معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۱

اخبار اقتصادی اتریش( هفته سوم تیرماه 1399)

گزیده اخبار اقتصادی اتریش در هفته سوم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش بی سابقه تجارت خارجی اتریش در ماه آوریل ۲۰۲۰

 حجم تجارت خارجی اتریش در ماه آوریل ۲۰۲۰، یعنی در اوج اعمال محدودیت ها برای کاهش تاثیرات شیوع ویروس کرونا، به طور بی سابقه ای کاهش یافت. به طور میانگین، آمار حاکی از کاهش ۲۰ درصدی  در هر دو حوزه صادرات و واردات است. در ماه آوریل ۲۰۲۰ صادرات اتریش ۲۳ درصد که برابر با ۱۰ میلیارد یورو می‌باشد کاهش یافت و همزمان واردات نیز در اتریش کاهش  ۵ . ۲۴ درصدی یعنی بالغ بر  ۲۵ .۱۰ میلیارد یورو را تجربه کرد.  طبق آمار منتشره از سوی مرکز آمار اتریش، کسری ایجاد شده از جایگاه مبادلات تجاری اتریش به ۲۲ . ۰ میلیارد یورو رسید. در میان گروه محصولات و تولیدات داخلی اتریش،  در حوزه ماشین آلات و خودرو، واردات با ۳۹ درصد کاهش و صادرات با ۴۵ درصد کاهش روبرو بوده است. در مقابل میزان واردات و صادرات محصولات شیمیایی، پزشکی و دارویی افزایش نسبتا خوبی داشته است( آپا). 

قیمت خرید مسکن در اتریش : رتبه سوم در اروپا

قیمت خرید مسکن در اتریش، در زمره یکی از گران ترین کشورهای اروپایی قرار دارد. به طور مثال در وین، هر متر مسکن تازه ساز، به طور میانگین به قیمت ۴۸۶۰ یورو معامله می‌شود. نسبت به درآمد میانگین کارکنان در اتریش، هر فرد برای خرید یک مسکن ۷۰ متری، نیازمند به پرداخت کامل دریافتی خود برای مدت ۱۰ سال می‌باشد. گران ترین شهر اروپا، پاریس می‌باشد که هر متر مربع ۱۲۸۶۳ یورو معامله می‌شود و پس از آن لوکزامبورگ با قیمتی بالغ بر ۹۵۶۵ یورو در هر متر مربع(ORF).

 کاهش تولیدات شرکت نفت و گاز او ام فا اتریش در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰

میزان تولیدات شرکت نفت و گاز اتریش OMFA، در پایان سه ماهه دوم سال جاری کاهش داشته است. به طور میانگین، میزان تولیدات او ام فا از پایان سال ۲۰۱۸ تا کنون، هیچ گاه تا این اندازه کاهش نیافته بود. همچنین تولیدات پایین دستی پالایشگاه‌های او ام فا نیز در سه ماه دوم ۱۸ درصد کاهش یافته است. طبق آمار این شرکت، میزان فروش او ام فا در سه ماه دوم سال جاری ۳۴۳ هزار بشکه در روز  و در سه ماهه نخست ۲۰۲۰، ۴۴۶ هزار بشکه در روز بوده است. او ام فا در مدت زمان یکسان سال گذشته به طور میانگین، در هر روز۱۷۳ هزار بشکه نفت گاز مایع و ۲۶۱ هزار بشکه گاز در روز به فروش رسانده است(پرسه).

شاخص بورس در بورس وین طی سه ماه اخیر ۲۹ درصد کاهش یافته است

ارزش سهام شرکت های حاضر در بورس وین به دنبال کاهش شدید ارزش سهام به ۹۰ میلیارد یورو در پایان روز کاری ۳۰ ژوئن 2020 رسید. شاخص بورس ATX   نسبت به ماه ژانویه ۲۰۲۰، بالغ بر ۲۹ درصد کاهش داشته است. بیشترین میزان شاخص در ژانویه بالغ بر ۳۲۲۹ واحد بود که در اواسط ماه مارس به ۱۶۳۰ واحد رسید.

در گزارش اخیر بورس اوراق بهادار وین، ارسته گروپ، او ام فا و رایفایزن اینترنشنال به ترتیب پردرآمد ترین شرکت های لیست اصلی بورس اوراق بهادار وین می‌باشند(وینرتسایتونگ). 

افزایش مجدد میزان مصرف برق در اتریش

در دوران بحران‌های جهانی، یکی از شاخص هایی که امکان بررسی زودهنگام شرایط را قبل از اعلام آمار های رسمی فراهم می آورد، میزان مصرف برق می‌باشد. زیرا میزان مصرف برق نسبت خوبی با میزان فعالیت های اقتصادی و تجاری و به ویژه تولید دارد. میزان مصرف برق در ماه ژوئن ۱۳ درصد نسبت به ماه می افزایش داشته است که با این وجود همچنان ۷ درصد کمتر از میزان مصرف در مدت مشابه سال گذشته میلادی می‌باشد( استاندارد).  

شرکت های اتریشی به کمپین بایکوت فیس بوک می‌پیوندند

پس از همبستگی جهانی شرکت های بزرگی همچون کوکا کولا، استارباکس ، آدیداس و چند شرکت دیگر بین المللی، شرکت های اتریشی همچون تولید کننده نوشابه‌های گیاهی آلمدودلر نیز به کمپین بایکوت فیس بوک پیوسته اند. سخنگوی این شرکت گفته است ما بر کرامت و ارزش انسانی معتقد هستیم و همکاری خود را با شرکت هایی که اصل خواستگاه انسانی مشتریان ما را در نظر نمی‌گیرند، همکاری نمی‌کنیم. این شرکت گفته است از ماه ژوئیه ۲۰۲۰ به مدت نامعلوم، دیگر به تبلیغات خود در فیس بوک ادامه نخواهد داد(خبرگزاری اتریش ۲۴).

تفاوت فاحش درآمد جوانان در مقابل افراد مسن

از زمان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، به طور میانگین درآمد جوانان همواره تفاوت معنا داری با افراد مسن داشته است. در دو سوم کشورهای اروپایی، حتی از زمان بحران اقتصادی ۲۰۰۸، توانایی مالی افراد بین ۲۰ تا ۳۹ سال، بر اساس شاخص درآمدهای سالیانه این افراد بسیار کمتر از افراد مسن بوده است.

در ۲۳ کشور از میان مجموع ۳۱ کشور اروپایی، شرایط مالی افراد گروه سنی فوق الذکر، بدتر شده است. تنها کشوری که در میان کشورهای اروپایی مرکزی و غربی، از این قائده مستثنی بوده، هلند است. ناگوار ترین شرایط برای جوانان، کشور قبرس می‌باشد و پس از آن ایتالیا، یونان و ایرلند می‌باشند. در اتریش به طور مثال از سال ۲۰۰۸، درآمد جوانان نسبت به هزینه‌های ماهیانه زندگی، ۳ درصد کمتر شده است(ORF).

 هواپیمایی آستریان مسیرهای پروازی خود را تا پایان اکتبر به دو برابر میزان کنونی ارتقاء خواهد داد

 هواپیمای آستریان، تعداد مسیرهای پروازی خود را از سپتامبر افزایش خواهد داد و قرار است تا پایان ماه اکتبر سال جاری به دو برابر میزان کنونی برساند. از آگوست پرواز ها به سمت چین و نخست به سمت شانگهای از سرخواهد گرفته شد. همچنین آستریان خبر از افزایش ظرفیت ها به ویژه استفاده از هواپیماهای بزرگتر و پهن پیکر داده است(آپا).

گئورگ کنیل، رییس جدید انجمن صنفی صنایع اتریش : صنعت و اقتصاد برای سال جاری به بدترین شرایط ممکن رسیده است

 آقای کنیل از روند مقابله دولت با بحران کرونا انتقاد کرد و افزود: ما به وخیم ترین شرایط اقتصادی ممکن رسیده ایم و بسیار دور از ذهن است که شرایط از این وخیم تر گردد. آقای کنیل همچنین قوانین دست و پاگیر موجود که روند کمک به شرکت ها و افراد را در زمان بحران کند و پیچیده کرده، انتقاد کرد  و در شرایط کنونی دولت را به تصمیم قاطع در برخورد با مفاسد اقتصادی، ایجاد سهولت برای کمک به شرکت ها و واحد های اقتصادی و تجاری و کاهش روند و بروکراسی به منظور مقابله موثر با پیامدهای اقتصادی بحران کرونا دعوت کرد. وی همچنین معتقد است، اتریش نباید در درگیری‌های سیاسی ایالات متحده و چین وارد شود و باید با هر دو شریک مهم اقتصادی خود همچون گذشته برای تعمیق روابط و افزایش حجم تبادلات تلاش نماید. آقای کنیل از ۱۸ ژوئن ۲۰۲۰، به عنوان ریاست جدید انجمن صنفی صنایع اتریش انتخاب گردید(پرسه).

بیشترین تعداد اختراعات در تاریخ اداره ثبت اختراعات اتریش در سال ۲۰۱۹ به ثبت رسید

سال ۲۰۱۹، سالی پرشکوه برای مخترعین و صنعتگران در اتریش بوده است. در این سال ۱۱۷۳۱ اختراع ثبت شده در جهان متعلق به اتریش می‌باشد. خانم گوسلر، وزیر محیط زیست اتریش در این خصوص گفت: بسیار از تعداد زیاد ثبت اختراعات اتریش خشنود می‌باشم و خوشحال هستم که بخش بزرگی از اختراعات و طرح های به ثبت رسیده، در حوزه حفاظت از محیط زیست می‌باشد. طبق آمار اعلام شده از سوی اداره ثبت اختراعات اتریش، تعداد طرح های به ثبت رسیده در سال ۲۰۱۹، نسبت به سال ۲۰۱۸ ، بیش از ۶ درصد رشد داشته است(آپا)

شرکت مگنتا، خطوط نسل پنجم اتریش را با سرعت بیشتری توسعه می دهد

 مگنتا از نصب ۶۰۰ دستگاه فرستنده نسل پنجم تا پایان سال جاری میلادی خبر داد و اعلام کرد تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۰، تعداد ۶۰۰ فرستنده نصب شده و مورد بهره برداری قرار گرفته اند. مگنتا پیش بینی می‌کند تا پایان سال جاری میلادی ۴۰ درصد از خانوار اتریشی و ۱۰۰ درصد دولت فدرال و مراکز آموزشی و پژوهشی و بیمارستان‌ها به شبکه نسل پنجم متصل شوند. با هماهنگی شرکت خدمات حمل و نقل ریلی اتریش ÖBB  قرار است تا پایان سال ۲۰۲۱، تمامی قطارهای داخلی این شرکت به زیرساخت نسل پنجم مجهز شده و ارائه خدمات رایگان اینترنت و تلفن به مسافران را آغاز نمایند(آپا).

 کاهش قیمت پایه سوخت به سبب افزایش مجدد بحران کرونا ادامه خواهد یافت

کاهش قیمت پایه سوخت در نیم سال نخست سال جاری، بی سابقه بوده است. قیمت هر لیتر دیزل به یک یورو و بنزین یوروسوپر به ۱ . ۱ یورو رسیده است که هر دو سوخت در هفته‌های اخیر ۱۳ سنت کاهش قیمت را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده اند(کرونه).

افزایش حجم خرید خانوار در اتریش و اتحادیه اروپایی در ماه می ۲۰۲۰

حجم خرید خانوار در اتریش و در محدوده کشورهای اتحادیه اروپایی در ماه می ۲۰۲۰، نسبت به آوریل ۲۰۲۰ افزایش یافته است. میزان این افزایش در حوزه کشورهای اتحادیه اروپایی به طور میانگین. ۴ . ۶ ۱ درصد و در حوزه یورو  ۸ . ۱۷ درصد بوده است. در این میان اتریش با میزان رشد ۳ . ۲۳ درصد در میان کشورهای اتحادیه اروپا در جایگاه سوم میزان رشد خرید خانوار قرار دارد. طبق آمار یوروستات بیشترین میزان خرید خانوار در اتریش در این مدت متمرکز بر پوشاک و البسه بوده است(یوروستات).

چراغ سبز دانمارک برای ورود کشتی‌های لوله گذار نورد استریم ۲ به آبهای این کشور

دانمارک از شب گذشته اجازه ادامه فعالیت کشتی‌های ویژه لوله گذاری در آب های خود را برای تکمیل پروژه نورد استریم ۲ صادر نمود و امکان پایان پروژه لوله گاز بین روسیه و آلمان را به طول ۱۲۳۰ کیلومتر میسر می نماید. تکمیل مرحله پایانی این پروژه که شرکت نفت و گاز ملی اتریش نیز در تامین مالی آن سهیم است، به دلیل تهدیدهای ایالات متحده آمریکا به تحریم شرکت های اروپایی در صورت همکاری به تعویق افتاده بود.

همچنین دیگر شرکت های اروپایی به ویژه شرکت سوئیسی-هلندی  Allseas نیز در پایان ناچار به قطع فعالیت و ادامه کار بر روی این پروژه شد. در حال حاضر به دلیل عدم همکاری این شرکت، قرار شده تا ادامه پروژه به کمک کشتی‌های روسی انجام شود(آپا).

جمعیت اتریش به ۹ .۸ میلیون نفر رسید

طبق اطلاعات مرکز آمار اتریش، جمعیت اتریش تا ژانویه ۲۰۲۰ ، بالغ بر ۸ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۶۴ نفر بوده است. به جمعیت اتریش در سال ۲۰۱۹، در حدود ۴۳ هزار نفر افزوده شده است، که نسبت به دوره یکسان پیش از آن یعنی سال ۲۰۱۸، در حدود نیم درصد افزایش در رشد جمعیت اتریش ثبت شده است (آپا).

 تاییدیه کمیسیون اتحادیه اروپایی برای کمک دولتی اتریش به خط هوایی آستریان ایرلاینز

وام ۱۵۰ میلیون یورویی دولت اتریش برای کمک به خط هوایی آستریان پس از تایید کمیسیون اتحادیه اروپایی از وام به یک کمک بلاعوض تغییر پیدا می‌کند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که درخواست تایید این تصمیم از سوی شرکت هوایی لوفت هانزا نیز به کمیسیون اتحادیه اروپایی ارسال شد. این مبلغ از منبع کمک مالی آلمان برای کمک به لوفت هانزا ( بسته حمایتی ۶ میلیارد یورویی دولتی آلمان به شرکت هوایی لوفت هانزا )‌ پرداخت خواهد شد(آپا). 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما