معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

گردشگری مالزی در دوران پس از کرونا

پس از نزدیک به دو سال بسته بودن مرزها؛ اکنون مالزی به دنبال بازگشایی آزمایشی مرزهای خود برای ورود گردشگران بین المللی است.

بسته کمک های جدید اقتصادی دولت مالزی

پس از اعلام وضعیت فوق العاده و اجرای مرحله دوم دستور کنترل رفت و آمد (MCO) در مالزی از 24 دی امسال؛ دولت این کشور در ادامه حمایت های مالی قبلی، بسته جدید اقتصادی را برای کمک به بخش های آسیب دیده اعلام نمود. بسته کمک های اقتصادی «Permai aid package» نامگذاری شده و در قالب 22 محور رقمی 15 میلیارد رینگیتی را برای کاهش اثرات محدودیت های اعمال شده ارائه نموده است.

نگاهی به وضعیت گردشگری مالزی در شش ماهه اول سال 2020 میلادی

شیوع کرونا، فعالیتهای اقتصادی در جهان را وارد یک سکون طولانی مدت نمود و همچنان بسیاری منتظر کشف دارویی برای مبارزه و خلاصی از این وضعیت هستند. صنعت گردشگری نیز علاوه بر اثرات بلافاصله که از بسته شدن مرزها و توقف پروازها گرفت؛ با فاصله طولانی نسبت به سایر حوزه‌ها نیز به حالت عادی خود بازخواهد گشت. پیش بینی‌های بخش دولتی و خصوصی مالزی نیز برای جذب 30 میلیون گردشگر و بدست آوردن 100 میلیارد رینگیت درآمد نیز نه تنها محقق نشد بلکه دولت مجبور شد بسته‌های مختلف حمایتی را برای حفظ حداقلی برخی مشاغل در این بخش اختصاص دهد و طبق شواهد موجود حداقل تا پایان 3 ماهه اول سال آینده میلادی نیز امیدی به بازگشت وضعیت به شرایط سابق نیز ندارند.

مقایسه حقوق و دستمزد شاغلین در مالزی

روند مثبت اقتصاد مالزی که موجب کاهش نرخ بیکاری نیز شده بود طی سال جاری میلادی با شیوع ویروس کرونا دچار توقف جدی شده است و بحرانی که اقتصاد جهان را در بر گرفته، بر اقتصاد مالزی نیز اثرات منفی خود را باقی گذاشته است. براساس گزارش های مختلف از جمله گزارش بانک جهانی، در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی مالزی با نرخ 4.9 درصد منقبض خواهد شد. بسته بودن مرزهای بین المللی و عدم ورود گردشگر خارجی به مالزی؛ افت سرمایه گذاری خارجی؛ رکود اقتصادی در دیگر شرکای اقتصادی مالزی و اثری که این موضوع بر کاهش تبادلات دوجانبه و منطقه ای خواهد داشت؛ بالا رفتن سطح بدهی عمومی دولت به دلیل تزریق منابع مالی و اجرای طرح های حمایتی از جمله دلایلی است که باعث شده اقتصاد این کشور با انقباض روبرو گردد.

اخبار اقتصادی مالزی( خرداد ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور مالزی در خرداد ماه 1399 به شرح ذیل می‌باشد: