معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۱۹۸

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق( هفته سوم شهریور ماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق ( هفته سوم شهریور ماه 1399) که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اقلیم کردستان ٤٥ میلیارد دینار برای مقابله با کرونا صرف کرده است

باس نیوز: دکتر سامان برزنجی، وزیر بهداشت اقلیم کردستان عراق ، طی سخنانی اعلام کرد، "تا به امروز حکومت اقلیم کردستان برای مقابله با کرونا ٤٥ میلیارد دینار، صرف کرده است."

دکتر سامان برزنجی که در مراسم کلنگ‌زنی پروژه‌ی احداث بیمارستان ١٠٠ تختخوابی در شهرستان "آمیدی" از توابع استان "دهوک" سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: "از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون، حکومت اقلیم کردستان توانسته تمام نیازمندی‌های مقابله با ویروس کرونا را تهیه کند و در این مدت نیز مبلغی بالغ بر ٤٥ میلیارد دینار جهت مقابله با ویروس کرونا و تامین هزینه‌های مورد نیاز، صرف کرده است."

 ١٢٠ میلیون دلار کمک مالی اتحادیه اروپا برای اشتغال زایی و حمایت از اصلاحات در اقلیم کردستان

 باس نیوز:  مسئول دفتر روابط اتحادیه اروپا در اربیل از اختصاص ١٢٠ میلیارد دلار از سوی این اتحادیه برای ایجاد فرصت‌ شغلی و نیز حمایت از پروسه‌ی اصلاحات در اقلیم کردستان عراق ، خبر داد. بنابر اطلاعیه‌ای که اتحادیه‌ اتاق‌های بازرگانی و صنعتی اقلیم کردستان منتشر کرد، طی دیدار رئیس این اتحادیه با وینسوکیوم، مسئول دفتر روابط اتحادیه اروپا در اربیل، بر لزوم اشتغال زایی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای جوانان و نیز حمایت از پروسه‌ی اصلاحات در اقلیم کردستان عراق، تاکید شد. وینسو کیوم، در این دیدار متذکر شد: "ما مبلغی بالغ بر ١٢٠ میلیون دلار به سازمان‌های بین‌المللی در اقلیم کردستان کمک می‌کنیم تا این سازمان‌ها از طریق برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز به استعدادهای جوانان و امکان اشتغال زایی کمک کنند."

نیروگا‌ه‌های جدید با تولید ٤٠ مگاوات برق ٦٠ تا ٧٠ محله اربیل را تحت پوشش قرار می‌دهند

کُردستان٢٤: نیروگا‌ه‌های برق کسنزان و آزادی نوِ در مرکز اقلیم کُردستان عراق، فرآیند توزیع برق را آغاز کردند.

محمد خلیل، مهندس ناظر بر این نیروگا‌ه‌ها، اظهار داشت؛ نیروگا‌ه‌های کسنزان و آزادی نوِ با تولید ٤٠ مگاوات برق، در توان دارند ٦٠ تا ٧٠ محله اربیل را تحت پوشش قرار دهند. حسین حَمَد، مدیر اداره برق اربیل نیز با اعلام اینکه احداث نیروگاه‌هایی در گرمیان، سلیمانیه و چمچمال نیز در دست اقدام هستند، تاکید کرد:"هدف ما رسیدن به سطحی است که بتوانیم به صورت ٢٤ ساعته برق مورد نیاز هم‌میهنان را تامین کنیم". احداث نیروگا‌ه‌های جدید برق، در چهارچوب تلاش‌های کابینه نهم دولت اقلیم کُردستان، برای بهبود بخشیدن وضعیت تامین برق صورت می‌گیرند.

تاکید روسای اتاق بازرگانی سلیمانیه و قزوین بر تقویت روابط تجاری

اتاق بازرگانی سلیمانیه:  رئیس اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه با رئیس اتاق بازرگانی و صنایع استان قزوین، به صورت مجازی جلسه مشترک برگزار کردند.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین با ابراز قدردانی از رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه برای برگزاری این نشت، به موضوع راهکارها و ارتباطات تجاری میان طرفین اشاره کرد و بر افزایش فعالیت های در این زمینه تاکید کرد.
سیروان محمد رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه در این نشست مجازی گفت: اتاق بازرگانی سلیمانیه دارای تفاهمنامه با استان قزوین برای فعالیت های بازرگانی و صنعتی بوده و ما توانسته ایم فعالیت های مشترک انجام دهیم. بازرگانان ما باید با کارفرمایان شهر قزوین ارتباط برقرار کرده و کار مشترک انجام دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازرگانان اقلیم کردستان عراق برای واردات کالا به موضوع کیفیت اهمیت می دهند، بنابراین ضرورت دارد تولیدکنندگان محصول در قزوین به کیفیت کالاها اهمیت زیادی دهند.

مرزهای کیله و سیرانبند به رسمیت شناخته شوند/ خط ریلی کرکوک به مرز باشماق متصل شود

رووداو: استاندار سلیمانیه در دیدار 21 / 6 / 99 خود با نخست وزیر عراق، چند خواسته را از مصطفی کاظمی مطرح کرد. مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق پس از سفر به اربیل، راهی شهر سلیمانیه شد و با هوال ابوبکر استاندار سلیمانیه دیدار کرد.

استاندار سلیمانیه در این دیدار 26 درخواست مطرح کرد که بنا به گفته هوال ابوبکر با واکنش مثبت نخست وزیر عراق روبرو شده است.

برخی از این مطالبات درباره مرزهای مشترک با ایران و همچنین اجرای پروژه‌هایی است که در ارتباط با حوزه تجارت اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران است. بندهای مرتبط با این موضوع به شرح زیر است:
 در بند 10: آمده است: به رسمیت شناختن دو مرز سیرانبند و کیله و بازگشایی آنها برای تردد شهروندان؛ که همه فرایند قانونی و امنیتی آن طی شده و دولت مرکزی عراق و جمهوری اسلامی ایران نیز، رضایت مقدماتی خود را ابراز کرده اند.

بند 19: اتصال خط راه آهن بین المللی به استان سلیمانیه دست کم در شرایط کنونی خط راه آهن از کرکوک به باشماق متصل شود، که نقش زیادی در توسعه تجارت و تبادلات تجاری دارد به ویژه این که در سال های آینده خط ریلی جمهوری اسلامی ایران به نقطه صفر مرزی در باشماق می رسد.

بند 20: راه اندازی مناطق صنعتی و بازرگانی آزاد در گذرگاه‌های بین المللی باشماق و پرویزخان، که فرصت بزرگی برای اقتصاد، تجارت و صنعت عراق و اقلیم کردستان فراهم می آورد و موجب رشدی فوری می‌شود.

 مسرور بارزانی: حقوق کارمندان نباید وارد مسائل سیاسی شود

باسنیوز: نخست‌وزیر اقلیم کردستان امروز پنج‌شنبه، ٢٠ شهریورماه، با مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق، دیدار و گفتگویی داشت. در این نشست، مسرور بارزانی از حضور نخست وزیر عراق در اقلیم کردستان ابراز خوشحالی کرد و آنرا نشانه‌ای مثبت از وجود اراده برای حل مسائل موجود میان بغداد-هولیر، ذکر کرد.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در ادامه سخنان خود گفت: "حقوق کارمندان در اقلیم کردستان یا هر منطقه‌ی دیگری، از حقوق مشروع شهروندان است و نباید آنرا با مسائل سیاسی گره زد."

مسرور بارزانی با اشاره به مسائل و مشکلات موجود میان بغداد و هولیر، بر حل مسائل مرتبط با مناطق کردستانی خارج از اداره اقلیم کردستان و نیز مسائل بودجه، نفت و حقوق مرتبط با پیشمرگه تاکید کرد.

از سوی دیگر، نخست‌وزیر عراق در این رابطه گفت: "حضور این هیئت عالی رتبه و مهم حکومت فدرال عراق در اقلیم کردستان، نشانه‌ی عزم راسخ ما برای حل مسائل و مشکلات فی‌مابین است. همچنین تلاشی است برای ایجاد بنیادی نو و محکم در روابط اقلیم کردستان و حکومت فدرال عراق."

مصطفی کاظمی نیز اظهار داشت: "موفقیت هر بخش از عراق، موفقیت و سربلندی همه عراق است. من امیدوارم که با همکاری و هماهنگی میان تمام قومیت ها و اقلیت های عراق، بتوانیم بر موانع فائق آئیم و حال نیز فرصت مناسبی برای حل مسائل و مشکلات موجود، در دسترس است."

فقط 30 درصد از درآمدهای نفتی اقلیم کردستان عراق برای تامین حقوق کارمندان و هزینه‌های دولت باقی می ماند

 کرد پرس:  بنا به تحلیل یک متخصص امور اقتصادی در سال 2019 میلادی فقط 30 درصد از درآمدهای نفتی اقلیم کردستان برای تامین حقوق کارمندان اقلیم و هزینه‌های دولت باقی مانده و مابقی این درآمدها به شرکت های ترکی و کردستانی رسیده است.  عزت صابر عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) و متخصص امور اقتصادی در نوشتاری به تحلیل گزارش شرکت حسابرسی دیلویت از فروش و درآمدهای نفتی اقلیم کردستان در سال 2019 میلادی پرداخته است.

شرکت دیلویت از سوی دولت اقلیم کردستان برای  بررسی و  حسابرسی فعالیت های نفتی اقلیم استخدام شده است. عزت صابر در این تحلیل آورده که بنا به گزارش ها، در سال 2019 مجموع درآمدهای نفتی اقلیم کردستان به 8 میلیارد و 438 میلیون دلار رسیده، اما فقط 2 میلیارد و 647 میلیون دلار از آن برای تامین بودجه مربوط به پرداخت حقوق کارمندان و حقوق بگیران اقلیم و هزینه‌های دولت باقی مانده و مابقی آن به شرکت های نفتی ترکی و نیز کردستانی که در حوزه نفت اقلیم فعالیت می‌کنند، داده شده است.

وی اشاره کرده که  طی فرآیند تغییر دلارهای حاصل از فروش نفت اقلیم به دینار نیز 2 درصد از این درآمدها به RT بانک غفور خوشناو داده شده و در نهایت فقط 30 درآمدهای نفتی به دولت اقلیم کردستان و مردم داده می‌شود. بنا به تحلیل عزت صابر درآمدهای نفتی اقلیم کردستان در سال 2019 به شرح ذیل بوده است:

درآمد حاصل از فروش مستقل نفت: 8.5 میلیارد دلار.

درآمد حاصل از دریافت بودجه از دولت مرکزی عراق: 4.5 میلیارد دلار.

درآمدهای داخلی اقلیم: 2 میلیارد دلار.

مجموع کل درآمدهای اقلیم: 15 میلیارد دلار.

سمیر هَورامی: مصطفی کاظمی خواست خود را برای توافق و حل مشکلات میان اربیل و بغداد ابراز داشت

اربیل(کُردستان٢٤): سخنگوی معاون نخست وزیر اقلیم کُردستان عراق ، از خواست نخست وزیر عراق برای توافق و حل مشکلات میان اربیل و بغداد خبر داد.

هَورامی‌با اشاره به اینکه مصطفی کاظمی خواست خود برای توافق و حل مشکلات میان اربیل و بغداد را ابراز داشته است، نشست‌ها را مثبت خواند. همچنین اظهار داشت؛ کمیسیون‌های فرعی، به منظور یافتن راه حل مناسب برای مشکلات معلق مانده در گفتگو هستند. سخنگوی معاون نخست وزیر اقلیم کُردستان، تاکید کرد که اربیل خواستار رسیدن به توافقی طولانی مدت در مورد تامین مزایای مالی اقلیم کُردستان عراق است. وی یادآور شد که مصطفی کاظمی‌با پرداخت ماهانه ٣٢٠ میلیارد دینار به اقلیم کُردستان، در مقابل ٥٠% از درآمد گذرگاه‌های مرزی اقلیم موافقت کرده است. هَورامی آشکار ساخت که در بغداد اقدامات برای تدوین لایحه بودجه سال آینده آغاز شده و اقلیم کُردستان می‌خواهد سهم خود را در آن قید کند و توافق طولانی مدت مورد نظر را برای سال‌های آینده مبنا قرار دهد. او از تدوین طرح راهبردی سه ساله در بغداد خبر داد که اقلیم کُردستان می‌خواهد سهم خود را در آن تثبیت کند.

بر اساس مصوبه کمیته عالی بهداشت عراق، همه مرزها زمینی این کشور بازگشایی می‌شوند

 کُردستان٢٤: جلسه کمیته عالی بهداشت عراق که با حضور همه اعضای آن و به ریاست مصطفی کاظمی نخست وزیر این کشور برگزار شد، چند مصوبه داشت.بر اساس اعلام این کمیته، همه مرزهای زمینی در هفت روز هفته برای تبادلات تجاری باز می‌شوند. همچنین وزارتخانه‌ها و نهادهای رسمی، فعالیت های خود را با ظرفیت 50 درصد آغاز خواهند کرد. بر اساس تصمیم این کمیته، رستوران‌ها و کافه‌ها نیز باز می‌شوند. عدنان وائلی عضو کمیته عالی بهداشت عراق در این باره گفت: بازگشایی رستوران‌ها و آغاز فعالیت های ورزشی بر اساس دستورالعمل های بهداشتی از روز 12 سپتامبر (22 شهریور 1399) آغاز می‌شود.

کردستان عراق چقدر جمعیت دارد؟

روداو: بر اساس آمارهای اعلام شده، ساکنان اقلیم کردستان عراق با احتساب منطقه مخمور، به 6 میلیون و 171 هزار نفر رسیده است. این تعداد جمعیت به نسبت ساکنان کل عراق که بیش از 39 میلیون نفر است، 15 درصد آن را تشکیل می دهد.

در سال جاری رشد ساکنان اقلیم کردستان 2.2 درصد و عراق نیز 2.5 درصد بوده است. این در حالی است که بر خلاف عراق، ساکنان منطقه اقلیم کردستان عمر طولانی تری دارند.

در این گزارش آمده است چنان چه تغییر بزرگی روی ندهد، وزارت برنامه ریزی عراق پیش بینی می‌کند که در سال 2030، آمار ساکنان عراق به بیش از 50 میلیون نفر برسد و همچنین بر اساس همین تخمین آمار ساکنان اقلیم کردستان عراق نیز در همان سال به بیش از 7 میلیون و 500 هزار نفر برسد. در چنین حالتی جمعیت اقلیم کردستان همچنان 15 درصد از کل ساکنان عراق را به خود اختصاص می دهد.

از سال 2003 آمار جمعیتی به عنوان مبنایی برای تخصیص میزان سهم بودجه اقلیم کردستان از عراق در نظر گرفته شده است. تا سال 2014 اقلیم کردستان، 17 درصد از بودجه عراق را دریافت می‌کرد. اکنون عراق در نظر دارد مانند سال 2019 سهم اقلیم کردستان از بودجه را 12.67 درصد تعیین کند که این میزان 2 درصد کمتر از میزان جمعیتی کردستان عراق است.

قرار بود تا در اواخر سال جاری میلادی، سرشماری عمومی و مستقیم از جمعیت عراق و همچنین اقلیم کردستان انجام شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، تامین بودجه و تغییرات سیاسی این سرشماری انجام نمی‌شود. سازمان آمار عراق پیشنهاد داده تا این سرشماری در اواخر سال 2021 صورت گیرد.

صادارات ‌‏۱۹۱ میلیون دلار از مرز کیله سردشت به کردستان عراق

فارس: داوود فاتحی رئیس گمرگ شهرستان سردشت گفت: در پنج ماه گذشته ۱۵۲ هزار تن انواع کالا به ارزش ‌‏۱۹۱ میلیون دلار از مرز کیله سردشت به کردستان عراق صادر شده است‎.

رئیس گمرگ شهرستان سردشت افزود: این کالا‌های صادراتی کاشی و سرامیک، تیرآهن، میلگرد، ‌پوکه معدنی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی و میوه و تره بار را شامل است که از طریق بازارچه کیله سردشت به ‌شمال عراق صادر شده اند. ‌وی تصریح کرد: بازارچه کیله سردشت از مهمترین گذرگاه‌های صادرات کالا‌های ایرانی به شمال عراق ‌است و روزانه بیش از ۱۴۰ دستگاه کامیون حامل کالاهی صادراتی در این بازارچه تردد می‌کنند. ‌

بازارچه کیله سردشت به عنوان نزدیکترین راه تجاری و مسافری زمینی به شمال عراق است که مسافت ‌آن تا مرکز دو استان اربیل و سلیمانیه به نسبت مرز‌های دیگر استان بسیار کمتر است و در صورت ‌رسمی‌شدن، بخش مهمی از ترانزیت بین دو کشور ایران و عراق از این مرز انجام خواهد شد‎.

میزان صادرات انجام شده از گمرکات استان طی ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی ۷۳ درصد و از نظر ارزش دلاری ۲۲ درصد افزایش یافت.

صادرات بیش از 596 میلیون دلار کالا از گمرکات کردستان/ صادرات سایر گمرکات از راه گمرک باشماق و بانه

ایرنا: بختیار رحمانی‌پور، در این مدت ۷۵۶ هزار و ۳۵ تُن کالا به ارزش ۳۱۹ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۲۰ دلار  از گمرک های سنندج، سیرانبند و باشماق به کشورهای مقصد صادر شده است. وی با اشاره به اینکه صادرات سایر گمرکات هم از گمرک باشماق و بانه انجام می‌شود، اضافه کرد: میزان صادرات سایر گمرکات در استان ۷۲۰ هزار و ۳۵۲ تُن کالا به ارزش ۲۷۶ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۸۱۰ دلار بوده است. مدیرکل گمرکات کردستان افزود: مجموع کل صادرات انجام شده از گمرکات این استان در این مدت یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۷۳ تُن به ارزش ۵۹۶ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۴۵۰ دلار بوده است.رحمانی‌پور یادآور شد: میزان صادرات انجام شده از گمرکات استان طی ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی ۷۳ درصد و از نظر ارزش دلاری ۲۲ درصد افزایش یافت. وی تاکید کرد: در این مدت ۴۷۹ هزار و ۱۹۵ تُن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۵ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۱۴ دلار از گمرک باشماق مریوان نیز ترانزیت شده است. مرز رسمی‌باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید. گمرکات استان کردستان با شعب فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می‌کند. گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

بازدید نخست وزیر عراق از گذرگاه مرزی باشماق

کرد پرس:  مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در سفر به سلیمانیه از گذرگاه مرزی باشماق و منطقه حلبچه دیدن کرد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر وزیر عراق درباره این سفر، با حضور در گذرگاه مرزی باشماق گزارش مقامات اداری این گذرگاه را استماع کرد و در جریان ساز و کار دریافت عوارض گمرکی در آن قرار گرفت. در این بازدید پیشنهادهای مربوط به توسعه این گذرگاه مرزی با هدف افزایش درآمدهای آن نیز بررسی شد. وی یک روز پیش از این بازدید نیز از گذرگاه مرزی ابراهیم خلیل میان اقلیم و ترکیه بازدید کرده و در جریان اداره امور گمرکی و مالیاتی، این گذرگاه مرزی نیز قرار گرفت.

٥٥٨ بیمار جدید کرونا در اقلیم کردستان شناسایی شد

باس نیوز: وزارت بهداشت حکومت اقلیم کردستان با انتشار اطلاعیه‌ای از شناسایی ٥٨٨ مورد جدید ابتلا به کرونا و مرگ ١٩ بیمار دیگر طی ٢٤ ساعت گذشته خبر داد.

در این اطلاعیه که امروز جمعه، ٢١ شهریورماه منتشر شد، آمده است: "طی ٢٤ ساعت اخیر پنج هزار و ٥٣٨ تست تشخیص ابتلا به ویروس کرونا انجام شده که بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، نتیجه ٥٨٨ آزمایش مثبت اعلام شده است."

با احتساب موارد فوق مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر اقلیم کردستان، ٣٥ هزار و ٤٠٩ نفر می‌باشد که از این تعداد ٢٢ هزار و ٣٢٦ نفر بهبود یافته و یک هزار و ٣٠٨ بیمار نیز جان خود را از دست دادەاند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما