معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۲۱- ۱۲:۰۰ - مشاهده: ۸۳۶
تعداد بازدید:836 21 اردیبهشت 1399 - 12:00
انصاری در سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال 1399

بی توجهی به استانداردها؛ از دست دادن بازار‌های خارجی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه گفت: رعایت نکردن استاندارد و کیفیت کالا موجب شده تا کشور‌های طرف مقابل از ورود کالا‌های ایرانی خودداری و صادرات متوقف شود.

جناب آقای غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه پس از پایان سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری که در تاریخ 21 اردیبهشت ماه  1399 در محل وزارت امورخارجه برگزار گردید در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در تشریح نشست سومین جلسه ستاد  افزود: توجه نکردن به استاندارد‌ها از سوی برخی صادرکنندگان به حیثیت کالا و جایگاه ما در این بازار‌ها ضربه وارد می‌کند و اگر ما احتیاط و محاسبه لازم را با توجه به وجود رقبا در بازار‌ها نداشته باشیم، دچار مشکل می‌شویم و بازار‌های هدف را از دست خواهیم داد.
آقای انصاری تصریح کرد: موضوع صادرات یکی از محوری‌ترین اولویت‌های وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور است.

وی در ادامه صادرات را یکی از بهترین اقدام‌ها در زمینه تولید دانست و به نامگذاری شعار سال ”جهش تولید“ از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در سایه صادرات و پیدا کردن بازار‌های جدید قطعاً جهش تولید و توسعه صادرات عملی خواهد شد. 
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه به برگزاری جلسه هماهنگی اقتصادی روابط خارجی که برای دومین بار به موضوع صادرات غیر نفتی پرداخت، اشاره کرد و افزود: در نشست امروز به موضوع صادرات و بررسی مشکلات گمرک و ترانزیت توجه ویژه‌ای شد.
آقای انصاری با بیان اینکه در زمینه مدیریت گمرکات قانون داریم، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که سال هاست با آن روبرو هستیم، نبود مدیریت واحد و انسجام در عملکرد گمرکات است.
وی افزود: واقعیت این است که یکی از مقاصد بسیار مهم ما برای صادرات، کشور‌های همسایه هستند و کشور‌هایی که مستقیم با آن‌ها رفت آمد و دسترسی داریم، باید به مدیریت واحد در بخش گمرک با همکاری دستگاه‌های ذی ربط توجه ویژه شود.
آقای انصاری تصریح کرد: باید موضوع مدیریت گمرکات و ضعف در این زمینه را به هیئت دولت و معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد تا جدی‌تر به این موضوع پرداخته شود، تا به یک مدیریت واحد برسیم، چرا که می‌تواند در کیفیت کار بسیار موثر باشد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه، افزود: متاسفانه برخی از صادرکنندگان توجه لازم را به استاندارد‌های کالا ندارند و این موضوع به بازار ما آسیب می‌زند و کشور‌ها از ورود کالا‌ها که استاندارد و کیفیت لازم را ندارند جلوگیری می‌کنند، مواردی نیز در این زمینه در مرز‌های ما اتفاق افتاده و برخی کالا‌ها به کشور بازگردانده شده است.
آقای انصاری موضوع ترانزیت را دیگر موارد بررسی شده در نشست امروز خواند و گفت: ایران با موقعیت جغرافیایی که داراست، فرصت طلایی برای ترانزیت دارد، که لازمه آن اختصاص تسهیلات لازم برای طرف‌های مقابل است.
وی همچنین گفت: با فراهم کردن این تسهیلات رانندگان خارجی مسیر ما را ترجیح می‌دهند و اگر بخواهیم بازار ترانزیت را خوب معرفی کنیم، باید مسیرمان را اقتصادی‌تر کنیم.
آقای انصاری در ادامه گفت: کشور‌های همسایه یکی از بازار‌های ما برای صدور فرآورده‌های نفتی هستند و با توجه به اینکه ایران خود یک تولید کننده با کیفیت خوبی است، بنابراین امیدواریم که بتوانیم ساز و کار‌هایی را در مرز‌ها پیش بینی کنیم که صادرات این محصولات راحت‌تر و کار برای صادر کنندگان تسهیل شود.

مرز مشترک ایران و ترکمنستان تا بیست روز آینده بازگشایی می‌شود
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه گفت: تمامی مرز‌های کشور بازگشایی شده، بجز مرز ترکمنستان به علت شیوع ویروس کرونا، که این مرز نیز تا ۱۰ تا ۲۰ روز آینده بازگشایی می‌شود.


آقای غلامرضا انصاری افزود: موضوع کرونا اشکالاتی را در مرز‌های کشور ایجاد کرده بود و مرز ترکمنستان نیز با توجه به مذاکرات مقامات کشورمان با ترکمن‌ها، تا ۲۰ روز آینده بازگشایی خواهد شد.


معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه، افزود: تمام مرز‌های دریایی و زمینی ما باز است، البته برخی کشور‌ها به جهت کرونا محدودیت‌های را ایجاد کرده اند، امیدواریم وزارت بهداشت حضور قوی تری برای کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا داشته باشد، مطمئنا اگر به کشور‌های طرف مقابل این اطمینان را بدهیم که ما نظارت کامل بر موضوع بهداشت داریم، به شرایط عادی قبل بازخواهیم گشت.
آقای انصاری همچنین در پاسخ به بازگشایی اخیر مرز مهران، گفت: تا جایی که اطلاع داریم، تمامی مرز‌ها با کم و بیش محدودیت‌ها بازگشایی شده اند و برخی مرز‌ها هم سه یا چهار روز در هفته فعال هستند و برخی از آن‌ها نیز به شکل مستمر در تمامی روز‌های هفته فعال هستند، مانند مرز ترکیه که قطار از آن رفت و آمد می‌کند، امیدواریم با دقتی که در حوزه بهداشت داریم، بزودی مرز‌هایی که چند روز در هفته باز هستند را هم فعال کنیم.

 

آغاز جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی وزارت خارجه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما