« برنامه‌ها و مشوق های مالزی برای توسعه تجارت خارجی»

مالزی بعنوان کشوری با اقتصاد متوسط ( با رتبه 36 جهانی) و اقتصاد آزاد شناخته می‌شود که تجارت خارجی از پایه‌های اصلی آن است. تجارت کالا و خدمات بخش عمده ای از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد و مهمترین شرکای تجاری مالزی، کشورهای آسیایی بخصوص کشورهای عضو ASEAN می‌باشند. حجم تجارت خارجی مالزی در سال 2019 حدود 450 میلیارد دلار و مازاد تجاری آن 33.5 میلیارد دلار بود که برای سومین سال متوالی رشد دو رقمی 11 درصدی را در مازاد تجاری حفظ می‌کرد. از لحاظ قانونی و ساختاری کلیه سیاست گذاریهای اجرایی مالزی در راستای توسعه تجارت خارجی این کشور در وزارت صنعت و تجارت بین الملل MITI و در سازمان سازمان توسعه تجارت خارجی آن MATRADE که زیرمجموعه MITI می‌باشد، متمرکز شده است.وجود اراده حاکمیتی، تعیین اهداف و تنظیم برنامه‌های اجرایی و عملیاتی در کنار برنامه‌های اعلامی از جمله عوامل مهم در توسعه تجارت خارجی مالزی در این سالها بوده و شکل گیری تصویری مثبت و موفق در سطح بین المللی در رتبه بندی‌های جهانی و قرار گرفتن این کشور در میان کشورهایی که از لحاظ سهولت فضای کسب و کار و شفافیت سازی در اقتصاد، از دیگر عوامل و شاخص های مهم برای توسعه تجارت خارجی این کشور بوده است. مالزی در رتبه بندی رقابتی ترین اقتصادهای جهان در سال های 2019 و 2018 در جایگاه دوازدهم جهان قرار داشت. در ادامه توضیحاتی در خصوص هریک از سرفصل های فوق الذکر در مورد برنامه‌های دولت مالزی و مشوق هایی که برای توسعه تجارت این کشور در نظر گرفته شده ، ارائه می‌شود.