معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۰

کاهش ذخیره ارزی بانک مرکزی ترکیه و افزایش نرخ ارز در این کشور

ذخیره‌های بانک مرکزی ترکیه در هفته گذشته با 2 میلیارد و 786 میلیون دلار کاهش به 90 میلیون و 245 میلیون دلار رسید .

 ذخیره‌های بانک مرکزی ترکیه در هفته گذشته با 2 میلیارد و 786 میلیون دلار کاهش به 90 میلیون و 245 میلیون دلار رسید .

 بانک مرکزی این کشور در آمار هفتگی خود اعلام کرد که در تاریخ 30 جولای سال جاری میلادی ذخیره ارزی این بانک 4 میلیارد و 253 میلیون دلار کاهش یافت و به 46 میلیارد و 673 میلیون دلار رسیده است .   این بانک قبلا در تاریخ 24 جولای سال جاری میلادی میزان ذخیره ارزی خود را 50 میلیارد و 926 میلیون دلار اعلام کرده بود .

 گزارش آماری اخیر بانک مرکزی ترکیه حاکی از آن است که ذخیره طلا در این بانک با 1 میلیارد و 467 میلیون دلار افزایش از 42 میلیارد و 105 میلیون دلار به 43 میلیارد و 572 میلیون دلار افزایش یافته است .

 کل ذخیره‌های بانک مرکزی ترکیه در هفته گذشته نسبت به یک هفته قبل از آن با 2 میلیارد و 786 میلیون دلار کاهش از 93 میلیارد و 21 میلیون دلار به 90 میلیارد و 245 میلیون رسیده است .

 از سوی دیگر نگاهی به شبکه‌های مجازی و مطبوعات ترکیه نشان می دهد که افزایش روز افزون نرخ برابری ارز در مقابل لیر ترک واکنشهای مقامات بلند پایه را در مطبوعات بدنبال داشته و قریب به اتفاق تمامی مسئولان سیاسی و اقتصادی این کشور روند افزایش نرخ ارز در کشور را ابزاری برای سوء استفاده دشمنان ترکیه در تبلیغات منفی بر علیه دولت دانسته و در برخی موارد حتی شخص اردوغان و برات آلبایراک افزایش نرخ ارز در مقابل لیر ترک را نتیجه اقدامات خصمانه دشمنان بر علیه ترکیه دانسته اند.

 برخی تحلیل گران سیاسی و اقتصادی  ترکیه نیز در بررسی روند افزایش نرخ ارز در مقابل لیر ترک در روزهای اخیر ابراز داشته اند که دستاوردهای موفق سیاستهای فرامنطقه ای و فرامرزی این کشور در شرق دریای مدیترانه ، لیبی و غیره سبب ناراحتی برخی کشورها شده و این کشورها با اعمال سناریوهای سوء تبلیغاتی و استفاده ابزاری از ارز در تلاشند تا به اقتصاد ترکیه ضربه بزنند .

 البته نبایست فراموش نمود که ترکیه از همه ابزارهای ساختاری و میدانی خود استفاده میکند تا از ایجاد تشویش و نگرانی در بازار بکاهد و بتواند روند در پیش رو را به درستی مدیریت نماید و در این رابطه می‌توان به جلسه مشترک بانک مرکزی و سازمان کنترل و نظارت بر امور بانکهای این کشور اشاره نمود که در آن استفاده از همه ابزارهای لازم برای کنترل و ثبات بازار ارز در کشور تاکید شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما