معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۵۶

چشم انداز وضعیت اقتصادی مجارستان در سال 2021 میلادی

خبرگزاری دیلی نیوز مجارستان در گزارشی، وضعیت اقتصادی این کشور در سال آینده میلادی را مورد بررسی قرار داده است که ذیلا به آن پرداخته می‌شود:

نرخ رشد اقتصاد مجارستان از سال 2013 میلادی تاکنون هرسال بین 2 تا 4 درصد رشد داشته که به دلیل همه گیری شیوع ویروس کرونا در کشور ، روند رشد اقتصادی دچار رکورد گردیده است. بر اساس گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی ( OECD ) با توجه به مدیریت موفق این کشور در کنترل گسترش ویروس کرونا، پیش بینی می‌شود در سال 2021 میلادی وضعیت اقتصادی مجارستان با سرعت به وضعیت سابق بازگردد. این بازگشت در مرحله نخست با افزایش تقاضا در کشور و نیز با بهبود وضعیت اقتصادی در منطقه ای اروپا به وقوع خواهد پیوست.

در خلال این امر ، دولت مجارستان به برنامه حمایت از اقتصاد داخلی با اتخاذ سیاست انبساطی ازجمله افزایش هزینه و بودجه و نیز تداوم کمک به تجارت داخلی از طریق اعطای وام های کم بهره از سوی بانک ملی مجارستان ، موثر خواهد بود. در اینجا این سئوال مطرح می‌شود که محرک رشد اقتصادی مجارستان چیست؟

بازار سهام مجارستان درسال جاری حدود 22 درصد افت داشته است که علت اصلی ان همه گیری شیوع ویروس کرونا درکشور می‌باشد. انگیزه سرمایه گذاری در این بخش نیز به دلیل ترس از آسیب جدی اقتصادی ناشی از آغاز موج دوم کرونا، کمتر شده است . ازاینرو گرچه شاخص بورس در مقایسه با ماه مارس بهتر شده است ولی سرمایه گذاران همچنان در خرید بورس دچار شک و تردید هستند. قبل از همه گیری ویروس کرونا، وضعیت اقتصادی در مسیر رو به پیشرفت و بهبود، نرخ بیکاری رو به کاهش و میزان مصرف اشخاص و سطح داخلی در حال افزایش بوده است.   

افزایش دستمزدها در شرکت های خصوصی و کاهش نرخ تورم در مقایسه با سال 2019 میلادی از جمله این دستاوردها بوده است. بخش خدمات با حدود 65 درصد بالاترین سهم در رشد تولید ناخالص داخلی ( GDP ) و بخش صنعت نیز با 30 درصد سهم در رده بعدی قرار داشت. در طول 5 سال گذشته دولت مجارستان در جذب سرمایه گذاری خارجی اقدامات خوبی داشته و در زمره کشورهای موفق در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی ( FDI) در منطقه و بعد از استونی و  جمهوری چک ، قرار گرفت.

آلمان همچنان مهمترین مقصد صادراتی است که با بهبود وضعیت اقتصادی مجارستان، این کشور نیز سود خواهد برد. البته با توجه مدیریت خوب دولت آلمان در کنترل ویروس کرونا، اقتصاد این کشور نیز به سرعت به حالت قبل باز خواهد گشت گرچه هنوز ترس و نگرانی از موج دوم کرونا در  مورد آلمان نیز موضوعیت دارد.

سئوال بعدی اینکه چالش های اصلی اقتصادی کنونی مجارستان چیست؟ بدون شک مهمترین چالش فعلی مجارستان  جلوگیری از موج دوم کرونا  و به هر قیمتی است.چرا که موج دوم کرونا و اجرای LOCK DOWN  باعث عقب گرد و تشدید وضعیت نابسامان اقتصادی می‌شود. بر اساس پیش بینی سازمان همکاری اقتصادی (OECD) در صورت بروز موج دوم کرونا، تولید ناخالص داخلی 10درصد و حتی بیشتر از آن کاهش خواهد داشت.در عین حال این امیدواری وجود دارد وضعیت کنترل ویروس در بین شرکای اقتصادی و تجاری مجارستان بویژه آلمان ، بتواند شانس بهبودی وضعیت اقتصادی این کشور را افزایش دهند.

فارغ از موضوع کووید-19،مجارستان برای بهبود وضعیت فساد سیستماتیک در کشور هنوز فرصت دارد. بر اساس گزارش سازمان بین المللی شفافیت، مجارستان از نظر فساد در بین 100 کشور جهان در ردیف 55  وبالاتر از کشورهای مکزیک ، کلمبیا و..قرار گرفته است. پیر شدن جمعیت از دیگر چالش های مجارستان است. جمعیت افراد بالای 65 سال کشور درمقایسه با جمعیت جوان درحال افرایش است.

آیا اقتصاد مجارستان  فرصتی در چنین سطحی را ارائه می‌کند؟

یکبار دیگر میتواند این بحث مطرح گردد که آیا مجارستان ویروس کرونا را پشت سر گذاشته و اقتصاد اروپایی درحال بازگشت به وضعیت قبل و رهایی از سطح پائین کنونی است و مجارستان چشم به بهبود تقاضا کالا از سوی همسایگان دارد. امری که موجب کمک به بهبود وضعیت اقتصاد داخلی خواهد شد.  سرمایه گذاران  برای مبارزه و مقابله با احتمال رکود ناشی از موج دوم کرونا  باید به اندازه کافی صبورباشند .درعین حال چشم انداز تولید واکسن کرونا نیز می‌تواند دامنه ی آسیب های اقتصادی را کاهش دهد.  با درنظر گرفتن همه این جوانب،  اقتصاد مجارستان در این سطح و میزان و شاخص بورس در این مقیاس، نشان داده که سرمایه گذاران با خرید و حفظ سرمایه، فرصتی برای سودکردن دارند. چراکه مجارستان در ظرف سال های گذشته قابلیت رشد اقتصادی خود را به اثبات رسانده است. نگرانی دولت مجارستان از بروز موج دوم کرونا باعث گردید تا از سپتامبر سالجاری میلادی محدودیت ها بویژه در مبادی مرزی افزایش یابد. دولت مجارستان در طی شش ماه اول سالجاری میلادی با اعطای بسته‌های تشویقی مالی، تلاش کرده تا نظر سرمایه گذاران داخلی برای سرمایه گذاری بیشتر جلب نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما