معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۵

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 37( هفته دوم مرداد ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته دوم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی:

 افزایش قیمت سهام ساسول

با انتشار خبر فروش دارائیهای ساسول در سایت تولید اکسیژن این شرکت در منطقه سکوندا، به شرکت فرانسوی بین الملل Air Liquide در 29 جولای، سهام این شرکت بیشترین رشد خود را در 7 هفته اخیر تجربه کرد. بر اساس اعلام ساسول پول فروش این پالایشگاه که مبلغ 8.5 میلیارد راند می‌باشد برای تسویه بدهی‌های خود استفاده خواهد شد. شرکت ساسول بزرگترین شرکت تولید کننده سوخت موتور از زغال سنگ است و سایت سکوندا با طرفیت 42000 تن در روز بزرگترین سایت تولید اکسیژن در جهان است. ساسول گفته است که پرداخت بدهی‌های این شرکت می‌تواند فعالیت شرکت را برای توسعه تجاری و اقتصادی متمرکز کند.

 آفریقای جنوبی اخذ وام از بانک بریکس را تائید کرد

وزارت خزانه داری آفریقای جنوبی اعلام کرد که وام اضطراری یک میلیارد دلاری بانک توسعه جدید NDB (بانک بریکس) برای مبارزه با کورونا را در هفته آینده اخذ خواهد کرد. این دومین وامی است که آفریقای جنوبی برای استفاده در مبارزه با تاثیرات شیوع کورونا از موسسات مالی بین المللی دریافت می‌کند. وزارت خرانه داری می‌گوید که قرار است بانک توسعه آفریقا نیز برای پرداخت 5 میلیارد راند به این کشور تا پایان ماه آگوست تصمیم گیری کند.

 غنا:

تولید اولین خودرو مونتاژ شرکت فولکس واگن در غنا

اولین خودرو مونتاژ شرکت فولکس واگن، در مراسمی‌با حضور آکوفو آدو رئیس جمهور روانه بازار گردید. وی در سخنرانی خود ضمن اشاره به تلاش های صورت گرفته جهت تاسیس کارخانه مونتاژ فولکس واگن در غنا، بر حمایت و عزم دولت در جهت گسترش فعالیتهای این شرکت تاکید نمود.

 برگزاری نشست تجاری غنا و ترکیه به صورت ویدئو کنفرانس

نشست تجاری غنا و ترکیه به صورت ویدئو کنفرانس با حضور برخی مقامات از جمله سفیر ترکیه در غنا، رئیس هیات روابط اقتصادی خارجی ترکیه (DEIK)، رئیس شورای تجاری غنا و ترکیه، رئیس انجمن صنایع غنا (AGI) و مدیرعامل شرکتNIM GLOBAL غنا، برگزار شد. سفیر ترکیه با اشاره به روابط خوب میان ترکیه و غنا اظهار داشت، هم اکنون حجم روابط تجاری 500 میلیون دلار است، اما این حجم کافی نیست و منعکس کننده پتانسیل ها و توانائیهای تجاری نمی‌باشد و بدین منظور، دولت ترکیه در نظر دارد تا اتاق بازرگانی مشترک را در جهت تسهیل روابط تجاری تاسیس کند.

 درخواست دولت غنا از پارلمان جهت تصویب قرارداد دریافت وام خرید تجهزات نظامی از شرکت رژیم صهیونیستی

وزیر نظارت و ارزیابی غنا از طرف وزیر اقتصاد، درخواست تصویب دو قرارداد  به ارزش 74.1 و 12 میلیون دلار با بانک تخفیفات  جهت خرید تجهیزات نظامی از رژیم صیونیستی را به پارلمان ارائه کرد. این قرارداد جهت بررسی بیشتر به کمیسیون مالی ارجاع گردید. همچنین به صورت جداگانه، وزیر دفاع غنا نیز درخواست تصویب قرارداد خرید تجهیزات از شرکت اسرائیلی Elbit System Ltd، به ارزش 80 میلیون دلار را به پارلمان ارائه کرد. این قرارداد هم جهت بررسی بیشتر به کمیسیون دفاعی و داخلی ارجاع شد.

 تانزانیا:

 تصویب بودجه جامعه شرق آفریقا

سازمان منطقه ای جامعه شرق آفریقا (EAC) پس از تأخیری 3 ماهه بدلیل شیوع ویروس کورونا سرانجام بودجه سال مالی خود را تصویب کرد. این بودجه در حدود 100 میلیون دلار می‌باشد که از حق اشتراک کشورهای عضو تأمین می‌شود. تأخیر در تصویب بودجه مشکلات فراوانی را برای این سازمان منطقه ای ایجاد کرده بود و موجب شده بود تا کارمندان این سازمان نزدیک به 8 ماه حقوقی دریافت نکنند. در این میان هرچند شیوع کرونا بعنوان دلیل تأخیر در تصویب بودجه ذکر می‌شود اما عدم پرداخت حق عضویت بروندی و سودان جنوبی نیز در این مسأله نقش اساسی داشته است. این سازمان نقش قابل توجهی در تنظیم روابط اقتصادی و تجاری منطقه شرق آفریقا دارد.

 کنیا:

 کاهش تقاضا در بخش انرژی

مصرف انرژی در کشور با سقوطی چشمگیر از ژوئن امسال همراه بوده است. اقتصاد لنگان و محدود ساختن تردد در کشور باعث کاهش تقاضا برای محصولات نفتی و برق شده است. مصرف گازوئیل بر اساس آمار سازمان مدیریت نیرو و پتروشیمی از می تا ژوئن 22 درصد کمتر از مدت زمان مشابه در سال قبل بود. بنزین هواپیما هم همین وضعیت را با 74 درصد کاهش فروش تجربه کرد. مصرف بنزین سوپر هم با از دست دادن 34 درصد از فروش خود از 173000 تن در سال قبل به 114000 تن رسید. مصرف برق هم 10 درصد از سال گذشته کمتر شده است که باعث از دست رفتن 5.6 میلیارد شیلینگ از درآمد شرکت برق کنیا شده است. به گفته جفری مابئا رئیس انجمن تنظیم نیروی شرق آفریقا مصرف برق در منطقه بعد از شیوع کووید-19 پنج درصد کمتر از سال قبل است.

 سقوط سرمایه گذاری‌های مربوط به انرژی سبز

سرمایه گذاری در بخش انرژی قابل تجدید کنیا در مقایسه با سال گذشته کاهشی 45 درصدی داشته و 78.4 میلیارد شیلینگ رسیده است. طبق آمار برنامه محیط زیست سازمان ملل، سال گذشته این میزان 150.9 میلیارد شیلینگ یعنی 1.4 میلیارد دلار بود. کنیا که در سال های اخیر به منظور ارائه انرژی ارزان اقدام به راه اندازی پروژه‌های متعدد انرژی تجدید پذیر کرده است به سومین کشور در آفریقا و خاورمیانه در حوزه سرمایه گذاری در انرژی تجدید پذیر تبدیل شد و هنوز این موقعیت را حفظ کرده است. دلیلی اصلی کاهش سرمایه گذاری‌ها در این حوزه در کشورهایی نظیر کنیا، آفریقای جنوبی، مصر و مراکش وجود فاصله زیاد میان مزایده‌ها اعلام شده است.

 آغاز کار کی کیو بدون پرواز مستقیم به چین و آمریکا

کنیاایرویز در آستانه از سرگیری مجدد پروازهای بین المللی از آگوست، نیمی از فعالیت های خود در این حوزه را کاهش خواهد داد. کنیا ایرویز از آگوست تنها به 27 مقصد سفر خواهد کرد و تعداد پروازهای خود به آن‌ها را نیز کم خواهد کرد. گفته می‌شود دلیل اصلی این نحوه آغاز به کار پیش بینی‌های این شرکت مبنی بر تقاضای پایین مشتریان برای دست کم 18 ماه از آغاز کار خواهد بود. کنیاایرویز همچنین در ابتدا به چین و آمریکا مستقیما پرواز نخواهد کرد و این بدان معناست که مسافران کنیا به آمریکا باید از خطوط اروپایی یا خلیج استفاده کرده و بیش از 20 ساعت برای رسیدن به مقصد خود در راه باشند.

 ادامه روند نگران کننده شیلینگ

ارزش شیلینگ کنیا در مقابل واحدهای اصلی پول جهان به کمترین حد خود رسیده است. روز سه شنبه هر دلار آمریکا 107.85 شیلینگ معامله شد که از تقاضای بالای دلار توسط واردکنندگان بعد از باز شدن نسبی درهای اقتصاد جهان نشات میگیرد. شیلینگ ارزش خود در مقابل یورو را نیز به شکل بی سابقه ای از دست داده و در مقابل هر یورو 123.21 شیلینگ پرداخت می‌شود. این فشار که نهایتا از جانب واردکنندگان به مصرف کنندگان منتقل خواهد شد گویای افزایش قیمت کالاهای مصرفی در کشور و ادامه افزایش بدهی‌های کشور است. کارشناسان بازار پیش بینی می‌کنند که شیلینگ کنیا در روزهای آینده بیش از زمان فعلی در مقابل دلار، یورو و پوند کمر خم کند.

 رواندا:

راه‌اندازی سامانۀ دیجیتال حراجی در رواندا

وزارت دادگستری با همکاری سازمان توسعۀ رواندا یک سامانۀ دیجیتال خرید و سفارش در حراجی راه‌اندازی کرده است تا به وسیلۀ آن، هم خریداران در کشورهای گوناگون بتوانند در حراجی شرکت کنند و هم تخلفات انسانی در این فرایند کاهش یابد. آقای جانستون بوسینجه Johnston Busingye، وزیر دادگستری، گفت تغییر فرایند از دستی به الکترونیک در راستای چشم‌انداز دولت برای دیجیتال‌سازیِ همۀ خدمات دولتی بوده است. نشانی این سامانه از این قرار است: https://cyamunara.gov.rw/auction/ رئیس سازمان توسعه نیز بر اهمیت نقش بخش خصوصی در توسعۀ کشور تأکید کرد.

 اوگاندا:

موسونی: مقامات وزارت زیرساخت در پروژۀ SGR کارشکنی نکنند

رئیس جمهور اوگاندا طی دستوری کتبی به وزیر زیرساخت از وی خواست اجازه ندهد برخی از مقامات این وزارتخانه در مسیر پروژۀ راه‌آهن استاندارد موسوم به SGR‌ سنگ‌اندازی کنند. وی در نامۀ مورخ ۹ ژوئیه به ژنرال کاتومبا وامالا گفت فن‌سالارانِ این وزارتخانه نباید جلوی این پروژه را بگیرند زیرا SGR در کنار برق در زمرۀ بزرگترین اولویت‌های دولت است. موسونی خواستار تأمین بودجۀ لازم برای خرید حق عبور راه‌آهن و نیز ازسرگیریِ مذاکرات با شرکت چینی CHEC شد که پیمانکار این پروژۀ مذکور می‌باشد. اخیراً شیوع کووید‑۱۹ نیز موجب تأخیر در این پروژه شده است.

دست‌اندرکاران گردشگری خواستار باز شدن فرودگاه انتبه

دست‌اندرکاران بخش گردشگریِ اوگاندا از دولت این کشور خواستند راه هوایی کشور را باز کند. خانم پِرل کاکوزا، رئیس «انجمن گردشگری اوگاندا»، در حاشیۀ نشست دست‌اندرکاران گردشگری گفت رئیس‌جمهور و کابینه‌اش باید در فکر بازگشایی فرودگاه انتبه باشند تا اقتصاد کشور دوباره احیا گردد. وی افزود باید تاریخی تقریبی معین شود تا ما بتوانیم برای بازدیدکنندگان خارجی برنامه‌ریزی کنیم. یکی از اقدامات موسونی در جلوگیری از شیوع کووید‑۱۹ این بود که از ماه مارس همه مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی اوگاندا را بسته است و تنها کالاهای مورد نیاز مردم اجازه حمل و نقل دارند.

 زیمبابوه

 توافق دولت زیمبابوه با زمین داران سفید پوست

دولت زیمبابوه برای پرداخت غرامت زمین داران سفید پوستی که زمین‌های آنها در دوران اصلاحات ارضی مصادره شده بود، با نمایندگان کشاورزان توافق نامه امضا کرد. رسانه‌های دولتی و همینطور آقای امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه این توافق را گامی مهم و اقدامی تاریخی نامیدند که قرار است به سال ها منازعه میان زمین داران سفید پوست و حامیان خارجی آنها با دولت زیمبابوه پایان می دهد. مطابق این توافقنامه که روز چهارشنبه 29 جولای به امضا رسید، دولت زیمبابوه به کشاورزان سفید پوستی که در جریان اصلاحات ارضی سال 2000 زمین‌های آنها توسط رابرت موگابه تصرف و به کشاورزان سیاه پوست تحویل شد، 3.5 میلیارد دلار غرامت پرداخت خواهد کرد. آقای منانگاگوا این توافق را از بسیاری ابعاد تاریخی خواند و تأکید کرد که این توافق شاهدی بر پایبندی ما بر اصول قانون اساسی و احترام به حق مالکیت است.

 موزامبیک:

اهداء بسته‌های کمک های بهداشتی آمریکا به ارتش موزامبیک

روز جمعه 17 مرداد 1399 در مراسمی در بیمارستان ارتش موزامبیک، سفارت آمریکا در موزامبیک به همراه فرماندهی ایالات متحده در آفریقا (USAFRICOM) بسته کمک های وسایل بهداشت شخصی (PPE) و بسته حمایتی برنامه پیشگیری بیماری HIV به بخش بهداشت ارتش موزامبیک اهدا کرد.

 نیترات آمونیومی منفجر شده در بندر بیروت متعلق به یک شرکت موزامبیکی بوده است

سخنگوی یک شرکت ساخت مواد منفجره در موزامبیک اعلام کرد : بار نیترات آمونیومی ‌که منجر به آتش سوزی در بندر بیروت شده است مربوط به شرکت ما بوده که از مقصد گرجستان حرکت کرده بود. وی در گفتگو با شبکه سی ان ان عربی گفت: این بار مخصوص ساخت مواد منفجره مورد نیاز شرکت های معدن موزامبیک بود که حدود هفت سال پیش در بندر بیروت مصادره و توقف شد. ایشان در ادامه از مدت نگهداری این بار در بندر بیروت ابراز تعجب کرد و گفت : نیترات آمونیوم ماده ای نیست که بدون هیچ استفاده ای از آن نگهداری شود. این ماده در برای تولید مواد منفجره مورد استفاده قرار می‌گیرد و از باروت ناپایدارتر است.

انفجار مهیب سه شنبه گذشته در بیروت تا کنون جان 154 نفر را گرفته و بیش از 5 هزار مجروح داشته است، علاوه بر این تعدادی مجروح شدند.

 موریس:

نشت کشتی حامل نفت در نزدیکی ساحل موریس

مقامات موریس نسبت به نشت یک کشتی حامل نفت و گازوئیل با پرچم پاناما در جنوب شرقی این کشور هشدار داد. در پی این اتفاق دولت موریس تمام کشتی‌های تجاری و ماهیگیری را نسبت به سفر از این مسیر منع نمود. وزارت محیط زیست موریس اعلام کرد تمام خدمه این کشتی تخلیه و به موریس منتقل شدند. این کشتی حامل 3800 تن نفت و 200 تن گازوئیل بوده است.

 جمهوری کنگو (برازاویل ):

 CEEAC و انتصاب «ساسو انگسو» بعنوان رئیس جدید

کنفرانس روسای کشورهای جامعه اقتصادی مرکز آفریقا (CEEAC) با موضوع "اصلاحات نهادی CEEAC" به ریاست علی بونگو (Ali Bongo)، رئیس جمهور گابن برگزار شد. گزارشات جلسات برگزار شده در سطح وزیران مورد بررسی و تایید قرار گرفتند. در این جلسه دنیس ساسو انگسو (Dénis Sassou Nguesso) رئیس جمهور کنگو (برازاویل) بعنوان رئیس جدید جامعه اقتصادی کشورهای مرکز آفریقا (CEEAC) به جانشینی«علی بونگو» منصوب شد. جامعه اقتصادی کشورهای مرکز آفریقا (CEEAC) دارای 11 عضو شامل کشورهای آنگولا، بروندی، کامرون، آفریقای‌مرکزی، کنگو برازاویل، کنگو دمکراتیک، رواندا، سائوتومه و پرنسیپ، گابن، گینه استوایی و چاد است.

 جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا) :

 کنگو و ریاست  CEEAC

 در جلسه هیات دولت که بصورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، فلیکس تشیسکدی رئیس جمهور ج.د.کنگو اعلام کرد که ریاست آینده کشورهای جامعه اقتصادی مرکز آفریقا (CEEAC) به ج.د.کنگو اختصاص داده شده است. در حال حاضر کنگو (برازاویل) بعنوان رئیس جدید جامعه اقتصادی کشورهای مرکز آفریقا (CEEAC) انتخاب شده است. ج.د.کنگو موفق شده که مقام کمیسر ارتقاء جنسیت، توسعه انسانی و اجتماعی کمیسیون CEEAC را نیز به دست آورد. آقای تشیسکدی به این منظور از دولت خواست که تمام اقدامات لازم را برای پرداخت حق عضویت ج.د.کنگو  نزد سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و همچنین CEEAC انجام دهند.

 ج.د.کنگو در فهرست کشورهای آفریقایی واجد شرایط تجارت ممتاز با آمریکا

تشیسکدی اعلام کرد که ج.د.کنگو با رعایت معیارهای مربوط به قانون رشد و فرصت‌های آفریقایی(AGOA) بار دیگر در فهرست کشورهای آفریقایی واجد شرایط برای شراکت تجاری ممتاز با آمریکا( African growth and opportunity Act (AGOA قرارگرفت. آقای داوید ژولینو ماکه‌له‌له (Makélélé David-Jolino) وزیر ارتباطات و رسانه‌ها و سخنگوی دولت ج.د.کنگو با اعلام مطلب فوق در کنفرانس مطبوعاتی پس از این جلسه هیات دولت، در رابطه تصریح کرد ج.د.کنگو تلاش‌های قابل توجهی را در زمینه دموکراسی انجام داده که می‌تواند بهانه برای بازگشت دیکتاتوری در این کشور را به حداقل برساند.

 نیجر:

 پروژه جدید صندوق بین المللی توسعه کشاورزی ملل متحد برای نیجر

این صندوق طرح جدید خود را برای حمایت از 210 هزار روستائی نیازمند تغذیه و کمکهای غذائی اعلام کرده است. این جمعیت که بنابه دلایل زیست محیطی و آب و هوائی و تغییرات اقلیمی در معرض آسیب های غذائی و تامین مایحتاج قرار دارند، در اکثر مناطق نیجر، مردم در روستاها زندگی کرده و به تولیدات سطح پائین و اندک کشاورزی خود برای تغذیه و ادامه حیات نیازمند هستند.

 جمهوری آفریقای مرکزی:

 استفاده از رود بانگوئی برای تحویل سریعتر غذا به مردم CAR

این برنامه موفق به تحویل اولین محموله غذائی از طریق رود اوبانگوئی به مردم کشور جمهوری آ،ریقای مرکزی شد. محموله مذکور از طریق کشور همسایه، جمهوری کنگو، و رود اوبانگوئی به کشور جمهوری آفریقای مرکزی رسید که در خشکی محصور است. این محموله خوراکی از طرف برنامه غذائی ملل متحد، به عنوان بزرگترین حامی تغذیه و سلامت مردم کشور آفریقای مرکزی،  به این کشور ارسال شده بود.

 آنگولا:

گسترش همکاری با کشور سائوتومه و پرنسیپ

روز پنج شنبه رئیس جمهور کشور آنگولا، ژواو لورنسیو، خواستار تعمیق و گسترش همکاری میان دو کشور آنگولا و سائوتومه و پرنسیپ شد. وی در پیامی خطاب به همتای سائوتومه ای خود و به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد استقلال ملی کشور سائوتومه و پرنسیپ بیان داشت دو کشور مذکور دارای تاریخ مشترک هستند که همین امر می‌تواند به عنوان نقطه ای برای شروع همکاری‌ها لحاظ گردد.

سنگال:

 زیان شرکت آمریکایی «کاسموس انرژی» و خروج از پروژه میدان گازی سنگال

به دنبال خروج شرکت های نفتی بریتانیایی (کرن انرژی) و استرالیایی (فار لیمیتد) از پروژه‌های نفتی سنگال، شرکت آمریکایی (kosmos energy) بعد از ارائه آمارهای سه ماهه دوم سال 2020 مبنی بر تحمیل ضرر مالی 199 میلیون دلاری در پروژه میدان گازی احمیم (Ahmeyim) مشترک با موریتانی، فروش تمامی سهام خود را تائید کرد.

 معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر واردات محصولات انرژی پاک به سنگال

واردات محصولات و لوازم مرتبط با تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در سنگال معاف از مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد. بر اساس مصوبه بین وزارتخانه ای دولت سنگال به شماره 158010 مورخ 28 ماه مه 2020، تجهیزات مربوط به تولید انرژی تجدید پذیر مشتمل بر انرژی‌های خورشیدی و بیو گازی معاف از مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

اعمال محدودیت های جدید در سنگال در پی تشدید وضعیت کرونا

در پی افزایش شمار مبتلایان به کوید – 19 در سنگال، وزیر بهداشت آن کشور روز جمعه 17 مرداد 1399 اعلام کرد: تجمع در اماکن عمومی از جمله سواحل، سالن‌های ورزشی و سالن‌های نمایش به ویژه در پایتخت ممنوع است. پوشش ماسک در همه ادارات و داخل وسائط حمل و نقل اجباری است. بخش نامه‌های وزارت حمل و نقل در خصوص نحوه بهره برداری از وسایل نقلیه عمومی نیز به صورت سخت گیرانه اجرا می‌شود و با متخلفین برخورد خواهد شد.

 برخورد جدی پلیس سنگال با مسئله عدم پوشش ماسک

Seneweb   نوشت: در پی اعلام محدودیت های جدید در سنگال برای مهار ویروس کرونا، پلیس جیوربل (یکی از استان‌های مرکزی سنگال) روز دوشنبه 20 مرداد 1399 چهل و سه شهروند فاقد ماسک را روانه کلانتری کرد. این خبر می افزاید: حسب بخشنامه‌های ابلاغ شده مبنی بر جریمه افراد فاقد ماسک، تنها در یک ایستگاه پلیس، مبلغ 252000 فرانک سیفا جریمه از متخلفین دریافت و به خزانه دولت واریز شده است.

 تشدید بحران بدهی دولت سنگال با شیوع بیماری کووید 19

بدهی سنگال که مدتهاست مورد بحث و جدال در کشور است، نگرانی‌های زیادی را در بین شرکای خارجی به خصوص از زمان شیوع کوید – 19 ایجاد کرده است. بر اساس برآورد موسسه آمریکایی موودی moody agancy، بار بدهی دولت سنگال به 65 درصد از تولید ناخالص داخلی می رسد که بالاتر از 56 درصد متعلق به سال 2019 خواهد بود. شیوع کرونا، بحران بدهی دولت را تشدید نموده است. این وضعیت برای کشوری مانند سنگال که ثروت های کمی دارد، توانایی مقابله با شوک های اقتصادی را کاهش می دهد.

 سنگال ایر مسیر پروازی داکار- میلان را برقرار کرد

شرکت هواپیمایی ملی سنگال مقصد دیگری از داکار به اروپا ایجاد می‌کند. در شرایط کرونایی پرواز ایر سنگال به میلان ایتالیا چارتری خواهد بود و مقرر است از اواسط ماه سپتامبر2020 با صدور مجوزهای دولتی، چهار پرواز در هفته طی روزهای چهارشنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه و فقط توسط ایر سنگال با هواپیمای ایرباس 319 ( با ظرفیت 120 مسافر) دایر گردد.

 مأموریت سفیر چین در سنگال پس از 5 سال پایان یافت

 Zhang Xun سفیر چین در سنگال، روز یکشنبه 19 مرداد 1399 داکار را به مقصد چین ترک نمود. شایان ذکر است، نامبرده در پایان مأموریت پنج ساله خویش با مکی سال رئیس جمهور سنگال ملاقات کرد. وی حضور خود در سنگال را به دلیل تحقق پروژه‌های متعدد همکاری، افتخار آفرین توصیف نمود. رئیس جمهور سنگال نیز به پاس خدمات سفیر چین، نشان ملی شیر به او اعطاء نمود.

گامبیا :

افزایش 70 درصدی شمار مبتلایان به کرونا در گامبیا ظرف یک هفته

 در کشور گامبیا تا روز جمعه 24 مرداد ماه 1399 مجموعاً 1556 مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است. 43 مورد فوتی و 267 نفر بهبود یافته اند. آمارها افزایش 70 درصدی در آمار مبتلایان به کرونا تنها در یک هفته و شکاف عمیق بین مبتلایان و بهبودیافتگان را نشان  می دهد. این در حالی است که تا یک ماه پیش، کرونا در گامبیا وضعیت پایداری داشت و شمار مبتلایان مجموعاً 49 مورد گزارش شده بود.

 بحران کرونا: اعلام مجدد وضعیت اضطراری در کشور گامبیا

به دنبال افزایش سریع السیر شمار مبتلایان به کرونا در گامبیا، رئیس جمهور آن کشور روز چهارشنبه 15 مرداد 1399 برقراری مجدد وضعیت اضطراری را اعلام کرد. به این ترتیب مرزهای هوایی بسته خواهد شد و منع رفت و آمد شبانه نیز از ساعت 22 تا پنج صبح (تا 26 ماه اوت 2020) اعمال خواهد شد. گفتنی است ظرف یک هفته اخیر شمار مبتلایان به کوید – 19 در گامبیا افزایش 60 درصدی داشته است.

 اوج گیری کرونا در گامبیا زنگ خطری برای سیستم پزشکی آن کشور

افزایش 70 درصدی شمار مبتلایان به کوید – 19 در هفته گذشته و نرخ پائین بهبودی، وضعیت هشدار دهنده ای برای سیستم پزشکی گامبیا رقم زده است. به همین دلیل دولت تصمیم گرفت مجدداً وضعیت اضطراری اعلام کند و مرزها را ببندد. به گفته رئیس انجمن پزشکان گامبیا تا تاریخ 19 مرداد 1399 مجوعاً 32 نفر از کادر درمان گامبیا به کرونا مبتلا شده اند؛ این در حالی است مجموع پزشکان این کشور از 200 نفر تجاوز نمی‌کند. همچنین گامبیا از ماه مارس 2020 تا کنون 12 میلیون دلار صرف خرید آمبولانس و وانتیلاتور از کشور ترکیه نموده است. همچنین 10 میلیون صرف درمان و خرید سایر تجهیزات پزشکی شده است.

 حمایت آژانس توسعه ترکیه از گامبیا در مبارزه با کرونا

در پی افزایش شمار مبتلایان به کرونا در گامبیا، دفتر آژانس توسعه و هماهنگی ترکیه «تیکا» مستقر در بانجول، 1750 بسته مواد غذایی، 20 هزار ماسک و مقادیری مواد شوینده و همچنین 45 منبع سیار آب جهت شستشوی دست ها، در گامبیا توزیع کرد.

 سفیر چین به بانوی اول گامبیا ملزومات پزشکی اهدا کرد

سفیر چین در بانجول در دیدار با فاطو بارو همسر رئیس جمهور گامبیا ضمن اهدای مجموعه ای از ملزومات پزشکی مرتبط با بیماری کرونا (11 هزار ماسک، 100 دست لباس حفاظتی، 110 عینک، 79 دستگاه تب سنج و سایر اقلام) و تحسین تلاش دولت محل در مقابله با اپیدمی‌کرونا، عنوان کرد: دولت چین در این روزهای سخت در کنار گامبیا خواهد ماند.

دماغه سبز:

عبور مبتلایان به کرونا از 3000 مورد (24 مرداد 1399)

شمار مبتلایان به ویروس کوید – 19 در کشور دماغه سبز تا تاریخ  24 مرداد 1399، مجموعاً 3073 مورد گزارش شده است. از این تعداد، 33 نفر جان خود را از دست داده اند. 2 نفر به کشورهای مبدأ منتقل شده اند. شمار بهبود یافتگان نیز 2232 نفر گزارش شده است.

 اتحادیه آفریقا:

 کمک دولت کانادا به اتحادیه آفریقا برای مبارزه با کوید-19

دولت کانادا، به منظور کمک به اتحادیه آفریقا برای مبارزه با بیماری کوید-19، محموله ای از کمک های پزشکی بهداشتی به ارزش دو میلیون دلار را به آدیس آبابا ارسال کرد. خانم امیره الفضیل، رئیس کمیسیون امور اجتماعی اتحادیه آفریقا در زمان تحویل این محموله، با اعلام قدردانی از دولت کانادا اظهار داشت این کمک ها در زمانی بسیار حساس و در اوج نیاز آفریقا به این تجهیزات ارسال شده و و بیانگر روح همبستگی برای شکست دادن این دشمن مشترک است. شایان ذکر است اتحادیه آفریقا و کانادا همکاری دیرپایی در زمینه‌های بهداشت جهانی، صلح و امنیت و حل چالش های اقتصادی فراروی آفریقا داشته اند.

 

جامعه شرق:

راه اندازی سازوکار حمل و نقل الکترونیکی و رهگیری منطقه ای در جامعه شرق

روز جمعه(17 مرداد ماه 99) 7 اوت 2020 در حضور آقای بازیوامو، معاون دبیرکل جامعه شرق در امور اجتماعی و بهره وری جامعه شرق، سازوکار حمل و نقل الکترونیکی و رهگیری منطقه ای در جامعه شرق با هماهنگی نقاط کانونی بازار تجاری جامعه شرق راه اندازی شد. مهمترین نقاط کانونی و مسیرهایی که در پروژه مزبور جای می‌گیرند عبارتنداز: راسوما (تانزانیا – رواندا)، موتوکولا ( اوگاندا- تانزانیا)، مالابا ( کینا- اوگاندا)،  نامانگا، (تانزانیا- کنیا) و کانابگا- کوبرو در ( تانزانیا – بروندی). سازوکار مزبور امکان ارزیابی سلامت رانندگان کامیون را در مرزهای کشورهای جامعه شرق را نیز داراست و در وضعیت کوید -19 مثمر ثمر خواهد بود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما