معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۲۴۱

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته چهارم تیر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته چهارم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افغانستان

ششمین کشتی گندم اهدایی هند به افغانستان در چابهار پهلو گرفت

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت، این کشتی حامل 355 دستگاه بارگنج 20 فوتی گندم است که عملیات تخلیه آن آغاز شده است. این ششمین بخش از محموله 75 هزار تنی حمل و نقلی کمک‌های هند به افغانستان از طریق بندر چابهار است. این محموله گندم بیش از 8 هزار و 800 تن وزن دارد. به منظور افزایش صادرات، ترانزیت و کاهش هزینه‌های حمل و نقل از بالابر های حامل این محموله گندم در مسیر برگشت برای انتقال بار ترانزیتی صادراتی افغانستان به هند استفاده می‌شود.

فقر ۹۰ درصدی در افغانستان، حکومت برنامه سفره ملی را اعلام کرد

رییس‌ جمهور افغانستان شنبه 28 تیر برنامه توزیع موادغذایی با عنوان سفره با هزینه 224میلیون دلار را اعلام کرد. ۹۰درصد مردم افغانستان زیرخط فقر دو دلاری هستند. امرالله صالح معاون اول ریاست ‌جمهوری نیز گفت، مرحله ابتدایی طرح سفره شامل مواد اولیه آرد، برنج، لوبیا، روغن و صابون دستشویی می‎شود. این مرحله به  ۸۶میلیون دلار نیاز دارد. بانک جهانی هفته گذشته کاهش رشد اقتصادی افغانستان بدلیل شیوع کرونا را ۵٫۵ تا ۷٫۴درصد پیش‌بینی کرد.

تأثیر کرونا بر صادرات زعفران افغانستان

آمار اتحادیه زعفران‌کاران هرات نشان می‌دهد، سال گذشته بیش از ۱۷ تُن زعفران در هرات برداشت شده بود. هرات بیش از ۹۰ درصد زعفران افغانستان را تولید می‌کند. حدود ۸تن زعفران هرات به‌دلیل شیوع کرونا صادر نشده است. کرونا بیش از سه ماه صادرات زعفران هرات به کشورهای خارجی مخصوصا هند، امارات، عربستان، اروپا و آمریکا را متوقف کرده است. خطوط پرواز به این کشورها نیز مسدود بود. بیشتر زعفران هرات به خارج صادر می‌شود. هند بزرگترین خریدار زعفران افغانستان است و بیش از ۸۰ درصد زعفران به این کشور صادر می‌شود. صادرات کمی از زعفران به کشورهای عربی، اروپایی و امریکایی صورت می‌گیرد. پس از برداشت زعفران قیمت هرکیلوی آن در هرات به بیش از ۶۰ هزار افغانی می‌رسید، اما با شیوع کرونا به کمتر از ۴۰ هزار افغانی رسیده است. بصورت مستقیم ۱۵ هزار تن در صنعت زعفران هرات مشغول هستند. همه ساله تولید زعفران در هرات سیر صعودی داشته است. از یک‌ ماه پیش به آهستگی صادرات زعفران افغانستان به کشورهای عربی و اروپایی آغاز شده است.

دعوت ژاپن از ازبکستان برای شرکت نشست سه جانبه با افغانستان

بخش مطبوعات وزارت امور خارجه ازبکستان سه شنبه اعلام کرد، عصمت الله ایرگاشف نماینده ویژه ازبکستان برای افغانستان و کاتسوهیتو تاکاهاشی همتای ژاپنی وی بصورت برخط درباره تلاش های ازبکستان و ژاپن برای حل مسالمت آمیز بحران افغانستان و آغاز هرچه سریعتر مذاکرات درون افغانستانی صحبت کردند. نماینده ژاپن در این گفتگو پیشنهاد تشکیل قالب سه جانبه با شرکت ژاپن، ازبکستان و افغانستان برای حل بحران افغانستان را داد. در زمینه اولویتهای تعامل ازبکستان و ژاپن برای احیای اقتصاد افغانستان و اجرای طرحهای مختلف زیرساختی این کشور گفتگوهای کاملی صورت گرفت.

برگزاری نخستین نشست سه‌جانبه گروه کاری افغانستان، آمریکا و ازبکستان

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد، اولین نشست سه‌جانبه گروه کاری افغانستان، آمریکا و ازبکستان به میزبانی افغانستان سه شنبه 31 تیر بصورت تصویری با حضور میرویس ناب معاون وزارتخارجه و وزارت صنعت و تجارت و معاونان وزار‌تخانه‌های خارجه و تجارت آمریکا برگزار شد و در مورد توسعه همکاریهای اقتصادی، تجارت و ترانزیت، سرمایه‌گذاری و گمرکات، انتقال انرژی و ساخت راه‌های آهن، آموزش و پرورش، بهداشت و کشاورزی گفتگو شد. میرویس ناب حمایت آمریکا از روند تقویت و گسترش همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی میان افغانستان و ازبکستان را مهم و حیاتی خواند و گفت، با تلاش‌های مشترک کابل و تاشکند و حمایت ایالات متحده شاهد تحقق اهداف مشترک سه کشور در منطقه خواهیم بود. نخستین نشست سه‌جانبه گروه کاری افغانستان، آمریکا و ازبکستان در ادامه نشست سه‌جانبه وزیران خارجه‌ سه کشور که 7 اردیبهشت برگزار شده بود، تشکیل شد. در این نشست توافق شده بود، گروه‌های کاری سیاسی، امنیتی و اقتصادی تشکیل و موضوعات مطرح شده در راستای همکاری‌های سه‌جانبه پیگیری شود.

افزایش دو برابری صادرات افغانستان به بازارهای هند

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان در نشست ملی صادرات اعلام کردند، پس از 2016 صادرات کشور به پاکستان افزایش کمتری داشته، در حالیکه صادرات به بازارهای هند تا دو برابر افزایش داشته است. سال میلادی گذشته با صادرشدن اقلام تجاری به ارزش بیش از 460میلیون دلار به هند، این کشور از بزرگترین بازارها برای صادرات افغانستان بوده است. در این سال میزان صادرات به پاکستان با اندکی افزایش به حدود 298میلیون دلار رسید. هرچند وزارت صنعت و تجارت افزایش ارزش صادرات کشور به حدود 1میلیارد دلار در سال گذشته را دستاورد میداند، اما بازرگانان مشکلات فراوان از جمله فرآوری و بسته بندی را برسر راه خود دانستند و گفتند، ارزش صادرات امسال به مراتب کمتر از پارسال است. محمد مصطفی مستور وزیر اقتصاد هم گفت، با گسترش کرونا بیشتر صادرات فراورده‌های داخلی متوقف شده‌اند.

پاکستان

چین خواهان حضور افغانستان در کریدور اقتصادی با پاکستان شد

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که این کشور تمایل دارد افغانستان نیز در کریدور اقتصادی پکن با پاکستان حضور داشته باشد.و ی در کنفرانس خبری خود گفت: بندر گودار می‌تواند نقش مهمی در اجرای پروژه کریدور اقتصادی میان چین و پاکستان داشته باشد و پکن آمادگی دارد در این راستا با افغانستان و پاکستان همکاری کند.

سند همکاری ایران و چین، فرصت همگرایی راهبردی تهران-اسلام‌آباد

در مقاله اکسپرس تریبیون آمده است: سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین همزمان با سرمایه گذاری کلان پکن در پاکستان در قالب سیپک موجب نزدیکی تهران و اسلام‌آباد خواهد شد،  موضوعی که شاید دوستان عربی پاکستان از آن خوشحال نشوند. چالش‌هایی نیز پیش روی پاکستان وجود دارد که این کشور چطور می‌تواند همزمان در کنار شریک راهبردی خود چین، آمریکایی‌ها را نیز راضی نگه دارد و یا چگونه می‌تواند تعادل در روابط با جهان را حفظ کند.

امضای تفاهم نامه جدید همکاری میان پاکستان و ژاپن

قرار است ژاپن در مناطق بندری پاکستان سرمایه گذاری کند و در نخستین فاز از پروژه مشترک دو کشور توکیو 400 میلیون دلار سرمایه به خاک پاکستان منتقل خواهد کرد. به نظر می رسد ژاپنی‌ها تمایل دارند در صنعت پرورش ماهی و ماهیگیری پاکستان سرمایه گذاری کنند. پاکستان برای ترغیب سرمایه گذاران ژاپنی به حضور در خاک این کشور و انتقال سرمایه‌های خود آنها را تا 10 سال از پرداخت مالیات نیز معاف کرده است.

برگزاری نشست ویدیوکنفرانسی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری

در این نشست که روز سه شنبه به میزبانی ایران برگزار شد، محمد اسلامی و عبدالرزاق داود در خصوص امور بازرگانی و سرمایه گذاری همچنین برای برگزاری نهمین دور نشست کمیته مشترک تجاری و بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی به ترتیب در مرداد و شهریورماه امسال (اوت و سپتامبر) به توافق رسیدند. طرفین توافق کردند که در جلسات آتی موضوعاتی از قبیل فعالیت کانال بانکی میان ایران و پاکستان، ایجاد شهرک‌های صنعتی در مناطق مرزی، همکاری مشترک در حوزه راه آهن و تسهیل و روانسازی ترافیک در مرزهای مشترک را مورد بررسی و پیگیری قرار دهند.

هند

خط تجارت دریایی چابهار به چین برای اولین‌بار راه‌اندازی شد

در حالی که جهان تحت تأثیر اپیدمی‌کرونا قرار دارد، علاوه بر کسب شاخص حائز اهمیت ارسال سه فروند کشتی حامل کالای ترانزیتی افغانستان به هند در یک ماه، رکورد دیگری در بندر چابهار رقم خورد. در این راستا بندر شهید بهشتی چابهار با ایجاد سرویس‌های منظم حمل و نقل کانتینری، گام بلندی برای تسهیل تجارت بین کشورهای آسیای میانه و افغانستان با کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا و شرق دور برداشت.

بنابراین گزارش اولین محموله ترانزیتی افغانستان حامل میوه خشک به مقصد بندر تیان جین در کشور چین ارسال شد. این محموله با ترانشیپ از طریق چابهار به بندر موندرای هند ارسال شد که پس از تخلیه در این بندر و بارگیری به کشتی دیگری به مقصد نهایی منتقل شد.

خنثی سازی اثر تحریم ها با کریدور هند- روسیه-ایران

موضوع ایجاد یک مسیر حمل و نقل ترکیبی بین روسیه و هند از طریق ایران به دهه 2000 میلادی و زمانی که توافقنامه ایجاد این مسیر 7500 کیلومتری بین سه کشور امضا شد، بازمی‌گردد. اوایل ماه جاری عبدالرحیم کردی، مدیر سازمان منطقه آزاد تجاری چابهار،‌ با اشاره به مزایای استفاده از این مسیر حمل و نقل بین بمبئی، سن پترزبورگ و حتی‌هامبورگ از طریق بندر چابهار اشاره کرد و گفت این کریدور از بندر چابهار در جنوب شرق ایران به بندر انزلی در ساحل دریای خزر و سپس به منطقه آستارا خان روسیه و نهایتا به شمال اروپا خواهد رفت. کردی گفت: حمل و نقل سریع و تقویت مناسبات ایران با کشورهای همسایه از جمله مزایای مهم اجرای این طرح است. این مقام ایرانی مدعی شد استفاده از این کریدور مدت زمان حمل کالا از هند به روسیه را از 38 روز به کمتر از نصف کاهش داده و به 14 تا 16 روز خواهند رساند. وی تاکید کرد این کریدور جدید مدت زمان رسیدن کالاها از هند به روسیه را 62 درصد کاهش داده و به مسکو و دهلی نو در تحقق چشم انداز رسیدن مبادلات دوجانبه به 30 میلیارد دلار تا سال 2025 کمک خواهد کرد. کارشناس هندی با اشاره به تلاش‌های اخیر مسکو برای امضای توافق تجارت آزاد بین هند و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی، گفت فعال شدن کریدور هند- ایران و روسیه می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای کشورهای حوزه آسیای میانه که از نظر دسترسی بسیار محدود هستند فراهم خواهد کرد. انتظار می‌رود بهره‌برداری از این کریدور طی ماه‌های آینده آغاز شود و در همین مسیر توافقنامه‌ای هم بین شرکت راه‌آهن روسیه و شرکت حمل و نقل کانتینر هند درباره جزئیات انتقال کالا از هند به روسیه از طریق ایران امضا شده است.

ایران به هند پاسخ می دهد، قرارداد حوزه گاز را با شرکت روسی امضا می‌کند

 سایت تایمز آو ایندیا طی گزارشی از دهلی نو نوشته است: ایران یک قرارداد مقدماتی را با شرکت روسی گازپروم برای توسعه حوزه گاز فرزاد- بی امضاء کرده است که ظاهرا یک اقدام تلافی جویانه علیه تلاش هند در جهت اعمال فشار بر روی تهران برای امضای یک قرارداد رسمی از طریق قطع خرید نفت از ایران می‌باشد. یک کنسرسیوم شرکت های دولتی هند این حوزه را کشف کرده است. انجام این اقدام می‌تواند به مشارکت و سرمایه گذاری جاری هند در بخش نفت و گاز ایران آسیب زده و احتمالا موجب تیرگی روابط بین این دو کشور شود. این قرارداد با روسیه، به دنبال ناتوانی هند در نهایی سازی یک پیمان تجاری با ایران در مورد فرزاد- بی، علیرغم ابراز خوش بینی نخست وزیر نارندرا مودی و رئیس جمهور حسن روحانی در مورد امکان تحقق آن در طول دیدار سال گذشته خود در تهران، امضا شده است.

سود هند از آب گل آلود تنش میان چین و آمریکا

بالا گرفتن تنش‌های سیاسی بین چین و آمریکا طی ماه‌ها و سال‌های اخیر باعث شده است تا هندی‌ها بتوانند سرمایه‌گذاران آمریکایی بیشتری را جذب خود کند. به نقل از راشاتودی، مجمع شراکت هند، آمریکا اعلام کرده است که این کشور آسیایی توانسته است از محل تشدید تنش بین دو اقتصاد بزرگ جهان برای خود نانی دست و پا کند. به گونه‌ای که دهلی نو حدود 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را از شرکت‌های بزرگ آمریکایی نظیر فیس بوک و گوگل جذب کرده است. بنا به اعلام این مجمع شرکت‌های آمریکایی علیرغم شیوع ویروس کرونا سرمایه‌گذاری خود در هند را افزایش داده‌اند. اطلاعات موجود نشان می‌دهد تنها طی هفته‌های گذشته هندی‌ها 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی از طرف آمریکایی‌ها از جمله شرکت‌های فناوری حاضر در سیلیکون ولی و برخی سرمایه‌گذاران از خاورمیانه داشته‌اند. رسانه‌ها می‌گویند طی 12 ماه گذشته آمریکایی‌ها 40 میلیارد دلار در هند سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چند روز پیش شرکت فیس بوک اعلام کرد که 4 و نیم میلیارد دلار در این کشور آسیایی سرمایه‌گذاری می‌کند. برنامه فیس بوک این است که بخشی از سهام جیو پلت فرمز را در هند بخرد. این شرکت متعلق به موکش آنبانی، ثروتمندترین مرد آسیا است. شرکت آمریکایی در ماه آوریل برای خرید 9.99 درصد سهام جیو 5.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده بود. البته باید گفت که سرمایه‌گذاری‌ آمریکایی‌ها در چین هم افزایش یافته است. بنا به اعلام وزارت بازرگانی پکن سرمایه‌گذاری مستقیم آمریکایی‌ها در نیمه نخست سال 2020 در چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد رشد کرده است

همکاری دهلی نو و واشنگتن درباره ذخایر راهبردی نفت

به نقل از رویترز، برخی مقام‌ها اعلام کردند آمریکا و هند روز جمعه (۲۷ تیرماه) توافق اولیه‌ای را درباره همکاری در زمینه ذخیره‌سازی اضطراری نفت خام از جمله امکان ذخیره‌سازی هند در تأسیسات ذخیره‌سازی اضطراری ایالات متحده امضا کردند. دن برولیت، وزیر انرژی ایالات متحده به خبرنگاران گفت: در کنفرانسی تلفنی با دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند گفت‌و گو کرده است و مقام‌های دو کشور در ماه‌های آینده درباره جزئیات این ذخیره‌سازی اضطراری صحبت خواهند کرد. وی افزود: ایالات متحده آمریکا در نظر دارد در زمینه ذخیره‌سازی راهبردی نفت (SPR) با هند همکاری و در عین حال بررسی کند چگونه می‌تواند با استفاده از ذخیره‌سازی‌های راهبردی آمریکا، از جمله حفره‌های زیرزمینی تگزاس و لوئیزیانا، به ذخیره‌سازی نفت ارسالی از سوی هند کمک کند.

در پی سقوط کم‌سابقه قیمت نفت در ماه مارس، دونالد ترامپ به مدیران بخش انرژی این کشور دستور داد با خرید مقادیر زیادی نفت خام، سطح ذخیره‌سازی‌های اضطراری این کشور را که حدود ۷۱۴ میلیون بشکه ظرفیت دارد، تکمیل کنند، اما کنگره نتوانست بودجه خرید را تأمین کند. پرادهان در ماه مه اعلام کرده بود ذخیره‌سازی راهبردی هند، سومین مصرف‌کننده و واردکننده بزرگ نفت جهان، با ظرفیت ۵ میلیون و ۳۳۰ هزار تن تکمیل شده و حدود ۸.۵ تا ۹ میلیون تن از نفت خود را در نفتکش‌هایی در خلیج فارس و دیگر نقاط جهان ذخیره کرده است.هند چهارمین مقصد صادراتی نفت خام ایالات متحده است و قصد دارد ظرفیت ذخیره‌سازی راهبردی خود را به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برساند.

 بنگلادش

ضربه بزرگ کرونا به پروژه‌های بنگلادش

شیوع کرونا در بنگلادش باعث توقف یا به تعویق افتادن 10  پروژه کلان در این کشور شده است. این 10 پروژه عبارتند از: مترو ریل داکا، پل رودخانه پادما، نیرو پگاه هسته ای روپور، نیروگاه حرارتی رامپال، نیروگاه حرارتی ماتاباری، خط آهن دو کیلومتری در کاکس بازار، پروژه احداث خط آهن روی پل پادما و پروژه احداث بندر پایرا.

نابودی رویای ریشه کنی فقر در بنگلادش به دست کرونا

کارشناسان اقتصادی بنگلادش معتقدند شیوع کرونا باعث شده تا این کشور دیگر نتواند به اهداف 2030 خود در ریشه کنی فقر از طریق پیگیری اهداف توسعه پایدار دست یابد. همچنین شبکه مدل سازی اقتصادی جنوب آسیا(SANEM) پیش بینی کرده نرخ فقر در بنگلادش به دلیل شیوع کرونا بزودی به 49 درصد خواهد رسید و 36 میلیون نفر دیگر نیز به جمع جمعیت 34 میلیون نفری فقرای این کشور اضافه خواهند شد.

هدف گذاری 48 میلیاردی صادرات بنگلادش

وزیر بازرگانی بنگلادش اعلام کرد که دولت سال مالی 21-2020 هدف صادراتی خود را 48 میلیارد دلار تعیین کرده است که 41 میلیارد آن مربوط به صادرات کالا و 7 میلیارد مربوط به صادرات خدمات است شایان ذکر است هدف صادراتی برای سال قبل 54 میلیارد دلار بوده که به دلیل شیوع کرونا محقق نشد.

تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و بنگلادش

سفیر بنگلادش در تهران طی نشستی با رئیس اتاق ایران بر آمادگی این کشور برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی ایرانی در حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: با توجه به شرایط موجود باید هوشمندانه و نوآورانه در راستای توسعه مناسبات دو کشور قدم برداریم. در این راستا علاوه بر سرمایه‌گذاری و انجام پروژه‌های مشترک، تهاتر می‌تواند راهکار مناسبی باشد. در این بین اجلاس D8 که قرار بود در بنگلادش برگزار شود به عنوان فرصتی برای مذاکره با کشورهای عضو و توسعه مناسبات ایران با این کشورها معرفی شد، این اجلاس به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران ضمن تأکید بر آثار منفی شیوع این بیماری همه‌گیر بر اقتصاد و مناسبات تجاری بین کشورهای جهان، یادآور شد: متأسفانه علاوه بر اثرات این بیماری بر روابط بین ایران و بنگلادش از گذشته حجم مراودات دو کشور در سطح قابل قبولی نبود.

به اعتقاد شافعی همواره زمینه‌ها و ظرفیت‌های خوبی برای همکاری بین ایران و بنگلادش وجود داشته و دارد که تاکنون مغفول مانده‌اند. در این راستا می‌توان برای حل مسئله نقل و انتقالات بانکی از شیوه تهاتر استفاده کنیم. محصولات و کالاهای زیادی هستند که در دو کشور تولید می‌شوند و قادر به رفع نیاز کشور مقابل هستند. برای مثال برنج، چای و کنف تولید شده در بنگلادش نسبت به کشورهای اطراف آن از کیفیت بهتری برخوردار است و در ایران نیز بازار خوبی دارند. می‌توان این محصولات را با تولیدات ایرانی که در بنگلادش مصرف می‌شود، تهاتر کرد.

ای. اف. ام. گوسال اعظم سارکار، سفیر بنگلادش در تهران با تأکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مشترک بین فعالان اقتصادی دو کشور خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاری می‌توان روی محصولات جدید متمرکز شد و بازارهای جدید به دست آورد، همچنین اثر ترکیبی به دنبال خواهد داشت و به انتقال فناوری و دانش و نیروی کار منجر می‌شود.

خسارات ۱۴ هزار کرور تاکایی کرونا به بخش گردشگری بنگلادش

وزارت گردشگری و هوانوردی بنگلادش مدعی شد که شیوع ویروس کرونا در این کشور باعث وارد آمدن خسارت بیش از ۱۴ هزار کرور تاکایی معادل بیش از ۱.۶ میلیارد دلاری در بخش گردشگری شده است. بنابر این اعلام تاکنون ۴ میلیون نیروی انسانی مرتبط با این بخش بیکار شده اند.

بنگلادش در انتظار دریافت واکسن رایگان

معاون خدمات پزشکی وزارت بهداشت بنگلادش اظهار داشت: بنگلادش از اولین کشورهایی خواهد بود که واکسن کرونا را دریافت می‌کند و آن هم به صورت رایگان؛ زیرا کشورهایی که درآمد سرانه آن‌ها زیر 4000 دلار است، واکسن رایگان دریافت خواهند کرد و درآمد سرانه در بنگلادش کمتر از 2000 دلار است. دولت قصد دارد پس از ورود واکسن کرونا، آن را به تدریج بین 80 درصد جمعیت کشور توزیع نماید. همچینن دولت در حال حاضر 300 هزار کیت تشخیص کرونا در اختیار دارد و تعدادی نیز به زودی وارد کشور می‌شوند.

سری لانکا

ضرر مالی هنگفت خطوط هوایی سریلانکا

به گفته وزیر دارایی سریلانکا، در اثر کرونا خطوط هوایی سریلانکا ( SLA ) در ماه‌های آوریل و می 2020 دچار ضرر 48.7 میلیون دلاری شده وانتظار می رود این میزان تا مارس 2021 به 185 میلیون دلار برسد. خطوط هوایی سریلانکا سعی کرده است هزینه‌های عملیاتی را بکاهد، تعدیل نیرو، تعدیل حقوق دریافتی و بازنشستگی اجباری بعضی از این تمهیدات بوده اند. بر اساس آمار وزارت دارایی سریلانکا در سال 2019، خطوط هوای سریلانکا 44 میلیارد روپیه متضرر شد. پس از بسته شدن دفتر این خط هوایی در دوبی راه برای ورود به شبکه جهانی حمل ونقل هوایی ناهموار شد. در بحبوحه کرونا این خط هوایی بار و مسافر را حمل کرد که امر حیاتی بود. مدیریت سابق این خط هوایی در جلب سرمایه گذاری ناموفق عمل کرد و مدیریت فعلی هم طرح سرمایه گذاری بخش خصوصی را کنار گذاشت. با توجه به اهمیت استراتژیک، دولت تصمیم به تقویت استراتژی توسعه داخلی با نگاه به صنعت گردشگری دارد. صنعت گردشگری نباید مقاصد سیاحتی غیر سود آور را در فهرست عناوین کاری خود قرار دهد. مالدیو بدون داشتن خط هوایی توانسته است در تجارت صنعت گردشگری خود موفق عمل کند.

چین بزرگترین اعطاء کننده وام به سریلانکا در سال 2020

وام های اعطایی طرح های خارجی سریلانکا در سال قبل معادل 539 میلیون دلار بود که امسال تا پایان ماه آوریل در بحبوحه کرونا به 369 میلیون دلار تقلیل پیدا کرد. چین در صدر کشورهای اعطاء کننده وام بودجه حمایت مالی 500 میلیون دلاری به سریلانکا اختصاص داد. کل وجوه اعطایی پروژه‌های چینی 68.4 میلیون دلار از 500 میلیون دلاری است که بصورت وام کم بهره قرار است در اختیار سریلانکا نهاده شود. بانک توسعه آسیا با 94.9 میلیون دلار ( سال پیش 400 میلیون دلار ) بانک جهانی 77.5 میلیون دلار ( سال پیش 153.2 میلیون دلار ) ژاپن با 66.4 میلیون دلار  ( سال پیش 154.3 میلیون دلار ) سایر رتبه‌ها را به خود اختصاص دادند. در اثر شیوع کرونا در ووهان و بازگشت کارگران و مدیران چینی به خاطر سال نو اجراء پروژه‌ها متوقف یا کند شد. با شروع حکومت نظامی از آخرین هفته ماه مارس  در اثر شیوع کرونا 2020 و دیرکرد بسیج منابع مالی خارجی در سه ماهه نخست سال میلادی از یک سو و چاپ اسکناس ( محرکه پولی ) و که نتیجه ان کمبود ذخایر مالی FOREX از سوی دیگر باعث تشدید بی ثباتی بخش خارجی و در نتیجه سقوط ارزش پول ملی و بی اعتباری مالی شد.

کمک مالی سازمان ملل متحد و کانادا برای جلوگیری از سوء تغذیه در دوران کرونا در سریلانکا

دولت سریلانکا  قصد دارد با ارائه برنامه غدایی خاص، جیره غذایی تخم مرغ، عدس و اقلام خشک برای کودکان تحت پوشش مدارس دولتی تهیه ببیند تا در منزل مصرف نمایند. در این برنامه قرار است سازمان ملل متحد و کانادا هم مشارکت داشته باشند. برنامه غذایی سازمان ملل متحد ( WFP ) و وزارت امور خارجه و دارایی کانادا به یاری دولت و مردم سریلانکا شتافته اند. قرار است 400 هزار دلار به میان وعده غذایی دانش آموزان اختصاص یابد. به علت بسته شدن مدارس کودکان از تغذیه رایگان محروم شده واین امر سلامت انها را به مخاطره انداخته است. از 15 ماه ژوئیه در مراسمی‌با حضور وزیر آموزش و پرورش و وزیر تجارت داخلی و امنیت غذایی و رفاه مشتریان و مسئولان  برنامه غذای سازمان ملل متحد و سفیر کانادا این برنامه راه اندازی شد.

کمک بلاعوض سفارت آلمان در کلمبو به سازمان مردم نهاد زنان مستضف WOMEN IN NEED

شورای امنیت سازمان ملل متحد درجهت ارتقاء کیفیت حقوق بشر قطعنامه 1325 را صادر کرد. این قطعنامه از حقوق زنان، صلح و امنیت آنان سخن به میان آورده است. این مساعدت مالی قرار است صرف تقویت نقش زنان در مواجه با خشونت های جنسی و جنسیتی در سریلانکا شود. سفارت آلمان در بیانیه ای گفت: این کار، ابتکار عملی است در راستای اجراء برنامه‌های آموزش و قدرتمند سازی افسران  پلیس زن، برنامه‌های آموزشی مسئولان دولتی که در سطوح میانی ادارات داخلی کار می‌کنند و تقویت شبکه مبارزه با خشونتهای جنسی و جنسیتی در مناطق و استانها. 1500 زن و کودک درمناطق باتیکالوآ، جفنا و ماراتا بصورت مستقیم از این پروژه به سود خواهند برد. در این پروژه 105 پلیس زن و 105 کارمند سطح میانی دولت و سایر افراد فعال در برنامه آکاه سازی اجتماعی حضور دارند. توافقنامه اعطاء این کمک مالی بین سفیر و وابسته فرهنگی سفارت آلمان در کلمبو از یک سو و مدیران این سازمان مردم نهاد امضا شد.

چای سریلانکا بالاترین قیمت تمام شده را دارد

در طی پنج ماهه اول سال 2020 سریلانکا 84.6 میلیارد روپیه از طریق فروش چای به خارج از کشور عایدی داشته است. البته این میزان نسبت به زمان مشابه سال پیش 2019 از خود کاهش نشان می دهد. سال گذشته دراد حاصله 101 میلیارد روپیه بود. با ابن وصف شاهد کاهش 17.1 میلیارد روپیه ای هستیم. هزینه تولید در بخش چای سریلانکا، بالاترین در نوع خود در جهان است. بر اساس گزارش Forbes & walker   شرایط خشک جوی امسال از میانه ماه دسامبر تا میانه آوریل  موجب بروز این مشکل شده است. میانگین متوسط ثبت شده ماه می 697.57 روپیه برای هر کیلوگرم بود. این قیمت درماه ژوئن افزایش داشت و میانگین قیمت فروخته شده هر کیلو گرم چای معادل 612.67 روپیه شد. در همین بازه زمانی در سال 2019 قیمت چای 494.48 روپیه در هر کیلو بود که در اینجا افزایش 118.19 روپیه ای را شاهد هستیم. تولید کمتر چای یکی از دلایل افزایش قیمت بوده است وضعیتی که هند هم با ان مواجه بوده است. هند کسری تولید چای 75 میلیون کیلویی را تجربه کرده است. این قیمتها، سود سرشاری عاید خرده فروشان چای بازار سریلانکا نموده است. آنها چای سبز را کیلویی 115 روپیه به کارخانه جات می فروشند. هر خرده فروش روزی 50 کیلو گرم چای قادر است به کارخانه بفروشد. به گفته انجمن چایکاران  سریلانکا حاشیه سود کارخانه داران 32% است. به گزارش John Keels روسیه، ترکیه، کشورهای آسیای میانه، لیبی و عراق از خریداران اصلی چای سریلانکا هستند و آذربایجان وچین هم در حال قرار گرفتن در این فهرست مشتریان می‌باشند. اخیرا در مزایده چای سریلانکا آمریکا آلمان و اردن هم شرکت کرده اند.

بهبود کسری بودجه سریلانکا در ماه می 2020 با افزایش صادرات و کاهش واردات

به گزارش روز شنبه بانک مرکزی سریلانکا، کسری تجاری در ماه می 2020 با مقایسه در همین ماه در سال 2019 کاهش پیدا کرد. این میزان د رسال 2019 معادل 823 میلیون دلار بود که امسال به 407 میلیون دلار کاهش پیدا کرد. درپنج ماه اول سال 2020، کسری تجاری کلی از 3.281 میلیارد دلار در سال 2019 به 3.1 میلیارد دلار تقیل یافت. نسبت قیمت صادرات به واردات د رماه می 2020، به میزان 20.6% بهبودی از خود نشان می دهد. درآمدهای ناشی از صادرات کالا درماه می 2020 به 587 میلیون دلار رسید. این امر به خاطر از سرگیری مجدد تدریجی فعالیت ها متعاقب عادی سازی وضع آمد وشد و بهبود وضعیت زنجیره عرضه و تقاضا درمقیاس داخلی و جهانی است. عایدات از 3 بخش صادرات اصلی به صورت نقطه به نقطه کاهش از خود نشان داد. این کاهش صادرات در بخش صنعت، معدن و کشاورزی نمود پیدا کرده است. در ماه می عایدات ناشی از صادرات صنعتی و کشاورزی به ترتیب 45.9% و 15.2% کاهش یافت. درماه می‌بصورت نقطه به نقطه هزینه کالاهای وارداتی 994 میلیون دلار معادل 44.3% کاهش داشت. این کاهش هزینه بخش های اصلی واردات یعنی کالاهای مصرفی، کالاهای واسطه، کالاهای سرمایه گذاری بوده است. به صورت کلی در پنج ماه اول سال  2020 به صورت نقطه به نقطه عایدات صادرات با 28.4% کاهش از 4.92 میلیارد دلار در سال 2019 به 3.52 میلیارد دلار رسید. این در حالی است که هزینه کرد واردات با 19.2% کاهش از 8.2 میلیارد دلار در سال 2019 به 6.62 میلیارد دلار در سال بعد تنزل از خود نشان می دهد. در ماه می 2020 با به حالت تعلیق در آمدن تمام پروازهای مسافری و حرکت کشتی‌ها به سریلانکا از میانه ماه مارس 2020 به علت شیوع بیماری کرونا ورود هیچ گردشگری ثبت نشده است. عایدات ناشی از گردشگری در طی 5 ماه اول سال 2020 نشان دهنده 46.3% کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل (2019) و معادل 956 میلیون دلار بود. عایدات ناشی از انتقال ارز از طریق حواله­جات ارزی ارسالی کارگران مهاجر کار در خارج از سریلانکا به صورت نقطه به نقطه در ماه می 2020، 23.2% کاهش نشان داده و معادل 432 میلیون دلار شده است. مبلغ کل حواله­جات ارزی ارسالی کارگران در چهار ماه اول سال 2020، از خود کاهش 11.9% نشان داده و معادل 2.407 میلیارد دلار گردید. ذخیره پولی ناخالص رسمی در انتهای ماه می 2020 6.5 میلیارد دلار معادل 4.2 ماه واردات کشور سریلانکا شد. کل دارایی‌های خارجی شامل ذخیره پولی ناخالص رسمی و اموال خارجی نزد بخش بانکی در انتهای ماه می 2020 معادل شش ماه واردات گردید. ارزش پول ملی سریلانکا در طی ماه می 2020 افزایش پیدا کرد. این در حالی است که تا قبل از 9 آوریل 2020 ارزش پول ملی روند رو به نزولی در پیش گرفته بود. تا روز 13 ماه ژوئیه پول ملی 2.3%  از ارزش خود را از دست داد.

صدمه خوردن اقتصاد سریلانکا بواسطه محدودیت واردات

بنا به گفته اتاق فکر Advocate institute با محدودیت واردات و محرومیت داخلی از دسترسی به مواد اولیه قیمتها، هزینه‌های زندگی افزایش یافته و از قدرت رقابت پذیری صادرات سریلانکا کاسته شده است. 19.8% واردات سریلانکا مربوط به اقلام مصرفی بوده و 57% کالای وارداتی از نوع کالاهای واسطه ای هستند. این دست از کالاها برای تولید کالا وخدمات کاربری دارند. محدودیت واردات مانع رشد اقتصادی شده و به فعالان تجاری که اموراتشان به مواد خام بستگی دارد این امر در حال صدمه زدن است. بخاطر محدودیت واردات و چاپ اسکناس ارزش پول به 200روپیه در ازاء یک دلار کاهش پیدا کرده است.

تاثیر صادرات فلفل سریلانکا بر فروش زیر قیمت این کالا در هند

طی ماههای ژانویه تا ژوئن هند  717 تن فلفل برای مصرف داخلی از سریلانکا وارد نموده است. 50% از این میزان یعنی 372 تن تنها در ماه ژوئن 2020 وارد شده است. به گفته کنسرسیوم تُجــّار فلفل و ادویه و تولید کنندگان در شش ماه اول سال 2019 میزان واردات فلفل هند 408 تن بود. این نشان دهنده 56% رشد است. از زمان امضاء توافق نامه بین هند و سریلانکا در پیمان سارک، واردات فلفل هند افزایش پیدا کرده است. فلفل مصرفی داخلی هند از 14.59 تن در سال 2015-2014 به 27557 تن در سال 2019-2018 رسید که 89.27% رشد نشان می دهد. در شش ماهه اول سال 2020 واردات از 10836 تن به 11055 تن رسید. با افزایش واردات قیمت فلفل کاهش پیدا کرده است. تعرفه واردات فلفل در هند 70% است ولی به خاطر توافق فی مابین در چهارچوب سازمان همکاری‌های منطقه ای سارک این میزان به 8% تقلیل یافته است. ویتنام برای فرار از تعرفه از طریق سریلانکا محصول خود را صادر می‌کند.

افزایش بیکاری در سریلانکا

در 3 ماه اول سال 2020 در ماه مارس، بیکاری در سریلانکا به 5.7% رسید. بنا به اطلاعات منتشره اداره آمار سریلانکا از پایان جنگ 30 ساله داخلی سریلانکا در سال 2009 که این نرخ 6% بود این میزان از بیکاری مشاهده نشده است. در 3 ماهه اول سال 2020 این بخش گردشگری بود که متحمل اولین ضربه کرونا شد. از 19 مارس فرودگاه باندرانایکه بسته و حکومت نظامی‌برقرار شد. هنوز آمار سه ماهه دوم منشر نشده است ولی می­توان پیش­بینی نمود، خروجی اقتصادی سریلانکا در حال منقبض شدن باشد. گرچه نرخ بیکاری در پایان جنگ 30 ساله داخلی به 6% رسید ولی این نرخ به سرعت کم شد. اطلاعات آماری به علت عدم دسترسی به اطلاعات استانهای شمال و شرق به علت عدم فعالیت اداره آمار در این دو استان، حاوی حاشیه خطا بوده پس با اطلاعات زمان حال قابل مقایسه نیست. پس از جنگ، به علت سرمایه گذاری­های چین، بخش ساخت وساز رونق گرفت که باعث ایجاد تقاضا در بازار اقتصادی آن موقع شد. سریلانکا در سال 2012 شاهد بی­ثباتی مالی بود. در طی سالهای 2011-2000  بانک مرکزی اسکناس، چاپ می‌کرد و بحران تراز پرداخت ایجاد شده بود. در طی سه سال گذشته در بحبوحه،  بی­ثباتی مالی، کنترل قیمت­ها، افت و خیز شدید مالیاتی و بیمه­ای که موجبات فضای تجاری غیر­قابل پیش­بینی شد، نرخ بیکاری 4% بود. اداره سرپرستی واردات و صادرات سریلانکا، اداره امور مصرف­کنندگان منشاء بی­ثباتی بودند. دولت قبل، به جای ایجاد تحول در بانک مرکزی، دست به ایجاد «اداره ملی دارو» زد. به هنگام چاپ اسکناس توسط بانک مرکزی و از سکه افتادن پول ملی، این نهاد، به صورت کنترل شده باعث گرانی قیمتها برای هدف گذاری دیفاکتو و شفاف می‌شد.

موکول شدن پروازها ورودی به سریلانکا به ماه سپتامبر

به گفته معاون سازمان هواپیمایی کشوری سریلانکا قرار بود پروازها بدواً از اول ماه آگوست از سر گرفته شود که بعداً به اواسط این ماه تغییر زمان داد ولی با توجه به افزایش خوشه‌های مبتلا به کرونا و محدودیتِ ظرفیتِ مراکزِ قرنطینه، دولت تصمیم به بازگشایی، با تاخیر، فرودگاه بین المللی باندرانایکه برای عموم مسافران کرده است و فعلاً تاریخ بعدی  برای از سرگیری عملیات پروازی مقرر نشده است. مراجعت اتباع گرفتار در سایر کشورها تا اطلاع ثانوی تا کاهش تعداد مبتلایان به سطح مدیریت ­پذیر به حالت تعلیق در آمده است. بنا به اظهار وزارت امور خارجه سریلانکا تا تاریخ 14 ژوئیه 2020 تعداد 51.351 نفر از 118 کشور درخواست مرجعت به وطن داده اند و تقریباً 15 هزار نفر از 65 کشور بازگردانیده شده اند.

افزایش تورم در سریلانکا در ماه ژوئیه

بنا به اداره آمار دولت سریلانکا، قیمتهای مصرف کنندگان در دو ماه آوریل و می 2020، افزایش 6.3% را تجربه نمود. این افزایش در ماه می 5.2% بوده، قیمتها 1.4% در این ماه افزایش داشت. در همین ماه شاخص مواد غذایی 3% افزایش را متحمل شد. این عدد در ماه آوریل 139 بود و در ماه می‌به 143.2 رسید. در ماه‌های آوریل و مارس اقتصاد شاهد بی­ثباتی شدید مالی بود. علت این امر چاپ اسکناس و تغییر قیمت دلار بود. نرخ تبادل ارز به 200 روپیه در ازاء یک دلار ایالات متحده آمریکا رسید. در ماه ژوئیه، رویه پولی در میان کندی اعطاء وام بهبود پیدا کرد. کمبود ارز خارجی در اثر افزایش نقدینگی در دست مردم باعث اعمال محدیدیت واردات شد که از دهه 1970 میلادیی سابقه بود. شاخص مواد غذایی در طی 12 ماه سال 13.6% افزایش داشته، شاخص مواد غیر غذایی در طی سه ماه متوالی ثابت بوده است.

نپال

سیاست های پولی در جهت کاهش اثرات اقتصادی بیماری همه گیر Covid-19

بانک مرکزی نپال روز جمعه از سیاست های پولی سالانه خود برای کاهش اثرات اقتصادی کووید 19 رونمایی کرد و قول کمک به مشاغل را داد تا بتوانند روی پای خود بایستند. طبق این سیاست، بانک­های تجاری باید تا اواسط ژوئیه 2023 حداقل 15 درصد به بخش کشاورزی وام دهند. همچنین تا اواسط ژوئیه2024 از کل وام های خود را 15 درصد به شرکتهای خرد ، کوچک و متوسط و 10 درصد به بخش برق اعطا نمایند.

  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما