرگاه نقطه راهبردی با ترکیه  و همچنین دروازه ورودی عراق به قاره اروپا است. گفته شده که این مواد مختلف توسط آزمایشگاه‌ها و کمیته‌های تخصصی در گذرگاه  مورد قبول واقع نشده است.برخی از کالاهایی که از ورود آنها ممانعت شده بود پس داده شده و برخی دیگر به دلیل نقض مقرارت تعیین شده از سوی دولت اقلیم کردستان منهدم شدند. از بین این کالاها ؛ مواد پزشکی ، مواد غذایی و نوشیدنی ، مواد آرایشی ، لوازم دامپزشکی ، کشاورزی و صنعتی دیده شده است.

با شناسایی ٦٠٥ مورد جدید، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در اقلیم کُردستان عراق ، به ٣٩،٩٤٦ نفر افزایش یافت و شمار بهبود یافتگان ٢٥،٢٦٣ نفر اعلام شد.

کردستان24:  وزارت بهداشت اقلیم کردستان، در اطلاعیه‌ شماره ٢٠٥ خود، آمار ٢٤ ساعت گذشته‌ کرونا در اقلیم کُردستان را به شرح زیر اعلام کرد:

شمار مبتلایان: ٦٠٥ نفر

شمار بهبود یافتگان: ٤٧١ نفر

شمار جانباختگان: ٢٦ نفر

به این ترتیب، آمار تا کنونی کرونا در اقلیم کُردستان عبارت است از:

شمار مبتلایان: ٣٩،٩٤٦ نفر

شمار بهبود یافتگان: ٢٥،٢٦٣ نفر

شمار مبتلایان بستری شده: ١٣،٢١١ نفر

شمار جانباختگان: ١،٤٧٢ نفر

  نرخ ارز در کردستان عراق

تاریخ      28/06 /1399

                                10  هزار تومان          

                                         475 دینار

                                 1   یورو                   

425 /1  دینار

                                         1  دلار                              

235 /1 دینار

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما