معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۶۹

اخبار اقتصادی عراق (هفته اول مرداد ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی عراق در هفته اول مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ارتش عراق کنترل امنیت گذرگاه‌های مندلی و طریبیل را برعهده گرفت

«مازن الخزاعلی»، فرماندار مندلی اعلام کرد نیروهای عملیات مشترک دیالی رسماٌ مدیریت پرونده این گذرگاه مرزی با ایران را از نیروهای واکنش سریع تحویل گرفتند. این مسئول عراقی با بیان اینکه نیروهای ارتش از دو روز پیش استقرار خود در گذرگاه مندلی را تکمیل کردند، اظهار داشت: «دستگاه‌های ذیربط اجازه ورود 500 کامیون از مرز ایران به عراق در هر هفته را داده اند.» در همین رابطه، یک مقام آگاه در استان الانبار هم تصریح کرد که نیروهای ارتش در فرماندهی عملیات الانبار مسئولیت حمایت از گذرگاه مرزی طریبیل با اردن را برعهده گرفتند. ستاد فرماندهی عملیات مشترک عراق پیشتر در بیانیه‌ای از استقرار نیروهای امنیتی عراق در 10 گذرگاه مرزی زمینی و 4 گذرگاه مرزی دریایی خبر داد و گفت اختیارات تام برای مقابله با هر گونه تجاوز و تخطی از قانون به آنها داده شده است (کُردپرس، میدل ایست نیوز، المعلومه).

 خرید برق از ترکیه و یک شرکت خارجی در اقلیم توسط دولت مرکزی

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفت: « عراق قصد دارد ۴۵۰ مگاوات برق از گروه KAR که در منطقه نیمه خودمختار کردستان مستقر است و ۲۰۰ مگاوات برق از ترکیه وارد کند تا بخشی از کمبود برق را جبران کند».  وی تاکید کرد که این واردات برق، موقتی و برای فصل تابستان است. به گفته احمد موسی، عراق قصد دارد از اوت یا سپتامبر به تدریج ۱.۵ گیگاوات ظرفیت نیروی نصب شده از نیروگاههای مختلف جدید یا نیروگاه‌های فعلی که در دست تعمیر قرار دارند را به تدریج اضافه کند. تولید برق عراق در حال حاضر بین ۱۶ تا ۱۸ گیگاوات در روز است. این کشور همچنین می خواهد توافقی که در سال ۲۰۱۹ برای متصل کردن شبکه برق خود به شبکه شورای همکاری خلیج فارس و واردات ۵۰۰ مگاوات برق از طریق اتصال به شبکه برق کویت امضا کرده بود را احیا کند (ایسنا).

ساز و کار تسویه بدهی گازی و برقی عراق به ایران

«یحیی آل اسحاق» رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق روز چهارشنبه با اشاره به سفر «مصطفی الکاظمی» به ایران که اولین سفر خارجی وی بود گفت: « مقرر شده هزینه‌ خرید کالاهای اساسی از جهان از طریق بدهی‌های عراق به ایران پرداخت شود. دو کشور در صدد افزایش مبادلات تجاری به ۲۰ میلیارد دلار در سال هستند و درباره مسائلی مانند اقدام برای پروژه‌های راه آهن شلمچه - بصره و لایروبی اروند توافقاتی صورت گرفت» (ایرنا).

صادرات 750 تُن محصولات کشاورزی از عراق به امارات

«حمید النایف»، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق از صادرات 750 تُن محصولات کشاورزی شامل سیب زمینی، بادمجان، و گوجه فرنگی به امارات خبر داد و تأکید کرد اجرای قانون در گذرگاه‌های مرزی اقدامی مهم در تقویت تولید داخلی و حمایت از کشاورزان است. وی خبر داد که تقاضا برای خرید محصولات کشاورزی عراقی وجود دارد و افزود که در روزهای آینده نیز محصولات کشاورزی بیشتری از جمله خرما به دیگر کشورها صادر خواهد شد (میدل ایست نیوز).

 رایزنی سفیر ایران با مشاور امنیت ملی عراق درباره گسترش همکاری‌ها

«ایرج مسجدی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران و سردار «مصطفی مرادیان» وابسته نظامی ایران در عراق روز دوشنبه 6 مرداد 99 با «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی این کشور، دیدار و در خصوص توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط و همکاری‌ها در موضوع های امنیتی و نظامی رایزنی نمودند. مشاور امنیتی ملی عراق ضمن تاکید بر گسترش همکارها، از کمک های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم قدردانی و خرسندی خود را از نتایج سفر نخست وزیر این کشور به تهران اعلام کرد. دو طرف همچنین بر رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم تاثیر همه گیری ویروس کرونا بر روند فعالیت های تجاری و رفت و آمد بین دو کشور تاکید نمودند. اثر  منفی و کاهنده داشته باشد (ایرنا، ایسنا، بغداد الیوم).

آمادگی ایران برای انتقال تجربیات و کمک به اقلیم کردستان عراق و استان سلیمانیه

«مهدی شوشتری» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه روز دوشنبه گذشته در دیدار با «هوال ابوبکر» استاندار سلیمانیه، ضمن  اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ‌برای انتقال تجربیات و کمک به اقلیم کردستان عراق و استان سلیمانیه برای مقابله با کرونا، در خصوص ارائه تسهیلات برای رفت و آمد اتباع دو کشور به ویژه تجار و بازرگان و سرمایه گذاران با رعایت پروتکل های بهداشتی بحث و تبادل نظر شد (فارس).

 مدیر اتحادیه فعالان اقتصادی عراق، سفر الکاظمی ‌به تهران را پربار توصیف کرد

«صبیح الهاشمی» مدیر «اتحادیه فعالان اقتصادی» عراق در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، سفر نخست‌وزیر عراق به تهران را پربار توصیف کرد و افزود: « در سفر الکاظمی ‌به تهران، توافقات گذشته مرور و بر اجرای آنها تاکید شد که در آینده می‌تواند، دستاوردهای مثبتی را برای دو کشور همسایه به دنبال داشته باشد.» وی یکی از اقدامات خوب دولت عراق را ساماندهی گذرگاه‌های مرزی بین عراق و ایران ذکر کرد و افزود: « گذرگاه‌های مرزی متاسفانه از فساد و تاثیر برخی شخصیت‌های بانفوذ رنج می‌برد و با ساماندهی آنها، زمینه برای افزایش و شتاب در مبادله‌های تجاری بین دو کشور فراهم می‌شود و با توجه به ظرفیت‌های زیاد جمهوری اسلامی، امکان افزایش تبادلات تجاری تا سقف 20 میلیارد دلاری وجود دارد» (ایرنا).

تأثیر منفی تعطیلی پروژه‌های فنی و مهندسی عراق بر صادرات ایران

سید حمید حسینی، عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران در مورد آخرین وضعیت صادرات به عراق گفت: « با باز شدن مرزها، شرایط رو به بهبود است اما تعطیلی پروژه‌های فنی و مهندسی در عراق، قطعا روی صادرات ما به آن کشور اثر منفی خواهد داشت». وی بیان داشت: « دولت عراق برای ادامه پروژه‌های فنی و مهندسی بودجه کافی ندارد لذا به تمام پیمانکاران داخلی و خارجی دستور داده تا پروژه‌ها را تعطیل کنند البته در حال حاضر فقط پروژه‌های فنی و مهندسی که بودجه آنها از طریق بانک جهانی تامین شده در حال فعالیت است» (فارس).

خودکفایی عراق برای سومین سال پیاپی در تولید گندم

عراق که دومین کشور بزرگ واردکننده گندم در غرب آسیا بود، امسال برای سومین سال متوالی، در تولید گندم خودکفا ‌شد و سخنگوی وزارت کشاورزی آن کشور ضمن اعلام برداشت 5 میلیون تن گندم تا پایان آگوست 2021 گفت: « نیاز داخلی تنها 4.5 میلیون تن است» (فارس، بلومبرگ).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما