معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

بنادر جنوب چین در میان 5 بندر بزرگ جهان

بر اساس گزارش برنامه ردیابی GoComet در سال 2024، پنج بندر بزرگ جهان عبارتند از شانگهای، سنگاپور، شنزن، نینگبو -جوشان و گوانجو. این پنج بندر که چهار تای آنها در چین واقع شده اند، سهم قابل توجهی از ترافیک کانتینری جهانی را به خود اختصاص داده اند. در این مطلب با توجه به اهمیت منطقه جنوب چین در تجارت جهانی، در ذیل به معرفی دو بندر مهم شنزن و گوانجو در جنوب چین پرداخته می‌شود.

توسعه مناطق آزاد چین با محوریت دلتای رود یانگ تسه

دولت چین در سپتامبر گذشته، با تصویب طرحی مناطق آزاد این کشور را به 21 مورد افزایش داد و کلیات توسعه منطقه آزاد استان جه‌جیانگ را به تصویب رساند. بر این اساس، منطقه‌ای به وسعت 119.5 کیلومترمربع در بندر نینگبو و جزیره جوشان، شهر هانگجو و ایوو-جین‌هوا با محوریت توسعه نوآوری تکنولوژیکی، نسل جدید هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک و تجارت نفت و گاز به منطقه آزاد استان جه‌جیانگ اضافه خواهد شد. علاوه بر آن، منطقه آزاد تجاری استان آنخویی نیز با تمرکز بر هوش مصنوعی و انرژی‌ها و مواد جدید به مناطق آزاد تجاری چین اضافه می‌شود. این طرح در قالب سیاست جدید اقتصادی چین با عنوان چرخه دوگانه ارزیابی می‌گردد. این سیاست متکی بر اتصال بازارهای بین‌المللی به بازار داخلی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در بازارهای داخلی است. در این سیاست، منطقه دلتای رود یانگ تسه به عنوان تکمیل کننده و حلقه اتصال زنجیره اقتصاد داخلی چین با اقتصاد بین‌‌المللی ایفای نقش می‌کند.

اخبار اقتصادی شانگهای چین ( هفته اول مهر ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی شانگهای چین که در هفته اول مهر ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است :

اخبار اقتصادی شانگهای چین(هفته اول مرداد ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای چین در هفته اول مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد: