معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۷۸

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق( هفته اول شهریور ماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق ( هفته اول شهریور ماه 1399) که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تصمیم اقلیم کردستان عراق درباره مرزها، مسافرت به اقلیم کردستان و تردد میان استان‌ها

سایت رسمی  وزارت داخلی اقلیم کردستان عراق : وزارت داخلی اقلیم کردستان بخشنامه ای جدید درباره آخرین وضعیت تردد میان استان‌های اقلیم کردستان، فعالیت های بازرگانی در مرزها و مسافرت به کردستان عراق منتشر کرد. با هدف بازگشت به روال عادی تردد، وزارت داخله اقلیم کردستان، اختیار تصمیم گیری در این زمینه را به استانداری‌ها واگذار کرده است.

 در این بخشنامه چند تصمیم جدید اتخاذ شده که به شرح زیر است:

اول

با در نظر گرفتن راهکارهای مقابله با ویروس کرونا، اختیارات لازم به استانداری‌ها و مدیریت های مناطق داده می‌شود با اهداف زیر:
1. بازگشت به روال عادی تردد میان استان‌ها و مناطق مستقل
2. برنامه ریزی برای تردد میان استان‌ها و مناطقی که با دیگر استان‌های عراق دارای مرز مشترک هستند.
3. انتقال نیروهای امنیتی داخل اقلیم کردستان عراق میان استان‌ها و مناطق دیگر با استان‌های دیگر عراق که برای آنها مجوز صادر شده است.

 دوم
1. گذرگاه‌های مرزی پرویز خان، سرزیر، سیرانبند، کیلی، پشته/شیح صله، شوشمی، بر روی مسافران بسته خواهد بود و تنها برای تبادلات تجاری باز خواهد بود.
2. گذرگاه‌های مرزی باشماق و حاجی عمران برای بازگشت شهروندان اقلیم کردستان که در حال حاضر در ایران هستند و تصمیم به بازگشت دارند، باز خواهد بود.
3. شهروندان اقلیم کردستان که در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های ایران در حال تحصیل هستند، یا بیمارانی که نیاز به مراجعه به پزشک در ایران دارند و همچنین اعضای خانواده‌ها برای ملاقات با یکدیگر، می‌توانند به روش الکترونیکی، درخواست خود را برای سفر به ایران ارائه دهند.
4. هر دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، باز خواهند بود.

سوم

تبادلات تجاری بر اساس پروتکل های بهداشتی که قبلا صادر شده است، ادامه خواهد داشت. کامیون‌هایی که حامل مواد سوختی هستند، می‌توانند از گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان عراق تا مقصد بار خود را حمل کنند؛ مشروط بر این که در مرزها برای رانندگان خارجی تست کرونا صورت گیرد و اگر مقصد نهایی، استان‌های دیگر عراق باشد به آنها اجازه ورود داده می‌شود. در صورتی که بازگشت این رانندگان به اقلیم کردستان بیش از 5 روز طول بکشد، باید دوباره در نقطه بازرسی میان اقلیم کرستان و استان‌های عراق تست کرونا صورت گیرد و تا مشخص شدن نتیجه آزمایش به آنها اجازه ورود به کردستان عراق داده نمی‌شود.

همچنین در بند هفتم این بخشنامه آمده است:
پروژه‌های سرمایه گذاری و کارگاه‌هایی که برای ادامه یافتن فعالیت هایشان نیازمند حضور کارشناسان ایرانی هستند، با حمایت طرف ذیربط،  نامه ای از طرف استانداری یا مناطق مستقل خطاب به وزارت داخله/ مدیریت کل دیوان، جهت دریافت اجازه ورود ارائه شود. ضروری است تا هنگام ورود این افراد به اقلیم کردستان همه دستورالعمل های بهداشتی اجرایی و با هزینه خود افراد آزمایش ویروس کرونا انجام شود. همچنین این افراد باید در محل کار یا هتلی که در آن اقامت دارند برای مدتی که وزارت بهداشت تعیین کرده است، قرنطینه شوند.

پیگیری همکاری شرکت های تجاری آمریکا با اقلیم کردستان عراق از طریق سمینار مجازی

باسنیوز: کنسولگری آمریکا در اربیل از برگزاری یک نشست مجازی با حضور 50 شرکت تجاری آمریکایی و مسئولان مرتبط اقلیم کردستان عراق خبر داد. بر اساس اطلاعیه اتحادیه اتاق های بازرگانی و صنایع اقلیم کردستان، یک نشست مجازی با حضور دارا جلیل خیاط رئیس این اتحادیه و لیسا پودولونی، کنسول بازرگانی  آمریکا در اربیل برگزار شد. بر اساس این اطلاعیه، کنسول بازرگانی آمریکا نیز خبر از برگزاری یک نشست به صورت آنلاین داده است که در آن 50 شرکت آمریکایی با مشارکت طرف های مرتبط اقلیم کردستان عراق حضور خواهند یافت، تا در آن به مکانیزمی مناسب برای همکاری با اقلیم کردستان دست یابند. همچنین اتحادیه اتاق های بازرگانی و صنایع اقلیم کردستان عراق از کنسولگری آمریکا درخواست کرده تا شرکت های آمریکایی فعال در بخش های انرژی و محصولات کشاورزی، در کردستان عراق فعالیت کنند.

 برگزاری سمینار آنلاین "اقلیم کردستان، دروازه ورود به بازار عراق"

کردپرس: جلسه افتتاحیه وبینار (سمینار آنلاین) "اقلیم کردستان، دروازه ورود به بازار عراق"، از سلسله وبینارهای نقش استارتاپ های کشاورزی در رونق تولید و جهش صادرات، با شرکت مقامات اقلیم کردستان عراق و ایران برگزار شد.

 بعد از ظهر سه شنبه 28 مرداد/ 18 اوت، جلسه افتتاحیه وبینار (سمینار آنلاین) "اقلیم کردستان، دروازه ورود به بازار عراق"، با حضور و سخنرانی خانم بیگرد طالبانی وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان عراق، شیخ مصطفی عبدالرحمن رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان، گیلان پور معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهادکشاورزی جمهوری اسلامی ایران، مهدی شوشتری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه، نصراله رشنودی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل و مختاری مشاور وزیر و مدیر دفتر کسب و کارهای نوپا وزارت جهادکشاورزی برگزار گردید. بیگرد طالبانی در این جلسه اقلیم کردستان با بیان این که اقلیم کردستان، دروازه ورود به بازار عراق است، گفت: این اولین نشانی این ویدیوکنفرانس است که میان کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

وزیر کشاورزی و منابع آب کردستان عراق گفت: در حالی که ویروس کرونا در شرایط فعلی، بسیاری از چیزها را متوقف کرده است، برگزاری چنین سمینارهای مجازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ به ویژه آن که حوزه کشاورزی موضوع اصلی این نشست بوده و این فرصت مناسبی است تا وضعیت تبادلات تجاری مورد بررسی قرار گرفته و همچنین ارتباطات خود را تعمیق بخشیم. طالبانی ادامه داد: در حال حاضر در بخش های دامداری و طیور، اقلیم کردستان رو به جلو است. در پروژه‌های گاوداری و صنایع لبنی ایران پیشرفت های زیادی داشته است در حالی که اقلیم کردستان در آغاز راه قرار دارد و ما آماده گشودن درهای خود بر روی شرکت های لبنی کشور ایران برای فعالیت در کردستان عراق هستیم.

توافق بغداد و اربیل درباره بودجه و مسائل اقتصادی فیمابین

کرد پرس:  دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان درباره مسائل مربوط به بودجه  و روابط و مسائل اقتصادی و مالی فیمابین به توافق رسیدند. در تاریخ 15 آگوست 2020 دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان درباره نقاط زیر به توافق اولیه رسیدند:

1- گمرکات:

الف) یکپارچه سازی گذرگاه‌های مرزی هوایی، زمینی و دریایی و همچنین امکان امضای قرارداد با شرکت های خارجی و توافق درباره روش محاسبه نرخ گمرک پس از اجرای توافق میان طرفین و تعیین یک کارگروه فنی تشکیل شده از کارمندان دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان برای نظارت بر اجرای توافق.

ب) یکپارچه سازی سازوکارهای گمرکات و دروازه‌های مرزی در اقلیم کردستان با کلیه گذرگاه‌های عراق فدرال در همه زمینه‌ها اعم از "اتوماسیون" و تعرفه گمرکی یکپارچه.

ج) تعیین سازوکارهای حسابداری برای دریافت کامل درآمدهای گمرکی به دست آمده از طریق گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان و هزینه کرد آنها بر اساس قوانین مدیریت مالی فدرال صادره به شماره 6 در سال 2019.

د) تعیین دستورالعمل ها و توصیه‌های لازم برای پایبندی دولت فدرال و اقلیم کردستان برای کنترل وارد کالاها براساس قانون فدرال گمرکات و سایر قوانین.

2- سهم دیگر اقلیم از بودجه فدرال:

الف) ماهیانه (آگوست، سپتامبر و اکتبر) مبلغ 320 میلیارد دینار برای پرداخت بخشی از هزینه‌های اقلیم کردستان پرداخت می‌شود، مشروط بر آنکه مبلغ فوق از مبالغ پرداختی دولت در سال 2019 فراتر نرود. همچنین تعیین این مبلغ براساس داده‌های زیر انجام گرفته است که خلاصه آن ذکر می‌شود:

اولا: فقدان بودجه فدرال 2020 تاکنون.

ثانیا: در دسترس نبودن ارقام دقیق حقوق پرداختی دولت اقیلم کردستان به کارمندان نزد دولت فدرال.

ثالثا: مبلغ مذکور براساس یک معادله محاسباتی تعیین شده است که آن معادله نیز به نوبه خود براساس تخمین دولت فدرال درباره حقوق ماهیانه کارمندان و بازنشستگان اقلیم کردستان تعیین شده است که درآمد تقریبی نفت و سایر درآمدهای اقلیم کردستان از آن کسر شده و عدد فوق به دست آمده است.

رابعاً: دولت فدرال و اقلیم کردستان باید به سیاست تولید نفت اعلامی در چارچوب توافق اوپک پلاس درباره سهم تولید کشورها پایبند باشند.

ب- در سالهای آینده درباره تعیین مبلغ براساس نسبت عادلانه ای از بودجه برای اقلیم کردستان توافق خواهد شد که این امر در بودجه هر سال نظر گرفته خواهد شد، مشروط بر آنکه در این زمینه قواعد و اصول قانون اساسی، درصد جمعیت و درآمدهای نفتی و غیر نفتی اقلیم کردستان در سال گذشته و چگونگی محاسبه آنها، در نظر گرفته شود.

3- طرفین توافق کردند در مدت حداکثر 35 روز کاری را برای پرداخت و بازپرداخت بدهی‌های اقلیم کردستان به بانک TBI تعیین کنند.

4- حسابرسی: یک کمیته مشترک از دیوان محاسبات فدرال و اقلیم کردستان برای حسابرسی مبالغ مربوط به طرفین و همچنین راهکاری برای حل اختلافات بین دولت فدرال و اقلیم کردستان درباره حساب های سال 2014 تا 2020 تشکیل خواهد شد و دولت اقلیم، کلیه اطلاعات مورد نیاز دولت فدرال را در اختیار آن قرار خواهد داد.

5- حل بدهی‌های سابق اقلیم کردستان: دولت اقلیم کردستان در زمینه ارائه کلیه اطلاعات اضافی مورد نیاز برای ایجاد راهکاری برای حل بدهای مذکور، مانعی ندارد.

6- دولت اقلیم کردستان آمادگی خود را برای توافق درباره موضوع انرژی از جمله انرژی برق و گاز براساس سازوکارهای قانونی و فنی مورد توافق طرفین بین نهادهای ذیربط فدرال و اقلیم، اعلام می نماید.

7- سازوکارهای فوق، تا زمان تصویب بودجه فدرال، قابل اجراست.

اقلیم کردستان عراق 30 درصد از بودجه عراق را دریافت می‌کند

کردپرس: عضو فراکسیون سائرون در مجلس عراق، با اشاره به اینکه درآمدهای مالیاتی و گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان به خزانه دولت فدرال واریز نمی‌شود، بلکه در اختیار دولت اقلیم قرار می‌گیرد؛ تأکید کرد اقلیم کردستان 30 درصد از بودجه سالانه عراق را دریافت می‌کند. بودجه ارسالی به اقلیم کردستان عراق تحت عنوان حقوق کارمندان این منطقه، از سوی دولت اربیل به آنها پرداخت نمی‌شود که این امر مردود و ظلم بزرگی به مردم کردستان است.

به گفته الربیعی، سهم اقلیم کردستان از بودجه 12.68 درصد است که مبلغ آن حدود 9 میلیارد دلار در سال است. وی افزود: همچنین بودجه دیگری به اقلیم کردستان پرداخت می‌شود مانند هزینه‌های حاکمیتی از جمله اموالی که به بخش های بهداشت، کارتهای اعتباری و همچنین هزینه‌های حاکمیتی مانند حقوق نیروهای پیشمرگ که این امر به منزله پرداخت 30 درصد از بودجه عراق به اقلیم کردستان است.

عضو فراکسیون سائرون همچنین تصریح کرد: سال گذشته 600 میلیارد دینار بودجه به استان ذی قار اختصاص یافته بود که فقط 100 میلیارد دینار آن را دریافت کرده است. این در حالی است که اقلیم کردستان، کلیه بودجه اختصاصی به آن را به طور کامل دریافت کرده است، که در حقیقت بودجه مذکور سهم سایر استان‌ها، به ویژه استان‌های نفت خیز است.

 کمک 100 هزار دلاری جمهوری چک به بهداشت و سلامت استان حلبچه

کرد پرس:  مدیریت اداره بهداشت و درمان استان حلبچه اقلیم کردستان، اعلام کرد که پس از دیداری که میان مدیریت بهداشت استان و سرکنسول جمهوری چک در سلیمانیه برگزار شد، قراردادی میان دو طرف منعقد شده و بر اساس آن جمهوری چک، مبلغ 100 هزار دلار به بخش بهداشت و سلامت استان حلبچه کمک می‌کند.

بر اساس خبر این کمک صرف تهیه تجهیزات پزشکی لازم برای بیمارستان 50 تخت خوابی مادر و کودک در منطقه بیاره این استان می‌شود که تاکنون هیچ یک از تجهیزات مورد نیاز آن تامین نشده است. همچنین این تجهیزات همگی از کشور چک وارد شده و از این طریق این بیمارستان برای بهره برداری و استفاده مردم منطقه آماده می‌شود.

در این خبر اشاره شده که بیمارستان مادر و کودک بیاره، در سال های گذشته، توسط جلال طالبانی دبیر کل فقید اتحادیه میهنی کردستان و با هزینه 3 میلیارد دینار احداث شده، اما تاکنون تجهیزات و وسائل مورد نیاز آن، به دلیل بحران اقتصادی در اقلیم، تامین نشده است.

احداث 11 شهرک صنعتی در اقلیم کردستان

روداو: محمد شکری رئیس هیئت سرمایه گذاری اقلیم کردستان در این باره توضیح داد: به زودی 11 شهرک صنعتی در مناطق مختلف کردستان عراق مانند؛ اربیل، سلیمانیه، دهوک، حلبچه، کلار و راپرین، توسط بخش خصوصی ساخته می‌شوند. وی در همین ارتباط گفت: در دهوک ساخت این پروژه آغاز شده که شامل یک شهرک صنعتی محصولات غذایی است که 170 کارگاه و 229 سردخانه را شامل  می‌شود. این پروژه 12 هزار فرصت کاری را به وجود می آورد.

شکری با بیان این که در هفته آینده کلنگ شهرک صنعتی حلبچه نیز زمین زده می‌شود، گفت: همچنین در سلیمانیه زمین برای ساخت این پروژه اختصاص یافته و به زودی کار ساخت آن آغاز می‌شود. در اربیل، کلار و راپرین نیز در آینده ای نزدیک، اجرای پروژه‌ها آغاز می‌شود که انتظار می روسد فرصت کاری برای بیش از 100 هزار نفر را مهیا کند. به گفته این مقام مسئول در ماه گذشته مجوز ساخت 16 کارگاه صادر شده که شامل حوزه‌های برق، گاوداری، مزارع پرورش طیور، میله گرد و سیمان هستند. این موارد نیز زمینه اشتغال ده‌ها نفر را به وجود می آورد. در حال حاضر هم کارگاه‌های میله گرد و سیمان کلار هم اکنون، فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وزارت برق اقلیم کردستان سه نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

کُردستان۲۴: وزارت برق اقلیم کردستان سه نیروگای برق خورشیدی با مجموع ظرفیت تولید ٧٥ مگاوت برق احداث می‌کند. امید احمد مدیر بخش کنترل برق و سخنگوی وزارت برق اقلیم کردستان روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد، اعلام کرد که وزارت برق سه نیروگاه خورشیدی تولید برق در استان‌های اربیل، سلیمانیه و دهوک احداث می‌کند. هریک از این سه نیروگاه ۲۵مگاوات و درمجموع ۷۵ مگاوات برق به شبکه ی سراسری توزیع برق در کردستان خواهند افزود. وی  از این پروژه تحت عنوان پروژه‌ی مقدماتی برای توسعه‌ی تولید برق از طریق انرژی پاک نام برد.

دن برایلیت: شرکت‌های آمریکایی تجارب فراوان خود را به کار خواهند بست تا عراق در زمینه انرژی مستقل شود

کُردستان٢٤: وزارت انرژی آمریکا از امضا قراردادهای جدید عراق با پنج شرکت آمریکایی خبر داد و می‌گوید با هدف به استقلال رساندن عراق در زمینه نفت منعقد شده‌اند. وزارت انرژی آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ شرکت‌های‌هانیول اینترنشنال، بیکر هیوز، ژنرال الکتریک، ستیلر انرژی و شورون با وزرای نفت و برق عراق، چندین قرارداد تجاری به بهای ٨ میلیارد دلار آمریکایی منعقد کرده‌اند. بر پایه اطلاعیه‌ وزارت انرژی آمریکا، دن برایلیت، وزیر انرژی ایالات متحده، قرارداد‌های جدید را برای آینده عراق مهم و تضمین کننده دانسته است. او تاکید کرده است که همین شرکت‌ها آمریکا را در زمینه انرژی مستقل کرده‌اند و تجارب فراوان خود را برای همکاری با عراق به کار خواهند بست تا عراق نیز در زمینه انرژی یک کشور مستقل شود.

تظاهرات رانندگان  در اعتراض به ورود رانندگان ترکیه ای به اقلیم کردستان در زاخو و گذرگاه ابراهیم خلیل به آشوب کشیده شد

ﺑﺎس ﻧﯿﻮز: چهارشنبه شب تعدادی از شهروندان زاخو و رانندگان این شهر، در مخالفت با ورود رانندگان حامل بار ترکیه ای، دست به تجمع اعتراضی زدند. این تجمع از زاخو آغاز و به گذرگاه ابراهیم خلیل، مرز مشترک میان ترکیه و اقیلم کردستان عراق رسید.

گزارش تحلیلی نزدیک ترین مرزهای مبادلاتی ایران به سلیمانیه کدام هستند؟

کردپرس: طی سه دهه اخیر چندین بازارچه و مرز مبادلاتی جدید در مرزهای غربی کشور با محوریت گسترش تجارت با اقلیم کردستان عراق و به ویژه شهر سلیمانیه راه اندازی شده اند که برخی از این مرزها، مسافت ها را بسیار نزدیک کرده اند. خبرگزاری کردپرس در این گزارش به بررسی فاصله مرزهای مبادلاتی و بازارچه‌های مرزی غرب ایران با شهر سلیمانیه شامل: بازارچه مرزی سیرانبند در بانه-پایانه مرزی باشماق در مریوان- مرز شوشمی در پاوه- مرز شیخ صالح در ثلاث باباجانی -بازارچه تیله کو در سرپل ذهاب- پایانه مرزی پرویزخان در قصرشیرین  می‌پردازد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما