معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۱۶

اخبار اقتصادی گرجستان (نیمه اول تیر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصاد داخلی و خارجی گرجستان در نیمه اول تیر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل می‌باشد :

تاثیر پاندمی‌کرونا برکاهش رشد اقتصادی گرجستان در سال 2020

کاهش تولید در گرجستان در ماه مه در همه حوزه‌های اقتصادی مشاهده شده است. طبق گزارش اداره ملی آمار، تولید ناخالص داخلی گرجستان در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.5 درصد کاهش داشته است. در یک ماه قبل از آن یعنی در ماه آوریل نیز نسبت به مدت مشابه سال 2019 تولید ناخالص داخلی 16.6 درصد کاهش داشته است. در مجموع طی ماه‌های ژانویه ـ مه ، 5.4 درصد کاهش تولید ناخالص داخلی رخ داده است.

توقف کامل فعالیت های اقتصادی دلیل این کاهش در ماه‌های گذشته بوده است. اما با شروع مرحله ای فعالیت ها به تدریج تولید داخلی شروع گردید. فلذا در ماه آوریل نسبت به ماه مه کاهشی کمتر در تولید دیده می‌شود.

به گفته ناتیا تورناوا وزیر اقتصاد گرجستان، انتظار نمی رود تا پایان سال جاری گرجستان به رشد اقتصادی مثبت برسد و در مجموع پیش بینی می‌شود در پایان سال گرجستان در مجموع 5 -4 درصد کاهش اقتصادی داشته باشد.  برغم اینکه در سال 2019 رشد 4.5 درصدی برای گرجستان پیش بینی شده بود، این کشور رشد 5.2 درصدی را بدست آورد.

پیش بینی می‌شود که کند شدن رشد اقتصادی در شرکای تجاری گرجستان تأثیر منفی بر میزان صادرات و ارسال حواله‌های ارزی از این کشورها به گرجستان داشته باشد و با ادامه ناپایداری جهانی ناشی از بحران کروناویروس، جریان ورود ارز و سرمایه گذاری‌های برنامه ریزی شده در اقتصاد کاهش یابد.

 این بحران بیش از همه بر صنعت گردشگری گرجستان تاثیر سوء داشته است. پیش بینی می‌شود تا پایان سال درآمد از ورود گردشگران خارجی تا 70 درصد و از محل صادرات گرجستان 55 درصد کاهش داشته باشد.

طبق پیش بینی موسسات مالی بین المللی گرجستان می‌تواند در سال 2021 به رشد اقتصادی 3 درصد دست یابد.به گفته نیکا شنگلیا کارشناس اقتصاد بین الملل، هنوز هیچ کسی نمی داند که دوره بعد از کرونا چه زمانی آغاز می‌شود.

وی می افزاید، می‌بایست در انتظار اطلاعات آماری سه ماهه دوم باشیم. بدون آن نمی دانیم چه اتفاقی در اقتصاد جهانی افتاده است. به احتمال زیاد در فصل پاییز یک بحران دیگر اقتصادی آغاز شود که با بحران کروناویروس نیز ارتباطی ندارد. بلکه با بازار بورس و نفت در ارتباط است.

لذا وقتی بحرانی پاندمی نیز به این بحران اضافه شود نه تنها برای گرجستان بلکه برای همه کشورهای جهان موج دوم بحران اقتصادی آغاز می‌شود و این بحران برای کشورهای در حال توسعه زیان آور تر خواهد بود.

با بروز بحران تعداد بیکاران بطور چشم گیری افزایش و سرمایه گذاری کاهش یافته است. بطور حتم در فصل پاییز با افزایش واردات و کاهش صادرات نیز مواجه خواهیم بود که در نتیجه این چهار عامل، کاهش ارزش واحد پول ملی را خواهیم داشت. کاهش ارزش پول ملی نیز بطور مستقیم بر افزایش نرخ تورم تاثیر می‌گذارد.

بحران پاندمی‌بر بخش خصوصی و وضع رفاهی اهالی تاثیر سوء گذاشت است. لذا دولت به منظور کاهش زیان ناشی از این بحران تصمیم به دریافت حدود 3 میلیارد دلار کمک مالی بین المللی گرفت.

پس از مذاکرات انجام شده، گرجستان اولین کشوری بود که توانست به همین منظور موافقت صندوق بین المللی پول برای دریافت 447 میلیون دلار تا پایان سال را کسب کند. گرجستان در ادامه توانست کمک دیگر موسسات بین المللی وکشورها را نیز جلب کند. در نتیجه تا کنون  گرجستان توانسته است 1.5 میلیارد دلار کمک مالی خارجی دریافت کند.

https://sputnik-georgia.ru/economy/20200701/248866039/Ekonomika-Gruzii-prodolzhaet-katastroficheski-padat.html

 

  • تاثیر پاندمی‌بر ورشکستگی شرکتها در گرجستان

بنا به نوشته نشریه رزونانس، دوره پاندمی‌بیش از آنچه انتظار می رفت بر اقتصاد گرجستان تاثیر گذاشته است. بعد از آغاز دوباره فعالیتها، بسیاری از شرکتها با شرایط سختی مواجه شده اند. بطوری که کروناویروس موجب ورشکستگی تعدادی از آنها شد. به رغم لغو محدویت فعالیت اقتصادی، همه گیری موجب کاهش مصرف و سوء تأثیر بر کسب و کار شده است که آغاز تعطیلی شرکت ها را به همراه داشته است.

به گفته زوراب کوکولادزه کارشناس اقتصادی، زندگی به مدت سه ماه در کشور متوقف شد. بنابراین مصرف کاهش یافت. یعنی تقاضا برای کالا رو به کاهش گذاشت و لذا تمامی‌کسب و کارها با مشکل مواجه شدند.

وی افزود، این پاندمی‌به طور مستقیم بر برخی حوزه‌ها تأثیر گذاشت و فعالیت آنها را مختل کرد. در مورد صنعت گردشگری نیاز به توضیح نیست که آن را بطور کامل نابود کرده است. حوزه ساخت و ساز نیز با مشکلاتی جدی روبرو است.  واقعیت این است که تقاضا برای املاک و مستغلات به حداقل رسیده است. توقف سه ماهه برخی پروژه‌های ساختمانی ادامه کار آنها را با مشکل مواجه کرده است. این حقیقت است که هم اکنون درخواست خرید مسکن به حداقل خود رسیده است.

مردم از خرید محصولاتی که قبلا خریداری می‌کردند امتناع ورزیدند. زیرا در طول بحران در حالی که درآمد خود را از دست، هزینه‌های جاری پابرجا بود و این نیز کسب و کار را تحت تأثیر قرار داد.

برنامه‌های بلند مدت دولت برای تولید محصولات کشاورزی را مشاهده می‌کنیم که می‌تواند تا حدودی وضعیت را در دراز مدت متعادل کند. اما در کوتاه مدت همه مشکل دارند و مشاغل زیادی ورشکسته می‌شوند. ما باید این بپذیریم. چون اجتناب ناپذیر است.بدتر از همه اینکه، کارکنان شرکت های ورشکسته بیکار و به تبع آن ، بدون درآمد رها می‌شوند.

پاآتا بایراختاری معاون انجمن سرمایه گذاران و کارفرمایان جوان: "همه چیز به کنار. تا به امروز هنوز حوزه‌هایی از کسب و کار هستند که تعطیل بوده و مجاز به کار نیستند. همه سخنان گفته شده است. بخش خصوصی امروز در وضعیت بسیار سختی قرار دارد."

در سالهای گذشته نیز گرجستان با آمار ورشکستگی بالایی روبرو بوده است. طبق گزارشات در سه ماهه اول سال جاری میلادی 5 بانک عمده گرجستان بیش از 200 میلیون لاری از اموال شرکت های بدهکار را ضبط کرده اند. فلذا با ادامه بحران پاندمی‌به نظر می رسد از میان سه گزینه آثار پاندمی‌کرونا ویروس بر اقتصاد گرجستان، گزینه سوم یعنی بدترین حالت و با بیش از 4 میلیارد دلار زیان گریبانگیر اقصاد گرجستان شود. به همین سبب نیز در میان کشورهای همسایه در مقایسه با جمعیت، بیشترین کمک موسسات بین المللی به گرجستان اختصاص یافته است. به گفته مقامات گرجستان، توافقات برای دریافت نزدیک به سه میلیارد دلار کمک از خارج حاصل شده است.

قابل ذکر است که کل بودجه گرجستان حدود 5 میلیارد دلار می‌باشد.

 

https://sputnik-georgia.ru/reviews/20200625/248828460/O-chem-pishut-gruzinskie-gazety-v-Gruzii-nachalos-bankrotstvo-kompaniy.html

 

  • مسایل اساسی پیش روی دولت گرجستان

اختصاص یارانه برای وام های مسکن، شروع مرحله ثبت سیستماتیک اراضی و درج اطلاعات کاداستر، کاهش خسارات محصولات غذایی در تجارت، امنیت مناطق و تامین مسکن جنگ زدگان از جمله مسایل اساسی مطرح در نشست امروز دولت بودند.

بنا به گفته گئورگی گارخاریا نخست وزیر گرجستان، مرحله جدید ثبت اراضی و جمع آوری اطلاعات کاداستر بیش از 111 هزار هکتار اراضی در 5 استان گرجستان آغاز شده است. برای اجرای این طرح سه ساله هیچ هزینه ای از شهروندان دریافت نمی‌شود و همه هزینه‌ها بر عهده وزارت دادگستری می‌باشد. اجرای این طرح برای ایجاد تحرک در فعالیت های کشاورزی بسیار هایز اهمیت است.

نخست وزیر همچنین افزود که وزارت امور مالی مشغول جمع آوری گزارش خسارات محصولات غذایی از تجارت می‌باشد. تا آنجا که من اطلاع دارم، این موضوع از جمله مسائل مطرح میان بخش خصوصی و وزارت امور مالی می‌باشد. در نهایت این وزارتخانه تصمیم به حل این مساله و ایجاد شرایط مناسب برای تولید کنندگان محصولات غذایی گرفته است تا بدین ترتیب خسارات به حداقل رسانده شود و شرایط کسب و کار در این حوزه بهتر شود.

حوزه ساخت و ساز نیز از دیگر موضوعات مورد اشاره نخست وزیر گرجستان بود. به گفته وی مجموعه تصمیمات و اقدامات برای ایجاد تحرک در بخش ساخت و ساز و کمک به بیش از 25 هزار شهروند دارای وام مسکن اتخاذ می‌شود. حوزه ساخت و ساز نیز در برنامه ضد بحران قرار دارد و در این خصوص در کابینه دولت تصمیم گیری شده است.

طبق این برنامه دولت طی 5 سال بخشی از بهره بانکی خریداران مسکن که تا پایان سال جاری اقدام به خرید مسکن با وام بلند مدت می نمایند را تامین می‌کند. این گامی مهم است که به شهروندان امکان می دهد به رغم شرایط بحرانی تصمیم به بهبود شرایط مسکن خود بگیرند.

نخست وزیر اطمینان داد که دولت کاملا مراقب است تا هیچ یک از پروژه‌های ساختمانی نیمه کاره نماند.

 

 https://sputnik-georgia.ru/economy/20200625/248824066/Premer--ministr-rasskazal-kakie-voprosy-predstoit-reshit-pravitelstvu-Gruzii.html

 

  • کشورهای پیشرو در سرمایه گذاری خارجی در گرجستان

طبق گزارش اداره ملی آمار گرجستان، حجم سرمایه گذاری خارجی در گرجستان طی سه ماهه اول سال 2020 با 42 درصد (114.5 میلیون دلار) کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 165.4 میلیون دلار رسیده است.

در این مدت انگلستان با 73 میلیون دلار (19 درصد رشد) دارای بیشترین سرمایه گذاری بوده است. رتبه‌های دیگر نیز به ترتیب به امریکا با 28 میلیون (34 درصد رشد) و پاناما با 20 میلیون دلار (57 درصد کاهش)  اختصاص دارد. مجموع سرمایه گذاری این سه کشور 120.8 میلیون دلار بوده است که 73 درصد کل سرمایه گذاری خارجی در گرجستان را در بر می‌گیرد.

دیگر کشورهای اصلی سرمایه گذار در گرجستان نیز عبارتند از: دانمارک با 11.6 میلیون دلار، هلند با 11.2 ، ترکیه با 11.1 و روسیه با 10.8 میلیون دلار.

بخشهای اصلی سرمایه گذاری شده نیز عبارتند از: حوزه مالی؛ مسکن، هتل و رستوران. مجموع سرمایه گذاری در این حوزه‌ها طی این مدت به 165.4 میلیون دلار یعنی 87.5 درصد کل سرمایه گذاری‌ها رسید.

همچنین مبلغ 12.8 میلیون دلار در حوزه ارتباطات، 10.4 میلیون در حوزه صنعت معدن، ساخت و ساز 7.7 میلیون، حمل و نقل 6.4 میلیون، صنایع تبدیلی 4.5 میلیون و خدمات عمومی و درمانی 3.5 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.

ـ بیشترین رشد سرمایه گذاری در این مدت مربوط به امریکا با 34 درصد رشد بوده است.

ـ شرکت های پانامایی سرمایه گذار در گرجستان بطور معمول دارای سهامداران خارجی و به ویژه گرجی می‌باشند.

ـ به رغم نبودن روابط دیپلماتیک میان تفلیس و مسکو، روسیه همچنان جزو کشورهای اصلی سرمایه گذار در گرجستان است.

 

https://sputnik-georgia.ru/economy/20200622/248796422/Investitsii-v-Gruziyu-kto-lidiruet-po-vkladam.html

 

افزایش صادرات گرجستان به چین

طبق گزارش اداره آمار گرجستان، طی 5 ماه اول سال (ژانویه ـ مه 2020) صادرات گرجستان به چین با 224 درصد افزایش به بیش از 168 میلیون دلار رسیده است. در همین مدت واردات از چین با 21 درصد کاهش به 275 میلیون دلار رسیده است.

کنسانتره مس با بیش از 131 میلیون دلار رتبه اول را در میان کالاهای صادراتی به چین به خود اختصاص داده است. فلزات گرانبها با نزدیک به 21 میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارند. شراب به ارزش 5 میلیون، محصولات پزشکی به ارزش 2.7 میلیون و برگ بو و ترشیجات با 2.3 میلیون دلار در جایگاها های بعدی قرار دارند.

کالاهای وارداتی از چین نیز به این قرار بوده اند:

محصولات فولادی 10 میلیون، لاستیک خودرو 6.6 میلیون، پلی استیل و پلی بیس 5.3 میلیون و ماشین آلات ویژه 5.2 میلیون دلار.

ـ افزایش بیش از دو برابری صادرات گرجستان به چین مصادف با همه گیری کروناویروس بوده است. در صورت ادامه این روند، گرجستان در آینده ای نزدیک می‌تواند تراز تجاری خود با چین را مثبت کند. زیرا گرجستان با عقد موافقت نامه تجارت آزاد با چین عملا به بازار 1.5 میلیارد نفری این کشور دست یافت. قبل از این نیز گرجستان با بسیاری از کشورها از جمله اعضای اتحادیه اروپا، ترکیه و کشورهای شوروی سابق موافقت نامه تجارت آزاد را امضا کرده است. امضای موافقت نامه با دیگر کشورها همچون هند در دست اقدام می‌باشد. بدین ترتیب در آینده ای نزدیک کالای تولیدی گرجستان بدون پرداخت عوارض کمرگی به بازاری با بیش از نیمی از جمعیت جهان قابل صادرات خواهد بود. به همین سبب نیز برخی کشورها از جمله چین و ترکیه به تولید کالا در این کشور و صدور آن به بازارهای ثالث توجه جدی نشان داده اند.

امار در مقابل، بازار مصرف 3.7 میلیون نفری گرجستان نمی‌تواند برای چین از جذابیت بالایی برخوردار باشد. لذا چین سیاست دیگری را برگزیده است. بطوری که هم اینک می‌توان گفت اجرای اکثریت پروژه‌های زیرساختی در گرجستان در دست شرکت های چینی است و پکن توانسته است در مدتی کوتاه در اکثر حوزه‌های اقتصادی گرجستان از جمله، سرمایه گذاری، ساخت و ساز، بیمه ، بانک، گردشگری، ترانزیت، حمل و نقل و تجارت حضوری موثر و پر رنگ داشته باشد.

https://commersant.ge/ru/post/eksport-v-kitay-viros-na-224

 

  • تصاحب املاک بدهکاران توسط پنج بانک عمده گرجستان

طی سه ماهه اول سال 2020 ، پنج بانک عمده گرجستان بابت عدم بازپرداخت بدهی‌های بانکی اموال بدهکاران به ارزش نزدیک به 204 میلیون لاری را تصاحب کردند. سهم این 5 بانک بدین قرار بوده است:

بانک آف جورجیا ـ اموال ضبط شده بدهکاران 100 میلیون لاری ، در مدت مشابه سال قبل 67 میلیون لاری. دارایی بانک در سه ماهه اول سال 2020 برابر با 17.9 میلیارد و در مدت مشابه سال قبل  13.9 میلیارد لاری بوده است.

تی بی سی بانک ـ اموال ضبط شده بدهکاران 79.7 میلیون لاری، سال گذشته 51.06 میلیون لاری، دارایی‌های بانک در سه ماهه اول 19.2 میلیارد، در سال قبل 14.7 میلیارد لاری.

بازیس بانک ـ اموال ضبط شده 13.5 میلیون، سال گذشته 8.2 میلیون لاری. دارایی 1.7 میلیارد و سال قبل 1.3 میلیارد لاری.

و تی بی بانک ـ اموال ضبط شده 10.4 میلیون، سال گذشته 8.4 میلیون لاری. دارایی امسال 1.7 میلیارد و سال گذشته 1.5 میلیارد لاری

لیبرتی بانک ـ دارایی‌های ضبط شده 38.6 میلیون لاری، سال قبل 66.7 میلیون لاری. دارایی بانک 2.3 میلیارد و سال گذشته 1.9 میلیارد لاری.

ـ همانطور که مشاهده می‌شود به رغم بروز بحران اقتصادی ناشی از کروناویروس و زیان دیدن بسیاری از بدهکاران بانکی که به از دست دادن اموال خود منتهی شده است، دارایی بانک های گرجستان افزایش قابل توجهی داشته است.

ـ تصاحب اموال بدهکاران از سوی بانکها در سالهای گذشته نیز وجود داشته است، اما در سه ماهه اول سال جاری میلادی به سبب توقف کامل بسیاری از کسب و کارها درگرجستان، بدهکاران بانکی نتوانستند بدهی خود را بپردازند و به نظر می رسد اغلب بانکها نیز به جای دادن فرصت بیشتر به بدهکاران، راه تصاحب اموال آنها را در پیش گرفته اند.

ـ بانکها در گرجستان خصوصی هستند و دولت گرجستان تقریبا نقشی در شیوه و عملکرد بانکها در ارائه و یا بازپرداخت وامها ندارد. فلذا طبق قراردادهای بانکی چنانچه بدهکار نتواند بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد بانک اموال آنها اعم از منقول و غیرمنقول که در گرو بانک می‌باشد تصرف می‌کنند.

بدین ترتیب در سالهای گذشته آمار ورشکستگان در گرجستان افزایش داشته است. بروز بحران همه گیری کرونا ویروس از آغاز سال 2020 نیز این مشکل را در گرجستان مضاعف نمود. بطوری که فقط در بانک گرجستان ضبط اول بدهکاران بیش از 49 درصد نسبت به سه ماهه سوم سال 2019 افزایش داشته است. در سه بانک دیگر نیز همین رشد ضبط اموال بدهکاران مشاهده می‌شود. فقط در بانک لیبرتی نسبت به سال قبل ضبط اموال بدهکاران کاهش داشته است.

https://commersant.ge/ru/post/5-krupneyshix-gruzinskix-bankov-poluchili-v-schet-uplati-dolgov-imushestvo-na-203-6-mln-lari

  • میانگین دستمزد ماهانه در گرجستان

در سه ماهه اول سال 2020 میانگین دستمزد ماهانه در گرجستان همراه با مالیات، با 110 لاری (10.1 درصد) افزایش به 1203 لاری رسید (هر دلار تقریبا برابر با 3 لاری).

بیشترین افزایش دستمزدها مربوط به حوزه بانک و بیمه با بیش از 37 درصد بوده است. در این حوزه میانگین دستمزد ماهانه به 2596 لاری رسید. دستمزد میانگین در حوزه مخابرات و فناوری اطلاع رسانی با 7.8 درصد افزایش به 1888 لاری رسیده است. دسمتمزد میانگین در حوزه خدمات فنی و مهندسی نیز با دو درصد افزایش به 1795 لاری رسیده است. دستمزد در حوزه ساخت و ساز نیز با 9.5 درصد افزایش به 1703 لاری رسیده است.

میان دستمزد مردان و زنان تفاوتی فاحش مشاهده می‌شود. بطوری که میانگین دستمزد مردان 1423 لاری و دستمزد زنان 960 لاری بوده است.

https://commersant.ge/ru/post/sredniaia-zarplata-v-gruzii-sostavliaet-1202-7-lari-v-mesiac

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما