معرفی هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران
هفتمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت 26 الی 29 آذر ماه 1398 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد . در این نمایشگاه بیش از 400 شرکت با عرضه بیش از 9000 محصول در حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی حاصل کار خود را در معرض دید خریداران و بازدیدکنندگان قرار می دهند.
نهادها و دستگاههای مختلفی مانند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی ، دستگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی وابسته به نهادهای مختلف مانند وزارت نیرو، جهاد دانشگاهی، آموزش و پرورش از جمله خریداران اصلی این نمایشگاه محسوب میشوند.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور کاهش وابستگی آزمایشگاههای داخلی به تجهیزات و مواد وارداتی و همچنین استفاده از توانمندیهای داخلی و حمایت از فعالیتهای دانشبنیان درزمینه ساخت تجهیزات و تولید مواد آزمایشگاهی، تاکنون شش دوره «نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» را از 1392 تا 1397 برگزار نموده است. از جمله اهداف این نمایشگاه عبارتند از: سطح بندی تجهیزات عرضه شده در نمایشگاه و کاهش تدریجی یارانه حمایتی، تشویش شرکتهای تولید کننده به دریافت مجوز شرکت های دانش بنیان، دریافت گواهینامه استاندارد coc و یا cop برای حداقل یکی از محصولات سطح یک عرضه شده در نمایشگاه توسط شرکت ها ، عدم حمایت از یک تجهیز برای سه سال متمادی در نمایشگاه بدون انجام برنامه ارتقاء ، لزوم ارائه برنامه توسعه ای مانند طراحی صنعتی و .... برای هر محصول عرضه شده در نمایشگاه .
گروههای کالایی حاضر دراین نمایشگاه عبارتند از نفت، گاز و پتروشیمی، برق، الکترونیک، نرمافزار، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالورژی، کشاورزی و محیطزیست، فیزیک پایه،تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، تجهیزات و ماشینآلات در حوزه فناوریهای راهبردی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، مواد آزمایشگاهی، تجهیزات آموزشی با فناوری مناسب، تجهیزات حوزه تست و آزمون صنعتی و ارایه کنندگان خدمات کالیبراسیون .
از جمله شاخصهای بارز ، رشد یافته در این رویداد، میزان فروش شرکتها است. به نحوی که فروش نمایشگاه ششم به نسبت نمایشگاه سال قبل بیش از دو برابر بوده است و سطح فروش محصولات ارائه شده در ششمین نمایشگاه تا به امروز تقریباً به عدد 110 میلیارد تومان رسیده است. در مجموع این نمایشگاه در 6 دوره گذشته 460 میلیاردتومان فروش داشته که از این میان حدودا 160 میلیاردتومان را معاونت علمی و فناوری پرداخت کرده است.
از جمله خدماتی نمایشگاه امسال برای بخش خصوصی و شرکتهای غیر دولتی پیش بینی شده ، مبحث خرید با استفاده از تسهیلات لیزینگ است، در این خط اعتباری، 70 درصد از کل ارزش خرید از طریق منابع صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق نانو فناوری تامین میشود و تنها 30 درصد از ارزش محصول، توسط خریدار پرداخت میشود.
همچنین تسهیلات جدیدی که در نمایشگاه سال جاری پیش بینی شده است، امکان خرید با استفاده از ظرفیت اوراق اخزا است ( اوراق اخزا اوراق اسناد خزانه اسلامیکه در حقیقت نوعی اوراق بدهی است که در بورس عرضه میگردد )، با توجه به اینکه برخی مراکز علمی و دانشگاهی در خرید اقلام مورد نیاز با مشکل نقدینگی مواجه بودند، با نظر مساعد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موافقت شد تا این دسته از متقاضیان تا 50 درصد مبلغ خرید را به شکل اوراق اخزا در صندوق نانو فناوری سپرده گذاری کنند. علاوه براین سقف حمایتی برخی از خریداران دانشگاهی که درخواست خرید اقلام بیشتری داشتند، با موافقت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزایش یافته است.
از جمله دستاوردهای این نمایشگاه میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
1.آثار فرهنگی: نهادینه شدن فرهنگ حمایت از تولید داخل و جهتدهی به بخش دولتی برای خرید از محصولات ساخت ایران در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی. شایانذکر است خریداران این محصولات غالباً اعضاء هیات علمی دانشگاهها بوده و تخصص لازم درزمینه عملکرد و پیچیدگی تجهیزات را دارند.
2. آثار اقتصادی: افزایش اشتغال، افزایش حجم فروش، افزایش توان صادرات و افزایش توان مالی برای سرمایهگذاری داخلی در توسعه فعالیتهای شرکتهای داخلی
3.آثار آموزشی و پژوهشی : تأمین زیرساختهای آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاهها و پژوهش سراها؛ با توجه به اینکه این خرید از سوی مراکز علمی و پژوهشی کشور صورت میگیرد، در نهایت منجر به افزایش زیرساختهای آزمایشگاهی آموزشی و پژوهشی میشود.
4.آثار بهرهوری و کیفی: توانافزایی شرکتهای داخلی؛ بدیهی است که هرچقدر بازار شرکتهای دانشبنیان داخلی گسترده شود منجر به افزایش توانمندی شرکتها شده و همچنین با ارتباطگیری با کاربران نهایی تجهیزات میتواند منجر به افزایش کیفیت و در نهایت افزایش صادرات محصولات باکیفیت ایرانی شود.
5.آثار علمی و فناوری: تقویت توان آزمایشی و پژوهشی در دانشگاهها و تأمین زیرساخت های لازم تحقیقاتی میتواند منجر به رشد علمیکشور شده و حتی از این تجهیزات بهمنظور تحقیق و توسعه محصولات فناورانه استفاده شود.
با توجه به اهمیت حفظ برند نمایشگاه که مهر ساخت ایران بر آن خورده است برای حضور شرکتها در نمایشگاه شرایطی مقرر شد. از جمله اینکه حداقل 50 درصد طراحی آن کالا و مواد و تجهیزات به کار رفته در آن، ساخت داخل باشد. که اگر غیر از این باشد، محصول مورد نظر اجازه حضور در نمایشگاه را نخواهد یافت و هدف از این اقدام جلوگیری از ورود کالای خارجی مشابه و یا کاهش واردات این گونه محصولات است. از دیگر شرایط حضور سازندگان در این نمایشگاه احراز نقش آنها در بومیسازی یک فناوری یا محصول است. لذا کمیته ارزیابی فنی در دبیرخانه این مساله را مورد بررسی قرار می دهد همچنین این کمیته وظیفه بررسی قیمت محصولات را نیز بر عهده داشته تا محصولات با قیمت منصفانه و قابل رقابت با محصول خارجی در نمایشگاه عرضه شود. از دیگر شرایط حضور در نمایشگاه، ارائه خدمات پس از فروش مناسب و دارا بودن تأییدیهها و استانداردهای فنی لازم است.