معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

معرفی منطقه توسعه گوانجو (GDD)- هوانگپو

منطقه توسعه گوانجو (GDD) در بخش شرقی گوانجو و در مرکز دلتای طلایی متشکل از گوانجو، هنگ کنگ و ماکائو قرار دارد. این منطقه در سال 2019 موفق به کسب رتبه اول در میان 100 منطقه صنعتی برتر ملی چین گردید. این منطقه شامل منطقه اقتصادی Huangpu ، شهر دانش چین - سنگاپور (SSGKC)، شهر علمی‌گوانجو (GSC) و جزیره بین المللی بیوتکنولوژی گوانجو (GIBI) می‌باشد. در این مطلب به معرفی این منطقه و ظرفیت های اقتصادی آن پرداخته می‌شود.

معرفی منطقه همکاری خدمات مدرن چیان‌های (Qianhai) شنجن- هنگ‌کنگ

دولت مرکزی چین در چارچوب ایجاد منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ- ماکائو (GBA) که با هدف یکپارچگی میان سرزمین اصلی و هنگ کنگ و ماکائو تشکیل شده است، توسعه منطقه همکاری گواندونگ-ماکائو در هنگچین شهر جوهای و منطقه همکاری خدمات مدرن شنجن- هنگ کنگ در چیان‌های را در دستور کار خود قرار داده است. طبق این طرح بندر خلیج چیان‌های بر توسعه لجستیک مدرن و خدمات مدیریت زنجیره تأمین تمرکز دارد و خدمات مرتبط مانند امور مالی، بیمه، حمل و نقل، تجارت و اطلاعات را برای ورود به این منطقه جذب می‌کند. منطقه تجاری مرکزی چیان‌های بر توسعه خدمات مدرنی مانند خدمات حسابداری و حقوقی، خدمات فناوری، ارتباطات و خدمات رسانه ای تمرکز خواهد کرد.

سیاست‌های چین در کاهش فاصله توسعه میان مناطق شرقی و غربی این کشور

گروه راهبری توسعه غرب چین به ریاست نخست وزیر این کشور از سال 2000 میلادی آغاز بکار کرده است. این گروه چگونگی اجرای سیاست‌های کلان در زمینه توسعه غرب این کشور را زیرنظر دارد و تصمیمات لازم را اتخاذ می‌نماید. تفاوت در تولید ناخالص داخلی، تجارت خارجی و سرمایه خارجی جذب شده بین مناطق غربی و مناطق ساحلی در شرق این کشور قابل توجه بوده و دولت چین تلاش دارد با استفاده از مشوق‌های لازم و استفاده از ظرفیت ایده پهنه- راه توسعه متوازن را در چین برقرار کند.