معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تداوم سیاست افزایش میزان لیر در سپرده گذاری ها در ترکیه

با تأثیر برنامه سپرده محافظت شده ارزی (KKM) که توسط دولت در پایان سال 2021 آغاز شد، سال 2022 سال لیرایزاسیون در سپرده‌ها بود. در نتیجه این سیاست، انتقال ارزهای خارجی به لیر ترک در سپرده‌های بانکی شتاب گرفت و نسبت لیر ترک به مجموع کل سپرده گذاریها افزایش یافت.

افزایش 114 درصدی صادرات ترکیه به لیر ترک

علی رغم آغاز روند جهانی شدن و ایجاد یکپارچگی در تجارت جهانی، سیستم نظام پولی بین المللی تاکنون نتوانسته است آن طور که باید و شاید همراه با روند جهانی شدن پیشرفت داشته باشد.

اخبار اقتصادی ترکیه - استانبول

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته دوم خرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش تمایل ترکیه برای انجام امور صادرات و واردات به لیر

افزایش نرخ برابری ارز به ویژه دلار در مقابل لیر ترک و تلاش مسئولان اقتصادی ترکیه در افزایش میزان صادرات در انجام تعاملات تجاری سبب شده است تا تجارت این کشور با کشورهای دیگر به لیر ترک روندی صعودی داشته و رشد قابل توجهی داشته باشد.

افزایش روند استفاده از لیر ترکیه در مناسبات تجاری این کشور

آمار و ارقام وزارت تجارت ترکیه نشانگر این است که از اوایل سال جاری میلادی تجارت خارجی این کشور با لیر ترک به طور قابل توجهی سیری صعودی به خود گرفته است.

ارائه برنامه جدید اقتصادی ترکیه توسط وزیر دارایی و خزانه داری این کشور

برنامه جدید اقتصادی ترکیه توسط برات آلبایراک وزیر دارایی و خزانه داری این کشور اعلام شد. در این میان شهروندان و صاحبان کار و سرمایه کنجکاو بودند تا ببینند که بالاترین مقام مسئول اقتصادی کشور چه نقشه راهی را برای گذر از تنگناهای اقتصادی موجود ارائه خواهد نمود.

کاهش ذخیره ارزی بانک مرکزی ترکیه و افزایش نرخ ارز در این کشور

ذخیره‌های بانک مرکزی ترکیه در هفته گذشته با 2 میلیارد و 786 میلیون دلار کاهش به 90 میلیون و 245 میلیون دلار رسید .

اخبار اقتصادی ترکیه( هفته دوم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ترکیه در هفته دوم تیر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده به شرح ذیل می‌باشد: