میزگرد مجازی روابط تجاری ایران و ایتالیا
تارنمایهافینگتون پست در گزارشی با عنوان «تجارت با ایران: ایتالیا به آن اعتقاد دارد و می خواهد کارهای بیشتری انجام دهد» به قلم لوچیانا بروساتی نوشت : آیا تحریم های امریکا پس از خروج یک جانبه واشنگتن از توافق هسته ای، واقعأ تجارت بین ایتالیا و ایران را متوقف کرده است؟ میزگرد تخصصی مجازی روابط تجاری ایران و ایتالیا، که توسط موسسه آمبروزتی و سفارت ایتالیا در ایران و با همراهی اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد، از علاقمندی و تلاش دو طرف برای ادامه کار با یکدیگر حکایت دارد.
نزدیک به 800 نفر از کارآفرینان و مشاوران مالی و کارشناسان ایتالیایی و ایرانی برای این نشست مجازی ثبت نام کرده بودند و بین 500 الی 600 ارتباط حتی از کشورهای دیگر با میزگرد مقدماتی برقرار شد. شرکت کنندگان در جریان یک "مباحثه زنده" به معرفی ماهیت تجارت خود پرداختند تا از این طریق به جستجوی شرکای دارای مشخصات مناسب برای توسعه کسب و کار خود بپردازند. تماس بین شرکت های علاقمند به حضور در این میزگرد، در هفتههای گذشته آغاز شده بود و در پایان نشست یک سری جلسات گفتگوهای دوجانبه مجازی بین شرکتها نیز برگزار شد.
همانطور که جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در تهران، در سخنرانی خود در این همایش توضیح داد، ایتالیا حضوری طولانی در ایران داشته است و اکنون با وجود مشکلات «باید به جلو نگریست و عمل کرد تا آینده ای بهتر ساخت». پرونه افزود که « ایران از اقتصادی قوی و یک بخش خصوصی بسیار مبتکر برخوردار است و باید بخشی از جامعه جهانی باشد». هر چند صادرات ایتالیا به ایران به نصف رسیده و در سال 2019 در مقایسه با 2018 به 824 میلیون یورو کاهش یافته است، اما ایتالیا کماکان دومین کشور بزرگ صادرکننده به ایران در اروپاست و صنایع ایرانی برای تنظیمات فناوری در این بخش، به اروپا و به ایتالیا نگاه میکند.
آگوستو دی جاچینتو، رئیس دفتر آژانس توسعه تجارت ایتالیا – ایچه در تهران میگوید : «مطمئناً در ایران فرصت کار برای شرکت های کوچک و متوسط ایتالیا وجود دارد و در ماههای اخیر ما راهبرد جدیدی را در همین رابطه تعریف کرده ایم. زیرا ما اینجا هستیم تا بمانیم». ایچه پس از تهیه 18 گزارش مستند حاوی اطلاعات در مورد این کشور، پس از حمایت از 200 شرکت ایتالیایی و 250 شرکت ایرانی، پس از کمک به حضور ایتالیا در نمایشگاههای تخصصی ایران( ابتکارعمل منحصر به فرد در اروپا در سال 2019) پس از سفر 13 هیات از کارآفرینان ایرانی به ایتالیا و تهیه نوعی کتابچه راهنمای فعالیت در ایران با وجود تحریم های امریکا، اکنون به آینده نگاه میکند. آینده ای که بر زمینههای فناوریهای پیشرفته نیز استوار میباشد، چرا که ایران صرفأ یک بازار بزرگ سنتی نیست.
گروههای بزرگ بین المللی و ایتالیایی به دلیل تحریم ها ایران را ترک کرده اند، اما برای شرکت های کوچک و متوسط ایتالیایی دارای پیشنهادات نوآورانه، فرصت های خوبی وجود دارد. اسفندیار باتمانقلیچ، بنیانگذار اندیشکده بورس و بازار، بر این باور است که اقتصاد جدید ایران مبتنی بر تجارت غیر نفتی است و در حالیکه صادرات غیرنفتی برابر با 41 ممیز 4 میلیارد دلار است که نیمی از آن محصولات صنعتی میباشد، صادرات نفت کمتر از 9 میلیارد دلار است. صادرات ایران به سوی بازارهای منطقه ای و رشد اقتصادی تولید محور است که هم به فناوری چینی و هم به فناوری اروپایی بستگی دارد. بنابراین اروپا علیرغم توافق 25 ساله تهران و پکن، همچنان شریک قدرتمند ایران است. رشد مبادلات ایران در بازه زمانی ده ساله 2008 و 2018 و در دوره ای که به شدت تحت تأثیر تحریم ها بود، نشان می دهد که تحریم ها به انزوای بین المللی ایران منجر نمیشود.
نماینده اداره کل ثبات مالی کمیسیون اروپا نیز در جلسه مجازی تهران گفت که به زودی دو سایت جدید، یکی برای حمایت از شرکت های اروپایی در کار با شرکای محلی و دیگری برای اطلاع رسانی در مورد عملکرد با توجه به برخی از تحریم ها، در اختیار شرکت های اروپایی قرار خواهد گرفت.