معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۱۸۶

صنعت فناوری اطلاعات بلاروس در یک نگاه

صنعت فناوری اطلاعات در بلاروس، با حمایت های دولت طی سال های اخیر به بخش پیشرو اقتصاد این کشور تبدیل و ظرفیت های بسیاری را در حوزه‌های مختلف خلق کرده است.بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بلاروس در سال 2019 به تنهایی 45 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی ین کشور را تامین کرده است. برای مقایسه: در سال گذشته بخش صنعت بلاروس 19٪ ، کشاورزی  17٪ ، و ساخت و ساز  14٪ در رشد تولید ناخالص داخلی سهم داشت.

حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بلاروس به طور عمده شامل سازمان رادیو تلویزیون دولتی "بل تله کام" Beltelecom ، اپراتورهای تلفن همراه و شرکتهای فناوری اطلاعاتی است که عمدتا ساکن پارک فناوری پیشرفته Hi-Tech Park (HTP) هستند. تا ابتدای ژانویه سال 2020 ، تعداد 758 شرکت با بیش از 58 هزار کارمند در HTP به ثبت رسیده است.

پارک فناوری پیشرفته از رژیم مالیاتی ویژه ای برای توسعه تجارت فناوری اطلاعات در کشور برخوردار است. اگرچه HTP منطقه آزاد تجاری نیست، اما در اصل این پارک بر اساس اصل فرا مرزی کار می‌کند به این ترتیب که شرکت ها و کارآفرینانی که در HTP ثبت شده اند می‌توانند بدون توجه به محل ثبت دفتر خود در بلاروس، از تسهیلات ارائه شده به آنها استفاده کنند. پشتیبانی از این حوزه در سال های  2019-2017 منجر به افزایش 2.4 برابری صادرات خدمات فناوری اطلاعات شد. کل خدمات صادره توسط ساکنین HTP در سال 2019 از 2 میلیارد دلار فراتر رفته است.

مفاد فرمان شماره 8 بلاروس "درباره توسعه اقتصاد دیجیتال"  که از مارس 2018 به مرحله اجرا درآمد، منطقه HTP را تحت پوشش قرار می دهد. طبق این فرمان، تا اول ژانویه سال 2049 ، ساکنان پارک از بیشتر مالیات ها از جمله مالیات بر سود معاف هستند.

پروژه‌ های شناخته شده ای مانند World of Tanks، MSQRD، Viber، Maps.me، Prisma و چند پروژه دیگر توسط پارک فناوری بلاروس اجرا شده است. طبق تحقیقات موسسه ارنست و یانگ، بیش از 30٪ شرکت های زیر مجموعه Fortune Global 200 با شرکت های مقیم HTP بلاروس کار همکایر می‌کنند. در میان آنها می‌توان از شرکتهایی مانند فیس بوک ، مایکروسافت، اپل، اینتل، آمازون، اوراکل، دیزنی، اچ پی، Whirlpool، 3M ، Cisco Systems  وXerox  نام برد.

کارکنان و نیروهای متخصص حوزه فناوری اطلاعات، بیشترین حقوق و دستمزد را در بلاروس دریافت می‌کنند. طبق داده‌های "بل استات" (کمیته دولتی آمار)، متوسط درآمد (قبل از اخذ مالیات) در این بخش در سال 2020 حدود 4700 روبل بلاروس (حدود 2200 دلار) بود. این بیشترین درآمد در مقایسه با سایر حرفه‌ها است و حدود 4.2 برابر بیشتر از حقوق متوسط در سطح کشور است.

فعالیت در حوزه رمزارزها

پارک فناوری پیشرفته پیشرفته بلاروس از سال 2018 با صدور فرمان رئیس جمهوری، فعالیت حوزه رمزارزها را نیز به طور رسمی آغاز کرده است. هدف از این فرمان فراهم آوردن شرایط لازم برای جذب سرمایه، شرکت ها و استعدادهای بزرگ آی تی جهان به بلاروس، و تشویق آنها به گشایش دفاتر نمایندگی و مراکز توسعه و بهره برداری در بلاروس و تولید محصولات با فناوری بالا می‌باشد. به این ترتیب بلاروس اولین دولتی در جهان بود که مقررات جامعی را برای معاملات مبتنی بر فناوری blockchain وضع نموده و اولین کشوری است که قراردادهای هوشمند را در سطح ملی قانونی می نماید.

با توجه به افزایش نظارت ها و کنترل ها نسبت به درآمدزایی از پول دیجیتال در بسیاری از کشورها، که با عنوان عرضه اولیه پول دیجیتال (Initial Coin Offering) شناخته می‌شود، هدف بلاروس از صدور این فرمان جذب فعالان اقتصادی در حوزه پول دیجیتال می‌باشد. این فرمان به عنوان یک پیشرفت چشمگیر برای بلاروس امکان برداشتن گامی‌بلند در مسیر توسعه بخش آی تی بلاروس و جذب سرمایه خارجی با شرایط مناسب را فراهم می آورد. در این فرمان امکان عرضه اولیه پول دیجیتال و معاملات آن از جمله دادوستد پول های دیجیتال در ازای پول های متداول در بورس های بلاروس فراهم شده و تمام معاملات از این دست به مدت 5 سال معاف از مالیات خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما