معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۷

اخبار اقتصادی اتریش (هفته چهارم مرداد ماه 1399)

گزیده اخبار اقتصادی اتریش در هفته چهارم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نظرسنجی آنلاین: اتریشی‌ها بیشتر نگران شرایط اقتصادی هستند تا سلامت

نتایج نظرسنجی موسسه پژوهش های نظر سنجی Unique Research  حاکی است اتریشی‌ها بیشتر نسبت به شرایط اقتصادی نگران هستند تا مساله سلامت. ۳۴ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی شرایط کنونی اقتصادی ایجاد شده را چالش بزرگی برای خود می دانند و معتقد هستند در صورت ایجاد موج دوم به هیچ وجه محل کار خود را ترک نخواهند کرد. ۱۹ درصد از شرکت کنندگان نیز مساله سلامت افراد خانواده خود را در اولویت می دانستند و تنها ۱۵ درصد مساله اصلی را سلامت در زمان کرونا می دانند. ۷ درصد نگران مشاغل خود و یا مساله محیط زیست می‌باشند و ۸ درصد نیز اعلام کردند که نگرانی نسبت به هیچ مساله ای ندارند.

 تجارت شرکت های اتریشی در بلاروس

اتریش یکی از بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در بلاروس به شمار می آید و پس از روسیه جایگاه دوم را در اختیار دارد. در روزهای اخیر، شرایط نامساعد سیاسی کنونی در بلاروس سبب شده است تا اتریش نیز با توجه به شرایط سیاسی بین المللی در مورد ادامه و نوع روابط با مینسک ناچار به تجدید نظر شود. در پاییز سال گذشته لوکاشنکو به دعوت الکساندر فان در بلن، ریاست جمهوری اتریش به وین آمد که اولین سفر وی به یکی از کشورهای اتحادیه اروپایی بود و می‌توانست روند همکاری را با کشورهای اتحادیه اروپا توسعه بخشد، اما شرایط کنونی، سبب خواهد شد تا دوره سیاه جدیدی در روابط مینسک و بروکسل پدیدار آید. در ایجاد چنین ارتباطی با اروپا، روابط اتریش و روسیه بسیار مهم بوده است و گفته می‌شود این دعوت به درخواست ولادیمیر پوتین صورت پذیرفته است که در همکاری‌های اقتصادی با اتریش تاثیر بسیاری دارد. به گفته دفتر صدراعظمی اتریش، اتریش با میزان ۳۶۸ میلیون یورو دومین سرمایه گذار خارجی بزرگ در بلاروس به شمار می آید که در حدود ۸ درصد از سرمایه گذاری خارجی در این کشور را به خود اختصاص می دهد. در حالی که این میزان سرمایه گذاری تنها کمتر از 0.2 درصد سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی اتریش را تشکیل می- دهد. هنوز مشخص نیست که آیا شرکت های اتریشی به سبب تحریم های پیش رو اتحادیه اروپا ناچار به ترک بلاروس خواهند شد یا نه.

 شوک بازار نفت در سال ۱۹۷۳، شباهت بسیاری به شرایط کنونی بحران اقتصادی کرونا دارد

هرچند بحران کنونی ویروس کرونا، به لحاظ ماهیت تفاوت های اساسی با شوک ایجاد شده در بازار سوخت و نفت در سال ۱۹۷۳ دارد. با این حال، نشان دهنده این امر است که  عکس العمل جامعه اروپایی به ویژه اتریش در شرایط بحرانی چه اقتصادی باشد چه زیست محیطی یا در حوزه سلامت، تقریبا یکسان می‌باشد. سال ۱۹۷۳، دوره چهارم جنگ های اعراب و اسرائیل اتفاق افتاد. روز ششم اکتبر ۱۹۷۳ نیروهای مصری و سوریه ای به اسراییل یورش می‌برند و بلافاصله پس از آن اوپک کشورهایی که از اسرائیل دفاع می‌کردند را تحت تحریم قرار داد. قیمت نفت در همین زمان رشد فزاینده ای را تا به میزان ۴ برابر یعنی از ۳ دلار در هر بشکه به ۱۲ دلار در هر بشکه تنها در مدت زمان کمتر از دو سال تجربه می‌کند. بنزین و نفت کمیاب می‌شوند و صف های طولانی در پمپ بنزین‌ها شکل می‌گیرد. بسیاری از کشورها همزمان روند رکود اقتصادی را آغاز کرده و شرایط کاری به ویژه در صنایع در اروپا رو به وخامت می‌گذارد. در آن زمان برونو کرایسکی صدر اعظم اتریش تلاش کرد تا با تمهیدات گوناگون به طور موقت میزان مصرف سوخت را در سراسر کشور کاهش دهد، مدارس تعطیل شدند و برای کاهش میزان انرژی و سوخت مورد نیاز تعطیلاتی در مدارس و دانشگاه‌ها تعیین شد که تا به امروز نیز وجود دارند و به عنوان تعطیلات ترمی ‌شناخته می‌شوند. برای نزدیک به ۵ هفته، وزیر اقتصاد وقت آقای یوزف اشتاریباخر  روزهای بدون رانندگی را تعیین کرد تا میزان مصرف بنزین و گازوئیل کاهش یابد و حداکثر سرعت نیز به ۱۰۰ کیلومتر درساعت در تمامی خیابان‌ها و اتوبان‌های اتریش تعیین شد. شرایط اقتصادی کنونی سبب شده تا بسیاری تجربیات و خاطرات آن زمان را زنده کرده و بسیاری از تمهیدات کنونی دولت را به دولت زمان کرایسکی تشبیه نمایند.

 اتریش چهارمین واردکننده زباله‌های پلاستیک در اروپا می‌باشد

به گزارش موسسه صلح سبز، اتریش چهارمین واردکننده بزرگ زباله‌های پلاستیکی در اتحادیه اروپایی می‌باشد.  این موسسه با اتکاء بر آمار منتشره از سوی یوروستات، شرایط زیست محیطی ناشی از واردات این نوع زباله‌ها را در اتریش مورد بررسی قرار داده است. در جایگاه‌های اول تا سوم اروپا، کشورهای آلمان، هلند و بلژیک قرار دارند. به گفته این موسسه، سالیانه ۲۴۰ هزار تن زباله پلاستیکی وارد اتریش می‌شود که بخش اعظم آن واردات از کشورهای آلمان، لهستان، اسلوونی می‌باشند، اما حتی کشورهایی بسیار دورتر مانند تایوان، تایلند و مکزیک نیز از صادرکنندگان زباله‌های پلاستیکی به اتریش به شمار می آیند. موسسه صلح سبز همچنین در این خصوص می نویسد، تنها ۳۰ درصد زباله‌های پلاستیکی در اتریش بازیافت شده و بیش از نیمی از این زباله‌ها سوزانده می‌شود که تبعات زیست محیطی جدی برای این کشور به همراه دارند.

 زیان مالی بیشتر برای فرودگاه وین در سه ماهه دوم سال جاری

میزان درآمد فرودگاه وین از مسافران ورودی و خروجی در پایان ماه مارس ۲۰۲۰، بالغ بر 16.1میلیون یورو بود و در پایان سه ماه دوم امسال، فرودگاه با زیانی بالغ بر 18.2 میلیون یورو روبرو شده است و برآورد می‌شود که در مجموع در نیم سال نخست سال جاری میزان درآمدهای این فرودگاه تا ۵۰ درصد کاهش یافته و به ۱۹۵ میلیون یورو رسیده، مادامی ‌که میزان درآمد این فرودگاه در مدت زمان مشابه سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورو بوده است.

شرکت فرودگاهی وین که گرداننده فرودگاه‌های مالت و کوشیتزه در اسلواکی نیز می‌باشد، همواره درآمدهای بسیار خوبی را کسب کرده بود و ۲۰ درصد از این درآمد ها را به ایالت های وین و اتریش سفلی پرداخت می‌کرد، از این رو موفقیت مالی این شرکت فرودگاهی برای هر دو ایالت بسیار حائز اهمیت می‌باشد. طبق آمار مرکز آمار اتریش در نیم سال نخست سال جاری میزان مسافران ورودی فرودگاه وین ۸۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

 نیمی از اتریشی‌ها علاقمند به توسعه شبکه دوچرخه‌ها و اسکوتر های برقی در سطح شهرها می‌باشند 

بحران کرونا و هراس ایجاد شده به سبب ممنوعیت های عبور و مرور در سطح شهر و اجبار استفاده از ماسک در معابر و مکان‌های عمومی‌به ویژه وسائط حمل و نقل عمومی، سبب شده است تا اتریشی‌ها از روش های جایگزین حمل و نقل در سطح شهرها بسیار استقبال نمایند. طبق نتایج نظرسنجی آنلاین وبسایت خرید و فروش اتومبیل Autoscout.at ، بالغ بر ۵۱ درصد اتریشی‌ها با افزایش و توسعه شبکه شهری دوچرخه و اسکوتر های برقی موافق می‌باشند و تنها یک سوم از افراد به دلیل ایجاد بی نظمی در سطح شهر و ایجاد خطر و اختلال در قوانین راهنمایی و رانندگی، با توسعه این شبکه زیرساخت شهری موافق نمی‌باشند. 

 مزایده چند فرکانس دیگر برای پیمان کاران و خدمات دهندگان خطوط نسل پنجم مخابرات در اتریش

دوشنبه گذشته، فاز جدید واگذاری و مزایده فرکانس های جدید برای خدمات دهندگان مخابرات نسل پنجم در اتریش برگزار شد. این برنامه قرار بود در ماه مارس صورت پذیرد که به دلیل کرونا، تا آگوست به تعویق افتاده بود. این مزایده تا پایان سپتامبر ادامه خواهد داشت و پس از آن پیمانکاران جدید این حوزه معرفی خواهند شد. در این مزایده ۲۷ کانال بین فرکانس های ۷۰۰ مگاهرتز  تا ۲۱۰۰ مگاهرتز ارائه شده است و قرار است ۷۰۰ منطقه غیر شهری به ویژه در منطقه آلپ و غرب اتریش در پوشش این طرح قرار گیرند.

 تورم در ماه ژوئیه در اتریش به 1.7 درصد رسید

به نقل از مرکز آمار اتریش، تورم در اتریش در ماه ژوئیه باری دیگر افزایش داشته است. افزایش قیمت به ویژه در بخش پوشاک، اجاره مسکن، آب آشامیدنی و انرژی دیده می‌شود. در مقابل روند کاهش قیمت سوخت های فسیلی سرعت کاهش کمتری نسبت به ماه ژوئن داشته است. کاهش مالیات بر درآمد رستوران‌ها و واحدهای صنفی در حوزه خدمات مسافران و گردشگری تاثیر چندانی بر روند تثبیت قیمت ها و کاهش تورم نداشته است. مایحتاج روزانه به طور میانگین در حدود 3.9 درصد با افزایش قیمت روبرو شده است که از مجموع نرخ تورم فراتر رفته است.

 ایستگاه قطار شمالی وین، منطقه جدیدی را به شهرداری وین می افزاید

در مرز منطقه بیستم شهرداری وین، منطقه جدیدی به عنوان، منطقه ایستگاه قطار شمالی وین ساخته خواهد شد که به عنوان منطقه جدید شهرداری وین قرار است تا سال 2033 به طور کامل بهره برداری شود. این منطقه جدید ده هکتاری فضای سبز و همچنین امکان اسکان برای ۱۶ هزار نفر را فراهم خواهد کرد.

آغاز به کار انبار دوم شرکت آمازون در وین

شرکت آمریکایی آمازون توانست دومین انبار بزرگ خود را در منطقه لیزینگ وین، افتتاح نماید. در این مرکز جدید ۱۲۰ نفر در فضایی بالغ بر ۷۹۰۰ متر مربع مشغول به کار خواهند شد. همچنین این مرکز جدید ۴۰۰ راننده جهت ارسال و تحویل بسته‌های پستی استخدام کرده است. 

 شرکت سازنده قطعات حوزه هوانوردی در اتریش آغاز به تعدیل نیرو کرد

شرکت FACC  به دنبال کاهش درآمد ۱۶۵ میلیون یورویی در شش ماه نخست سال جاری، ناچار به آغاز تعدیل نیرو شد. این شرکت پیش بینی می‌کند در شرایط کنونی و تا پایان سال جاری در حدود ۶۵  میلیون یورو دیگر از میزان درآمد این شرکت کاسته شود. این شرکت یکی از تامین کننده‌های  دستگاه‌های الکترونیکی و خدمات الکترونیکی و پردازش داده در صنعت هوانوردی به شمار می رود و با شرکت های بزرگی همچون بمباردیر کانادا و ایرباس همکاری دارد.

انتقاد بلومل به پرداختی‌های خارج از استاندارد به مدیران هواپیمایی آستریان ایرلاینز

گرنوت بلومل، وزیر فدرال دارایی جمهوری اتریش با انتقاد از دستمزد غیراستاندارد مدیران شرکت هواپیمایی آستریان ایرلاینز، دستور عودت این دست مزد ها را داد. گفته می‌شود آستریان ایرلاینز، بالغ بر 2.9 میلیون یورو به طبقه مدیران این شرکت هواپیمایی پرداخت کرده است با وجود این که این شرکت نیازمند کمک های مالی از سوی دولت بوده است. آقای بلومل این دستمزد ها را غیر قانونی خوانده و از این مدیران خواسته است تا مازاد دستمزد دریافتی را عودت دهند.

بحران کرونا قیمت مسکن در اروپا را کاهش می دهد

بر اساس نظرسنجی سراسری که در اروپا انجام شده است، درآمد شرکت های و خدمات دهندگان بنگاه‌های معاملاتی مسکن در اروپا نسبت به سال ۲۰۱۹، در حدود ۱۲ میلیارد یورو کاهش داشته است. گفته می‌شود بحران کرونا، روند رو به رشد قیمت مسکن در اروپا را پس از یک دهه متوقف کرده است. همچنین گفته می‌شود در قیمت اجاره مسکن نیز، این روند را می‌توان به زودی دید. میزان کاهش به ویژه در یونان با 8.8 درصد، اسپانیا با 6.8 درصد، ایتالیا ۵ درصد، آلمان با 0.9 درصد و اتریش با 2.9 درصد به ثبت رسیده اند.

  هواپیمایی آستریان ایرلاینز اکثر پرواز های بین المللی خود را از سر می‌گیرد

آستریان ایرلاینز، از آغاز دوباره پرواز به مقصدهای همچون اربیل، عمان، کلن و تل آویو تا میانه ماه سپتامبر خبر داد. این هواپیمایی همچنین خبر از بازشدن مجدد مسیرهای دیگری در خاورمیانه و شمال آفریقا تا پایان ماه سپتامبر داده است اما هنوز فهرست این مسیر ها را منتشر نکرده است.

در حال حاضر شرکت هواپیمایی اتریش تنها به ۷۷ مقصد از ۱۳۰ مقصد برنامه ریزی شده خود در زمان قبل از کرونا پرواز می‌کند و پیش بینی می‌شود تمامی این مسیر ها تا پایان سال جاری به دلیل عدم توجیه اقتصادی به برنامه پروازی آستریان افزوده نگردند. در حال حاضر هزینه تعمیر و نگهداری هواپیماهایی که در آشیانه آستریان هستند به یکی از معضلات جدی این شرکت هواپیمایی تبدیل شده است.

 در ماه ژوئیه 1.25 میلیون دوچرخه در وین تردد داشته اند

بحران کرونا سبب استفاده بی سابقه شهروندان وینی از دوچرخه شده است. به گزارش آپا به نقل از مرکز آمار اتریش، تنها در ماه‌ ژوئیه سال جاری سامانه‌های کنترل ترافیک در سطح شهر، رفت و آمد به طور میانگین 1.25 میلیون حمل و نقل دوچرخه ای را به ثبت رسانده اند که نسبت به ژوئیه ۲۰۱۹، بیش از ۱۷ درصد افزایش داشته است. گفته می‌شود افزایش زیرساخت های مورد نیاز برای استفاده از دوچرخه در سطح شهر به ویژه افزودن خطوط جدید برای دوچرخه در مناطق مختلف وین، سبب این افزایش شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما