معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۱۴۲

روابط ایران با عراق و اقلیم کردستان بر اساس احترام متقابل و رویکرد توسعه در ابعاد مختلف است

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل – مرکز اقلیم کردستان عراق – در گفتگوی اختصاصی با رسانه محلی جام کوردی به تشریح روابط دوجانبه در سایه شیوع کرونا و وضعیت گذرگاه‌های مرزی مشترک پرداخت. به گزارش جام کوردی، نصرالله رشنودی در این گفتگو تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بر اساس احترام متقابل به توسعه روابط با اقلیم کردستان عراق در زمینه‌های مختلف ادامه خواهد داد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل با تشریح ظرفیت های میان ایران و اقلیم کردستان در گذرگاه‌های مرزی تاکید کرد که وجود مشکلات محدود در این گذرگاه‌ها با توجه به حجم بالای محموله‌های قابل انتقال و ترددها طبیعی است اما اراده مشترک مسئولین دو طرف نیز در رسیدگی و مرتفع ساختن سریع این مشکلات همیشه نقش تاثیرگذاری داشته است.         
نصرالله رشنودی در بخش دیگری از این گفتگو به محدودیت های اعمال شده میان دو کشور ایران و عراق در دوران کنونی شیوع ویروس کرونا پرداخت و اعلام کرد که با هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی نمایندگی‌های ایران در اربیل و سلیمانیه و مسئول روابط خارجی و وزیر امور داخلی اقلیم، تردد تجار و سرمایه گذاران و اتباع عراقی به عراق و ایرانی‌ها به کشور خود وجود داشته است.
رشنودی با تاکید بر عمق روابط جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق به ویژه در امورات اقتصادی گفت: علاقمندی شهروندان محترم اقلیم کردستان به کالا و محصولات ایرانی، ارزانی اجناس، سهل الوصل بودن دسترسی، کوتاه بودن مسیرهای تجاری، اعتمادی که در طول این سالیان بین تجار دو طرف ایجاد شده و دهها مورد مثبت دیگر باعث شده که وابستگی بین دو طرف ایجاد شود.        
مشروح گفتگوی جام کوردی با سرکنسول ایران در اربیل در ادامه آمده است:    

   
همچنانکه مستحضر هستید جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق در هر دو بخش عربی و کُردی دارای گذرگاه‌های مرزی رسمی و غیر رسمی است. در حوزه اقلیم کردستان بفرمائید که با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اعلامی، وضعیت مبادلات تجاری چه روالی را طی می‌کند؟        
همانطوری که اطلاع دارید از ابتدای اسفندماه 1398 شیوع کرونا به ایران و عراق و کشورهای منطقه رسید، با توجه به سرعت انتشار این ویروس، بلافاصله کشورهای مختلف اقدام به تشکیل ستادهای ملی مقابله با آن تشکیل دادند و امورات مختلف از جمله گردشگری، تجارت و حمل و نقل بین کشورها در کنترل این ستادها قرار گرفت. عراق و اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران نیز با اولویت حفظ سلامت شهروندان خود سلسله اقدامات بهداشتی و کنترلی را به عمل آوردند. پروازها لغو گردید، ممنوعیت رفت و آمد گردشگران اعمال شد، تجارت به مدت 48 ساعت در تمامی مرزهای عراق متوقف شد اما سپس با استقرار اکیپ های بهداشتی در مرزهای رسمی از جمله سه مرز تمرچین، باشماق و پرویزخان، این مرزها بازگشایی شده و فعالیت های تجاری از سر گرفته شد.     
در زمانیکه چهار مرز غیر رسمی‌با اقلیم کردستان بسته بود فشار سنگینی بر مرزهای رسمی‌با این منطقه دیده شد اما با پشتکار و تلاش پرسنل خدوم مستقر در پایانه‌های دو طرف بحمدالله این مهم به خوبی انجام گرفت و خللی در تجارت، فعالیت بازرگانان و تامین مایحتاج مردم وارد نگردید.  

     
اقلیم کردستان عراق وابستگی خاصی به گذرگاه‌های مرزی با جمهوری اسلامی ایران و واردات از کشورمان دارد. شیوع کرونا چه تاثیری در وضعیت این منطقه داشته است؟   
علاقمندی شهروندان محترم اقلیم کردستان به کالا و محصولات ایرانی، ارزانی اجناس، سهل الوصل بودن دسترسی، کوتاه بودن مسیرهای تجاری، اعتمادی که در طول این سالیان بین تجار دو طرف ایجاد شده و دهها مورد مثبت دیگر باعث شده که وابستگی بین دو طرف ایجاد شود. خوشبختانه با تدابیری که مسئولین اقلیم کردستان اندیشیدند و همکاری‌هایی که در این زمینه داشتند و تلاش های انجام شده توسط نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در اربیل و سلیمانیه، تامین نیازمندی‌های مردم و اقلام ضروری به خوبی فراهم شده و تابحال تغییرات جزئی در قیمت اجناس در سطح بازار دیده شده است. در این زمینه می‌توان گفت که تلاش تجار و مجریان صادرات قابل تقدیر است.        


مرز پرویزخان به عنوان یک شاهرگ اقتصادی در مبادلات ایران و اقلیم کردستان عراق قلمداد می‌شود. در گذشته مشکلاتی در این گذرگاه مرزی دیده شده است که بر روابط اقتصادی و تجاری مشترک تاثیرگذار بوده است. حتی در سفر هیئت های اقلیم به استان کرمانشاه عمده درخواست های آنان حل و فصل این مشکلات بوده است. بفرمائید که در راستای رفع این مشکلات چه اقداماتی از سوی طرف ایرانی صورت گرفته و انتظار از طرف کُردی برای حل مشکلات مربوطه تا چه حد تحقق یافته است؟     
همانطوری که اشاره کردید پرویزخان موقعیت بسیار خوبی دارد، نزدیکترین گذرگاه اقلیم کردستان به سمت دولت مرکزی عراق می‌باشد. دسترسی‌های بسیار خوب به ویژه در استان کرمانشاه باعث شده است که حجم زیادی از محموله‌های تجاری به سمت این گذرگاه عزیمت کنند که باعث فشار کاری بر کارکنان محترم این پایانه نیز شده است و در پاره ای از موارد نیز مشکلاتی هر چند جزئی ایجاد شده است. اما ارتباطات مستمری بین مسئولین دو طرف، استاندار محترم کرمانشاه، رئیس اداره گرمیان، فرمانداران قصرشیرین و کلار و مدیران گمرک دو طرف و سایر دستگاه‌های ذیربط و با تلاش مجدانه جناب آقای شوشتری سرکنسول محترم جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه این مشکلات جزئی نیز برطرف شده است. در حال حاضر یکی از پایانه‌های فعال و تاثیرگذار در تجارت با اقلیم کردستان عراق است که امیدواریم با اراده مسئولین محترم دو طرف، ظرفیت کامل آن مورد استفاده قرار گیرد.        


مرز باشماق در مریوان یکی از گذرگاه‌های مرزی پُر تردد با اقلیم کردستان عراق است. نوع برخورد مامورین عراقی در این مرز بعضا با انتقادات مسافرین ایرانی مواجه بوده است. آیا نسبت به رفع چنین مشکلاتی هماهنگی خاصی با مسئولین اقلیم صورت گرفته است؟     
احترام به شهروندان دو طرف در پایانه‌ها و گذرگاه‌های مرزی از اولویت های کاری مسئولین دو طرف در همه مرزها به ویژه باشماق است. به طور طبیعی گذرگاهی که روزانه محموله‌های قابل توجه و شماری زیادی از ترددها را نقل و انتقال می دهد ممکن است دارای مشکلات محدودی هم باشد، ممکن است این مشکلات از ناحیه مترددین و در پاره ای از موارد نیز از سوی مامورین یا قوانین حاکم بر این پایانه‌ها باشد اما بحمدلله اراده دو طرف بر تسهیل خدمات به مراجعین و تجار محترم و رفع مشکلات می‌باشد و روابط دوستانه ای بر نیروها و دستگاه‌های دو طرف حاکم است و تاکنون مشکلات محدودی که ایجاد شده با پیگیری‌های به عمل آمده مرتفع شده است.


با تصمیم حکومت اقلیم کردستان تردد مسافرین از گذرگاه‌های مشترک با جمهوری اسلامی ایران متوقف شده است. نظر به تداوم بحران کرونا، پیش بینی جنابعالی از زمان بازگشایی مجدد مرزها به روی مسافرین و تدابیر احتمالی حکومت اقلیم در این زمینه چیست؟      
همانطور که اشاره شد ورود گردشگر به هر دو کشور ایران و عراق ممنوع شده است اما تردد تجار و سرمایه گذاران و عزیمت اتباع عراقی به عراق و ایرانی به کشور خود همواره بدون موانع با رعایت پروتکل های بهداشتی و هماهنگی انجام شده بین نمایندگی‌ها و مسئول روابط خارجی اقلیم و وزیر محترم امور داخلی انجام شده و می‌شود. در بعضی موارد بیمارانی که نیاز به درمان در جمهوری اسلامی ایران داشته باشند یا موارد ضروری دیگر با هماهنگی انجام شده است. لذا تعامل و همکاری‌های موجود باعث شده است که مشکلات افرادی که در حالت اضطرار قرار داشته باشند مرتفع گردد. بازگشایی کامل مرزها به روی گردشگران دو طرف بستگی به وضعیت گسترش کرونا و تصمیمات ستادهای مربوطه دارد اما با توجه به شیوع این ویروس و گسترش موج جدید آن امکان طولانی شدن این وضعیت خیلی زیاد است. می طلبد که مسئولین محترم دو طرف تدابیری در راستای همزیستی مردم با این ویروس فراهم آورند. بشر ناچار است در وضعیت فعلی تا درمان قطعی ویروس کرونا و ساخت واکسن آن با رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت خود و همنوعانش تلاش نماید، لذا به تدریج بایستی حرکت خود را به این سمت آغاز نماید. در ضمن رفع مشکلات شرکت های فنی و مهندسی برای ورود کارکنان آنان با موافقت وزیر محترم امور داخلی اقلیم در حال پیگیری می‌باشد و امیدواریم در هفته جاری مرتفع گردد.   


روابط کنونی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق را در سایه تحولات منطقه و بحران کرونا چگونه ارزیابی می‌کنید و با توجه به اقدامات مخرب دشمنان در جهت ضربه زدن به این روابط، پیش بینی جنابعالی از آینده روابط تهران – اربیل چیست؟  
روابط کنونی جمهوری اسلامی ایران با عراق و اقلیم کردستان بر اساس احترام متقابل و با رویکرد توسعه در ابعاد مختلف می‌باشد. ارتباطات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و به ویژه اقتصادی میان دو طرف و گذشته به یاد ماندنی این روابط در دوران دیکتاتوری صدام و اراده دو طرف باعث پایداری و استحکام این روابط شده است. مرز طولانی، درهم تنیدگی روابط اجتماعی، وجود عشایر مشترک در مناطق مرزی و گذرگاه‌های مختلف مرزی باعث شده است که دشمنان نتوانند خللی به این روابط وارد نمایند. لذا روابط با اقلیم کردستان در آینده، مثبت و رو به رشد ارزیابی می‌گردد. امیدواریم این روابط باعث توسعه پایدار در مرزهای دو طرف و رونق اقتصادی و رفع مشکلات مردم بخصوص مرزنشینان محترم گردد.   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما