معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۱۲

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق (دهه دوم مرداد ماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق (دهه دوم مرداد ماه 1399) که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان کردستان: عالی ترین مقامات حزبی و دولتی اقلیم کردستان در فساد مبادی مرزی دست دارند

علی محمد صالح اعلام کرد که فساد گسترده در گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان وجود دارد که با دریافت مبالغ بالا از مردم و مسافرین موجب زیان و ضرر آن شده اند و قاچاق و غارتی که در مرزها روی می دهد در سال 1991 و دوران رژیم بعث هم وجودنداشته است. رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان کردستان افزود که فقط قاچاق سیگار در اقلیم برای قاچاقچیان هر ماه 10 میلیون درآمد دارد، گفت که در بازارهای سلیمانیه دفاتر قاچاق به صورت علنی دائر شده و به مردم اعلام می‌کنند هر کالایی را که بخواهند از مرزهای باشماق و پرویز خان، بدون پرداخت گمرک وارد کرده و از پست های بازرسی نیز عبور می دهند و تمامی امور تجاری در گذرگاه‌های سحیلا و پیشخاپور(گذرگاه مرزی اقلیم با کردستان سوریه) در اختیار یک شرکت است.

وی تاکید کرد با وجود اینکه این قاچاق و انحصار تجارت در گذرگاه‌های مرزی به ظاهر توسط چند فرد انجام می‌شود، اما بدون شک عالی ترین  و بالاترین مقامات حزبی، امنیتی و دولتی نیز در آن دست دارند و در غیر این صورت بروز پدیده قاچاق با این گستردگی امکان ندارد. همچنین خاطر نشان ساخت که از ماه دسامبر سال 2019 میلادی تمامی جزئیات این قاچاق و فساد در مرزها را به دولت اقلیم ارائه داده، اما پدیده فساد و قاچاق به جای کاهش داده شدن، افزایش یافته است.

علی محمد صالح تاکید کرد دولت به آسانی می‌تواند مانع از این فساد و قاچاق شود و باید در هر مرز و پست بازرسی که قاچاق صورت می‌گیرد، نیروهای امنیتی و مسئولین آن خلع و برکنار شوند و خود وی حاضر است لیست اسامی قاچاقچیان، رابط های آنان و شرکت هایی که در قاچاق و فساد مرزی دست دارند را به دولت ارائه دهد(سایت خبری رادیو نوا).

 وزارت برق اقلیم کردستان: به صورت مشروط به عراق برق می‌دهیم

امید احمد، سخنگوی وزارت برق حکومت اقلیم کردستان، اعلام کرد: مطلع شدەایم که حکومت عراق درنظر دارد از ترکیه و اقلیم کردستان برق بخرد، ما در وزارت‌خانه خود این موضوع را بررسی کردەایم و تصمیم گرفته ایم به صورت مشروط به بغداد برق بدهیم.

او افزود: ''برقی که به  عراق خواهیم داد نباید هیچ کاهشی در برق اقلیم کردستان ایجاد کند و بغداد سوخت واحدهای از کار افتادە تولید برق در اقلیم کردستان را فراهم کند و برق تولیدی این واحدها را به شهرهای عراق انتقال دهد..''

او اضافه کرد: با وجودی که واحد‌های از کار افتادە ملک سرمایه گذاران هستند، با این حال، در صورتی که حکومت عراق شروط ما را بپذیرد و حکومت اقلیم کردستان نیز رضایت دهد، ما نیز موافقت خواهیم کرد(کردستان 24).

 هزینه‌ی تولید برق در اقلیم کردستان نصف شده است

مدیر کل تولید وزارت برق حکومت اقلیم کردستان اعلام کرد که پیشتر برای تولید هر کیلووات/ساعت برق می‌بایست ٢٢ سنت هزینه می‌کردیم اما حالا تنها ٩ سنت هزینه‌ی تولید این مقدار از برق است. دیار بابا، مدیر کل تولید وزارت برق حکومت اقلیم کردستان، طی مصاحبه‌ای اختصاصی با (باس‌نیوز) گفت: توانسته‌ایم با جایگزینی گاز به جای گازوئیل در تولید برق هزینه‌ها را بصورت چشم‌گیری کاهش دهیم. او با اشاره به اینکه قبلا برای تامین سوخت نیروگاه‌های برق از گازوئیل استفاده می‌شد، گفت: "اکثر نیروگاه‌های تولید برق با گازوئیل کار می‌کردند و با توجه به اینکه تامین گازوئیل نسبت به گاز بسیار گران بود، هزینه‌های تولید برق نیز سرسام‌آور بود." بنابر اطلاعات (باس‌نیوز) سال گذشته تمام نیروگاه‌های اقلیم کردستان با سوخت گازوئیلی کار می‌کردند و سالیانه‌ی برای تولید برق مورد نیاز، مبلغی بیش از ٣ میلیارد دلار هزینه‌ می‌شد.

حکومت اقلیم کردستان شرایط جدید واردات اتومبیل را اعلام کرد

مدیریت کل گمرک وابسته به وزارت دارایی و اقتصاد حکومت اقلیم کردستان با انتشار اطلاعیه‌ای جدید‌ترین شرایط واردات اتومبیل به (اقلیم) را اعلام کرد. بنابر بخشنامه‌ای که مدیریت کل گمرک اقلیم کردستان به تمام گذرگاه‌های مرزی اقلیم ارسال کرده باید تمام اتومبیل‌های وارداتی، گواهی و سند کارفکس داشته باشند. همچنین این بخشنامه متذکر می‌شود که کشورهایی که فاقد سند کارفکس هستند باید درخواست صدور سندی مشابه ارائه دهند(کردستان 24).

 سخنگوی نیروهای آسایش منطقه ''راپرین'' : مقدار زیادی داروی قاچاق ایرانی کشف و ضبط شد

نیروهای امنیتی پس از اطلاع از ورود قاچاق مقدار زیادی دارو  که از ایران وارد اقلیم کردستان شده آنها را ضبط کردند. او افزود: ''این داروها عبارتند از ٢٨١ هزار قرص  آموکسی‌سیلین، کلدجیل، بنراکودیل، گین‌آپ، رویال ویتامین سی، فات‌فاست، سوپسیدیاری فود پرودکت، هیمالایا و پوما، و شش هزار و ٣٢٠ کرم ان‌ان و زایلوژل و ٦٠٠ قطرە کانازول، کلیک ای زیت و جنتکس است.

رئیس هیئت سرمایه گذاری اقلیم کردستان از اجرای چند پروژه صنعتی در کردستان عراق خبر داد

محمد شکری رئیس هیئت سرمایه گذاری اقلیم کردستان در این باره اظهار کرد: این پروژه‌ها پس از تعطیلات عید قربان آغاز می‌شوند. به گفته این مقام مسئول، کلنگ یکی از پروژه در حلبچه زمین زده خواهد شد که به گفته او یک از پروژه مهم و استراتژیک خواهد بود. این پروژه یک شهرک صنعتی است که پس از منطقه صنعتی دهوک، دومین پروژه بزرگ خواهد بود که 277 کارگاه و 290 سردخانه در آن تاسیس می‌شود.
وی تاکید کرد دولت اقلیم کردستان تصمیم دارد تا با اجرای این طرح ها، رشد فزاینده ای برای همه بخش ها و رونق اقتصادی کردستان عراق ایجاد کند (باسنیوز).

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان: روند فعالیت های تجاری با ایران و ترکیه به سمت عادی شدن پیش می رود اما  تا پایان امسال حدود 20 درصد کاهش تجارت خواهیم داشت

 رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان اعلام کرد، روال تبادلات بازرگانی به سمت عادی شدن پیش می رود، اما پیش بینی می‌شود زیان ناشی از ویروس کرونا که به تجارت وارد شده است به 20 درصد برسد. بر اساس آمار اتحادیه سرمایه گذاران، حجم تبادلات سالانه میان ایران و اقلیم کردستان حدود 6 میلیارد و با ترکیه حدود 15 تا 20 میلیارد دلار است. وی در این باره توضیح داد: پس از کند شدن تبادلات تجاری به دلیل انتشار ویروس کرونا، اکنون روند فعالیت های تجاری با ایران و ترکیه به سمت عادی شدن پیش می رود.به غیر از کرونا، تاخیر در پرداخت حقوق شهروندان اقلیم کردستان بر روی فعالیت های بازرگانی تاثیرگذار بوده است چون موجب کاهش فروش کالاهای وارداتی شده بود، اما اکنون با پرداخت حقوق، وضعیت در حال بهبود است. مصطفی عبدالرحمان گفت: در حال حاضر همه مرزها باز بوده و تبادلات تجاری اعم از واردات و صادرات به کردستان عراق در حال انجام است (باسنیوز).

 بخشنامه اقلیم کردستان درباره محدویت های جدید کرونایی

 دوشنبه 13 مرداد وزارت داخلی اقلیم کردستان با صدور بخشنامه ای جدید، از اعمال برخی محدودیت ها از جمله توقف تردد میان استان‌های عراق و اقلیم کردستان و همچنین بسته شدن گذرگاه ابراهیم خلیل بر روی مسافران خبر داد.

بخشی از بندهای مهم این بخشنامه به شرح زیر است:

بند دوم: تعطیلی همه مراکز درمانی شامل مطب، دندانپزشکی، کارمندان بهداشت و آزمایشگاه‌ها برای 14 روز

بند پنجم: تداوم ممنوعیت تجمع های عزا و عروسی

بند هشتم: توقف تردد میان اقلیم کردستان و سایر استان‌های عراق به مدت یک هفته

بند چهاردهم: اشخاصی که به اقلیم کردستان باز می‌گردند و فرم قرنطینه کردن خود را در منزل یا هتل تکمیل کرده اند، اگر به این تعهد پایبند نباشند یک میلیون دینار جریمه می‌شوند و اگر نتیجه تست کرونای آنها مثبت باشد و فرد دیگری را هم مبتلا کرده باشند همه هزینه‌های اشخاصی را که مبتلا کرده اند بر عهده آنها خواهد بود. علاوه بر این قوانین ماده (368-369) از قانون مجازات عراق شماره 11 مصوب سال 1969 درباره آنها اجرا می‌شود.

بند یازدهم: گذرگاه ابراهیم خلیل به مدت یک هفته بر روی مسافران بسته خواهد شد و در موارد بسیار ضروری، سفر تنها با مجوز وزارت داخلی صورت خواهد گرفت. تبادلات تجاری بر اساس راهکارهایی که قبلا صادر شده است تداوم خواهد یافت(تجارت بان).

براساس بخشنامه شماره 44 وزارت داخله اقلیم کردستان، سه دسته افراد از شهروندان اقلیم کردستان می‌توانند به ایران سفر کنند.

  1.  دانشجویانی که در ایران تحصیل می‌کنند.
  2. بیمارانی که برای مداوا به ایران سفر می‌کنند.
  3.  افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها مثلا همسرشان در ایران حضور دارند، می‌توانند به ایران سفر کنند.

 این دسته از شهروندان اقلیم کردستان می‌توانند به شروط زیر وارد ایران شوند:

  1.  تست کرونا را در خارج از گذرگاه مرزی باشماق انجام داده باشند.
  2.  ارائه یک نسخه مجوز الکترونیکی که آن را از وزارت داخلی اقلیم کردستان دریافت کرده باشد.
  3.  ویزای کنسولگری ایران در اقلیم کردستان را دریافت کرده باشد.

به گفته مختار حاجی علی مدیر روابط عمومی مرز بین المللی باشماق از امروز ۰۸  آگوست ۲۰۲۰  (18 مرداد 1399) هزینه تست کرونا برای مسافران 60 هزار دینار تعیین شده است؛ اما برای کودکان زیر 10 سال هزینه ای دریافت نمی‌شود(روداوو).

حاجی علی گفت: چنان چه بیش از 48 ساعت از انجام آزمایش سپری شده باشد، مسافران باید بار دیگر تست کرونا انجام دهند.

بسته شدن گذرگاه ابراهیم خلیل به دلیل حادثه آتش سوزی

یکشنبه 12 مرداد  دو کامیون حامل پوشاک در مرز ابراهیم خلیل طعمه حریق شدند. به دلیل آتش گرفتن دو کامیون حامل بار در گذرگاه ابراهیم خلیل و آتش گرفتن بار آنها، این گذرگاه تعطیل شد. در همین ارتباط بیوار عبدالعزیز حمید، سخنگوی بحران استان دهوک گفت: به دلیل این حادثه، تردد در این گذرگاه متوقف شده است(روداوو).

 اقلیم کردستان واردات چند محصول کشاورزی  را ممنوع کرد

رویش ایوب یکی از مدیران میادین تره بار سلیمانیه در این باره اظهار کرد: بر اساس بخشنامه وزارت کشاوزی و منابع آب دولت اقلیم کردستان از روز گذشته (11 مرداد 99)، امکان واردات برخی از محصولات از ایران وجود ندارد.
وی در این باره تصریح کرد: ما به رانندگان حامل بار اعلام کرده ایم، نباید محصولات کشاورزی شامل انجیر، انار و انگور را از مرزها بارگیری کنند چون این محصولات اجازه ورود نداشته و فصل چیدن این محصولات در داخل فرا رسیده است.
درویش ایوب گفت: ممنوعیت این محصولات در حالی است که در سال های گذشته به صورت فصلی تنها تعرفه واردات این محصولات افزایش می یافت، اما امسال واردات آنها به طور کلی ممنوع شده است.
در میانه ماه گذشته میلادی بخشنامه ای از وزارت کشاورزی به همه گذرگاه‌های مرزی ارسال شد که بر اساس آن از اول ماه آگوست (11 مرداد)، واردات انجیر و انار، با هدف حمایت از محصولات داخلی ممنوع است.

مدیرکل کشاورزی استان سلیمانیه می‌گوید در راستای حمایت از کشاورزان اقلیم کُردستان، از واردات برخی محصولات کشاورزی خارجی به اقلیم جلوگیری می‌شود(اتاق بازرگانی سلیمانیه).

 شالاو جمال، مدیرکل کشاورزی استان سلیمانیه، به (کُردستان٢٤) گفت؛ به منظور فروش بیشتر محصولات کشاورزان اقلیم کُردستان، از واردات برخی محصولات کشاورزی خارجی به اقلیم جلوگیری می‌شود. اعلام ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی به اقلیم کُردستان در حالی‌ست که محصول کشاورزان اقلیم به میزان زیاد وارد بازار شده و دولت در راستای حمایت از کشاورزان، برای فروش محصولات داخلی در بازارها، زمینه سازی می‌کند. همزمان درصد مالیات گمرکی بر واردات برخی محصولات کشاورزی به اقلیم کُردستان، افزایش یافته است.

اتاق بازرگانی استان کرمانشاه: ضرورت راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی  و راه‌اندازی حمل یکسره بین ایران و عراق و پس از آن تا سوریه ضروری است

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه  از مشکلاتی که اکنون پیش روی صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد یاد کرد و با بیان اینکه عمده این مشکلات به واسطه نبود زیرساخت‌های مناسب است، یادآور شد:  وجود نداشتن امکاناتی نظیر سردخانه، انبار و... در مرز‌ها باعث می‌شود صادرات محصولات کشاورزی گاهی با زیان همراه باشد و مجبور شویم برای جلوگیری از این زیان آنچه که طرف خارجی درخواست می‌کند را بپذیریم. رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه می‌تواند پایلوت ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی در کشور باشد و استان‌های دیگر نیز در صورت موفقیت از تجربه ما استفاده کنند، بیان کرد: امکان راه‌اندازی این پایانه در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین وجود دارد و سرمایه‌گذار نیز پای کار است(کردستان 24).

وی در ادامه بر لزوم راه‌اندازی حمل یکسره بین ایران و عراق و پس از آن تا سوریه تاکید کرد و با اشاره به مشکلاتی که نبود حمل یکسره در زمینه صادرات به عراق ایجاد کرده، گفت: تخلیه و بارگیری این حجم از کامیون در مرز‌ها نه تنها کیفیت و ارزش افزوده صادرات را کاهش می‌دهد، بلکه زمان صادرات را نیز طولانی می‌کند. او معتقد است، تا زمانی‌که حمل یکسره به عراق فعال شود می‌توان کار‌ها را از طریق ایجاد شرکت‌های حمل و نقل مشترک بین دو کشور پیش برد که کار چندان دشواری نیست(باشگاه خبرنگاران جوان).

 افزایش 33 درصدیواردات از مرز پرویزخان

خلیل حیدری  وزن اقلام صادراتی از گمرک پرویزخان از ابتدای امسال را یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۵۵۰ تن اعلام کرد و افزود: در این مدت در مجموع ۶۹۱ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۸۳۲ دلار کالا به وزن یک میلیون و ۶۹۵ هزار و ۹۷۹ تن از طریق مرزی استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه افزود: در این مدت صادرات خروجی از گمرک بازارچه مرزی شیخ صالح شهرستان ثلاث باباجانی ۱۱۵ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۹۹۶  دلار کالا به وزن ۲۲۶ هزار و ۶۱۳تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث ارزش ۴۱ درصد و از لحاظ وزنی ۲۰ درصد افزایش داشته است. وی صادرات خروجی از گمرک شوشمی‌شهرستان پاوه را ۱۳ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۵۷۳ دلار کالا به وزن ۱۲۴  هزار و ۵۳۲ تن عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن ۴۴ درصد رشد و از لحاظ  ارزش ۲ درصدی کاهش داشته است. حیدری، عمده کالاهای صادراتی از طریق این گمرکات را گوجه فرنگی، کولرهای آبی خانه با هوادهی حداکثر هشت هزار فوت مکعب در دقیقه، پنیر، رب گوجه فرنگی، روغن‌های سبک و فرآورده‌های آن، بیسکویت هایی که به آنها مواد شیرین کننده افزوده اند، خربزه، هندوانه تازه، کاشی و سرامیک، کیسه پلاستیکی، سفره یکبار مصرف، رخام پولیش داده شده شکل داده شده یا کار شده اما نه کنده کاری شده و حکاکی شده، ماست و ظروف ملامین اعلام کرد. استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق را به خود اختصاص می‌دهد(کرد پرس).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما