معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۲۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۳۵

تلاش ترکیه برای توسعه دامنه استفاده از پول ملی در مراودات تجاری با کشورها

وزیر تجارت ترکیه در ادامه صحبت های خود با شبکه خبر TRT به اهمیت تجارت با پول ملی کشورها در تجارت در دوران پسا کرونا اشاره کرد و افزود استفاده از پول ملی در توسعه مناسبات اقتصادی به ویژه برای کشورهایی که دچار کسری تجارت خارجی هستند بسیار مهم است .

ترکیه در سال 2019 میلادی 7.6 میلیارد دلار از صادرات و 11.1 میلیارد دلار از واردات خود را با پول ملی انجام داده است.

ترکیه و چین هم اکنون یک توافقنامه سوآپ مالی با ارزهای ملی دو کشور دارند و در نظر دارند که دامنه این توافقنامه را هر چه بیشتر گسترش داده و ظرفیت های استفاده از آن در مراودات تجاری فی مابین را افزایش دهند .

مسئولان عالی رتبه اقتصادی ترکیه همچنین در حال گفتگو با همتاهای کره جنوبی، مالزی، هندوستان و ژاپن هستند تا بتوانند زمینه مناسب جهت استفاده از پول های ملی در مراودات تجاری فی مابین را فراهم آورند .

بانک مرکزی ترکیه در راستای ایجاد زمینه لازم برای توسعه تجارت در دوران پسا کرونا در تلاش است تا بتواند نسبت به عقد تفاهم نامه‌های سوآپ پول ملی با 5 کشور مختلف اقدام نماید. وزارت خزانه و دارایی این کشور نیز با همکاری بانک مرکزی در تلاش است تا مدل سوآپ پول ملی را  مانند قطر و چین با کشورهای دیگر توسعه بخشند.

پکجان در ادامه مصاحبه خود به شبکه خبر تی آر تی  به دیدار تلفنی خود با رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری کشورمان اشاره کرد و افزود که در این دیدار بر تداوم همکاری‌های تجاری در چهارچوب توافقنامه تعرفه ترجیهی بین ایران و ترکیه  تاکید شد و راهکارهای گسترش و افزایش تعداد کالاهای تعرفه ترجیهی مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

وی ضمن ابراز تمایل و تلاش برای گسترش هر چه بیشتر استفاده از پول ملی در مراودات تجاری بین دو کشور از بازگشایی مجدد مرزهای ورودی ترکیه با عراق( هابور ) و ایران ( گوربولاغ – بازرگان) خبر داد.

وزیر تجارت ترکیه در پایان با اشاره به بازگشایی مجدد دو نقطه مرزی ترکیه، ابراز امیدواری کرد که با فعال شدن مجدد مرزها بتوان زمینه لازم برای توسعه فعالیت های تجاری در دوران پسا کرونا را با کشورهای همسایه  فراهم نمود . 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما