معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۰۶

اخبار اقتصادی اتریش( هفته سوم خرداد ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته سوم خرداد 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل می‌باشد:

مالیات بر ارزش افزوده رستوران‌ها، مراکز فرهنگی و مطبوعات به طور موقت به ۵ ٪ کاهش می‌باید ( پرسه )‌

دولت ائتلافی مالیات بر ارزش افزوده را برای رستوران‌ها، مراکز فرهنگی و مطبوعات به طور موقت  به ۵ درصد کاهش می دهد و قرار است حداقل تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ در همین میزان بماند. تاکنون مالیات بر ارزش افزوده برای حوزه‌های یاد شده ۲۰ درصد بوده است. این موضوع در کنفرانس خبری روز جمعه ۱۲ ژوئن ۲۰۲۰، با حضور خانم کوستینگر وزیر گردشگری، آقای بلومل وزیر دارایی و خانم مایر دبیر دولتی حوزه فرهنگ اعلام شد و قرار است از اول جولای ۲۰۲۰ به اجرا درآید.

هزینه‌های خصوصی شهرواندان اتریشی در اتریش ۲۶ میلیارد یورو کاهش یافته است ( هفته نامه ترند )

شیوع ویروس کرونا در اتریش تبعات اقتصادی گوناگونی داشته است و بار اقتصادی زیادی را متوجه دولت و خانوار اتریشی کرده است. هفته نامه ترند به نقل از موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش اعلام کرد: توان مالی خانوار اتریشی کاهش یافته است و در سال ۲۰۲۱ نیز همچنان تاثیرات مشکلات اقتصادی دوره کرونا بر بدنه اقتصادی جامعه و خانوار اتریشی دیده خواهد شد. به گزارش ترند، میزان توانایی مالی خانوار اتریشی در ماه‌های اخیر ۱۵ میلیارد یورو کاهش داشته است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۱، تا میزان ۱۱ میلیارد یورو دیگر نیز کاهش یابد.

کاهش بیشتر صدور مجوز خودرو در ماه می ( وینر تسایتونگ )

روزنامه وینرتسایتونگ به نقل از آژانس مطبوعات اتریش به مساله کاهش میزان خرید و صدور مجوز خودروهای جدید اشاره می‌کند و در تکمیل خبرهای این واحد خبری در این خصوص می نویسد: به دنبال آن که میزان فروش اتومبیل های جدید در اتریش در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده بود، باری دیگر با کاهش تعداد صدور مجوزهای خودرو در ماه می روبرو می‌باشیم. به گفته این روزنامه، در مدت سه ماه گذشته و با پشت سر گذاشتن موج بحران شیوع ویروس کرونا، تعداد مجوزهای خودرو صادر شده به یک سوم تقلیل یافته است.

تجارت خارجی اتریش در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ سیر نزولی داشت (‌اتاق اقتصادی فدرال )‌

اتاق اقتصادی فدرال اتریش به نقل از مرکز آمار اتریش با انتشار گزارشی در خصوص تجارت خارجی اتریش در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ می نویسد : هرچند تجارت داخلی و خارجی اتریش همانند دیگر کشورهای جهان تحت تاثیر شرایط ویژه ایجاد شده در زمان بحران کرونا قرار گرفته است، با این وجود شیب روند رو به رشد تجارت خارجی، از اوایل ماه مارس ۲۰۲۰ یعنی قبل از شیوع بحران بین المللی کرونا، وارد یک مسیر نزولی شده بود. واردات بین ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۰ بالغ بر ۷ درصد کاهش داشته و صادرات اتریش نیز با ۵ درصد کاهش نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته به ۳۷ میلیارد یورو رسیده است. 

کاهش تولید ناخالص داخلی اتریش در سه ماهه نخست سال جاری از میانگین اروپایی کمتر بوده است ( آژانس مطبوعات اتریش – آپا )

میزان کاهش تولید ناخالص داخلی اتریش در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته، 2.6 درصد بوده است و این میزان نسبت به حوزه یورو و اتحادیه اروپایی، شرایط نسبتی بهتری را برای اتریش نشان می دهد. به گزارش آپا به نقل از یوروستات، مرجع آمار اتحادیه اروپایی، میزان کاهش تولید ناخالص داخلی برای ۱۹ کشور حوزه یورو  3.6 درصد و  3.2 درصد برای کشورهای اتحادیه اروپایی بوده است. یوروستات همچنین در ادامه متذکر می‌شود که این کاهش میزان تولید ناخالص داخلی از زمان شکل گیری اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۵ بی سابقه بوده است.

پیش بینی روند صادرات اتریش در سال ۲۰۲۰

موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش WIFO، در گزارش منتشره خود مورخ ۸ ژوئن ۲۰۲۰ نوشت : اقتصاد جهانی در چند ماه اخیر گروگان ویروس کرونا بوده است و به نظر نمی اید که سال ۲۰۲۰ با رونق قابل توجهی همراه باشد. این گزارش همچنین شرایط بحران کنونی را با بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ مقایسه می‌کند و میزان رکود اقتصاد جهانی را برابر با  ۳ الی ۹ درصد از تولید ناخالص جهانی می داند. این گزارش همچنین به پیش بینی‌های موسسات و اندیشکده‌های اقتصادی جهانی اشاره می‌کند و اقتصاد جهانی را تا پایان سال ۲۰۲۰ همراه با عقب گرد تا ۳۰٪ - ذکر می نماید. بزرگی اثرات احتمالی در توسعه صادرات اتریش در سال ۲۰۲۰ همگام با روند سقوط اقتصاد بین الملل مورد بررسی قرار گرفته است. برآوردها نشان  از ضررهای احتمالی برای صادرات کالاهای اتریش بین ۱۲ تا ۲۲ درصد دارد و حتی امکان دارد این میزان تا ۲۸ درصد نیز برسد که در این صورت دولت و خانوار اتریشی با چالش جدی تامین نقدینگی روبرو خواهد بود.

بسته مالی کمک به هواپیمایی آستریان در مراحل نهایی تصمیم گیری ( آژانس مطبوعاتی اتریش – آپا )

شرکت هواپیمایی اتریش، از جایگاه صندوق حمایت مالی کرونا اتریش مبلغ ۷۶۷ میلیون یورو جهت جبران ضررهای مالی وارده در دوران شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی بسیاری از پروازهای این شرکت هواپیمایی اتریشی درخواست داده بود. به گفته خبرگزاری آپا، به نقل از افراد مطلع در جلسه امروز, بسته حمایتی دولت به آستریان ، به مراحل پایانی تصمیم گیری رسیده است و قرار است در برنامه خبری امشب نظر پایانی اعلام گردد.

وبگاه خرید آنلاین محصولات اتریشی نهایی می‌شود ( وبسایت وزارت اقتصاد و دیجیتال سازی جمهوری اتریش )

وزارت فدرال اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش در هفته‌های نخستین بحران شیوع ویروس کرونا، خبر از ایجاد یک زیرساخت آنلاین جهت تقویت خرید و فروش آنلاین محصولات اتریشی داد. امروز ۸ ژوئن ۲۰۲۰، این وزارت خانه اعلام کرد که پلاتفورم آنلاین با عنوان Kaufhaus Österreich  ( خانه خرید و فروش اتریش )، از اول آگوست ۲۰۲۰، برای تمامی‌تولیدکنندگان و فروشندگان خرد و کلان در اتریش قابل بهره برداری می‌باشد. به دنبال این خبر خانم دکتر شرامبوک وزیر فدرال اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش، مردم را تشویق به استفاده از این پلاتفورم نمود. پیشتر خانم شرامبوگ خبر از ایجاد این پلاتفورم به منظور مقابله با فعالیت شرکت هایی مانند آمازون در اتریش داده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما