معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۱۵

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق (دهه سوم مرداد ماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق (دهه سوم مرداد ماه 1399) که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

هیئت وزیران اقلیم کردستان: جای هیچ بهانه‌ای برای بغداد نمی‌ماند که دست به توافقی(در خصوص بودجه و نفت و درآمدهای گمرکی اقلیم) نزند از بغداد می‌خواهیم که در مقابل گام‌های مثبت حکومت اقلیم کردستان تصمیمی سازنده اتخاذ کند

چهارشنبه، ٢٢ مردادماه، هیئت وزیران اقلیم کردستان به سرپرستی مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان، نشستی برگزار کرد. در این نشست جریان گفتگوهای میان حکومت اقلیم کردستان و حکومت فدرال عراق مورد بررسی قرار گرفت. هیئت وزیران ضمن مثبت خواندن روال مذاکرات با بغداد، به انجام تمام وظایف قانونی خود در قبال حکومت فدرال عراق اشاره کرد که جای هیچ بهانه‌ای برای بغداد نمی‌ماند که دست به توافقی نزند. در واقع تمام شروط تعین شده از سوی بغداد در چارچوب قانون توسط حکومت اقلیم کردستان رعایت شده اما متاسفانه دولت فدرال عراق بیش از سه ماه است که از پرداخت بودجه‌ی اقلیم کردستان سر باز می‌زند. عدم پرداخت بودجه شرایط نامناسب و سختی را بر شهروندان اقلیم کردستان بویژه کارمندان حکومتی اعمال کرده است.

این در حالی است که بنابر قانون اساسی عراق، دریافت بودجه حق اساسی اقلیم کردستان است تا از آن طریق بتواند حقوق موظفین خود و نیز بودجه‌ی طرح‌های عمرانی را تامین کند. به همین خاطر هیئت وزیران در نشست خود از اقدامات غیرقانونی دولت عراق بشدت ابراز نگرانی کرده و از بغداد می‌خواهد که در مقابل گام‌های مثبت حکومت اقلیم کردستان تصمیمی سازنده اتخاذ کند تا بتوان مسائل فی‌مابین را براساس قانون حل و فصل کرد.

همچنین هیئت وزیران اعلام کرد که دولت اقلیم کردستان آمادگی کامل برای حل مسائل و مشکلات موجود بر اساس قانون را دارد و یک هیئت عالیرتبه برای انجام مذاکرات با بغداد تعیین کرده است تا به روال مذاکرات ادامه دهد. از سوی دیگر هیئت وزیران از رئیس‌جموری عراق و وزرا و نمایندگان کردستان در پارلمان عراق می‌خواهد که از حقوق حقه و قانونی شهروندان اقلیم کردستان دفاع کنند. ضمنا هیئت وزیران بنابر مصوبه‌ای تصمیم گرفت که از هفته‌ی آینده برپایه مکانیسمی ویژه اقدام به پرداخت حقوق موظفین حکومتی، بر اساس توان دارایی حکومت، کند(کردستان 24).

 مواضع مقامات اقلیم کردستان در خصوص نظارت بر گذرگاه‌های مرزی و گمرکات و مبارزه با قاچاق  کالا

سرویس عراق و اقلیم کردستان- رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان کردستان اعلام کرد که پس از ارائه گزارش  و جزئیات قاچاق و فساد در گمرک و مرزهای اقلیم کردستان به دولت اقلیم، وزاری دولت وارد عمل شده و قرار است طی یک ماه به این پدیده در مرزها پایان دهند.

علی محمد صالح طی بیانیه ای اعلام کرد که پس از بررسی‌های انجام شده در مورد وضعیت گمرک و گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان و وجود قاچاق و فساد موجود در این مبادی مرزی، گزارش این قاچاق و جزئیات آن به دولت اقلیم ارائه شده است. رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان کردستان اعلام کردکه این گزارش واکنش های بسیاری را داشته و سرکنسول گری آمریکا در اقلیم و سفارت این کشور در بغداد نیز گزارشی را در مورد پرونده قاچاق در مرزهای اقلیم تهیه و آن را به مقامات و سازمان‌های مربوطه در واشنگتن ارائه داده اند و قرار است که با مقامات اقلیم نیز درباره آن گفتگو کرده و اقدامات جدی در این زمینه انجام شود.

همچنین گفت که مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم نیز وارد این پرونده شده و با فرمان بارزانی وزرای پیشمرگ و امور داخلی به همراه دبیر هیئت دولت اقلیم با وی دیدار کرده و در این دیدار توانسته تمامی جزئیات مربوط به فساد گمرکی و قاچاق در مرزها از ابراهیم خلیل و خاپور، تا پرویز خان و باشماق، را به اطلاع آنان برساند. به گفته علی محمد صالح قرار شده که این وزرای دولت با پدیده فساد و قاچاق در مرزها مقابله کرده و طی یک ماه به آن پایان دهند و وزارت اقتصادی و کشاورزی اقلیم نیز فرمان‌هایی را برای مقابله با قاچاق صادر کرده اند. رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان کردستان اعلام کرد که روسای مشترک اتحادیه میهنی کردستان نیز در این مورد به وی اعلام کرده اند که در مورد مقابله با قاچاق در گذرگاه‌های مرزی استان سلیمانیه همکاری خواهند کرد و با قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم (عضو رهبری اتحادیه میهنی) نیز در مورد پایان دادن به قاچاق در مرزها گفتگو شده است(کردپرس).

 بخش نظارت بر گمرک در اقلیم کردستان عراق تاسیس می‌شود

 بر اساس اعلام وزارت دارایی و اقتصاد اقلیم کردستان، به منظور اصلاحات بیشتر در گذرگاه‌های مرزی و افزایش شفافیت در امور گمرکی، بخش نظارت بر گمرک کار خود را آغاز می‌کند. در این بخشنامه که به امضای آوات شیخ جناب وزیر دارایی و اقتصاد رسیده آمده  است: پیرو ماده 17 اصل دوم از قوانین وزارت دارایی و اقتصادی شماره 5 که در سال 2010 به تصویب رسیده است، بر اساس اختیارانی که به ما برای تاسیس مدیریت نظارت بر گمرک داده شده، این بخش راه اندازی می‌شود(رووداو).

 وزارت کشاورزی اقلیم: با راه اندازی سازوکار خرید تضمینی گندم از سوی حکومت ، واردات گندم و آرد را از سال آینده ممنوع می‌شود

وزارت کشاورزی اقلیم کردستان از اجرای یک پروژه استراتژیک خبر داد که پس از آن واردات گندم و فراروری‌های آن به اقلیم کردستان ممنوع می‌شود. آواره حمید، مدیر روابط عمومی وزارت کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان درباره این پروژه توضیح داد: قرارداد پروژه استراتژیک برای خرید گندم کشاورزان در وزارت کشاورزی و منابع آب به امضا رسیده است. وی گفت: پروژه خرید گندم کشاورزان یک پروژه استراتژیک بوده که در فاز نخست آن 500 هزار تن گندم کشاورزان توسط بخش خصوصی و با راهبری وزارت کشاورزی اقلیم کردستان خریداری می‌شود، سال آینده 500 هزار تن گندم کشاورزان دوبارره خریداری و عرضه می‌شود. وی تصریح کرد: در مقابل واردات همه فراروری‌های گندم مانند آرد (همه نوع)، بلغور، گندم شکسته و... ممنوع می‌شود.سرمایه این پروژه صدها میلیون دلار بوده و هزاران فرصت کاری را فراهم می آورد که سهم اصلی از این بازار کار برای فارغ التحصیلان رشته کشاورزی است(باسنیوز).

پروژه استراتژیک خرید گندم کشاورزان، از سوی هیئت وزیران اقلیم کردستان به تصویب رسیده است

سخنگوی وزارت بازرگانی اقلیم کردستان: بر اساس آمار وزارت بازرگانی و صنایع اقلیم کردستان، این ضررها روزانه 9 میلیون دلار بوده است

سخنگوی وزارت بازرگانی اقلیم کردستان از خسارت سنگین کرونا به بخش تجارت در اقلیم کردستان خبر داد. شیوع ویروس کرونا موجب ضرر به اقتصاد همه کشورهای دنیا شده است در این میان عراق و اقلیم کردستان نیز خسارت های زیادی متحمل شدند. بر اساس آمارهای وزارت بازرگانی عراق تا کنون اقتصاد این کشور، روزانه 100 میلیون دلار  آسیب دیده است. اقلیم کردستان نیز از این خسارت ها سهم زیادی داشته و بر اساس آمار وزارت بازرگانی و صنایع اقلیم کردستان، این ضررها روزانه 9 میلیون دلار بوده است. فتحی محمد سخنگوی وزارت بازرگانی و صنایع اقلیم کردستان در این باره توضیح داد: با وجود این که تبادلات تجاری تداوم داشته است، اما کرونا بر حجم تبادلات تجاری اقلیم کردستان تاثیرگذار بوده است به گونه ای که این میزان به 9 میلیون دلار ضرر در روز بر روی تبادلات تجاری با کشورهای دیگر رسیده است(رووداو).

 رئیس هیئت سرمایه گذاری اقلیم کردستان از صدور مجوز برای 15 کارگاه تولیدی در حوزه‌های مختلف خبر داد که به گفته وی کار احداث این واحدها به زودی آغاز می‌شود

محمد شکری رئیس هیئت سرمایه گذاری اقلیم کردستان در یک نشست مطبوعاتی، اظهار کرد: کار احداث پروژه به صورت مرتب در حال انجام است و افرادی که در این زمینه کم کاری کنند، علاوه بر لغو مجوزها، پروژه‌ها نیز از آنها پس گرفته می‌شود. وی در همین ارتباط افزود: در چند روز اخیر برای احداث 15 کارگاه تولیدی در اقلیم کردستان مجوز صادر شده است که شامل واحدهای تولیدی بزرگ می‌شود و منافع زیادی برای آینده اقلیم کردستان خواهند داشت. با تمام شدن روال اداری آنها، احداث این واحدها آغاز می‌شود. 

به گفته شکری این واحدهای تولیدی که احداث می‌شوند کارگاه‌های بزرگی هستند که سرمایه گذاران اقدام به ساخت و راه اندازی آن می‌کنند. این شرکت ها در بخش های غذایی، بهداشتی، تولید کابل، بسته بندی و حوزه‌های دیگر احداث می‌شوند. رئیس هیئت سرمایه گذاری اقلیم کردستان تاکید کرد: قصد داریم به بخش های صنعتی در کردستان عراق اهمیت بیشتری بدهیم چون این حوزه اهمیت زیادی در شکوفایی و توسعه اقلیم کردستان دارند.(رووداو).

ساخت ١١ شهرک صنعتی در اقلیم کوردستان

 مخلص مسلم، مدیر امور اداری و حقوقی هیئت سرمایه گذاری اقلیم کوردستان، به ''باس‌نیوز'' اعلام کرد: ''پس از صدور قرار ساخت ١١ شهرک صنعتی، اکنون اقدامات اولیه و آمادەسازی لوازم ساخت این شهرک‌ها در مراکز استان‌ها و بعضی از شهرها به  پایان رسیدە و قرار است توسط سرمایه گذاران به  مرحله  اجرا درآیند".

این مسئول هیئت تولیدی و سرمایه گذاری اقلیم کردستان به  این نکته  نیز اشارە کرد که ''هر کدام از این شهرک‌های صنعتی از دهها کارگاه تولیدی بزرگ و متوسط و کوچک لوازم و مواد گوناگون تشکیل می‌شوند و ضمن تقویت بخش صنعتی داخلی، هزاران فرصت شغلی نیز ایجاد خواهند کرد و کم کم به خودکفایی خواهیم رسید و از وارد کردن کالا‌های خارجی بی‌نیاز خواهیم گشت.''(باس‌نیوز)

بازداشت یک گروه به اتهام قاچاق جگر فاسد

 پلیس ضدترور کردستان با انتشار اطلاعیه‌ای از بازداشت گروهی قاچاقچی به اتهام حمل و فروش جگر فاسد خبر داد و متذکر شد که از این پس گروه‌ها یا افرادی که قصد وارد کردن خوراک یا داروی فاسد دارند را تحت نظر خواهد گرفت.

بنابر این اطلاعیه، ١٩ مردادماه، نیروهای ضدترور توانستند اعضای این باند را بازداشت کنند. آن‌ها قصد داشتن ٢٩٢ کارتن جگر فاسد را وارد هولیر کنند. اطلاعیه مذکور همچنین یادآور می‌شود که این مقدار از جگر فاسد از ایران وارد اقلیم کردستان شده و در تریلی‌های بدون یخچال از محور مواصلاتی کرکوک-تقتق-کویه وارد هولیر می‌شود(باس‌نیوز).

 بازدید هیئت دولت مرکزی عراق از مرز باشماق اقلیم کردستان

یک هیئت اعزامی از دولت مرکزی عراق از گمرک باشماق در اقلیم کردستان بازدید کرد. گفته می‌شود این موضوع ارتباطی با کنترل گذرگاه‌های اقلیم کردستان توسط دولت مرکزی ندارد.  هیئتی از دولت مرکزی عراق، از نحوه عملکرد و اداره امور گذرگاه مرزی باشماق میان ایران و اقلیم کردستان بازدید به عمل آورد مریوان کمال مدیریت گذرگاه مرزی باشماق میان ایران و اقلیم کردستان اعلام کرد که یک تیم و دو افسر مرزبانی از وزارت کشور عراق به سرپرستی سرهنگ فرهاد رئیس گمرک سلیمانیه، به منظور بررسی وضعیت و اداره امور گمرک باشماق از این گذرگاه مرزی بازدید کردند. وی تاکید کرد که بازدید این هیئت هیچ ارتباطی به مسئله کنترل گذرگاه‌های مرزی توسط دولت مرکزی عراق ندارد و هیئت مذکور پس از بازدید از گمرک مرز و نحوه اداره امور گمرکی باشماق را ترک کردند. این در حالی است که در هفته‌های گذشته دولت عراق اقداماتی را برای کنترل تمامی‌ گذرگاه‌های مرزی کشور آغاز کرده و اداره و کنترل گذرگاه‌های مرزی اقلیم نیز یکی از موضوعات اساسی و مورد اختلاف در گفتگوهای اربیل و بغداد است(باس‌نیوز).

 وزیر بهداشت اقلیم: اقلیم کردستان  در بدترین شرایط شیوع کرونا قرار دارد و بیشترین تعداد ابتلا در روز شناسایی(677 نفر) و تعداد بیماران بدحال رو به افزایش است

 آمار ابتلا به ویروس کرونا در اقلیم کردستان به سرعت در حال افزایش است و طی یک روز 677 مورد جدید ابتلا شناسایی شده و آمار ابتلا به 20 هزار و 2 مورد رسید. وزارت بهداشت و درمان اقلیم کردستان از افزایش بی سابقه آمار ابتلا به ویروس کرونا در اقلیم خبر داده و اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته 677 مورد جدید ابتلا به کرونا در اقلیم شناسایی شده و 13 مورد مرگ ناشی از این بیماری نیز ثبت شده است. آمار ابتلا به ویروس کرونا در اقلیم از ابتدای شیوع آن تاکنون به 20 هزار و 2 مورد و آمار مرگ و میر به 712 مورد رسیده است.

در حال حاضر 8 هزار و 262 بیمار مبتلا به کرونا در اقلیم تحت درمان بوده و 11 هزار و 28 بیمار از مجموع کل مبتلایان نیز بهبود یافته اند. وزیر بهداشت اقلیم با اعلام اینکه اقلیم در بدترین شرایط شیوع کرونا قرار دارد و بیشترین تعداد ابتلا در روز شناسایی می‌شود و تعداد بیماران بدحال نیز رو به افزایش است، در مورد رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی و حفاظت شخصی هشدار داده و گفت که ظرفیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اقلیم نیز در حال تکمیل شدن است و ممکن است توانایی پذیرش بیماران بیشتری را نداشته باشند(رووداو).

  هزینه‌های زندگی در اربیل، گرانتر از بغداد است

سایت نامبئو که سطح زندگی در دنیا را ارزیابی می‌کند نوشت اربیل از نظر هزینه‌های زندگی در جایگاه 329 قرار دارد. این در حالی است که بغداد رتبه 335 را به خود اختصاص داده است. گزارش کرد پرس به نقل از شفق نیوز، در این سایت آمده است: براساس آخرین ارزیابی در ماه اوت جاری درباره ارزیابی هزینه‌های زندگی در 514 شهر در سطح دنیا، شاخص هزینه‌ها در اربیل  41.76  و رتبه 329 بوده است.

به نوشته این سایت، شهر زوریخ سوییس در جایگاه نخست گرانترین شهر جهان قرار گرفته است و شاخص آن 49 و رتبه 131 بوده است و پس از آن شهرهای لوگانو و پازل در همان کشور قرار دارند. براساس ارزیابی مذکور، بغداد در جایگاه 335 گرانترین شهر دنیا قرار دارد و شاخص هزینه‌های زندگی 40.96 است و شهر تیرو وانان تاپورام هند با امتیاز 19.85 در پایان این جدول قرار دارد(کردپرس).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما