معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۳۵

اخبار اقتصادی عراق( هفته دوم شهریور ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی عراق در هفته دوم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

عراق دومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی در ماه گذشته

سخنگوی گمرک ایران با بیان کارنامه تجارت خارجی ایران در ماه اوت، حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی را 5 میلیارد و 37 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: « سهم واردات، 2 میلیارد و 875 میلیون دلار و سهم صادرات 2 میلیارد و 162 میلیون دلار بوده است. چین با 566 میلیون دلار، عراق با 441 میلیون دلار، امارات با 338 میلیون دلار، افغانستان با 158 میلیون دلار و ترکیه با 108 میلیون دلار، پنج مقصد صادراتی ایران بودند.» (ایرنا)

 

بیانیه شرکت راه آهن عراق و تاکید بر عدم اتصال ریلی عراق با ایران و کویت

شرکت راه‌آهن عراق روز یکشنبه 30 اوت (9 شهریور) با صدور بیانیه‌ای رسمی تحت عنوان "بیانیه مهم و فوری" تأکید کرد که برقراری ارتباط ریلی عراق با ایران و کویت در دستور کار این شرکت نیست. در این بیانیه آمده است: « شرکت راه‌آهن عراق با توجه به ملاحظات و نظرات ارزشمند برخی از مقامات و نمایندگان پارلمان که اخیراٌ در خصوص اتصال راه آهن عراق به کشورهای همسایه بیان نموده اند، لازم می‏داند توضیحاتی را برای روشن شدن حقایق ارائه دهد.» در این بیانیه در خصوص اهداف شرکت مذکور آمده است: « شرکت راه آهن عراق، یک شرکت دولتی و زیر مجموعه وزارت حمل و نقل است است و همواره می‌کوشد که درآمدهای خزانه کشور را از طریق بکارگیری شبکه خطوط راه آهن و امتداد آن به همه نقاط کشور و همچنین گذرگاه‌های مرزی برای بازاریابی بیشتر، افزایش دهد. » این بیانیه با اشاره به برنامه دولت کویت برای گسترش بندر مبارکه در آن کشور و تاثیر منفی آن بر کشتیرانی عراق به دلیل عدم تکمیل پروژه ساخت بندر بزرگ فاو، می ‏افزاید: « موضوع اتصال راه آهن عراق با کشورهای کویت و ایران در حال حاضر در دستور کار این شرکت نیست و تأکید می‌شود که فعالیت این شرکت کاملا فنی و حرفه‌ای است و برقراری ارتباط ریلی با کشورهای همسایه، تصمیمی است که مربوط به نهادهای عالی سیاسی ازجمله هیئت وزیران و پارلمان است» در این بیانیه تأکید شده که در حال حاضر در مورد کویت، هیچ توافق‌نامه اتصال ریلی وجود ندارد و فقط بررسی‌هایی در این خصوص انجام گرفت و در مورد ایران هم در دولت سابق عراق یک یادداشت تفاهم میان دو کشور امضا شده اما هرگز وارد فاز اجرایی نشده است و اجرای این پروژه در برنامه سرمایه‌گذاری شرکت راه‌آهن عراق که از طرف وزارت برنامه ریزی تعیین می‌شود، نیست.» در پایان این بیانیه آمده است :« صدور این بیانیه برای اطلاع و آگاهی افکار عمومی از همه حقایق و جزئیات است. » (میدل ایست نیوز، بغدادالیوم، الفرات نیوز)

 

 

رییس پارلمان عراق: درصدد تفاهم برای نقشه راه پیشرفت کشور هستیم

«محمد الحلبوسی» روز یکشنبه و همزمان با عاشورای حسینی با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که با شرکای سیاسی در عراق درصدد ترسیم نقشه راه برای خارج کردن عراق از دایره تنگ و رساندن آن به پیشرفت و شکوفایی و اصلاحات حقیقی هستیم. رییس مجلس نمایندگان عراق تاکید کرد که خط مشی اصلاحات بارها با وجود تلاش افراد خیرخواه و انسان‌های شریف در عراق و تناکید بر تحقق مطالبات مردمی‌برای برپایی انتخابات زودهنگام یا برنامه ای دولتی که انتظارات عمومی را برآورده کند و موجب ایجاد فرصت های شغلی و ارائه خدمات اساسی شود با مشکل مواجه شده است. الحلبوسی با هشدار نسبت به فتنه انگیزی‌ها برای ایجاد یاس و سرخوردگی مردم عراق اظهار کرد :« فتنه گران و دشمنان در صدد شکاف میان ملت و حاکمیت هستند و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مزدور می‌کوشند تا با هدف بالا بردن خشم عمومی از طریق بزرگنمایی مشکلات، یاس و سرخوردگی را در میان مردم عراق ترویج کنند.» ی در پایان این بیانیه به مناسبت سالروز شهادت اباعبدالله الحسین (ع) نیز خاطر نشان کرد ، امروز (دهم محرم) سالروز حادثه ای تاریخی است که شایسته یادآوری است و امام حسین (ع) علیه فساد و بهره کشی از قدرت و سلب آزادی و تقسیم جامعه قیام کرده است. (فارس)

 

 الکاظمی در دیدار با وزیر خارجه عربستان و تاکید بر گسترش روابط

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق روز پنجشنبه در دفتر خود در بغداد با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و هیئت همراه وی دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و راه‌های گسترش آن در همه عرصه‌ها و نیز تازه ترین تحولات منطقه گفتگو نمود. الکاظمی در این دیدار تاکید کرد که عربستان شریکی واقعی برای عراق است و عراق می‌کوشد که روابطی ویژه متناسب با سابقه عمیق تاریخی دو کشور با عربستان برقرار کند. او همچنین بر اهمیت اجرای مصوبه‌های کمیته هماهنگی عراق و عربستان در راستای تامین منافع دو ملت تاکید کرد. وزیر خارجه عربستان نیز در این دیدار گفت که کشورش اهتمام جدی به روابط با عراق و تقویت همکاری‌های مشترک به اجرایی شدن توافق نامه‌های امضا شده میان دو کشور دارد. وی افزود عربستان منتظر سفر نخست وزیر عراق به ریاض است. (کُردپرس)

 

تایید طرح آمریکا برای کاهش نیروهای خود در عراق

گابریل سوما، مشاور دونالد ترامپ، روز دوشنبه 10 شهریور در گفتگو با خبرگزاری شفق نیوز ضمن تایید توئیت رئیس جمهور آمریکا در خصوص طرح کاهش تعداد نظامیان در عراق گفت: « رئیس جمهور ترامپ  در دیدار با نخست وزیر عراق که به واشنگتن سفر کرده بود، مساله حضور سربازان آمریکایی در خاک این کشور و توافق امنیتی امضا شده میان دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد. در حال حاضر تعداد نیروهای ارتش آمریکا که در خاک عراق مستقر هستند ، به حدود ۵۰۰۰ تن می‌رسد که اکثر آنها را مشاوران و مربیانی تشکیل می‌دهند که ماموریت‌شان آموزش دادن به نیروهای امنیتی عراق است و این تعداد نیز در مرحله آتی کاهش خواهند یافت» مشاور ترامپ افزود: « ارتش آمریکا و نیروهای ائتلاف آمریکایی ضد داعش تاکنون 2۵۰ هزار نیروی امنیتی عراق را برای مبارزه با داعش و عوامل تروریستی آموزش داده اند. » شایان ذکر است رئیس جمهور آمریکا در توئیتر خود اعلام کرد که آمریکا قصد دارد حضور نظامی خود را در عراق کاهش دهد و تعداد نیروهای نظامی خود در عراق را از ۵۲۰۰ نفر کنونی به ۳۵۰۰ نفر برساند. پیشتر نیز روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی با استناد به اظهارات مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که قصد دارد تعداد سربازان مستقر در عراق را تا دو یا سه ماه دیگر به ۳۵۰۰ تن کاهش دهد. (ایسنا، شفق نیوز، اسپوتنیک)

 

آماده سازی مقدمات ورود 50 شرکت بزرگ آمریکایی به اقلیم کردستان
اسکندر محمد سخنگوی اتاق بازرگانی و صنایع اقلیم کردستان گفت: « در پی امضای پروتکل تفاهم میان اتاق های بازرگانی اقلیم و آمریکا که با حضور نچیروان بارزانی صورت گرفت، 50 شرکت بزرگ آمریکایی وارد اقلیم می‌شوند و زمینه فعالیت شرکت های آمریکایی در اقلیم در حوزه نفت، انرژی، برق، خوراک و دیگر حوزه‌ها خواهد بود. (کُردپرس)

گزارش مسرور بارزانی از 13 ماه فعالیت دولت اقلیم و وضعیت بودجه
مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان طی نشستی خبری گفت: « تعویق پرداخت حقوق به کارمندان و حقوق بگیران اقلیم به دلیل نبود منابع درآمدی و بودجه کافی روی داده و در حالی که بودجه لازم برای پرداخت حقوق 755 میلیون دلار بوده، دولت فقط 600 میلیون دلار را در اختیار داشته و بر اساس آن حقوق را پرداخت کرده است.» وی با اشاره به گذشت 13 ماه از آغاز به کار کابینه دولتش افزود: « این کابینه علیرغم اینکه سطح درآمدهای آن به کمترین میزان در مقایسه با دیگر دولت های پیش از خود رسید، حقوق 12 ماه کارمندان را پرداخت کرده و فقط حقوق دو ماه به دلیل کمبود بودجه، کاهش داده شده و البته کابینه دولت پیشین نیز حقوق سه ماه را پرداخت نکرده که ارتباطی با کابینه جدید ندارد و سه ماه حقوق که به عنوان پس انداز محسوب شده، فعلا باقی مانده و پرداخت نمی‌شود، چرا که جزو وظایف این کابینه محسوب نمی‌شود.» نخست وزیر اقلیم درباره شفافیت در درآمدهای اقلیم نیز گفت: «دولت دارای سه منبع درآمدی است؛ شامل 1- درآمدهای داخلی، 2- بودجه دریافتی از بغداد که مبلغ آن مشخص است و 3- فروش نفت که شرکت حسابرسی دیلیوت گزارش آن را به صورت مرتب منتشر می‌کند.» وی افزود: «بخشی از درآمد نفت صرف پرداخت دستمزد شرکت های فعال در حوزه نفت اقلیم شده و همه اطلاعات مربوط به این درآمدها شفاف و مشخص است و تمام افراد میتوانند به آن دسترسی داشته باشند. دولت سعی در افزایش منابع درآمدی اقلیم از طریق تقویت گردشگری، صنعت و کشاورزی را داشته، اما بروز بحران کرونا و کاهش شدید نرخ نفت، این برنامه را به تعویق انداخته است. » بارزانی در مورد مسئله تمرکز زدایی اداری و اقتصادی در نظام حاکمیتی اقلیم که از ماه‌های پیش توسط حزب اتحادیه میهنی و شورای استانی سلیمانیه مطرح شده؛ گفت: « دولت با تفویض اختیارات به استان‌ها و تمرکز زدایی مخالف نیست و این موضوع جزو برنامه‌های دولت است و اختیارات استان‌ها نیز افزایش یافته، اما شورای استانی اختیار تصمیم گیری در این باره را ندارد و باید کیان سیاسی اقلیم کردستان نیز حفظ شود و وجود دواداره ای نیز قابل قبول نیست و چنین درخواستی نیز مطرح نشده است. » نخست وزیر اقلیم درباره گفتگوهای میان اربیل و بغداد گفت: « این گفتگوها باید به نتیجه ای برای حل مشکلات برسد و در حال حاضر مشکل اقلیم و بغداد، فقط حقوق کارمندان اقلیم نیست و موضوع مناطق مورد مناقشه، نیروهای پیشمرگ و دیگر موضوعات نیز وجود دارد و اقلیم از هیچ یک از حقوق قانونی خود چشم پوشی نمی‌کند.» (کُردپرس)

  

تمدید بازپرداخت تسهیلات اعطایی به پیمانکاران صادرکننده به عراق

با موافقت هیات وزیران مهلت بازپرداخت تسهیلات اعطایی به پیمانکاران صادرکننده خدمات فنی و مهندسی به عراق به مدت دو سال تمدید شد. ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه نیز موظف شد با همکاری سازمان توسعه تجارت، وزارت خارجه و انجمن صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی هر چهار ماه یکبار، گزارش عملکرد خود در مورد اقدامات به عمل آمده در زمینه وصول کلیه مطالبات و خسارات پیمانکاران ایرانی از دولت عراق را به هیات وزیران ارائه نماید (ارانیکو).

بازار عراق فرصتی برای جهش تولید است

معاون سازمان توسعه تجارت ایران در نشست با مسئولان شهرستان بانه به منظور بررسی مشکلات بازارچه مرزی سیرانبند، گفت: «بازار عراق دومین مقصد کالاهای صادراتی کشورمان یک سرمایه بزرگ است که باید آن را حفظ کنیم» (خبرآنلاین).

زنگنه: صنعت برق عراق با گاز ایران فعال است

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که وزیر نفت عراق عنوان کرده نیازی به گاز ایران ندارند و تا چند وقت دیگر آن را قطع می ‏کنند، گفت: « چنین سخنی نگفته‌اند، عراقی‌ها می‌دانند هیچکس در منطقه نیست که گاز مورد نیاز آنها را تأمین کند، آنها قراردادهایی برای تولید گاز در عراق امضا کرده‌اند زیرا به هر حال عراق ظرفیت‌هایی برای تولید گاز دارد و می‌تواند از آن استفاده کند اما اینها زمان‌بر است و هم اکنون عراقی‌ها راغب هستند که مقدار زیادی از ایران گاز دریافت می‌کنند با بیان اینکه صنعت برق عراق با گاز ایران فعال است» زنگنه افزود: « برای عراق هم بسیار اقتصادی است زیرا گاز طبیعی جایگزین فرآورده نفت‌گاز می‌شود و قیمت آن بیش از دوبرابر قیمت گازی است که ایران به آنها می‌فروشد بنابراین چنین حرفی که عراق احتیاج به گاز ایران ندارد را نشنیدم و همچنین موضوعی را هم نگفته‌اند» (ایسنا).

ساخت پروژه پتروشیمی ۸ میلیارد دلاری عراق سرعت می‌گیرد

عراق قصد دارد طرحهای مربوط به پروژه پتروشیمی هشت میلیارد دلاری با شرکت شل را تسریع کند. احسان اسماعیل، وزیر نفت عراق در بیانیه ای اعلام کرد: « وزارتخانه‌های نفت و صنعت که هر کدام ۲۵ درصد در این پروژه سهم دارند، دیدارهایی برای سرعت بخشیدن به اجرای پروژه پتروشیمی نبراس با شل که ۴۹ درصد سهم در آن دارد، برگزار کردند.» وی افزود: «شرایط حقوقی و قراردادی این پروژه بایستی تا پایان سال نهایی شود. این پروژه در شهر جنوبی بصره ۱.۸ میلیون تن در سال پلی اتیلن تولید خواهد کرد و با خوراک اتان تامین خواهد شد.» عراق در سال ۲۰۱۲ تفاهم نامه ای را با شرکت شل برای ساخت پروژه نبراس امضا کرد. بر اساس گزارش پلاتس، دارایی اصلی شرکت شل در عراق سهم ۴۴ درصدی در شرکت گاز بصره است که گازهای استخراج شده به همراه نفت در میادین جنوبی عراق را برای تولید برق جمع آوری می‌کند. شرکت دولتی گاز جنوب ۵۱ درصد و شرکت میتسوبیشی پنج درصد در شرکت گاز بصره سهم دارند (ایسنا).

بازدید مشترک مقامات ایرانی و عراقی از مناطق مرزی

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه و نماینده نخست وزیری عراق از بندر خرمشهر و نقطه اتصال راه آهن خرمشهر به بصره بازدید کردند. همچنین بررسی زمینه پروژه‌های مشترک مرزی با عراق و مشاهده مستقیم وضعیت اروند رود برای تسهیل کشتیرانی در رودخانه مرزی از دیگر برنامه‌های مشترک این دو مقام ایرانی و عراقی بود (ایسنا).

 دیدار سفیر ایران در بغداد با وزیر دارایی عراق و بررسی اجرای توافقات سفر الکاظمی‌به تهران

سفیر ایران در بغداد در روز جمعه با «علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی عراق دیدار و درباره نتایج سفر اخیر «مصطفی الکاظمی» به تهران و توافقنامه‌های دوجانبه حاصل این سفر، گفت‌وگو کرد. سفیر ایران در بغداد بر لزوم نهایی کردن این توافقات و حرکت رو به جلو برای عملی شدن آن تاکید کرد و وزیر دارایی عراق نیز اعلاک نمود در آینده نزدیک برای اجرای توافقات نخست وزیر این کشور به تهران سفر خواهد کرد. آنها در این دیدار همچنین بر ضرورت جلوگیری از مالیات مضاعف و تقویت همکاری‌های گمرکی بین دو کشور تأکید کردند و به موضوع توافق نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل بین دو کشور و همچنین تسویه فروش گاز و برق ایران به عراق از سوی دولت عراق پرداختند. سفیر ایران بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای خرید مازاد جو و محصولات گندم عراق تاکید کرد. در پایان این نشست سفیر ایران در بغداد دعوت رسمی وزیر اقتصاد و دارایی ایران فرهاد دژپسند از همتای عراقی خود برای دیدار از تهران را ارائه داد. (فارس، ایرنا)

 سفر نیچروان بارزانی به ترکیه و دیدار با اردوغان و چاووش اوغلو

رئیس اقلیم کردستان عراق در سفری رسمی‌برای دیدار با مسئولان ترکیه صبح جمعه 14 شهریور وارد آنکارا شد و با  «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفتگو نمود. براساس بیانیه دفتر رئیس اقلیم کردستان عراق در این نشست روابط اقلیم با ترکیه و راه‌های توسعه بیشتر  همکاری‏ها در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. «کریم شنگالی» رئیس دفتر، «سفین دزیی» مسئول اداره روابط خارجی اقلیم کردستان و «فلاح مصطفی» مشاور بارزانی در این سفر وی را همراهی کردند. بارزانی در دیدار با چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در آنکارا نیز درباره موضوعات مختلف گفت‏و‏گو کرد. بارزانی و چاووش اوغلو بر تحرک و شتاب بیشتر به مبادلات تجاری میان دو طرف تاکید نمودند. همچنین دو طرف در مورد شیوع ویروس کرونا، اثرها و پیامدهای آن به ویژه در حوزه اقتصادی رایزنی کردند و وزیر امور خارجه ترکیه آمادگی کشورش را برای کمک به اقلیم کردستان عراق در تهیه و ارسال تجهیزات پزشکی برای مقابله با این بیماری همه گیر اعلام کرد. در این نشست همچنین روابط بغداد و اربیل، موضوع تروریسم و راه‌های مقابله با آن و تحولات منطقه مورد بحث و بررسی دو طرف قرار گرفت. (خبرگزاری صداوسیما، ایرنا)

سطح روابط تجاری میان اقلیم کردستان و ترکیه به 12 میلیارد دلار در سال رسیده است

مدیر کل امور بازرگانی در وزارت صنعت و تجارت اقلیم کردستان با اشاره به روند افزایشی روابط تجاری و اقتصادی میان اقلیم و ترکیه گفت: « روابط تجاری و اقتصادی میان اقلیم کردستان و ترکیه طی 10 سال گذشته با وجود مشکلات سیاسی و امنیتی موجود، رو به افزایش و پیشرفت بوده و ترکیه به عنوان دروازه ارتباط اقلیم با بازارهای جهانی شناخته شده و از طریق اقلیم نیز حضور اقتصادی خود در مناطق جنوب عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس را تثبیت کرده است و در حال حاضر سطح مبادلات تجاری میان دو طرف، به 12 میلیارد دلار در سال، رسیده است» (کردپرس).

گمرک عراق از درآمد 86 میلیارد دیناری خود در ماه اوت 2020 خبر داد

اداره گمرک عراق اعلام کرد: علیرغم شرایط نامناسب کار و موانع ایجاد شده به خاطر شیوع ویروس کرونا، در ماه اوت 2020 درآمد این سازمان بیش از 86 میلیارد دینار بوده است.

تهران از تمایل عراق برای واردات بیشتر گاز از این کشور خبر داد

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران از تمایل کشور عراق برای خرید مقادیر بیشتری از گاز ایران خبر داد و افزود: بخش برق در عراق با منابع گازی ایران فعال است. استفاده از گاز ایران به دلیل طبیعی بودن آن برای عراق پرسود است و می‌توان آن را جایگزین ماده دیزلی نمود که قیمت آن دو برابر قیمت گازی است که ایران آن را به فروش می رساند.

اردن در ماه اوت از عراق نفت وارد نکرده است

شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) در آمار اولیه خود در ماه آگوست اعلام کرد: اردن برای این ماه از عراق هیچ نفتی وارد نکرده است. لازم به ذکر است که عراق نفت خام خود را با قیمت های ترجیحی از طریق کامیون‌های نفتکش به اردن با نرخ تقریبی 10 هزار بشکه در روز صادر می‌کند.

فرانسه از پروژه‌های مهم در عراق از جمله مترو بغداد حمایت خواهد کرد

رئیس جمهور فرانسه از آمادگی کشورش برای تأمین منابع انرژی در عراق خبر داد و افزود: فرانسه از پروژه‌های مهم در عراق بویژه متروی بغداد پشتیبانی خواهد کرد.

128میلیارد دلار حجم خسارت ها به خاطر عدم تعهد اقلیم کردستان به توافقات نفتی

حسن الجنابی، نماینده تحالف عراقیون در پارلمان عراق اعلام کرد: خسارات ناشی از تجاوز اقلیم کردستان به چاه‌های نفت و عدم تعهد آن به صادرات این ماده، بیش از 128 میلیارد دلار اعلام شده است. وی افزود: اقلیم کردستان پیشنهادهای متعددی را از حکومت مرکزی از زمان حیدر العبادی تاکنون درخصوص متعهد شدن به صادرات نفت با بغداد دریافت کرده است. این اقدام کردها و عدم تعهد به توافقنامه‌های صورت گرفته زیان‌های زیادی را به اقتصاد عراق وارد کرده است.

ایران نیروگاه جدیدی برای صادرات برق به عراق احداث می‌کند

همایون حائری، معاون وزیر نیروی ایران از احداث نیروگاه ترکیبی حرارتی دالاهو در استان کرمانشاه با هدف توسعه صنعت برق و صادرات به عراق خبر داد. حائری در مراسم افتتاح واحد دوم در بخش گاز خاطرنشان کرد: ظرفیت این واحد نیروگاهی 307 مگاوات خواهد بود و می‌توان این نیروگاه را نهمین نیروگاه بزرگ ترموالکتریک در کشور دانست. لازم به ذکر است که این نیروگاه با اعتباری بالغ بر 25.3 تریلیون ریال ساخته شده است و 1150 فرصت شغلی بصورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.

تکمیل بندر فاو درآمد دولت را افزایش می دهد

فالح الخزعلی، نماینده پارلمان عراق اعلام کرد: پایان ساخت بندر بزرگ فاو درآمد دولت را بیش از 5 میلیارد دینار در سال افزایش می دهد و باعث ایجاد 50 هزار فرصت شغلی خواهد شد. وی افزود: در بودجه سال 2021 قرار است از پروژه بندر بزرگ فاو حمایت شود.

کمیسیون کشاورزی پارلمان عراق: گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان کشاورزی عراق را نابود کرد

جمال فاخر، عضو کمیسیون کشاورزی پارلمان عراق اعلام کرد: درآمد مرزهای عراق سالانه حدود 10 میلیارد دلار است که به خزانه دولت واریز می‌شود. این میزان رقم بزرگی در اقتصاد ملی است؛ اما متأسفانه در کردستان نظارتی از سوی حکومت فدرال بر مرزهای اقلیم نمی‌شود و این امر باعث تأسف است. مرزهای اقلیم کردستان یکی از عوامل اصلی مؤثر در نابودی کشاورزی عراق است؛ زیرا تمام تصمیمات منع واردات محصولات کشاورزی و محصولات مرغی و کالاهای دیگر در گذرگاه‌های اقلیم کردستان اعمال نمی‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما