معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۹/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳۴

خبرنامه اقتصادی روسیه ( هفته دوم آذر 1398 )

مهم ترین اخبار ، مقالات و عناوین تحولات داخلی و خارجی اقتصادی فدراسیون روسیه در هفته دوم آذر ماه 1398 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح زیر است؛ به منظور دسترسی به کل محتوا روی لینک های تعریف شده کلیک کنید؛

نفت به شرق روانه می‌شود
سرگئی تیخونوف (Sergey Tikhonov)
روزنامه روسیسکایا گازتا، 28/11/‌ 2019
روسیه می‌تواند در ردیف بزرگترین فروشندگان نفت به آسیا به حساب آید. آغاز بهره‌برداری از تمام ظرفیت خط لوله سیبری شرقی - اقیانوس آرام امکان مضاعفی برای صادرات نفت به کشورهای آسیا اقیانوسیه فراهم کرده است.  نگاه به شرق برای روسیه اولویت‌دار است. اولاٌ قیمت نفت در آسیا از اروپا بالاتر بوده و ثانیاً توسعه صادرات در این جهت ، وابستگی روسیه به تقاضای نفت در اروپا را کاهش می‌دهد. این خط لوله از دو فاز تشکیل شده است. فاز اول از تایشت تا مرز چین می‌تواند سالانه تا 80 میلیون تن (بجای 58 میلیون تن سابق)  نفت خام را منتقل کند. فاز دوم تا بندر روسیه در دریای ژاپن بجای 20 میلیون تن می‌تواند 50 میلیون تن نفت منتقل کند.

در سال 2018 توسط فاز اول 28.3 میلیون تن نفت به چین تحویل داده شده و در نظر است امسال این رقم به 30 میلیون تن رسانده شود. از طریق بندر دریای ژاپن سال گذشته 30.4 میلیون تن نفت منتقل شد. کنستانتین سیمونوف مدیر بنیاد امنیت انرژی ملی می‌گوید استخراج نفت روسیه با سرعتی رشد نمی‌کند که هم به شرق و هم به غرب نفت کافی برساند ولی به شرق اولویت داده می‌شود. ضمناً وی شکایات اروپا از کیفیت نفت "اورال " را اغراق آمیز نامید. مشکل شماره یک در این بخش با رشد استخراج ارتباط دارد. وزارت انرژی روسیه تأیید می‌کند که استخراج نفت روسیه طی 2 تا 3 سال آینده به میزان ناچیز رشد خواهد کرد .


خط لوله ارتباط مستقیم
یوری بارسوکوف (Yuri Barsukov)
روزنامه کمرسانت ، 02/12/ 2019
شرکت "گازپروم" روسیه ساخت خط لوله نیروی ( قدرت ) سیبری را به پایان رساند. با توجه به سری بودن قیمت گاز و هزینه‌های ساخت پروژه، صحبت از باصرفه بودن آن دشوار است. در هر حال، سران روسیه و چین 2 دسامبر از راه دور تحویل گاز روسیه به چین از این طریق را افتتاح کردند . برغم اینکه درآمد گازپروم از  این پروژه می‌تواند اندک بنظر برسد ولی ساخت آن از نقطه نظر دسترسی به بازار جدید ( چین ) موجه است. مخصوصاً با توجه به اینکه مصرف گاز در چین همچنان رو به رشد است و می‌تواند تا سال 2030 به 500 میلیارد مترمکعب برسد .


راه اندازی نیروی ( قدرت ) سیبری به گازپروم اجازه می‌دهد وابستگی به اروپا را کاهش دهد
آرتور توپورکوف (Artur Toporkov)
روزنامه ودمستی، 03/12/ 2019
رئیس‌جمهور روسیه در مراسم افتتاح خط لوله انتقال گاز طبیعی "نیروی / قدرت سیبری" اعلام نمود این امر همکاری استراتژیک در حوزه انرژی با چین را به سطح جدیدی ارتقاء می‌دهد. دمیتری مارینیچف (Dmitri Marinichev) مدیر ارشد بخش تجاری موسسه مالی معتبر بین المللی  Fitch می‌گوید این پروژه برای تمام روسیه اهمیت دارد زیرا تنها پروژه کلانی است که نظریه مربوط به گردش روسیه به شرق ( نگاه به شرق ) را تأیید می‌کند. هرچند از نقطه نظر سرمایه گذاری این پروژه می‌تواند چندان باصرفه بنظر نرسد (هزینه‌های ساخت خط لوله و قیمت گاز اعلام نمی‌شوند) ولی از نقطه نظر توسعه همکاری با چین در طیف بزرگ امور اقتصادی و سیاسی اهمیت فراوان دارد. در بلند مدت مصرف گاز اروپا در نتیجه توسعه منابع جایگزین انرژی می‌تواند کاهش یابد، اما گازپروم به کمک نیروی ( قدرت ) سیبری جایگاه خود در بازار چین را تحکیم می‌کند.


آلمان "اوپال" را به میان می‌کشد
اولگا موردیوشنکو (Olga Mordyushenko)
روزنامه کمرسانت، 29/11/‌ 2019
کمیسیون اروپا از کمک به گازپروم در تلاش برای احیای دسترسی به ظرفیت کامل انشعاب خط لوله انتقال گاز طبیعی  "جریان شمالی" ( نورد استریم ) به آلمان – خط لوله "اوپال" – خودداری کرد که استفاده کامل از ظرفیت "جریان شمالی" به آن بستگی دارد. ولی آلمان برای دفاع از گازپروم اقدام کرده و درخواست می‌کند حکم دادگاه اتحادیه اروپا در این مورد مورد تجدید نظر قرار گیرد. حکم دادگاه طبق درخواست لهستان صادر شد. لهستان این درخواست را با اشاره به کاهش ترانزیت گاز از خاک خود درصورت دسترسی گازپروم به تمام ظرفیت "اوپال" توجیه کرده بود. ضمناً حتی محدودیت‌ استفاده از خط لوله "اوپال"، بنظر صاحبنظر روس، بر توانایی گازپروم برای صدور گاز به آلمان و استفاده کامل از ظرفیت "جریان شمالی" اثر چندان نگذاشته بود .


خط لوله
اولگا ایگناتوا (Olga Ignatova)
روزنامه روسیسکایا گازتا ، 02/12/ 2019
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام نمود خط لوله انتقال گاز مووم به جریان ترکی ( ترک استریم ) در 8 ژانویه 2020 ( 18 دی ماه 1398 ) افتتاح می‌شود. دمیتری پسکوف (Dmitry Peskov) سخنگوی رئیس جمهور روسیه قبلاً گفته بود پوتین و اردوغان همراه هم خط لوله را افتتاح می‌کنند .


روسیه و اوکراین در خصوص ترانزیت نفت به توافق رسیدند
اولگا موردیوشنکو (Olga Mordyushenko)، دمیتری کازلوف (Dmitri Kozlov)
روزنامه کمرسانت، 04/12/ 2019
روسیه و اوکراین موافقتنامه ترانزیت نفت روسیه از اوکراین را، طبق شرایط موجود، تا سال 2030 تمدید کردند. در حال حاضر سالانه 14 میلیون تن نفت روسیه از اوکراین به اروپا صادر می‌شود. در این بین نیل به توافق با بلاروس می‌تواند برای مسکو خیلی دشوارتر باشد. مینسک هم اکنون درخواست می‌کند حق ترانزیت به میزان 21% افزایش داده شود. بنظر بلاروس، این افزایش باید به جبران خسارت وارده در نتیجه تحویل نفت آلوده از روسیه کمک کند. ضمناً در مورد آلودگی نفت هم اوکراین موضع سازنده داشته و با نگاه داشتن نفت آلوده که کشورهای اروپایی از پذیرفتن آن خودداری کرده بودند موافقت کرد. هرچند این ماجرا بیش از همه به بلاروس ضربه زد و لطمه وارده به اوکراین ناچیز بود .


شرکت "ترانس نفت" شکاف را با میلیاردها بست
روزنامه کمرسانت ، 30/11/ 2019
شرکت "ترانس نفت" 23 میلیارد روبل برای پرداخت غرامت بخاطر تحویل نفت آلوده ( به اوکراین و بلاروس ) را کنار گذاشته و ذخیره کرد. با توجه به تعیین غرامت در حدود 15 دلار در هر بشکه، مبلغ می‌تواند برای جبران 3.3 میلیون بشکه نفت آلوده کفایت کند. پرداخت مبلغ مذکور برای "ترانس نفت" مشکلی ندارد و شرکت‌های نفتی ممکن است نتوانند حتی این مبلغ را بطلبند .


ساخت پل روی کانال ولگا-دن آغاز می‌شود
رومان مرزلیاکوف (Roman Merzlyakov)
روزنامه روسیسکایا گازتا، 03/12/ 2019
پلی که عملیات ساختمان آن در استان ولگاگراد آغاز شد یکی از مهم‌ترین اجزاء جاده‌ای است که اجازه می‌دهد اتومبیل‌ها برای عبور از  این منطقه وارد مرکز استان نشوند. همزمان ساخت این پل برای تمام جنوب روسیه شایان اهمیت بوده و اجازه می‌دهد چند جاده دارای اهمیت فدرال با یکدیگر مرتبط شود. این قطعه از جاده به بخشی از راهروی بین‌المللی شمال - جنوب تبدیل و دسترسی به بنادر دریای خزر را تسهیل می‌کند. به این ترتیب دورنماهای جدیدی برای همکاری با قزاقستان، ایران، جمهوری آذربایجان، چین، هند و پاکستان فراهم می‌شود .


مازاد درآمد به ترمز اقتصاد تبدیل می‌شود
آناستاسیا باشکاتووا (Anastasia Bashkatova) معاون بخش اقتصادی روزنامه
روزنامه نزاویسیمایا گازتا، 28/11/‌ 2019
صاحبنظران خارجی نشانه‌های تغییر سیاست اقتصادی روسیه را مشاهده کرده‌اند. سابقاً برقرار کردن ثبات اولویت شماره یک مقامات بود، ولی اینک بطور اخص به رشد اقتصاد توجه می‌شود. امروز سیاست بودجه عامل شماره یک محدود کننده رشد اقتصاد محسوب می‌شود. در این رابطه امکان تغییر در بخش مالیات‌ها، در بخش نحوه هزینه کردن صندوق رفاه ملی، واگذاری امکانات لازم به پروژه‌های ملی، و تغییر آیین بودجه مطرح می‌شود. مازاد درآمدهای بودجه حاکی از آن است که امروز مبلغ استخراج شده از اقتصاد خیلی بیشتر از آن است که سپس به شکل سرمایه گذاری به آن پس داده می‌شود. ضمناً حتی در شرایط جاری مخارج بودجه اجرا نمی‌شود و امسال مبلغ یک تریلیون روبل از امکانات اختصاص داده شده به وزارتخانه‌ها هزینه نشده است. در این بین در مسیر هزینه کردن امکانات دولتی هم مشکلاتی هست و صاحبنظران اقتصادی در این مورد هشدار می‌دهند که امکانات مضاعف روانه شده به اقتصاد درصورت مدیریت نادرست می‌تواند مانند آب در شن محو شود .


خارجیان را به میزان یک سوم کاهش دادند
آناستاسیا مانویلُوا (Anastasia Manuylova)، وادیم ویسلوگوزوف (Vadim Visloguzov)
روزنامه کمرسانت ، 30/11/ 2019
سال آینده کارفرمایان روسیه نخواهند توانست بیش از 105 هزار تن از اتباع کشورهای دارای رژیم روادید با روسیه را برای کار به کشور دعوت کنند. این سهمیه تقریباً یک سوم کمتر از سهمیه سال گذشته است. در نظر است اکثر این افراد به عنوان کارگر در معادن و عملیات ساختمانی بکار گرفته شوند. لازم به ذکر است برای بسیاری از حرفه‌های نیازمند به تخصص بالا سهمیه تعیین نمی‌شود. یولیا فلورینسکایا (Yulya Florinskaya) صاحبنظر مرکز مطالعات جمعیت شناسی مدرسه عالی اقتصاد می‌گوید کاهش سهمیه نشانه بهبود اوضاع در بازار کار روسیه نبوده بلکه حاکی از سقوط علاقه ساکنان کشورهای اقمار  و جمهوری‌های شوروی سابق به اشتغال در روسیه می‌باشد. صاحبنظران بانک جهانی سابقاً به ضرورت مدرن سازی سیاست روسیه در بخش مهاجرت اشاره کرده بودند ولی در "نظریه سیاست مهاجرت" که در پاییز 2018 به اجرا گذاشته شد چنین اصلاحاتی منظور نشده است .



روسیه چگونه کریمه را به اروپا برگرداند
ولادیسلاو اینوزمتسف (Vladislav Inozemtsev) مدیر مرکز مطالعه جامعه پساصنعتی
روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس ، 02/12/ 2019
الحاق کریمه به روسیه با واکنش شدید جامعه جهانی مواجه شد. برغم مساعی محسوس روسیه، کسی در اروپا موضع خود نسبت به مسئله کریمه را تغییر نداده است. همزمان کرملین برای تغییر اوضاع کریمه تلاش بسیار کرده و هزینه‌های آن از یک تریلیون روبل فراتر رفته است. در عین حال، دستمزدها در منطقه یک و نیم برابر کمتر از دستمزد در روسیه بوده و قیمت‌ها هم بطور محسوس رشد کرده است. در داخل روسیه ، کریمه اهمیت خاص خود را از دست داده و حتی از طرف بخش محسوسی از  جمعیت به عنوان وبال گردن ارزیابی می‌شود. این صاحبنظر پیشنهاد می‌کند برای حل مسائل و تغییر دیدگاه جمعیت روسیه نسبت به کریمه، برای ایجاد "اقتصاد اکولوژیک" در این جمهوری اقدام شود. چنین اقدامی ضمناً تولید کنندگان فرآورده‌های مربوطه خارجی را به شبه جزیره جلب می‌کند. موفقیت چنین عملیاتی همچنین باعث بهبود وجهه حکومت می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما