معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۱/۱۷- ۱۸:۴۱ - مشاهده: ۲۴۴

اخبار و رویدادهای اقتصادی عراق ( هفته دوم بهمن ماه 1398 )

مهمترین اخبار و رویدادهای داخلی و خارجی اقتصادی عراق در بازه زمانی هفته دوم بهمن ماه 1398 به شرح زیر بوده است :

1- گروه تولید کنندگان طیور عراق پیامی را به مدیر گذرگاه‌های مرزی می فرستد:

روز شنبه ممورخ 5 بهمن 1398 ، جمعی از تولیدکنندگان طیور در عراق برای ورود بدون مجوز تخم مرغ از مرز شیب (چزابه)، پیامی را به مدیر پایگاه‌های مرزی ارسال کردند. در این پیام آمده است: شش ماه پیش ما از شما خواسته ایم تا از محصول ملی حمایت کنید و این حمایت باعث شکوفایی بخش خصوصی و توسعه پروژه‌های طیور با استخدام بیش از دو میلیون نفر کارگر بیکار شده است. ما امروز با ورود خودروهای یخچالی به مرز شیب به تعداد زیاد و بدون مجوز واردات تعجب کردیم. پیشنهاد می‌شود کمیته ای برای کنترل ورود کالاهای‌های قاچاق تشکیل گردد. همچنین اینکه تخم مرغ های ایرانی آلوده به آنفولانزای مرغی هستند و اگر از واردات این نوع کالا جلوگیری به عمل نیاید فاجعه ای در این بخش اتفاق می افتد!!!

 2- تکمیل پروژه بزرگ بندر فاو:

دکتر نوری صباح الدلیمی، وزیر برنامه ریزی عراق، در دفتر کار خود با آقای عبدالله لیبی، وزیر حمل و نقل و هیأت همراه دیدار کرد. دکتر نوری الدلیمی در این جلسه اظهار داشت پروژه بندر بزرگ فاو از مهمترین اولویت هایی است که براساس توافق عراق و چین طی سال جاری (2020) به اجرا در آمد. وی تأکید کرد که این پروژه برای عراق حیاتی بوده و هزاران فرصت شغلی را ایجاد و همچنین عامل ایجاد ثبات در منطقه به عنوان کریدور جهانی محسوب می‌گردد. وی اظهار داشت: این پروژه شامل ساخت بزرگراه‌ها و راه آهن بین جنوب، شمال و غرب عراق خواهد بود. وی توضیح می دهد با راه اندازی ، ظرفیت این بندر سالانه به حدود دو میلیون کانتینر خواهد رسید و آخرین مرحله این پروژه شامل 46 اسکله کانتینری، 16 اسکله باری کامل، 20 اسکله باری عمومی و 6 اسکله برای مشتقات نفتی خواهد بود.

 3-  وزارت کشاورزی واردات 24 ماده گیاهی و حیوانی را ممنوع می‌کند:

وزارت کشاورزی عراق در تاریخ 9 بهمن 1398(چهارشنبه) ضمن اعلام ممنوعیت واردات 24 نوع مواد گیاهی و حیوانی به این کشور، از تولید بالغ بر 300 هزار تن برنج در عراق خبر داد. آقای حامد ال نایف، سخنگوی وزارت کشاورزی، گفت: در تعقیب سیاست های حمایتی این وزارتخانه از تولیدات داخلی و همچنین ترغیب کشاورزان به افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی، امروز بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی، به وفور در دسترس است و نتایج حاصل از این سیاست ها منجر به تولید بیست نوع از محصولات کشاورزی و چهار نوع محصولات دامی‌شده است. گندم و جو نیز به مقدار کافی برداشت شده است و همچنین مقادیر برنج که بالغ بر 304 هزار تن به استثنای سایر مقادیری که توسط شرکت های خصوصی مستقیماً از کشاورزان خریداری شده است به وزارت تجارت تحویل داده می‌شود. نامبرده همچنین از گسترش برنامه کشاورزی برای سال جاری به دلیل وفور آب موجود در رودخانه فرات خبر داد.

 4- رفع مشکل توقف کامیون‌ها در مرز شلمچه:

اداره کل گمرکات جنوب عراق روز پنجشنبه مورخ10 بهمن 1398، از جایگزینی دستگاه بازرسی X- RAY علاوه بر بازرسی دستی در مرز شلمچه برای انجام امور گمرکی و با هدف جلوگیری از تجمع کامیون‌ها تا تجهیز (و رفع نقص فنی) دستگاه اصلی خبر داد. گفتنی است اجرایی شدن این موضوع به دلیل از کار افتادن دستگاه بازرسی و پس از توقف های طولانی مدت کامیون داران و به دنبال اعتراض آنان در مرز شلمچه بین دو کشور صورت می‌گیرد .

 5- احداث شهرک های صنعتی جدید:

مهندس عدنان ذیاب غانم، مدیرکل دفتر شهرک های صنعتی عراق، از شروع به کار سایت شهرک صنعتی در استان نینوا در زمینی به مساحت (425) هکتار واقع در شرق کارخانه جابر بن حیان (از شرکتهای دولتی صنایع نظامی) خبر داد. میانگین مساحت یک واحد صنعتی در این شهرک نزدیک به (1200) مترمربع می‌باشد. احداث این شهرک در راستای ارتقاء سطح اقتصاد محلی در استان و استان‌های همجوار با هدف جذب سرمایه گذار، تخصص علمی و فنی و کاهش نرخ بیکاری با اهمیت می‌باشد. زیرا پیش بینی می‌شود این شهرک نزدیک به (7000) کارگر را در تخصص های مختلف جذب نماید. ایجاد شهرک های صنعتی مدرن، باعث به وجود آمدن بنگاه‌های کوچک و متوسط و تشویق بخش خصوصی با هدف دستیابی به توسعه اقتصادی استانی و شهری خواهد شد.

6- اعطای مجوز جهت ایجاد پروژه‌های جدید صنعتی:

اداره کل توسعه صنعتی وزارت صنعت و معدن عراق از صدور (88) فقره مجوز ایجاد پروژه‌های جدید صنعتی در ماه دسامبر 2019 میلادی خبر داد.مهندس رائد عبدالعلی جبوری، مدیرکل اداره مزبور، در گفتگو با دفتر رسانه در این وزارتخانه اظهار داشت: این اداره در ماه دسامبر سال گذشته تعداد 88 مجوز شامل صنایع مختلف غذایی، شیمیایی، ساختمانی، مهندسی و نساجی صادر نموده و خاطرنشان کرد: برای صنایع غذایی 43 مجوز، صنایع شیمیایی، پلاستیک و کاغذ 21 مجوز، صنایع ساختمانی 13 مجوز، صنایع معدنی 10 مجوز و صنایع نساجی، یک مجوز  صادر گردیده است. این مجوزها برای استان‌های بغداد، بصره، نجف و نینوا صادرشده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها