معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۴۵

اخبار اقتصادی عراق (هفته سوم مرداد ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی عراق در هفته سوم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

هیأت گذرگاه‌ها از تسهیل ورود تانکرهای اکسیژن از طریق گذرگاه مرزی صفوان خبر می دهند

هیأت گذرگاه‌های مرزی عراق روز شنبه اعلام کرد که ورود تانکرهای دارای اکسیژن را برای پشتیبانی از بخش بهداشت از طریق گذرگاه مرزی صفوان تسهیل می‌کند. این مقام در بیانیه ای اعلام کرد، که  تانکرهای پر شده از اکسیژن پزشکی با 11 تانکر از طریق کویت وارد شده و مجموع بار 220 تن در حمایت از موسسات بهداشتی برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا وارد شده است. وی افزود: روند تسهیل ورود توسط دپارتمان‌های موجود در گذرگاه مرزی طبق دستور العمل های کمیته عالی بهداشت و امنیت ملی انجام می‌شوند(السومریه).

یکی از اعضای کمیته انرژی، پیشنهادی را در مورد شبکه‌های توزیع برق ارائه می‌کند

امجد العقابی عضو کمیته نفت و انرژی پارلمان، روز شنبه پیشنهاد جایگزینی شبکه‌های توزیع ویران شده انرژی الکتریکی با شبکه‌های مدرن زمینی را داد. العقابی اظهار داشت: مشکل برق در عراق فقط به تولید محدود نمی‌شود که ما فقط روی آن تمرکز کنیم، بلکه ما یک مشکل مهمتر از مسئله توزیع داریم. وی خاطرنشان کرد: انرژی زیادی تولید می‌شود، که به دلیل شبکه‌های توزیع فرسوده بدون بهره از بین می رود. العقابی اضافه کرد: راه حل بهینه و قابل اعتماد در اکثر کشورهای توسعه یافته جهانی، جایگزینی شبکه‌های توزیع ویران شده با شبکه‌های مدرن زمینی است. وی خاطرنشان کرد: این پیشنهاد مزایای ایجاد ثبات در سیستم برق و پایان دادن به اتلاف انرژی را همراه خواهد داشت و ما دیگر به واردات برق احتیاج پیدا نخواهیم کرد(السومریه).

اعلام شرایط واردات خوراک طیور توسط بخش خصوصی از سوی وزارت کشاورزی عراق

وزارت کشاورزی، روز دوشنبه شرایط واردات خوراک طیور توسط بخش خصوصی را با انتشار بیانیه ای اعلام کرد. حمید ال نایف سخنگوی وزارتخانه، در این بیانیه گفت: مجوز واردات 250 هزار تن ذرت و یکصد هزار تن کنجاله سویا صادر شد واردات این اقلام با شرایط به شرح ذیل می‌باشد: 

  1. شرکت واردکننده باید حائز شرایط عمومی جهت واردات کالا باشد؛
  2. شرکت واردکننده فعالیتی در زمینه واردات مواد علوفه ای و مشابهی داشته باشد؛
  3.  ترجیحاً شرکت های ارائه دهنده نامه تأییدیه صادر شده توسط انجمن تولیدکنندگان طیور داشته باشند؛
  4. مقدار تقاضا ی کالای وارداتی نباید از25000 تن کمتر و یا بیشتر از 40000 تن باشد؛
  5.  واردات طی دوره مجاز انجام می‌شود؛
  6. - ارسال یک کارنامه مالی از یک بانک تأیید شده به مبلغ ده میلیارد دینار عراقی؛
  7.  امکان تقسیم کمیت در بین واردکنندگان که شرایط فوق را بعد از پایان دوره اعلام می‌کنند؛                                                          
  8.  آخرین تاریخ ورود سورگوم ذرت علوفه قبل از 11/11/2020 است؛
  9.  مدت زمان ارسال درخواست های وارداتی چهار روز خواهد بود که از یکشنبه 2020/08/09 شروع وتا 12 ظهر چهارشنبه 2020/08/12 خاتمه می یابد(السومریه).

 عراق برای افزایش ساعت تأمین برق، 650 مگاوات برق از ترکیه وارد می‌کند

وزارت برق، روز سه‌شنبه، خبر واردات 650 مگاوات برق از شرکت ترکی کارل برای افزایش ساعات پرمصرف را اعلام کرد. احمد موسی العبادی سخنگوی وزارت برق، در گفتگو با رسانه‌های این کشور گفت: 450 مگاوات از طریق شبکه برق خرورماله - کرکوک وارد  خواهد شد و سپس به بغداد و استان‌های فرات میانه توزیع می‌شود. همچنین 200 مگاوات برق  دیگر از طریق ایستگاه سد شلیک - فیدا - سد موصل به منظور توزیع در استان‌های شمالی وارد می‌شود. العبادی توضیح داد: عوامل مختلفی ازجمله درجه حرارت بالا که بر ایستگاه‌های اصلی در مبدأبه طور مستقیم بر کاهش تأمین انرژی الکتریکی  تأثیر می‌گذارد وجود دارد.  ما توانستیم تولید برق را از 16هزار و 250 پس از سقوط رژیم صدام به 18 هزار و 600 مگاوات افزایش دهیم(اقتصاد نیوز).

ظرفیت دریاچه لولوة حمرین در دستیابی به خودکفایی ماهی در 5 استان

المنحل حقی الجبوری رئیس کمیته کشاورزی در استان دیالی، روز سه‌شنبه بر امکان پرورش ماهی در دریاچه لولوة حمرین و رسیدن به مرز خودکفائی تاکید کرد. الجبوری گفت: دریاچه حمرین (65 کیلومتری شمال شرقی بعقوبه) که بیش از 100 کیلومتر در مرزهای دیالی امتداد دارد، بزرگترین و مهمترین منبع آب در استان است و از مزایای زیادی نظیر برخورداری از آب شیرین آن و امکان پرورش بیش از 30 گونه ماهی در یک زمان برخوردار است. الجبوری اضافه کرد اگر این دریاچه توسط شرکت ها یا مقامات متخصص در زمینه پرورش ماهی به طور صحیح مورد بهره برداری قرار گیرد این امکان را فراهم خواهد ساخت تا ظرف مدت یک سال فقط برای 5 استان از جمله بغداد در پرورش ماهی به خودکفایی برسیم. این دریاچه، زمینه سرمایه گذاری و تبدیل به یک مرکز اقتصادی بسیار بزرگ را دارد و قادر خواهد بود تا ماهی مورد نیاز بازارهای 5 استان عراق با تولید متنوع خود تامین نماید. ذخیره آب استراتژیک این دریاچه بیش از دو میلیارد و 400 هزار متر مکعب آب می‌باشد(العراق الیوم).

 عراق پنجمین کشور بزرگ در جهان و دومین کشور عربی از نظر ذخایر نفتی است

طبق اعلام موسسه رتبه سنجی جهانی GFP، عراق در رده پنجم ذخایر نفت جهانی است. این کشور حائز رتبه دوم در جهان عرب از این حیث شده است. در گزارش همچنین آمده است که میزان ذخیره نفت خام عراق 142 میلیارد و 500 هزار بشکه بوده که بدین ترتیب در رتبه پنجم جهان قرار دارد. ونزوئلا  با میزان 300 میلیارد و 700 میلیون بشکه نف خام در رتبه اول، عربستان سعودی با میزان 266 میلیارد و500 میلیون بشکه در رده دوم، کانادا  با میزان 169 میلیارد و 700 میلیون بشکه و ایران با 158 میلیارد و 400 میلیون بشکه در جایگاه چهارم جهانی قرار دارند. عراق  پس از عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین دارنده ذخیره نفت در جهان عرب است، کویت  با 101 میلیارد و 500 میلیون بشکه در رتبه سوم و پس از آن امارات متحده عربی با 97 میلیارد و 800 میلیون بشکه در جایگاه چهارم قرار دارند (السومریه نیوز).

 معاون پارلمان خواستار جلوگیری از صاردات شیره خرما است

درخواست نماینده پارلمان عراق از نخست وزیر و آژانس امنیت ملی برای جلوگیری از واردات شیره خرما (همزمان با فصل تولید آن در داخل عراق) و تدابیر لازم برای حمایت از محصول ملی را پیش بینی شود. نصیف در بیانیه ای گفت: بسیاری از شکایات از طرف صاحبان کارخانه‌های تولید شیر خرما به ما رسیده است، که خواستار متوقف کردن واردات این کالا هستند به اعتقاد آنها این کالا نه تنها در فهرست کالاهای حمایت شده در سطح ملی قرار دارد بلکه، فصل تولید آن در این دوره از سال آغاز می‌شود. در صورت مجاز بودن واردات این مواد بسیاری از کارگرانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند شغل خود را از دست خواهند داد. وی همچنین خاطرنشان ساخت با وجود تصمیم در مورد ممنوعیت واردات یک تاجر در بغداد وجود دارد که مقادیر بسیار زیادی را وارد می‌کند و باعث می‌شود محصول محلی با مشکل مواجه شود (السومریه نیوز).

عراق به عربستان سعودی اطمینان می دهد چهار صد هزار بشکه از سقف تولید نفت خود را کاهش خواهد داد

عراق به عربستان سعودی اطمینان داد که طبق توافق با اوپک پلاس، از مجموع تولید نفت خود، چهارصد هزار بشکه نفت خام کاهش خواهد داد. در بیانیه مشترک دریافت شده از سوی خبرگزاری الفرات، آمده است که اسماعیل عبدالجبار، وزیر نفت و پرنس عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان بر تعهد خود به توافق اوپک پلاس پایبند خواهند بود. وزیر نفت گفت: عراق 400،000 بشکه در روز کاهش تولید خود را اضافه می‌کند. وی خاطرنشان کرد: میزان کاهش نفت خام عراق در ماه‌های آتی اوت و سپتامبر به یک میلیون و 250 هزار بشکه نفت خام در روز خواهد رسید (السومریه نیوز).

 سهم سرانه عراقی از تولید ناخالص داخلی  بیش از 18 هزار دلار است

مجله Global Financia عنوان کرد که سهم سرانه تولید ناخالص عراق در دوره 6 ماهه اول سال 2020 بیش از 18 هزار دلار برآورد شده است. طبق آماری که در وب سایت این مجله منتشر شده سهم سرانه تولید ناخالص داخلی به 18.025 هزار دلار رسید. بدین ترتیب در رتبه 83 از 192 کشور ذکر شده و رتبه ششم در جهان عرب پس از  قطر، کویت، عربستان سعودی، بحرین و عمان قرار خواهد گرفت. قطر  از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه با 132.886 دلار برای نخستین بار رتبه اول جهان، ماکائو با 114،363دلار رتبه دوم جهان ، لوکزامبورگ با 108،951 دلار رتبه سوم جهان و در انتهای این فهرست کشور بوروندی با 727 دلار قرار دارد. در گزارش مجله Global Finance  همچنین آمده است با توزیع ثروت بر روی جمعیت، (تقسیم تولید ناخالص داخلی یک کشور برجمعیت آن) سهم سرانه هر نفر بدست خواهد آمد (السومریه نیوز).

دلار هفته خود را با ثبات در عراق به پایان رساند

نرخ برابری دینار عراق در مقابل دلار آمریکا تغییرات چندانی در این هفته نبود. بر این اساس قیمت فروش هر دلار آمریکا برابر با 1242.5 دینار و قیمت خرید هر دلار نیز معادل 1232.5 دینار معامله شد(الفرات نیوز).

سفیر روسیه: مسکو ۱۳ میلیارد دلار در عراق سرمایه گذاری کرده است

سفیر روسیه در بغداد در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) اعلام کرد که مجموع سرمایه‌گذاری مسکو در بخش انرژی عراق بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار بوده است. وی خاطر نشان کرد که زمینه اصلی همکاری تجاری و اقتصادی دو جانبه، بخش نفت و گاز است و افزود: « از طریق کمیته مشترک روسیه و عراق تلاش می‌شود همکاری اقتصادی، علمی و فنی متنوع در زمینه‌های مختلف میان دو کشور صورت گیرد» وی تاکید نمود که همکاری در حال حاضر برای گشایش بازار عراق به روی شرکت‌های متخصص روسی در ساخت نیروگاه‌های تولید برق و اکتشافات زمین شناسی نیز متمرکز است و افزود: «شرکت لوک اویل روسیه درحال اکتشاف زمین‌شناسی در میدان "بلوک -۱۰" است که براساس برآوردهای اولیه، یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی است که در ۲۰ سال پیش در عراق کشف شده است». وی همچنین در خصوص همکاری امنیتی و اطلاعاتی روسیه با عراق گفت: « روسیه، عراق را به مدرن‌ترین جنگنده‌های نظامی‌شامل هواپیماهای شکاری مدل (سو-۲۵) و نیز بالگردهای چند منظوره مدل (می -۲۸ و می ۳۵) مجهز کرده است». وی در پایان تاکید کرد که شرکت‌های روسی مشارکت در بازسازی تأسیسات زیربنایی عراق را بررسی‌ می‌کنند( ایرنا).

دفتر نخست‌وزیری عراق: «الکاظمی» هفته آینده به آمریکا می‌رود

دفتر نخست‌وزیری عراق روز (شنبه 18 مرداد و 8 آگوست) طی بیانیه‌ای زمان سفر «مصطفی الکاظمی» به آمریکا را هفته آینده اعلام کرد. بر اساس این بیانیه، نخست‌وزیر عراق هفته آینده در راس یک هیأت بنا به دعوت رسمی، به آمریکا می رود و بیستم ماه جاری میلادی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. بنا بر این گزارش، در این سفر، پرونده‌های مربوط به همکاری مشترک در زمینه‌های امنیت، انرژی، بهداشت، اقتصاد، سرمایه‌گذاری و همچنین مسأله مهار همه‌گیری کرونا و همکاری دوجانبه در راستای منافع مشترک دو کشور مورد رایزنی قرار خواهد گرفت. کاخ سفید نیز روز جمعه اعلام کرد که الکاظمی 20 آگوست جاری با ترامپ دیدار خواهد کرد. یادآوری می‌شود در سال ۲۰۰۸ میلادی دولت «نوری المالکی» در عراق و «جورج بوش» در آمریکا، «موافقتنامه استراتژیک روابط راهبردی» را امضا کردند و گفت وگوهای فعلی با هدف بررسی دوباره این توافق‏نامه است. دور نخست گفت و گوی راهبردی بغداد - واشنگتن ۲۲ خرداد 99 با حضور نمایندگان عراق و آمریکا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد و موضوع هایی از قبیل امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، موضوعات سیاسی و روابط فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دولت عراق و آمریکا با انتشار بیانیه مشترکی بر کاهش نیروهای آمریکایی حاضر در عراق تأکید کردند (فارس، ایرنا).

درآمد 76 میلیارد دیناری گمرکات عراق در ماه جولای 2020

سازمان گمرکات عراق از تحقق درآمدی بالغ بر بیش از 76 میلیارد دینار در ماه جولای 2020 میلادی خبر داد و افزود این درآمد علیرغم حذف عوارض گمرکی از بسیاری از کالاها و کاهش واردات به دلیل بستن مرزها در پی بحران کرونا بوده است.

درآمد 3.47 میلیارد دلاری عراق از صادرات نفت در ماه ژوئیه

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد: حجم صادرات نفت خام عراق در ماه جولای 85 میلیون و 663 هزار و 290 بشکه بوده که درآمد حاصل از آن 3 میلیارد و 487 میلیون و 139 هزار دلار بوده است. وی افزود: میانگین صادرات روزانه عراق در این ماه، 2 میلیون و 763 هزار بشکه و میانگین قیمت نفت فروخته شده بشکه ای 708.40 دلار بوده است. لازم به ذکر است که نفت عراق از 3 طریق بنادر بصره، بندر جیهان ترکیه و نیز با انتقال تانکرهای نفت به اردن صادر می‌شود.

مؤسسه گلوبال فایر‌پاور (GFP): بدهی‌های عراق بالغ بر 73 میلیارد دلار است

مؤسسه بین المللی گلوبال فایر‌پاور  (GFP) اعلام کرد میزان کل بدهی‌های عراق بالغ بر 73 میلیارد دلار گزارش شده است. این در حالی است که بر اساس آمار منتشرشده این مؤسسه در سال 2020 میلادی، آمریکا با بدهی‌هایی بالغ بر 17 تریلیون و 910 میلیارد دلار در رده اول و کشور انگلیس با بدهی بالغ بر 8 تریلیون و 126 میلیارد دلار در رده دوم و فرانسه با بدهی 5 تریلیون و 360 میلیارد دلار در رده سوم قرار دارد. در بین کشورهای عربی نیز امارات متحده عربی با بدهی 237 میلیارد دلاری در رده اول و عربستان با 205 میلیارد و 100 میلیون دلار در رده دوم و کشور قطر با یدهی 167 میلیارد و 800 میلیون دلار در رتبه سوم و بعد از آن، مصر با 77 میلیارد و 470 میلیون دلار و عراق با 73 میلیارد و 20 میلیون دلار، در رتبه پنجم حضور دارد.

وزارت صنعت و معدن عراق از آمادگی برای تأمین اکسیژن تمام استان‌های عراق خبر داد

وزارت صنعت و معدن عراق از آمادگی این وزارتخانه برای تأمین ماده اکسیژن تمامی استان‌های عراق خبر داد و افزود: تا چند روز آینده استان بصره درخصوص کمبود اکسیژن مشکلی نخواهد داشت. مرتضی الصافی، مسؤول رسانه ای این وزارتخانه افزود: چند کارگاه تولید اکسیژن در استان بصره احداث شد که می‌توان به شرکت ابن ماجد با ظرفیت تولید روزانه 2 هزار کپسول اشاره کرد. وزارت صنعت و معدن قبل از شیوع ویروس کرونا 4 کارخانه تولید اکسیژن در اختیار داشته است؛ اما در حال حاضر تعداد این کارخانه‌ها به 9 عدد رسیده است.

نزدیک شدن عراق به خودکفایی در تولید ماسک

وزارت صنعت و معدن عراق از مجهز کردن شرکت ملی نساجی و چرم به خطوط تولیدی جدید برای تولید ماسک جهت رسیدن به مرحله خودکفایی خبر داد و افزود: این وزارتخانه توانایی تأمین مایحتاج وزارت بهداشت و دیگر وزارتخانه‌ها را در این خصوص دارد. مرتضی الصافی، سخنگوی وزارت صنعت و معدن عراق افزود: ما منتظر رسیدن مابقی خطوط تولیدی برای راه اندازی جهت تولید ماسک و رسیدن به مرحله خودکفایی هستیم. بخش خصوصی اهمیت ویژه ای را برای تولید ماسک قائل شده است. از اینرو، نشانه‌های مثبتی حول موضوع خودکفایی در تولید ماسک در بغداد و دیگر استان‌ها وجود دارد.

واردات 270 هزار کانتینر تخم مرغ از اوکراین توسط اقلیم کردستان و ضربه خوردن گذرگاه‌های استان‌های جنوبی

حیدر العصاد العبادی، رئیس سندیکای کشاورزان عراق از اقدام اقلیم کردستان در وارد کردن 270 کانتینر تخم مرغ از کشور اکراین به بغداد و تغییر برچسب آن با عنوان تولید داخلی در اقلیم کردستان خبر داد. وی افزود: تعداد 100 کانتینر از این مجموعه ضبط گردید، اما مابقی وارد بازار شد. العبادی گفت: اقلیم کردستان برنامه ای برای وارد کردن کالاهای قاچاق از کشورهای مختلف و فروش آن در استان‌های مرکزی و جنوبی با برچسب تولید داخلی در پیش گرفته است. وی برنامه بستن مرزها در استان‌های جنوبی را ناموفق خواند و افزود: این مرزها قوانین و دستورات وزارت کشاورزی را انجام دادند، اما مرزهای اقلیم کردستان واردات کالاهای ممنوعه را افزایش داد که این امر بر گذرگاه‌های جنوبی تأثیری منفی گذارده است.

 ذخایر ارزی عراق 48 میلیارد دلار گزارش شده است

مؤسسه بین المللی گلوبال فایر‌پاور (GFP) اعلام کرد: ذخیره ارزی عراق بالغ بر 48 میلیارد دلار می‌باشد. این مؤسسه افزود: چین با 3 تریلیون و 236 میلیارد دلار در رتبه اول و کشور ژاپن با 1 تریلیون و 264 میلیارد دلار در رده دوم قرار دارند. عراق در بین 138 کشور موجود در آمار این مؤسسه در رده 40 قرار دارد. عراق در بین کشورهای عربی نیز در رتبه 6 قرار دارد. عربستان با 496 میلیارد و 400 میلیون دلار در رتبه اول، الجزایر با 97 میلیارد و 890 میلیون دلار در رده دوم، امارات با 95 میلیارد و 370 میلیون دلار در رده سوم، لیبی با ذخیره ارزی 74 میلیارد و 710 میلیون دلار در رده چهارم و پس از آن لبنان با 55 میلیارد و 420 میلیون دلار در رده پنجم قرار دارد.

عراق در بین 18 کشور عربی رتبه 14 را در زمینه فعالیت های اقتصادی به دست آورد

منار العبیدی، کارشناس مسائل اقتصادی اعلام کرد بر اساس مطالعات صندوق بین المللی پول عربی در سال 2019 میلادی که در زمینه فعالیت دولت های عربی در امور اقتصادی انجام شده است، عراق در میان 18 کشور عربی در رتبه 14 قرار گرفت. همچنین این کشور رتبه 17 را در حاکمیت قانون در امور مربوط به امور اقتصادی و همچنین رتبه 14 را در زمینه فساد اداری کسب کرد.

عراق 650 مگاوات برق از ترکیه وارد کرد

احمد موسی العبادی، سخنگوی رسمی وزارت برق عراق اعلام کرد این وزارتخانه برای رفع کمبود برق کشور، 450 مگاوات برق را از شرکت کارل ترکیه وارد کرده است که قرار است این میزان برق از خطوط خورماله- کرکوک به بغداد و دیگر استان‌های مرکزی ارسال شود. وی همچنین از واردات 200 مگاوات برق از ترکیه از خلال خط سلوبی- فایدا- نیروگاه سد موصل برای ارسال آن به استان‌های شمالی خبر داد و افزود: همچنان با ترکیه درخصوص اتصال انرژی برق در حال مذاکره هستیم.

عراق رتبه 38 را در ذخایر طلای جهان دارد

شورای عالی طلا اعلام کرد: ذخایر طلای جهان در سال 2020 میلادی بالغ بر 35 هزار و 17 تن است. این در حالی است که در سال 2019 این میزان، 34 هزار و 300 تن بوده است. عراق با 3.96 تن در رده 38 جهان قرار دارد و در بین کشورهای عربی بعد از عربستان، الجزایر، لبنان و لیبی در رتبه 5 قرار دارد. آمریکا با 8.133 تن در بین کشورهای جهان در ذخیره طلا در رتبه اول قرار دارد. آلمان با 3.363 تن در رده دوم و کشور ایتالیا با 2.450 تن در رده سوم قرار دارد.

کشف یک حلقه چاه نفت بزرگ در عراق

لؤی الیاسری، استاندار نجف از کشف یک حلقه چاه نفتی بزرگ در دریای نجف خبر داد. وی افزود: آزمایشات اولیه نشان می دهد این چاه نفتی در منطقه الرهبان در دریای نجف واقع است. استاندار نجف از دیدار با وزیر نفت عراق برای بررسی موضوع و توسعه مرحله اکتشاف خبر داد و افزود: این کشف منابع اقتصادی جدیدی را برای کشور بصورت کلی و استان نجف بطور ویژه خواهد داشت.

واردات 3.1 میلیارد دلاری عراق و امارات در خلال 4 ماه از ایران

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان گمرکات ایران، چین با واردات کالا به مبلغ 2.474 میلیارد دلار از ایران طی بازه زمانی 20 مارس تا 20 جولای در رتبه اول کشورهای واردکننده کالا از ایران قرار دارد. عراق نیز با 1.965 میلیارد دلار در رتبه دوم و کشور امارات نیز با 1.216 میلیارد دلار، سومین کشور از لحاظ واردات کالا از ایران در زمان ذکرشده قرار دارد.

عراق در رتبه 110 فقیرترین کشورهای دنیا قرار دارد

مجله گلوبال فاینانس اعلام کرد: بر اساس آمار منتشر شده در سال 2020 میلادی، عراق در بین 191 کشور که بیشترین فقر در آنها وجود دارد، در رده 110 قرار دارد و در بین کشورهای عربی نیز در رتبه 11 است. لازم به ذکر است که سرانه تولید ناخالص داخلی در عراق 18.025 دلار است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما