معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۱۶- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۲۴۸

تاثیر کرونا بر اقتصاد مالزی

پنجمین هفته اعمال محدودیت‌های ترددی و قرنطینه‌ای هم در مالزی سپری شد و تعداد مبتلایان در این کشور از مرز 5600 نفر عبور کرد. از این تعداد 95 مورد فوتی گزارش شده و نزدیک به 3600 نفر بهبود یافته‌اند. مرحله سوم قرنطینه در این کشور هفته گذشته به اتمام رسید ولی دولت مالزی تصمیم گرفت تا این وضعیت را حداقل به مدت دو هفته دیگر بعد از آن یعنی تا 23 اردیبهشت تمدید نماید. به احتمال زیاد در مرحله چهارم اجرای این طرح، شاهد آغاز به کار مراکز تولیدی و صنعتی بیشتری خواهیم بود. در ادامه بررسی‌های قبلی در خصوص آثار کرونا بر اقتصاد مالزی در زیر به برخی از موارد به روز شده اشاره خواهیم داشت:

بخش حمل و نقل:

طبق آخرین برآوردهای کمیسیون هواپیمایی مالزی، بر اثر شیوع کرونا بیش از  13.6  میلیون بلیت شرکت های هواپیمایی این کشور توسط مشتریان لغو شده است.

انجمن آژانس های تور و گردشگری مالزی از دولت درخواست کرده تا به شرکت های هواپیمایی مالزی برای برون رفت از وضعیت ناشی از کرونا کمک بیشتری نماید. به گفته این انجمن، شرکت های هوایی نقش مهمی در صنعت گردشگری و ورود و خروج گردشگران دارند و بدون آنها خروج از وضعیت فعلی ممکن نیست.

به گفته مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی مالزی، وضعیت مالی این شرکت به دلیل بسته شدن خطوط پروازی و تعلیق مسافرتهای هوایی، رو به وخامت گذاشته است. اگر چه شرکت های هواپیمایی از جمله این شرکت اقداماتی برای کاهش هزینه‌ها انجام داده اند (از جمله کاهش دستمزد کارمندان و یا مرخص کردن برخی از آنها) ولی با این حال این چاره کار نیست. با توجه به اینکه تا مدت نامشخصی وضعیت پروازی به وضعیت قبل از کرونا بر نخواهد گشت، این شرکت تصمیم گرفته است تا برنامه پروازی حداقلی را در دستور کار قرار دهد.

انجمن گردانندگان اتوبوس مالزی از دولت خواست در شرایط فعلی، به این بخش کمک ویژه تری نماید. خدمات اتوبوسرانی جزو موارد استثنا شده در حال تردد بوده و به رغم خدمات رسانی عمومی‌به دلیل نبود مسافر؛ دارندگان اتوبوس ها با مشکلاتی از جمله؛ عدم کسب درآمد، پرداخت هزینه سوخت و دستمزد راننده مواجه شدند.

 بخش اشتغال:

طبق پیش بینی بانک مرکزی مالزی، نرخ رشد بیکاری در این کشور در سال 2020 به دلیل اثرات ناشی از کرونا، به 4 درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که سال 2019 نرخ بیکاری در این کشور 3.3 درصد بود. در بحران مالی سال 1998 در شرق آسیا، نرخ بیکاری در مالزی به 3.2 درصد رسیده بود و در بحران مالی جهانی در سال 2009 نیز این رقم بیش از 3.7 درصد نشده بود.

براساس نظرسنجی فدراسیون تولیدکنندگان مالزی، در حالی که برخی شرکت ها به دلیل اثرات کرونا بر تولید و مصرف عمومی مردم، دچار کاهش درآمدی به میزان 50 درصد شده اند، برخی اقدامات از جمله کاهش هزینه با اخراج، مرخصی بدون حقوق و یا متوقف کردن موقت برخی مشاغل، ممکن است طی سه تا شش ماه آینده اجرا شود. بر این اساس نزدیک به 80 درصد شرکت های مورد سنجش قرار گرفته، عنوان داشته اند به احتمال زیاد مجبور به تعدیل 30 درصد از نیروهای خود خواهند شد.

با توجه به پیش بینی کاهش فعالیت های اقتصادی، کارفرمایان مالزیایی انتظار دارند دولت در سیاست های جذب کارگران خارجی تغییراتی را صورت دهد. فدراسیون کارفرمایان مالزی عنوان کرده با توجه به پیش بینی کاهش فعالیت های اقتصادی و به طبع آن کاهش فرصت های شغلی، و در شرایطی که شرکت ها کارگران مالزیایی خود را هم مرخص می‌کنند باید در سیاست های پذیرش کارگران خارجی تجدید نظر صورت گیرد. این فدراسیون خواستار جایگزینی افراد بومی‌بجای کارگران خارجی می‌باشد و خواستار تغییراتی در فعالیتهای مختلف بویژه آن دسته از شغل هایی که مالزیایی‌ها تاکنون حاضر به انجام آن نبوده اند شده است تا زمینه برای اشتغال کارگران مالزیایی فراهم شود.

وضعیت کالاها و سایر تولیدات:

وزارت کامودیتی و صنایع کشت مالزی، پیش بینی کرده صنایع مربوطه در سال 2020 تعداد 225 میلیارد جفت دستکش به ارزش حدود 20 میلیارد رینیگیت صادارت داشته باشند. این میزان نسبت به صادرات 170 میلیارد جفت به ارزش بیش از 17 میلیارد رینگیت در سال قبل، رشد قابل توجهی خواهد داشت.

در هفته جاری معاملات آتی روغن پالم با 3 درصد کاهش نسبت به هفته قبل به دلیل پیش بینی ذخایر بیشتر و صادرات کمتر آن ناشی از تاثیرات کرونا؛ بسته شد. قراردادهای فروش روغن پالم برای تحویل در ماه ژوئن با 65 رینگیت کاهش (2.81 درصد کاهش) نسبت به هفته گذشته در بورس مالزی به انجام رسید. صادرات پالم مالزی در ده روزه بین اول تا 10 آوریل نسبت به ماه قبل تا 12 درصد کاهش نشان می دهد. تحلیلگران بازار پالم معتقدند صادرات پالم به هند، چین و اتحادیه اروپا به دلیل اثرات کرونا کاهش خواهد داشت.

شرکت تاپ گلاوز اعلام کرده در نظر دارد به زودی خط تولید ماسک را با هدف تولید 110 میلیون ماسک در سال راه اندازی نماید. به این ترتیب این شرکت علاوه بر تامین نیاز مالزی؛ خود را برای فروش به سایر طرف های خارجی نیز آماده می‌کند. همچنین شرکت Karex Bhd یکی دیگر از شرکت های معروف مالزی در زمینه تولید محصولات بهداشتی، اعلام کرده است در نظر دارد دو خط تولید خود را به تولید محصولات ضدعفونی اختصاص دهد تا نیازهای بخش درمان این کشور را تامین نماید.

برخی پیش بینی‌ها از احتمال از دست رفتن بیش از 7 میلیارد دلار (بیش از 31 میلیارد رینگیت) از درآمدهای نفتی مالزی در سال جاری خبر می دهد. اگر قیمت نفت خام در وضعیت فعلی باقی بماند شرکت پتروناس علاوه بر اینکه درآمدهای پیش بینی شده اش محقق نخواهد شد بلکه به احتمال زیاد شاهد کندی در برنامه‌های توسعه ای آن نیز خواهد شد.

در همین خصوص شرکت پتروناس اعلام کرد به دلیل کاهش قیمت های جهانی نفت خام، این شرکت 14 سکوی نفتی فعال خود را در حالت خاموش و یا آماده به کار قرار داده است و تنها با 4 سکو فعالیت دارد. به گفته پتروناس با ادامه وضعیت فعلی و اینکه سکوهای این شرکت در آب های عمیق فعالیت دارند، هزینه زیادی برای این شرکت ایجاد می‌شود. به این ترتیب امکان فعالیت کامل وجود ندارد و با هدف صررفه جویی، مدیران پتروناس تصمیم به تعطیلی و یا آماده به کار درآوردن سکوهای خود گرفته اند.

بخش بانک و بورس:

براساس داده‌های موسسه رتبه بندی RAM، سرمایه گذاران خارجی در بازار بورس و اوراق قرضه مالزی، در ماه مارس 2020 به دلیل ترس ناشی از گسترش کرونا، 17.8 میلیارد رینگیت از سهام و اوراق خود را فروخته اند. این بالاترین آمار ثبت شده فروش اوراق توسط سرمایه گذاران خارجی در مالزی از ماه می 2018 می‌باشد.

در گزارش سالانه گروه خدمات مالی می‌بانک، پیش بینی شده است که رشد اقتصادی در مالزی برای سال جاری 3.3 درصد کاهش خواهد داشت. دو دلیل عمده آن نیز اثرات ناشی از کرونا و نیز کاهش قیمت کالاها و مواد اولیه در سطح جهانی است که باعث رکود در اقتصاد جهانی خواهد شد.

براساس آخرین رتبه بندی موسسه مودی، به دلیل خطرات رو به رشد ناشی از شیوع کرونا، رتبه بندی سیستم بانکداری مالزی را از پایدار به منفی کاهش داده است. به اعتقاد این سازمان، در حالی که سودآوری بانک ها در شرایط بدتر شدن شرایط اقتصادی در 12 الی 18 ماه آینده کاهش می یابد، ریسک دارایی برای این بانک ها افزایش خواهد یافت. به اعتقاد این آژانس رتبه بندی موسسات مالی؛ مالزی با کاهش رشد و تجارت منطقه ای روبرو بوده، و این در حالی است که به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی‌هایی که از اواسط ماه مارس آغاز شده است، فعالیتهای اقتصادی مختل شده است. این امر بیشتر به صادرات محصولات الکترونیک مالزی و نیز بخش گردشگری آسیب می رساند. علاوه بر این، عدم اطمینان از وضعیت سیاسی در مالزی نیز بر کاهش تمایل سرمایه گذاران تأثیر خواهد گذاشت

بخش املاک و مستغلات:

طبق پیش بینی تحلیلگران بازار مسکن در مالزی، شیوع و گسترش کرونا بر بازار مسکن و قیمت املاک در مالزی تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. به این ترتیب پیش بینی می‌شود قیمت املاک در این کشور بین 10 تا 15 درصد کاهش داشته باشد که کاهش شدیدترین نسبت به بحران مالی سال 1998 در این منطقه می‌باشد.

بخش تامین مواد غذایی:

عمده فروشان و خرده فروشان برنج در مالزی از فشار انحصارگرایانه در بازار شکایت دارند. بر اساس اعلام شورای اقدام اقتصادی مالایی (MTEM) کارتل هایی که به طور انحصاری برنج وارد می‌کنند تاکنون نزدیک به 0.6 رینگیت به قیمت نهایی آن افزوده اند در حالی که در بازار امکان این میزان افزایش قیمت نیست و عمده فروشان و خرده فروشان بازار برنج باید از سود خود کم نمایند. این شورا از دولت خواسته تا در این زمینه ورود داشته باشد.

به رغم کاهش تجارت بین کشورها و اعمال سیاست های قرنیطینه ای کشورها، معاون وزیر کشاورزی و صنایع غذایی مالزی اطمینان خاطر داد که کمبودی در حوزه مواد غذایی و میوه در طول ماه رمضان در این کشور وجود نخواهد داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما