معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

برنامه قبرس برای افزایش سهم بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی

وزیر تجارت؛ صنعت و انرژی قبرس در سخنرانی افتتاحیه مراسم هفته صنعت در این کشو؛ افزایش سهم بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور را از اهداف دراز مدت برنامه‌های این وزارتخانه اعلام نمود. محورهای مهم راهبرد توسعه صنایع در قبرس به شرح ذیل می باشد:

مدرن سازی فرآیندهای تولید در صربستان

با توجه به گسترش بازارهای رقابتی، دولت صربستان سعی دارد با ارائه سیاست‌های هماهنگ، شرکت‌ها را به سوی طیف گسترده‌ای از نوآوری‌ها که منجر به افزایش رشد اقتصادی و صادرات گردد، سوق دهد.

معرفی مناطق ویژه اقتصادی در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی مقصد پیشرو در خدمات، قطب تولید منطقه‌ای و صنعتی ترین کشور آفریقا است. آفریقای جنوبی دارای تعدادی دانشگاه و کالج فنی در سطح جهانی است که نیروی انسانی ماهر، با استعداد و توانمندی تولید می‌کنند. آفریقای جنوبی ترکیبی از زیرساخت های اقتصادی جهان اول توسعه یافته و بازار در حال ظهور در حال رشد را ارائه می دهد. پتانسیل سرمایه گذاری آن در تنوع بخش ها و صنایع آن نهفته است. این کشور همچنین یک کشور بزرگ تجاری است که سالانه بیش از 167 میلیارد دلار کالا از محل صادرات و واردات کالا، از مکانی که آن را به دروازه ای ایده آل برای ورود به بازارهای آفریقا و سایر بازارهای جهانی تبدیل می‌کند، وارد می‌کند. از سوی دیگر منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا تجارت درون آفریقایی را تقویت کرده و بازاری با جمعیت بیش از یک میلیارد با تولید ناخالص داخلی 2.6 تریلیون دلار ایجاد خواهد کرد.

گزارش پوشاک، پارچه، کفش و چرم در آفریقای جنوبی

صنعت پوشاک، نساجی، کفش و چرم آفریقای جنوبی (CTFL) به خوبی توسعه یافته است و تولید مواد مصنوعی و طبیعی تا تولید نهایی لباس و کفش را در بر می‌گیرد. بخش CTFL حدود 2.5٪ از تولیدات آفریقای جنوبی را تشکیل می دهد. در سال 2018، پوشاک حدود یک‌سوم از تولیدات این صنعت را به خود اختصاص داد. بنا به آمار SARS ، در آفریقای جنوبی حدود 4500 تولید کننده CTFL  که مالیات پرداخت می‌کنند وجود دارد که اکثر آنها کوچک هستند. همچنین 20 شرکت بزرگ حدود 85٪ از بازار گسترده CTFL را کنترل می‌کنند. در سال 2017 ، صنایع آفریقای جنوبی حدود 130.085 تن فیبر مصرف کردند که بیش از دو سوم آن الیاف مصنوعی بود.