معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۵- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۷۲

رونق بازار طلا در ساحل، فرصتی برای تأمین مالی گروه‌های مسلح و تروریست

به گزارش گروه بین‌الملل بحران، در کشورهای مالی، بورکینافاسو و نیجر، تقریباً دو میلیون نفر به‌طور مستقیم در سایت طلا کار می‌کنند. سازمان غیردولتی بحران بین‌المللی (ICG) در گزارشی که روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر کرد هشدار داد: تروریست‌ها و سایر گروه‌های مسلح منبع جدید درآمد در معادن طلای ساحل را پیداکرده‌اند و در نبود حضور نیروهای دولتی کشورهای مذکور از این منابع استفاده می‌کنند.

در مالی، بورکینافاسو و نیجر، گروه‌های مسلح از سال 2016 سایت‌های طلا را در مناطقی که حضور نیروی نظامی دولتی در آن ضعیف یا غایب است، به دست گرفته‌اند. گروه بین‌المللی بحران (ICG) گفت: انگیزه و علاقه آن‌ها از زمان شکوفایی در بخش طلا در سال 2012 شروع ‌شده است.

این گروه اضافه نموده: گروه‌های مسلح ازجمله تروریست‌ها، سایت‌های طلا را به‌عنوان منابع جدید برای تهیه بودجه و استخدام جوانان در نظر گرفتند.

بیش از دو میلیون نفر مستقیماً درگیر برنامه کشف طلای با روش سنتی (با دست) هستند از جمله: یک‌میلیون نفر در بورکینافاسو، 700 هزار نفر در مالی و 300 هزار نفر در نیجر. این سازمان غیردولتی تخمین زده که تعداد مشاغل غیرمستقیم درگیر در تولید طلا می‌تواند سه برابر بالاتر از تعداد آمار ذکرشده بالا باشد.

سازمان غیردولتی بحران بین‌المللی (ICG) به کشورهای منطقه توصیه می‌کند که در معادن طلا به‌طور مستقیم یا از طریق ذینفعان خصوصی مجدداً سرمایه‌گذاری کنند تا معادن به‌صورت صنعتی تولید و صنایع در این مناطق تأسیس شوند. این سازمان اعلام کرده، کشورهای امارات متحده عربی- به‌طور خاص دبی، سوئیس و چین واردکنندگان اصلی طلای ساحل هستند؛ و از این کشورها خواسته که برای تقویت چارچوب قانونی واردات طلای خود وجهت کاهش خطر پول‌شویی و جلوگیری از تأمین بودجه گروه‌های مسلح، اقدام به واردات قانونی و سرمایه‌گذاری در این معادن نمایند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در گزارش جدید خود در زمینهٔ تولید و بهره‌برداری از طلا در نیجر، بورکینافاسو و مالی که این هفته منتشرشده است، نشان می‌دهد که مردم باعجله به سمت تولید طلا در نیجر هجوم آورده‌اند. عملیات تولید صنعت طلا ( بصورت دستی) با مقیاس کوچک درسایت های غیر صنعتی حدوداً 450000 نفر را به‌طور مستقیم بکار اشتغال داشته است.

بنا به اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، این تولید دستی می‌تواند معادل 50٪ از تولید صنعتی کشور را نشان دهد، اما مشکل این است که اکثر طلای استخراجی به‌طور غیرقانونی صادر می‌شود.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که معدنکاری در مقیاس کوچک و حرفه‌ای با خطرات نقض حقوق بشر و پول‌شویی گسترده و فرار مالیاتی منجر خواهد شد. از طرفی این طلا به‌عنوان ارز جایگزین برای دور زدن مقررات ارزی آفریقای غربی در مورد کنترل ارز و تعهد بازپرداخت ارزهای خارجی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

علی‌رغم این وضعیت، OECD هنوز معتقد است که معدنکاری فنی فرصتی برای توسعه و تثبیت مناطقی است که تولید طلا در آن انجام می‌گیرد.

در این مطالعه به فرصت‌هایی که بهره‌برداری طلا در مقیاس کوچک (EAPE) می‌تواند برای نیجر فرصت‌های اقتصادی و اشتغال به وجود آورد، اشاره‌شده است.

 

https://www.jeuneafrique.com/856117/politique/sahel-le-boom-de-lor-permet-aux-groupes-armes-et-jihadistes-de-se-financer/

https://www.niameyetles2jours.com/l-economie/mines/1810-2980-niger-les-sites-miniers-de-tillaberi-djado-et-l-air-produisent-annuellement-environ-10-tonnes-d-or-artisanal-rapport-ocde

صنعت معدن در نیجر یک بخش مهم از اقتصاد نیجر است و صادرات مواد معدنی حدود 40 درصد صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. بخش معدن نیجر حدود 3 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را در برمی‌گیرد.

تقریباً 50٪ حجم تولید طلا به‌صورت غیر صنعتی و به‌صورت دستی تولید می‌شود. با این روش سنتی تولید طلا با دست، اکنون هرسال این مقدار به 20 تا 50 تن در مالی، 10 تا 30 تن در بورکینافاسو و 10 تا 15 تن در نیجر به ارزش کلی بین 1.9 تا 4.5 میلیارد دلار در سال می‌رسد.

کالاهای معدنی تولیدشده در نیجر شامل سیمان، زغال‌سنگ، سنگ‌آهک، نمک، نقره، قلع، طلا و اورانیوم هست. نیجر چهارمین کشور تولیدکننده اورانیوم در جهان است.

وجود سایت‌های طلا در کشورهای نیجر، مالی و بورکینافاسو، بیکاری در این کشورها را کاهش داده بود. وجود کرونا ویروس موجب احیای بیکاری شده است زیرا تمام کسانی در این سایت‌ها کار می‌کردند به خاطر کرونا محل‌های کارشان را ترک کردند.

در سایت‌های معدن طلا در تیلابری، جادو، آیر در کشور نیجر سالانه حدود 10 تن طلای صنعتی تولید می‌کنند. علاوه بر این سایت‌ها، مناطق دیگر در شمال و شمال غرب و غرب نیز حاوی معادن طلا است که تاکنون مورد بهره‌برداری صنعتی قرار نگرفته و یا استخراج به‌صورت سنتی و دستی انجام می‌پذیرد.

منطقه تیلابری واقع در جنوب غربی نیجر، تقریباً دو تن طلا در سال تولید می‌کند، علاوه بر این از سال 2014 این محصول در مناطق جادو و آیر واقع در شمال شهر آگادز کشف‌شده است، بنابراین تولید کل نیجر به حدود 10 تن طلا در سال رسیده است.

نکته پایانی اینکه قاچاق طلا بین کشورهای دارای معادن طلا امری مرسوم و حتی توسط برخی از مقامات دولتی انجام می‌پذیرد. معمولاً مقداری از طلای وارداتی به نیجر از کشورهای همسایه ازجمله بورکینافاسو و مالی به‌صورت قاچاق وارد این کشور می‌شود.

صادرات طلا از این کشورها در صورت انجام فرآیند قانونی و پرداخت عوارض و مالیات دولتی، منع قانونی دیگر ندارد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما