معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۹- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۲۹۰

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق( هفته چهارم خرداد ماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق (هفته چهارم خرداد 1399) که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

حذف عوارض گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات توسط اقلیم کردستان

 طیب کژو، مدیر صنایع اربیل دراین‌باره توضیح داد: قبلاً این مشکل وجود داشت که برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات، تعرفه و عوارض گمرکی دریافت می‌شد، اما در حال حاضر هیئت دولت اقلیم کردستان  عراق ، با صدور فرمانی این مشکل را حل کرد (باسنیوز).

تمدید ممنوعیت رفت‌وآمد بین استان‌های اقلیم کردستان تا آغاز ماه آینده میلادی

 سه‌شنبه 27 خرداد، وزارت امور داخلِه اقلیم کردستان  عراق تمدید ممنوعیت رفت‌وآمد بین استان‌های اقلیم تا آغاز ماه ژوئیه آینده را اعلام کرد. علاوه آن ممنوعیت تردد بین استان‌های اقلیم کردستان و استان‌های عراق تمدیدشده است. وزارت امور داخلِه در بیانیه‌ای اعلام کرده تردد بین استان‌ها از طریق سیستم الکترونیکی بین استان‌ها، فقط برای بیماران سرطانی و افراد نیاز به عمل جراحی اجازه تردد داده می‌شود. همچنین آمده است که گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه همچنان به روی مسافران بسته خواهد ماند. وزارت امور داخلِ اقلیم کردستان  عراق بیان داشت، کسانی که در یک شهر ساکن هستند و در یک شهر دیگر کار می‌کنند، آن‌ها موظف‌اند در شهرهای خود باقی بمانند. وزارت امور داخلِه از شهروندان خواست به قوانین بهداشتی و  گذاشتن ماسک را رعایت کنند. در بند دیگری از این بیانیه آمده است که رانندگان  و کسانی که با تاکسی و کامیون رفت‌وآمد می‌کنند، باید نسبت به‌قرار دادن ماسک، در سطح مسئولیت قرار گیرند و کسانی که دستورالعمل بهداشتی را رعایت نکنند مبلغ 50 هزار دینار، جریمه  خواهند شد. همچنین شهروندانی که فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر اقدامات پیشگیرانه را رعایت نمی‌کنند، مبلغ 5 هزار دینار عراقی جریمه خواهند شد(رووداو).

 

بازار مصرف سیمان در اقلیم کردستان  عراق به سبب رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا و توقف قابل‌توجه پروژه‌های ساختمانی ۵۰ درصد کاهش‌یافته است

در اقلیم کردستان  عراق ۶ کارخانه تولید سیمان در حال فعالیت هستند که عبارت‌اند از کارخانه‌های تاسلوجه، بازیان، ماس، دلتا، گاسن و کار. این کارخانه‌ها اگر با تمام پتانسیل موجود کار کنند،  بیشتر از ۱۶ میلیون ۵۰۰ هزار تن سیمان سالیانه تولید می‌کنند. ولی هم‌اکنون در حد ۴۵٪  ظرفیت خود تولید داشته  و روزانه نزدیک به ۲۰ هزار تن سیمان تولید می‌کنند( رووداو).

 

 اقلیم کردستان  عراق با افت چشمگیر تولید  سطح صادرات نفت خود را به ۳۵۰ هزار بشکه در روز می‌رساند

بر پایهٔ اطلاعات و آمار شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی، صادرات نفت عراق در این ماه نسبت به ماه قبل ۸٪  نزول کرده،  صادرات نفت کردستان ۱۳۰ هزار بشکه در روز افت داشته است؛ بنابراین کردستان ۳۵۰ هزار بشکه نفت صادر کرده است( رووداو).

شناسایی ۲۶۶ مورد ابتلا به کرونا در اقلیم کردستان  عراق

 عصر یکشنبه اول تیرماه، وزارت بهداشت حکومت اقلیم کردستان  عراق با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: "طی 24 ساعته گذشته 266 نفر مبتلای جدید ثبت گردیده که با این تعداد تاکنون جمعاً 3539  نفر مبتلا به کرونا در اقلیم کردستان ثبت گردیده‌اند  که از این تعداد 1358 نفر بهبودیافته و 2038 نفر تحت مراقبت و درمان  بوده و 98 نفر فوت‌شده‌اند. همچنین تاکنون ۱۵۴۰۰ نفر در سراسر اقلیم کردستان قرنطینه شده‌اند که از این تعداد ۱۰۳۷ نفر در ۳۱ مکان متفاوت هنوز در قرنطینه به سر می‌برند( باسنیوز).

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما